Gå til innhold

PC booter ikke etter reboot... (Fiksa..)


Anbefalte innlegg

Same old story, windows XP kresja, systemet hang seg og jeg trøkte på restart. maskinen kommer opp, starter som normalt og alt. Men etter at den har lista opp IRQ'er og det, altså når den skal begynne å lete etter boot devices, skjer det ikke noe.. den bare står å blinker nederst med en "_", i litt hypert tempo.

 

Prøvde igjen noen ganger. Kom aldri lengre.

 

Inn i bios, leita der,den finner harddisker og greier. Ut og restart. Samma om igjen. Legger merke til at den søker på FDD, men ellers skjer det ikke noe.

 

Inn i bios igjen. Sjekker alle mulige og mindre mulige menyer. Kommer til CPU-menyen, der står det:

 

4000.jpg

 

:ohmy:

 

Nei det var ikke et forsøk på å åpnå selvantenningstemperatur på en Athlon64, det var en reboot...

 

blikket gikk jo øyeblikkelig til temperaturmåleren (NZXT Nemesis Elite kasse) men det viste 36/37 grader som er normalt. (Vet fra tidligere at den stemmer, ligger ikke mer en 1-2 grader fra det HK'et melder om)

 

Jeg restarta maskinen og gikk inn i bios igjen, nå sto det 2000MHz der.. den kommer fremdeles ikke noen steder etter PCI Device Listing..

 

 

HW:

Asus A8N-SLi Premium

3200+ Athlon64 Venice (klokka opp til 2200MHz med Asus NOS i windows, kjørt stabilt i et halvt å på dette)

2xCorsair CMX1024-3200C2 (matcha)

Samsung SpinPoint120 250GB

 

 

Prøver å få samsung-disken opp å gå mot et Asus A7N8X Deluxe HK men er for lenge siden jeg jold på med det. Hvor enabler jeg S-ata'n der? Skulle veldig gjerne hatt noen ting fra den disken....

 

 

Er det sannsyndlighvis HK som døde? Eller hva skjer?

Endret av DODweb.org
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis BIOS plutselig blir feil instilt kan det hjelpe hvis du resetter BIOS. Det gjør du enkelt ved å finne et lite batteri som sitter på hovedkortet ditt.

 

asus_p3v4x_bios_battery.jpg

 

Det batteriet forskyner BIOS med strøm når pc`en er av. Uten strøm vil BIOS resettes til standard instilling.

 

Det du gjør er at du tar ut batteriet et minutts tid, har fungert for meg når pc`en plutselig har stoppet sånn.

 

Kom gjerne med andre forslag folkens :)

Lenke til kommentar

Se i manualen til hovedkortet. Den enkleste måten å resette bios på er forøvrig å finne jumperen for dette. Det er en vanlig jumper som pleier å koble mellom 2 av 3 pinner.

 

Kanskje det hjelper hvis du oppdaterer bios.

 

Det kan jo faktisk være at harddisken er gåen, selv om bios finner ut hva den heter og alt det der.

 

Det finnes virus som gjør ting med harddiskenes boot-sektor. Kjør en windows oppstartsdiskett og kjør "fdisk /MBR" for å rette opp i dette. Det kan sikkert være andre grunner til at boot-sector er føkka, men hvis virus, så vil det antakelig skje igjen om du starter windows.

Lenke til kommentar

Har resatt bios noen ganger.

 

Har tatt ut disken.

 

Har prøvd med Win2k disk.

 

Problemet er at ingen ting skjer etter at den har lista IRQ'ene, den går igjennom bootable devices men gjør ikke noe med dem. Står bare en "_" og blinker litt for fort i bånn av skjermen. Det neste steget ville være "Finner ikke oppstarts-disk" eller hva den nå pleier å si, men den kommer altså ikke dit.

 

 

 

 

Stokka litt om nå, tok ut en p-ata disk og boota, da skjedde det noe..

 

satte inn s-ata'n.. DISK BOOT FAILIURE :cry:

 

p-ata'n som så ut til å være problemet funker fett på en annen pc.. beste disken jeg har hatt. I løpet av det året jeg har hatt den har den overlevd de utroligste ting, flyturer, 24/7 bruk, 2 eksterne kabinett som gikk agurt og smelta og brant å greier.. disken er like fin... men hvorfor funker ikke s-ata'n min??!

 

 

 

Ok da var panikken over.

 

Satte inn s-ata kabelen i begge ender denne gangen. :blush:

 

 

 

Så... noen andre som har hatt sin Athlon64 3200+ oppe i 4000MHz på luft og kommet fra det uten annet en panikk? :tease::w00t::roll:

Endret av DODweb.org
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...