Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

E6600 vil trolig slå X2 3800+ i det meste, men om det er verd pengene kommer an på så mye. F.eks om 3800+ yter godt nok for ditt bruksområde. Også kommer det an på hvor du tar pirsdifferansen fra. F.eks om du tar det fra budsjettet for skjermkort, harddisk eller andre ting.

 

Jeg vil anbefale deg å lese offisielle tester, men huske å se bort fra alle syntetiske tester og alle tester som er irrelevante for ditt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
litt OT, men kan noen gi meg en grunn til at Corsair Twin2X 6400C4 2048 MB plutselig har steget med 6-700 kr i pris?  :hmm:  :thumbdown:

6417471[/snapback]

 

Er ikke bråsikker, men tror feil minnebriker har ligget i prisguiden, nemlig de her: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (TWIN2X2048-6400).

Forskjellen er vel CL4 og CL5, CL5 er sånn ca 6-700kroner billigere.

Har fått med meg tidligere i tråden og på andre forum at Latency (CL) ikke har så mye å si for conroe pga av mye cache, så hvorfor ikke gå for den billigere varianten :hmm:

 

 

CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (TWIN2X2048-6400)

Lenke til kommentar
Hva er det beste hovekortet til conroe med støtte for sli ?

 

Vil dette støtte sli ?

6417647[/snapback]

975X støtter bare Crossfire offisiellt.

 

Noen som har noe info om hvorvidt nForce 550/570/590 Intel edition vil støtte Conroe?

Edti: Ehh...leste litt på Anandtech og der var det visst åpenbart at 590 og 570 (SLi) ville støtte Core 2 Duo/Extreme.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hva er det beste hovekortet til conroe med støtte for sli ?

 

Vil dette støtte sli ?

6417647[/snapback]

975X støtter bare Crossfire offisiellt.

 

Noen som har noe info om hvorvidt nForce 550/570/590 Intel edition vil støtte Conroe?

Edti: Ehh...leste litt på Anandtech og der var det visst åpenbart at 590 og 570 (SLi) ville støtte Core 2 Duo/Extreme.

6417780[/snapback]

 

:w00t:

 

EDIT: Kom over denne godbiten

Endret av Skavhaug
Lenke til kommentar
Det har vært nok av propaganda andre veien uten at det har plaget folk i like stor grad, Sharikou legger i hvertfall ikke skjul på at han er forutinntatt. I et marked som har en så sterk aktør som Intel er det viktig at noen ser på alt som kommer med et kritisk blikk, jeg liker dog ikke hvordan han tar ting ut av kontekst, og vrir på fakta, for å støtte sin sak.

6322310[/snapback]

Enig i det, og sånn sett balanserer Sharikou all propagandaen som kommer andre veien. All ære til ham for det grundige arbeidet han legger ned i å skjære igjennom alt hypet fra Intel & co. Så lenge man vet hvor han står er det relativt enkelt å sortere ut hva som er meninger og hva som er fakta og gjøre opp sine egne meninger. Selv leser jeg bloggen hans med jevne mellomrom og finner ofte mye interessant som andre nettsteder har gått glipp av. Det finnes nok av blogger som taler Intels sak uansett, f.eks. kommentarene til Overclockers.com's Ed Stroligo som jeg også leser. Synes det er greit å høre alle argumentene først før man gjør opp sine egne meninger. Så langt synes jeg Sharikou leder klart på logikk-skalaen iforhold til Ed Stroligo iallefall. Å diskutere på internett hadde vært ganske kjedelig dersom alle hadde samme meninger, det må være lov å ha alternative meninger uten å bli stemplet som idiot av de som er uenige. Hvis det ikke hadde vært for den kritiske tanken så hadde vi sikkert gått rundt å trodd at Jorden var flat den dag i dag... :)

Lenke til kommentar
Enig i det, og sånn sett balanserer Sharikou all propagandaen som kommer andre veien.  All ære til ham for det grundige arbeidet han legger ned i å skjære igjennom alt hypet fra Intel & co.  Så lenge man vet hvor han står er det relativt enkelt å sortere ut hva som er meninger og hva som er fakta og gjøre opp sine egne meninger. 

