Gå til innhold

Klesstil og musikksmak?


Registrert

Anbefalte innlegg

Ja jeg lurer litt på dette med at alle som kler seg "gangsta" Hører på rap og de som hører på metall har langt hår og svare klær. Hvorfor er det slik? Og de fleste jeg har snakket med liker ikke annet en den ene musikk stilen, lol sier jeg da :whistle:

 

Er det "tøft" å kle seg etter musikk smaken sin eller er de bare fanatikere?:p

 

 

Og nei jeg vet ikke om klesstil er et eller to ord :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det henger vel sammen med at musikken er kultur og at kled er kultur og at slikt gjerne har felles kultur? (Herregud for en dårlig formulert setning, håper noen forstod den :p)

 

Dette med metall og svart tror jeg henger sammen med at mye metall handler omfascinasjon for det mørke og da er det kanskje naturlig med mørke kler? Langt hår har naturligvis sammenheng med bla. arv fra rocken, men også det at det gjør seg godt når man headbanger. :)

Lenke til kommentar

Jeg orker egentlig ikke og ta opp dette med klær, er igrunn bare en ting jeg lurer på, hvorfor kan ikke folk akseptere at folk for eksempel bare hører på rap eller metal? Jeg hører bare på rock, metal, og punk. Dette er jeg veldig fornøyd med og livet mitt er fortiden ganske fantastisk. Må jeg høre på rap i tillegg for å tilfredstille andre?

Lenke til kommentar
Tja, det henger vel sammen med at musikken er kultur og at kled er kultur og at slikt gjerne har felles kultur? (Herregud for en dårlig formulert setning, håper noen forstod den :p)

 

Dette med metall og svart tror jeg henger sammen med at mye metall handler omfascinasjon for det mørke og da er det kanskje naturlig med mørke kler? Langt hår har naturligvis sammenheng med bla. arv fra rocken, men også det at det gjør seg godt når man headbanger. :)

5968473[/snapback]

Langt hår er et must når man skal headbange, husker jeg var på en Khold konsert, og når han skalla vokalisten begynte å headbange så det egentlig bare dumt ut.
Lenke til kommentar

Vel, når artistene som fremfører musikken velger å kle seg på en bestemt måte ("gangster", "metal" etc..) så bidrar jo det til å bygge oppunder imaget rundt musikkstilen. Mange som hører musikken ønsker kanskje å identifisere seg med artisten som framfører den, evt. det budskapet artisten kommuniserer, og da faller det naturlig å også kopiere klesstilen.

 

Så kan man jo diskutere *hvorfor* Dimmu Borgir kler seg i svart og nagler. Ser det "ondt" ut? Hvorfor kler rapartister seg i altfor store klær, caps og gullkjeder? Ser det "respekt" ut?

Lenke til kommentar

Stilen min er vel en litt mørkere og "skitnere" (fysisk sett, tullinger) stil enn andre. Ikke helt ekstremt. Bare litt "rocka". I tillegg har jeg litt langt hår, hår som går ned til nakken. I tillegg har jeg jo grønne og brune øye. Grunge :D

 

Ja, jeg hører for det meste på rock.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Mr.Crowley: Slike øyne har en jeg kjenner også. Stilig å se på :)

 

Selv ser jeg noe "rocka" ut også, men i forhold til bandene jeg hører på, så stemmer det ikke helt. Jeg ser ikke ut som en som har robba en S&M-sjappe, for å si det slik :p

Og selv om man kan se på noen at de hører på 2Pac, gjelder heller ikke det alle.

Lenke til kommentar
Dette med metall og svart tror jeg henger sammen med at mye metall handler omfascinasjon for det mørke og da er det kanskje naturlig med mørke kler? Langt hår har naturligvis sammenheng med bla. arv fra rocken, men også det at det gjør seg godt når man headbanger. :)

5968473[/snapback]

 

 

Hmm...hvorfor er dere da så hvite i trynet? skal det liksom bryte den svarte fargen eller? :p

Lenke til kommentar

Jeg hører på metal, men vil ikke si jeg ser så veldig ekstrem ut. Greit, jeg har sorte olabukser og sort skinnjakke, men det røde/oransje håret mitt gjør at et "slemt" metalimage dør uansett hvor hardt jeg prøver. Jeg burker heller noen sorte klær fordi det faller meg naturlig og fordi jeg synes sort er en fin "farge" som passer til det aller meste. Ikke fordi jeg vil se skummel ut.

