Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

noen som har peiling på hvorfor jeg på en måte blir koblet fra ssh etter en stund? kobler til med Terminal fra Mac og etterhvert blir det bare fryst. Får ingen feilmelding. tar som regel 10-20min hvis jeg ikke driver med noe hele tiden.

 

mulig det bare er wlanet til naboen som er ustabilt...

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Fikk meg ny workstation for noen dager siden. Intel i945G m/ Core2 6600 (2.4GHZ), 2GB DDR2, 320GB SATA2 og en SATA DVD-brenner. Endelig kan jeg kaste min gamle P2 :)

 

Installerte først Slackware 11.0. Det meste fungerte, men nettverkskortet ble et problem (Realtek 8169S/8110C), løste det ganske greit med å oppdatere til kernel 2.6.19. Etter noen små problemer med pkgsrc bestemte jeg meg for å heller gå over til NetBSD (brukt det mye før og pkgsrc fungerer bedre).

 

Så jeg tok fram 3.1 CD'en jeg hadde i skuffa og installerte NetBSD, installasjonen gikk som forventet og etter 10min var NetBSD klar til bruk. Men hadde samme problem som i Slackware, nettverkskortet ble ikke funnet. Da 3.1 kom ut rundt på samme tid som Slackware 11.0 var egentlig ikke det uventet. Så jeg lastet ned siste snapshot av -current (4.99.12) og installerte det. Så 10min etter var NetBSD klar til bruk, og som forventet fant kernelen nettverkskortet. Ikke nok med det, forandringene i NetBSD 4 var veldig positiv. GCC 4.1.2 gjorde kompilering til en lek, vi snakker STOR forskjell i forhold til GCC 3.3.3 i NetBSD 3.1. Generell ytelse var også mye bedre en i 3.1. Synes også at NetBSD utnytter CPU'ene mye bedre en i Slackware.

 

Tror nok NetBSD bir værende på denne maskinen :)

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om FreeBSD, men installasjonen til NetBSD er veldig enkel. Simpel ncurses-frontend, tar bare noen minutter. Maskinvarestøtten til NetBSD er nok ikke like bra som i FreeBSD, men har ikke vært borti mye som ikke er støttet. Ryddig kode og sikkerhet har høy prioritet hos NetBSD.

 

NetBSD har enda ikke støtte for HAL. Det er snakk om å skrive noe fra scratch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...