Gå til innhold

Money Money Money Money Money!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å utstyre en lvl 19/29 Twink betraktelig (med alle slags mulige enchants og libram chants) + boe gear som man kjøper... det er masse penger. Men hvis du er fornøyd med en dårlig twink så er det ok :)

 

Er snakk om opptill flere hundre gold, ikke bare smårusk for alle spillere :p

 

EDIT: leif was here, he may still be in here ^^

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Å kjøpe gull syns jeg er helt forkastelig. For det første, så ødelegger det valutaen for gull i spillet, og for det andre, tenk dere hva som hadde skjedd hvis alle har kjøpt gull i spillet? 4000 gull ville kanskje vært lommerusk for mange, mens de som holder seg trofast til hva WoW egentlig er, måtte jobbe seg opp for pengene.

5943396[/snapback]

 

For deg er kanskje WoW å måtte jobbe seg opp for penger. For meg er det noe helt annet. Goldfarming har vært ett nødvendig onde og jeg har LIDD meg gjennom en del. For meg er WoW festlige instance runs med guildet, gode vitser i guildchat og festelige forsøk på gebrokken popmusikk paa over Ventrilo. At du lar deg lure til å tro at det er gullfarming spillet går ut på får du ta på din egen kappe.

 

Rata er den eneste i denne tråden som har postet noe vettugt mot kjøp av gull og den fikk meg til å betvile kjøp litt. en god post. Allikevel syns jeg det er litt vel "i ytterste konsekvens" og det er alt for mange andre faktorer som spiller inn. Personlig tror jeg at en eventuell fremtidig utbredelse av cheating som gjør spillet kjipt for andre ville forekomme uansett. Det er alt for mange fjortisser som får bendern av å kunne jukse seg til f.eks. BG kills eller hva det nå enn måtte vaere slike cheats kunne gjøre og dette er noe annet enn kjøp av gull.

Lenke til kommentar
Min mening: fordi dere er grådige og ikke bryr dere om konsekvensene som vil ramme både dere selv og alle andre som spiller World of Warcraft

5942955[/snapback]

Å skylde på at folk som selger gull ødelegger spillet er vel et latterlig forsøk på å finne en syndebukk.

5943278[/snapback]

Jasså? Hvorfor det?

5943316[/snapback]

Du påstår at det ødelegger spillet fordi de bruker cheats og det vil smitte over på vanlige brukere. Er ikke dette litt tynt? Hvis Wow i det hele tatt skulle bli ødelagt av folk som bruker cheats, så er vel det å påstå at det er fordi "kinesere som farmer gull begynte med det" er en forklaring hvor man bare prøver å finne en syndebukk.

 

"Det ville vært naivt å tro at hacks kun holder seg innenfor gold farming miljøet" sier du. Da er det vel like naivt å tro at cheats bare blir skapt fordi noen skal farme gull.

 

 

Blizzard tjener haugevis av penger på Wow. Hvis de ikke investerer nok av de pengene for å bekjempe juks er det de som er grådige.

 

Og nei, jeg anser ikke det å kjøpe gull som juks.

5943428[/snapback]

 

 

Joda, du har helt rett i at det nok blir utviklet hacks utenfor gold farming miljøet også. Det gjør uansett ikke argumentet mitt om at goldfarming bidrar til utvikling av hacks noe mindre legitimt.

Tenk på det: Her er det folk som driver organisert utnytting av et spill for egen vinnings skyld. De betaler hackere/programmerere for å finne svakheter i spillet, for så å utnytte det maksimalt, uten å ta hensyn til konsekvensene.

Jeg liker ikke hacks uansett hvem som har lagd dem jeg. Men nå dreide jo diskusjonen seg rundt kjøp av gull, og om dette er greit eller ikke.

 

Derfor sier jeg: "Nei, jeg ville ikke kjøpt gull selv. Men, hvis gullsalget ikke påvirker meg og alle andre som spiller WoW - så er det greit for meg". Når det gjelder kinesiske gullfarmere som bruker hacks, så mener jeg at de og kundene deres er en overhengede fare for å gjøre min og andres spillopplevelse dårligere. Derfor er jeg mot det. Det er ikke snakk om å gjøre noen til syndebukker her...

 

Ja, jeg er enig i at Blizzard burde gjøre alt de kan for å stoppe hacks, det håper jeg at de gjør. Jeg ser det forøvrig som veldig sannsynlig at koden i hacks som kinesere bruker vil spres til "vanlige" folk etterhvert. Andre er selvfølgelig velkomne til sin mening, og hvis de har gode argumenter så kanskje jeg tilogmed vil skifte ståsted.

 

Så langt har jeg ikke sett noe til noe som har overbevist meg.

