Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Min stakkars Oswald har fått allergi for pollen, hustøv, midd, tørt gress e.t.c han går nå på kortison. han er litt bedre men ikke helt frisk. Det begynte med at han fikk betendelse i høyre øre så fikk han i venstre øre så begge øynene, så fikk han bakterieinfeksjon i det venstre øyet. Han fikk feber og var så slakk som jeg aldri har sett ham før! Så nå er han på kraftig antibiotika kur i tillegg til kortison!

 

Det er trist og ha en hund som du nesten ikke kan ta utenfor dørene om sommeren. Oswald forstår jo ikke hvorfor han ikke kan leke i hagen og løpe gjennom gresset! Føler så synd på ham. Hvordan skal dette gå om det fortsetter hver sommer. her snakker vi om tusenvis av kroner i medisin hver eneste sommer. Jeg skal gi ham ALT han trenger men det kommer til og gå veldig hardt ut over lommeboka mi.

 

Er dette grunn til og be om deler av kjøpesummen tilbake? han kan jo ikke brukes i avl! Og han har en sykdom som gjør ham delvis invalid om sommeren! Ikke noe gøy det heller fordi jeg har blitt så god venn med oppdretter og vil ikke bli uvenner p.g.a dette!

 

Jeg pleier ikke like vinteren men jeg gleder meg til Oswald kan løpe og leke i snøen uten og bli illrød mellom tærne sine klø seg til blods i ansiktet og ha betendelser overalt!

 

Jeg støvsuger og vasker hjemme HVER eneste morgen! Lufter koseteppene hans, rister teppene i buret, tørker støv overalt. så han klarer fint og være inne..

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff. Triste nyheter :(

Skikkelig triste nyheter. Dog kan vi gjøre noe for å bedre hans immunforsvar kompis :)

 

Les denne:

 

http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0

 

Anbefaler deg forumet det (som er gratis). Vi kan også begynne med litt pressa hvitløk i maten hans.

 

Ved å fore rått går det foressten mindre hardt utover lommeboka di enn om du forer med tøyseforet tørrfor :yes:

Lenke til kommentar

@lek: Jeg ville ikke kjøpt meg blandingshund, hvertfall ikke om hovedgrunnen var at det er labrador i den. Og i blandingen du nevner er det veldig mange forskjellige raser. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en så kraftig mix, du aner rett og slett ikke hva du får.

Ja, det er dyrt for renrasa hunder, men det er verdt det.

 

ASCIWhite: Står det noe i kontrakten om noe penger tilbake om det forekommer sykdom?

Lenke til kommentar
Hmmm. Får jeg igjen noe penger av oppdretter så skal jeg kjøpe fryseboks :)

8999839[/snapback]

 

En fryseboks koster 2k for en 400 liter .)

Billig som juling. Du har spart inn den rimelig raskt.

 

TIl Oswald hadde jeg guffa på med 400 gram V&H nr 25 eventuellt sprint om dagen

 

Dette suplimert med 2 fedd pressa hvitløk + 2 ss selolje i uka gjør han i bedre form. Dessuten kan du serve dette frossent, slik at han cooooler seg i varmen :)

 

Resultat av skikkelig foring og trening kan du jo se på hunden min. Og han er i rimelig bra form, og ikke bare i mine øyne :)

Lenke til kommentar

Juliess :

 

Dette står i kontrakten

 

Latente feil: Skulle hunden utvikle sykdommer av avgjørende (invalidiserende) betydning for hundens sunnhet, og såfremt disse beviselig er medfødt eller oppstått i den tid hunden har vært hos selger, kan kjøper kreve tilbakebetaling intill kjøpesummen. Hvis kjøperen krever kjøpet hevet p.g.a vesentlig mangel, måhan vis selger forlanger det, mot refusjon av kjøpesummen, levere hunden tilbake til selger. dette kan bare unnlates hvis veterinærattest bekrefter at omgående avliving var uomgjengelig nødvendig.

Hvis hunden er forsikret, og kjøper får utbetalt forsikringsummen, skal det tas hensyn til dette i det endelige oppgjør mellom kjøper og selger!

 

Særlige vilkår: Her bør selger redegjøre for mulige arvemessige problemer for rasen, og eventuelle feil eller mangler ved den solgte hund. Avtalte tillegvilkår må ikke være urimelige for kjøperen!

 

Jeg ble ikke informert om at det kunne være arvelig allergi! Alle hans søsken er fine og har ikke hatt nevneverdige problemer!

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

 

Ikke kjøp blandingshund da...

 

Det er slettes ikke stedet å spare penger når man skal ha seg en leke og kosekamerat som skal vare i 14 år!

 

En renraset Labrador fra seriøs oppdretter koster ca 9000 (ikke 10k og oppover)

 

Kjøper du fra en seriøs oppdretter som har sjekket avlsdyrene sine skikkelig kan du med større sikkerhet vite at du får en frisk og fin valp. En stamtavle er ikke noe du kun bruker hvis du skal på utstilling. Stamtavlen forteller mye om linjene bakover og om det er sykdommer der eller ikke .

 

Det er mye arbeid å avle opp valper, og koster mye penger også. Jeg har sterk tvil om at en blandingsvalp som gis bort gratis har fått vaksiner og helsesjekk.

