Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stigfjel : virker da ikke slik , bare se på denne linken MythTV on FreeBSD

8035016[/snapback]

Det ser ut til at det har kommet en ny port, pvrxxx. Denne driver-porten baserer seg på pvr250 og skal gi støtte for PVR150 og PVR500. Ta en titt på denne siden. Håper dette vil være til hjelp. Men det jeg er spent på, er om det er støtte for de nyere HVR-kortene fra Hauppauge.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
stigfjel : virker da ikke slik , bare se på denne linken MythTV on FreeBSD

8035016[/snapback]

Det ser ut til at det har kommet en ny port, pvrxxx. Denne driver-porten baserer seg på pvr250 og skal gi støtte for PVR150 og PVR500. Ta en titt på denne siden. Håper dette vil være til hjelp. Men det jeg er spent på, er om det er støtte for de nyere HVR-kortene fra Hauppauge.

8035047[/snapback]

 

jeg la også merke til dette , egentlig nokså interessant .

skal teste FreeBSD i dag viss jeg får tid .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+56132
Kan ikke uttale meg om FreeBSD, men installasjonen til NetBSD er veldig enkel. Simpel ncurses-frontend, tar bare noen minutter. Maskinvarestøtten til NetBSD er nok ikke like bra som i FreeBSD, men har ikke vært borti mye som ikke er støttet. Ryddig kode og sikkerhet har høy prioritet hos NetBSD.

 

NetBSD har enda ikke støtte for HAL. Det er snakk om å skrive noe fra scratch.

8026028[/snapback]

Bare et kjapt spørsmål, hva er HAL?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter å laster ned CD1 til slackware. Må jeg laste ned alle fire CD-ene, eller kan jeg installere resten over ftp?

 

btw, speccs på PCen. Noen som vet om dette kan skape problemer?

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8385 [K8T800 AGP] Host Bridge (rev 01)

00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI bridge [K8T800/K8T890 South]

00:06.0 Multimedia audio controller: VIA Technologies Inc. VT1720/24 [Envy24PT/HT] PCI Multi-Channel Audio Controller (rev 01)

00:07.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 80)

00:09.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy LS

00:0e.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8001 Gigabit Ethernet Controller (rev 13)

00:0f.0 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VIA VT6420 SATA RAID Controller (rev 80)

00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)

00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.4 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)

00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 ISA bridge [KT600/K8T800/K8T890 South]

00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration

00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map

00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller

00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 00f5 (rev a2)

nVidia 7800GS, AGP

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Slackware kommer nå på DVD-format. Last ned DVD-imaget så trenger du ikke å laste ned alle CD'ene. På CD-format er det de to første CD'ene du trenger for en full installasjon. De to siste er ekstrating samt kildekode.

Vil bare minne om selv om Slackware har mer til felles med BSD og UNIX enn andre linux-distroer, så er Slackware fortsatt en linux-distro, og diskusjoner rundt Slackware skal da tas i GNU/Linux-forumet. Dette er BSD/UNIX-forumet, og her er det BSD og UNIX som er temaet, ikke GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Beklager det.

 

Uansett. Tenkte jeg skulle prøve meg på unix. Jeg har ikke mye erfaring innen linux/unix. Men jeg har ikke noe annet å gjøre nå, så jeg tenker at det kanskje blir en morsom utfordring, som jeg får nytte av senere.

 

Har brukt ubuntu de siste dagene, uten problemer. Så lenge man har internett så får man vel til det meste :)

 

Så hvilken unix-distro vil du anbefale for en som ikke har så mye erfaring?

Lenke til kommentar
Beklager det.

 

Uansett. Tenkte jeg skulle prøve meg på unix. Jeg har ikke mye erfaring innen linux/unix. Men jeg har ikke noe annet å gjøre nå, så jeg tenker at det kanskje blir en morsom utfordring, som jeg får nytte av senere.

 

Har brukt ubuntu de siste dagene, uten problemer. Så lenge man har internett så får man vel til det meste :)

 

Så hvilken unix-distro vil du anbefale for en som ikke har så mye erfaring?

8224680[/snapback]

Neida, er ikke sur på noen måte. Det er bare greit å skille mellom ting.

I UNIX-verdenen finnes det ikke distroer på samme måte som i linux-verdenen. Man sier heller UNIX-OS og BSD-varianter. FreeBSD og OpenBSD er begge basert på 4.4BSD-Lite. Men FreeBSD og OpenBSD er såpass forskjellig oppbygd, kjernene er ganske forskjellig så man kan ikke si at FreeBSD og OpenBSD er BSD-distroer.

For en nybegynner så vil jeg anbefale FreeBSD. Det er forholdsvis enkelt å installere, installasjonen er enklere enn den du finner i Slackware. Men det som FreeBSD har som du ikke finner med Slackware er FreeBSD Handbook. Dette er førstehånds dokumentasjon som gir svar på det meste du trenger å vite om FreeBSD. Dokumentasjonen er skrevet av de som faktisk sitter og utvikler FreeBSD. Den er lettlest og forklarer ting veldig godt. Og siden du er nybegynner, er du avhengig av at et system er godt dokumentert. Det er FreeBSD i aller høyeste grad. Hvis du går inn på posten som er listet opp øverst i BSD/UNIX-forumet, så vil du se at jeg har skrevet en lengre tekst om Solaris. Det er et ekte UNIX-system, og er noe du gjerne bruker på servere med tunge oppgaver eller hvis du er ute etter å sette opp et system med ekstrem sikkerhet. Det kan være hardt for en nybegynner å mestre, men det gir mange muligheter. Har tenkt meg en filserver, og den kommer til å kjøre Solaris 10 fordi Solaris gir muligheter på det området som jeg ikke finner noe annet sted.

Lenke til kommentar

De fleste programmer fungerer. Men ikke alt. F.eks. så har du ingen mulighet for at 3D-kort skal fungere skikkelig, da det ikke finnes 3D-aksellererte drivere. nVIDIA lager drivere for FreeBSD/i386, men altså ikke for FreeBSD/amd64. Det er ting i kjernen som nVIDIA krever at skal være tilgjengelig før nVIDIA lager slike drivere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...