 

 

Å diskutere på internett hadde vært ganske kjedelig dersom alle hadde samme meninger, det må være lov å ha alternative meninger uten å bli stemplet som idiot av de som er uenige.  Hvis det ikke hadde vært for den kritiske tanken så hadde vi sikkert gått rundt å trodd at Jorden var flat den dag i dag... :)

6420714[/snapback]

 

Det forklarer jo endel. Du synes det er greit med uærlige argumenter, fordi det "balanserer" det som kommer fra andre kanten. Da er det ikke rart at det er umulig å diskutere temaer som Intel/AMD, Israel/Palestina eller SV/FrP på en skikkelig måte. Holdningen om at man kan bruke alle midler fordi man føler motstanderen presser grensene skaper jo bare mer fiendtlighet og mindre saklighet. Det er direkte skadelig for de som søker fakta.

 

"Kritisk tanke" har fint lite å gjøre med "jeg smører tykt på fordi den fordømte meningsmotstanderen min gjør det". At du trekker inn "kritisk tanke" i denne forbindelsen er fullstendig feil, for du har ingen argumentasjon som omhandler dette overhodet. Innlegget ditt handler derimot om å slå tilbake med samme uærlige mynt. Jeg er ikke fornøyd med en situasjon der begge parter bruker ufine midler, og den eneste justifikasjonen de har er at motparten gjør det. Det er slett ikke "balanse" når begge holder på sånn. Det viser tvertimot at verden har kommet i ubalanse. Jeg er skuffet når jeg må sitte å tvile på hver eneste setning fordi vedkommende støtter en av sidene... Det er slett ikke alltid så lett å sortere ut hva som er riktig og ikke riktig. Og det du gjør her er jo å forsvare de ufine metodene til vedkommende som Del kritiserte, bare fordi du støtter synspunktene hans...

 

Denslags type journalistikk leder bare en vei, og jeg håper folk straffer bloggere og journalister som bruker slike metoder...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det er slett ikke "balanse" når begge holder på sånn. Det viser tvertimot at verden har kommet i ubalanse.

 

Er enig i at det ikke er positivt med meningsytringer som til de grader bygger på følelser, og ikke fakta når det gjelder hw. Likevel er det vel feil å si at det ikke er balanse når begge leirene oppfører seg likt, er vel det balanse er? Lite nyansert og på grensen til uærlig ville jeg si.

 

Denslags type journalistikk leder bare en vei, og jeg håper folk straffer bloggere og journalister som bruker slike metoder...

6421442[/snapback]

 

Er vel fortsatt ytringsfrihet i dette landet? Straffe folk for meningsytringer om maskinvare som kanskje ikke her helt korreket blir vel litt strengt? :D

 

men er enig om at det beste hadde vært tester som ikke er forutinntatt hadde vært det beste. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg på å "straffe" som i at man styrer unna de useriøse aktørene, ikke at politiet rykker inn og stenger redaksjonen akkurat... Jeg forsøker å gjøre det samme ved å ikke lese Se & Hør, og kun stikke innom Dagbladet en sjelden gang etter at de skiftet fokus til kjendismøl...

Lenke til kommentar

Er dette grei info til CPU- og brikkesett-guiden?

 

Socket T (LGA775):

(Q4)Core 2 Duo XE X6900 3.20 GHz (266 MHz FSB) 4 MB delt cache (u/HT)(dc)

(23.07)Core 2 Duo XE X6800 2.93 GHz (266 MHz FSB) 4 MB delt cache (u/HT)(dc)

 

(23.07)Core 2 Duo E6700 2.67 GHz (266 MHz FSB) 4 MB delt cache (u/HT)(dc)

(Q4)Core 2 Duo E6600 2.40 GHz (266 MHz FSB) 4 MB delt cache (u/HT)(dc)

(23.07)Core 2 Duo E6500 2.40 GHz (266 MHz FSB) 2 MB delt cache (u/HT)(dc)

(23.07)Core 2 Duo E6400 2.13 GHz (266 MHz FSB) 2 MB delt cache (u/HT)(dc)

(23.07)Core 2 Duo E6300 1.86 GHz (266 MHz FSB) 2 MB delt cache (u/HT)(dc)

(Q4)Core 2 Duo E6200 1.60 GHz (266 MHz FSB) 2 MB delt cache (u/HT)(dc)

(Q4)Core 2 Duo E6200 1.60 GHz (200 MHz FSB) 2 MB delt cache (u/HT)(dc)

 

...