Lenke til kommentar

Jeg identifiserer meg med den musikken jeg hører på, og jeg går med de klærne jeg synes er fine. Dette henger gjerne litt sammen. Men midt oppi det hele er jeg meg selv. Jeg går ikke inn for å være noe annet. Jeg har en stil som jeg selv liker, og som derfor gjenspeiler meg.

 

Jeg hører på det jeg liker, og det er ikke bare en type musikk. Noe av hva jeg hører på er:

- metall

- klassisk

- folk

- elektronika

- rock

 

Men jeg har også enkelte typer musikk som jeg prøver å unngå. Noen av dem er:

- rap

- r 'n' b

- hip hop

- danseband

- country

 

Naturligvis er det unntak på begge sider her. Det er ikke slik at jeg liker all rock eller hater all hip hop. Men som grovinndeling gir dette et greit bilde.

 

Klærne jeg går med er for det meste bandgensere og -skjorter. Buksene jeg går med er gjerne jeans eller kamobukser. Jeg har hår som rekker lengre ned enn skuldrene, og ingen tatoveringer eller piercing.

 

Og hvorfor kler jeg meg slik? Simpelthen fordi jeg identifiserer meg med klesstilen min og med musikken jeg hører på.

Lenke til kommentar

Jeg går med vanlige klær. Hvis du treffer meg på en vanlig dag, går jeg sannsynligvis med en hettegenser/vanlig genser og jeans.

 

Til informasjon hører jeg på mye hiphop. Merkelig at det er en norm at jeg skal kle meg som en regular Compton G. Jeg er faen ingen gangster, og har aldri vært det. Jeg kler meg på den måten jeg føler for, musikken har ingen innvirkning på klesstilen min.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er jo langt i fra noe utpreget metalhead til tross for at jeg liker min metal, men jeg har likevel en sunn lengde på håret. Jeg kan til og med få til et helsvart antrekk om jeg gidder, det er riktignok ikke noe jeg er en tilhenger av.

Hårfargene mine ødelegger alle rester av et "mørkt" uttrykk (lawl), siden de varierer fra lilla til turkis. Sånn sett sogner jeg mer til Visual-stilen.

Lenke til kommentar
Til informasjon hører jeg på mye hiphop. Merkelig at det er en norm at jeg skal kle meg som en regular Compton G. Jeg er faen ingen gangster, og har aldri vært det. Jeg kler meg på den måten jeg føler for, musikken har ingen innvirkning på klesstilen min.

5970494[/snapback]

Som om jeg skulle ha sagt det selv.
Lenke til kommentar

Det varierer nok litt fra miljø til miljø hvor gjennomført den personlige stilen er i forhold til klesstilen.

 

Noe som jeg synes er litt underholdende er jo at fansen av enkelte indiesjangre der man tar avstand fra mote og kommersialitet selv er veldig obs på hvordan man kler seg. At enkelte av disse miljøene har en intern veldig streng 'uniformering' er jo egentlig skikkelig parodisk :!: Et stikkord her er f.eks. Doc Martens (som jo er fete og behagelige sko/boots) - et skikkelig gjennomkommersialisert merke som av en eller annen grunn er 'godkjent' av folk som generelt tar avstand fra denslags.

 

Selv ligger jeg gjerne på badestranda og spiser iskrem mens jeg hører på goth, industrial eller EBM f.eks. Jeg har vel 100+ goth-skiver i samlinga og er stor fan av sjangeren men har aldri følt for å kle meg som en deprimert spøkelseskladd for det... For meg er det musikken som teller - sirkuset rundt er irrelevant uansett sjanger (men jeg må innrømme at jeg synes goth-babes er rimelig sexy ;) )

 

At enkelte føler en viss tilhørlighet ved å uniformere seg ut i fra hva de liker av musikk er jo i og for seg greit nok - det er opp til hver enkelt. Det som blir dumt er jo når folk burer seg til de grader inne ved hjelp av vegger i musikkbåsene sine at de ikke er interessert i å utforske andre sjangre.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Noen her ute som vet om Rockeband med svartkledde (bruker et fint ord) afrikanere?

 

Har fortsatt tilgode å oppdage et. Kan det ha noe med kultur å gjøre?

 

Hadde vært veldig spennende med noe som bryter slik med fordommene og sjangerforventningene.

 

Noen som har sett musikkvideoen til Korn - Twisted transistor? Der har vi et bra eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...