Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10. Conclusion

 

10.1 If the arguments in this paper are correct then we can draw a number of conclusions:

(a) the BSD appears to require that modifications be distributed only under the terms of the BSD, and that this requirement therefore cascades down to subsequent generations of code;

 

(b) the license does not appear to permit the relicensing of BSD code under the terms of any other license, at least in so far as any restrictions in other licenses would seem not to be binding;

 

© there may be some scope for arguing that the term “modification” to the code is restricted or limited in some fashion. However, as the license only permits redistribution of “modifications” the BSD does not permit the redistribution of any derivative work which is not a modification;

 

(d) the BSD does not have a requirement for the distribution of source code. It is not clear whether this means there is a deficiency in the Open Source Definition.

Jeg har lest gjennom denne artikkelen en halvannen gang, men nå er jeg ingen advokat, ei heller særlig kyndig i lisensieringsspørsmål.

Men det virker på meg som at BSD-lisensen kan ha flere begrensinger/krav enn det folk flest er vant til å tenke over.

Evt. endelig konklusjon på dette kan vel ikke komme utenom en rettsal...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe?

7832382[/snapback]

FreeBSD vil være et godt valg her. Det er et fint all-round operativsystem som duger bra til både server og desktop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe?

7832382[/snapback]

FreeBSD vil være et godt valg her. Det er et fint all-round operativsystem som duger bra til både server og desktop.

7832656[/snapback]

Takker, da lastes FreeBSD ned :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Husk å bruke FreeBSD Handbook. Der står det mye nyttig som du kan få bruk for.

 

Edit: I BSD/UNIX-verdenen finnes det ikke *BSD- og UNIX-distroer, men BSD- og UNIX-operativsystemer.

7833307[/snapback]

Ah, takk for infoen. Forresten, er det en DVD ISO fil til FreeBSD noen steder? Har bare DVDer igjen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det er ikke noe problem å brenne ut en cd iso på en dvd plate:)

7834435[/snapback]

En går greit, men når det er to føler jeg det er veldig bortkastet og kun bruke 700 MB av totalt 4.7 GB av hver DVD ;)

Lenke til kommentar
Husk å bruke FreeBSD Handbook. Der står det mye nyttig som du kan få bruk for.

 

Edit: I BSD/UNIX-verdenen finnes det ikke *BSD- og UNIX-distroer, men BSD- og UNIX-operativsystemer.

7833307[/snapback]

Tradisjonelt er jeg enig med deg, og FreeBSD, NetBSD og OpenBSD har mer fundamentale forskjeller (f.eks. kjernene) enn linux-distroer.

 

Men i de senere årene har det jo bl.a. dukket opp flere FreeBSD-baserte systemer som kanskje bør kalles distroer? Tenker på PC-BSD, DesktopBSD og live-versjonen FreeSBIE? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...