 

Core 2 Extreme

Toppmodellen i Core 2 Duo, noe som innebærer høyere klokkefrekvens og litt større strømforbruk.

 

Core 2 Duo

Iløpet av 2006 skal den gamle NetBurst-arkitekturen (alle Pentium-prosessorer) vekk og etterfølgeren, Core, ser veldig lovende ut. Intel har lagt klokkefrekvens-kappløpet på hyllen og utviklet en helt ny dobbelkjernearkitektur der man gjør mest mulig pr. klokkefrekvens og får mest mulig ytelse pr. watt. Vi så først veldig god ytelse og lavt strømforbruk på Core-prosessorene for bærbare (Yonah), og Intel har tatt den samme teknologien over på desktop'en og kalt den Core 2 (kodenavn Conroe). Core 2-serien har (i begynnelsen) en vesentlig lavere klokkefrekvens enn Pentium-serien og bruker i mange tilfeller kun halvparten så mye strøm. Arkitekturen er også slik at den får gjort unna utrolig mye arbeid på én klokkesyklus og enkelte tester har vist at enkelte modeller yter vesentlig bedre enn svindyre AMD Athlon64 FX-60, noe ingen av NetBurst-prosessorene var i nærheten av.

Core 2 krever i utgangspunktet Intel P965/G965, nForce 500-serien eller ATi-brikkesett, men enkelte hovedkort med i975X skal visstnok også støtte Core 2 (dette bør dobbelsjekkes med produsenten før man kjøper). De fleste kjører på 266 MHz FSB (effektivt 1066 MHz), kun de aller billigste får 200 MHz FSB. L2-cachen er delt mellom kjernene og er på enten 2 eller 4 MB. Effektforbruket (TDP) varierer mellom 45 og 95 watt (NetBurst var oppe i 130W).

Det er ikke nødvendig med HyperThreading på Core-serien pga. lavere klokkehastighet og optimalisert "gjetting" (prefetch) som fører til høyere ytelse pr. watt og klokkesyklus.

Ellers har Core 2 fått Viritualiseringsteknolgi, EM64T (64-bit-støtte), Execute Disable bit (EDB, NX-bit, en slags virusbeskyttelse), LaGrande security, Enhanched Intel SpeedStep Technology (EIST, strømsparingsteknologi lik Cool 'n Quiet på AMD, senker klokkefrekvens og spenning når det ikke er behov for kraft) og Intel Active Management Technology2 (iAMT2, teknologi som skal gjøre det enklere å administrere mange PC'er).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Badaxe hovedkortet må være revisjon 304 for og støtte Conroe. 302 må modfiseres med et par overflatemonterte resistorer. (er en post om det litt tidligere i tråden)

 

Nye 975x hovedkort vil nokk nesten garantert støtte Conroe, men burde sjekkes for sikkerhetsskyld.

DFI Infinity 975x

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=105178

 

MSI 975x både Conroe og Kentsfield

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=103982

 

Asus P5W DH Deluxe 975x både Conroe og Kentsfield (dette kortet trenger en Bios update for og støtte stepping 5 conroe)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=105342

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Det er bedre og gaa for 965 vis man skal kjope nytt?

6422791[/snapback]

 

Er nokk mer kort for pengene ;)

Kommer litt an på hvor mye penger du vil legge i funksjoner, vil du ha det hissigste Intel chipsette så gå for 975x.

 

Jeg tror RD600 kommer til og bli knall, men det kommer an på hvor mye jeg må vente for og få tak i et.

 

En ny hovedkort "funksjon" som jeg virkelig har lyst til og se mer av er Digital PWM.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...