 

Her er regnestykket mitt så langt på kostnader jeg har hatt på mitt kull:

 

Patellasjekk (Kneleddsykdom) av både mor og far: 1200

Øyelysing (øyesykdommer) av begge: 1400

Ultralyd: 500

Røntgen: 600

Registrering 4 valper i NKK: 1800

Vaknisering, helsesjekk og chipping 4 valper: 3200

Betaling hannhundeier for parring: 6000

 

Da teller jeg ikke med de utallige tørkerullene (ca en per dag i 8 uker), avisene (minst 25 per dag) maten (1/2 kg per dag til valpene) ..

 

Summen blir 14200,- kroner. Enda har jeg ikke hatt inntekter på de, men de blir solgt neste uke .

 

Poenget er at det koster utrolig mye å avle fram friske, sunne og glade valper. Derfor må man også betale litt! Jeg har vanskelig for å forstå meg på hvorfor noen vil med viten og vilje sette kull på blandingstisper.. Det er hardt arbeid!

 

Hvis du ikke har råd nå, begynn å spar- Sett av noen kroner hver mnd, og begynn å kontakte seriøse oppdrettere. Er du heldig finner du en i ditt nærområde som kanskje planlegger kull om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar
men til poenget, har sett litt på finn.no etter labrador, rett og slett elsker labradorer. men fullblods rase er ganske dyrt 10 000 og oppover.

så jeg tenkte en blanding av for.eks labrador og en annen rase.

så så jeg denne annonsen på finn.no HER: ) og  HER (var veldig mange andre også, så denne var vel egentlig et bra eksempel jeg fant :)

 

er det veldig risikofylt å kjøpe blandingshunder som dette? eller vil det fungere helt fint?=) må fungere veldig bra med barn, noe jeg vet labrador ivertfall gjør.

 

(Moren er ren schæfer og faren er blanding av shæfer, golden retriver, labrador og elghund.

8998474[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvorfor du elsker labrador, men hvis det er på grunn av egenskapene eller utseende, er det slett ikke sikkert at du får dette i en blandingshund. Blandingshunder kan bli fantastiske, men det kan være vanskelig å forutsi hordan hunden blir når den blir voksen.

 

Frode

8998968[/snapback]

 

Men det er jo bare å tenke seg fram til. Hvis man f.eks skaffer en blanding mellom en Golden og en Lab., vet man jo at man får en hund tilnærmet lik en Labrador men med en lysere og litt lengre pels. "Oppdrettere" merker som oftest hvem som er villest og hvem som er mest forsiktig i kullet så man kan jo velge litt ut ifra det også.

 

Jeg ville derimot ikke kjøpt en blandingsrase av to eller flere raser jeg ikke har kjennskap til.

Lenke til kommentar

Men det er jo bare å tenke seg fram til. Hvis man f.eks skaffer en blanding mellom en Golden og en Lab., vet man jo at man får en hund tilnærmet lik en Labrador men med en lysere og litt lengre pels. "Oppdrettere" merker som oftest hvem som er villest og hvem som er mest forsiktig i kullet så man kan jo velge litt ut ifra det også.

 

9000700[/snapback]

 

Det kan jo gå an når det er snakk om blanding av to så nær beslektede raser, men ofte består jo mixen av veldig forskjellige raser, gjerne flere av dem. Da er det mye vanskeligere å forutsi hvordan hundene blir.

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Er  Bordercollie, Labrador, Rottweiler. ganske nær beslekted?

9000872[/snapback]

 

Hvis du vurderer en blanding av disse tre rasene vil jeg sterkt anbefale at du ikke gjør det. Bordercolliene krever svært mye og får de ikke nok oppmerksomhet/trim kan de bli helt gærne. Labradoren er rolig(ere) men det er vanskelig å forutsi hva utfallet blir utifra disse rasene. Rottweiler har jeg ikke så mye erfaring med, men jeg vil anta det er lettere å oppdra disse enn Bordercolliene.

 

Jeg vet om noen som har en blanding av en Rottweiler og Labrador og denne hunden er egentlig ganske rolig å snill av seg..

Lenke til kommentar
*snip*

8998474[/snapback]

 

Hvis du velger blandingshund er det vanskeligere å forutsi hvilke egenskaper de får, hvordan lynnet og oppførsel vil bli. Det er en sjangse å ta, men hvis du er villig til å "adapte" litt så kan det bli bra. Du vil nok bli like glad i den hunden som om den var en renraset.

 

Vil du absolutt ha en valp?

 

Jeg (søstra mi) har en blandingshund til omplassering. Det er ikke en labrador, men blanding mellom Chow chow, faltcoat retriver og border collie. Tenk over det ;)http://www.zett.no/sm%C3%A5tt_og_stort.html?objectId=955764

Lenke til kommentar

Ah, lang historie. Hun godtar ikke min søster (det er kjæresten hennes sin hund), hun har spist ett tonn klær (her snakker vi om utallige tusener av kroner), og truende atfærd.

 

Vi vet at dette er bare mot henne (bodde alene med kjæresten i to år, før hun kom inn i livene deres, hun fikk et sjalusi problem og ser på hun som en intrenger), hun er snill og grei mot andre, men som dere kanskje forstår går dette ikke an lenger. Har prøvd alt for å få henne til å slutte med dette, men etter ett år så står det egentlig mellom forholdet eller hunden. Desverre

 

Ei dame tok kontakt idag dog, sa at hun kunne prøve et par dager så får vi se. Håper det ordner seg for hunden sin del, hvis ikke må hun bli avlivet... (fyren skal i militæret, søstra mi kan ikke/vil ikke være ilag med en hund som hater hun mer en pesten, det er ikke bra for hunden heller).

 

Gah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...