Lenke til kommentar

Som f. eks en warrior er det av PvP/DPS gear man kan kjøpe fra gull rimelig begrenset; Lionheart helm, stronghold gauntlets, Titanic Leggings/Cloudkeeper. (tok dog ikke med alt her, men essensen)

 

Det er ikke snakk om en überbuff av charen din. Selvfølgelig merker du selv godt, men er ikke snakk om "superduper" forbedring. Selvfølgelig går det ann å kjøpe "epixx" fra MC/BWL/AQ guild som ikke trenger ting fra MC osv, men er rimelig usannsynlig at noen seller noe over OEB kvalitet (bonereavers edge, spinal).

 

The best things in life simply can't be bought for money (høres bedre ut på engelsk)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Synes det er ganske utrolig hvor mye rart en del personer her inne på forumet egentlig skriver. Uansett hva dere mener om kjøp av gull er det fortsatt ulovlig! JA! Ulovlig! HVa? Du fikk det kanskje ikke med deg? Med det er faktisk ulovlig!

 

Er latterlig å lese om alle de rare unnskyldningene noen har funnet opp for å rettferdiggjøre kjøpen av gull. Det hjelper ikke å flame oss ærlige spillere med tull som at vi ikke har noe liv fordi vi liker å spille spillene slik de skal spilles, og ikke bruke ulovlige hjelpemidler.

 

Hadde wow vært et singelplayerspill, hadde jeg ikke brydd meg om å lese denne posten engang, men det er tross alt et MMORPG. Og det finnes andre som spiller det enn DEG! Dere som kjøper gull på internett, er dere de samme spillerne som bruker wall-hack på cs? For som dere selv sier; "regler er jo til for å brytes". Egentlig synes jeg at dere burde legge wow på hylla, eller skaff dere en privat server (ja vet det er ulovlig). Men vær så snill å slutt å prøve å rettferdigjør kjøpen av gull!

5941226[/snapback]

 

Det er mye som ikke er lov og det er rart hvor opptatte en samling brukere som, skal man tro rykter og fordommer, har et noe frynsete forhold til opphavsrett og andre lover. Jeg vil naa si at det er betydelig mye verre aa ha en nedlastet MP3 fil liggende paa PCen enn aa kj0pe seg noen gull i WoW. Men dere som staar saa hard paa ulovlighetskravene har kanskje aldri hatt dette heller, eller aldri gaatt paa r0d mann over et gangfelt? Og det er ikke snakk om aa bryte reglene kun for aa bryte dem, men det er ikke norges lover vi snakker om her, men kravene leverand0ren setter til hvordan jeg 0nsker aa spille et spill jeg allerde har betalt og fortsatt betaler for.

 

Jeg har heller ikke noe behov for aa rettferdiggj0re det hvis jeg en gang skulle bestemme meg for aa kj0pe. Jeg ser bare ikke hvorfor enkelte blir saa vanvittig hissige dersom jeg velger aa bruke mine egne penger paa aa kj0pe meg f.eks. en epic mount.

 

..og jeg tror vi temmelig klart har paapekt at vi ikke er folka som buker wallhack og aimbot. De som har postet her argumenterer jo med akkuratt det: De tillater seg aa kj0pe gull fordi deg gir dem en bedre spillopplevelse, samtidig som det ikke 0delegger spillopplevelsen for andre. Wallhack og Aimbot blir en helt annen diskusjon.

 

Hele diskusjonen baerer litt preg av barnehage-holdning a la "hvis ikke jeg kan skal ingen andre heller faa lov". Enkelte har anledning til aa bruke noen kroner paa gull, mens andre har anledning til aa bruke ukesvis paa aa farme dem. Deal with it...

 

Dessuten er det ikke selve gullet man betaler for, men tiden folk har brukt paa aa farme dem, eller hva det naa er de sier for aa omgaa EULAen naar de selge accounts paa E-bay. Det argumentet skal jeg ikke gidde aa diskutere en gang, la oss kalle en spade for en spade, det er kj0p av gull, ene maaten eller den andre.

5941462[/snapback]

Hva med oss som får spille opplevelsen vår ødelagt fordi priser blir SKYHIGH. Og vi får mett av chinese ppl som ikke klarer å vente for hunter til å clippe Drakki. Det er dere som gjør at spilleopplevelsen synker.

 

Å kjøpe gull i wow er helt greit spør du meg, blir for teit og grinde i flere uker ( Noe som er veldig kjedelig ) Når du istedet kan dra på jobb i en dag for å få tingene du har lyst på. Noen mener det ikke er rettferdig, men det er ens egen avgjørelse.

5941502[/snapback]

Spiller er bygd på at du skal grinde. Har du ikke tid, ikke spill det!

 

Dette er til Complexion. Jeg har aldri kjøpt, og skal aldri gjøre det, men hvorfor prøver du å ødelegge play-time til de som kjøper fordi de ikke orker å farme? Synes du ikke det skal være opp til en hver person å velge om de skal det eller ikke, og heller ordne opp i det selv.

5942664[/snapback]

Hvorfor skal de som kjøper gull få lov til å ødelegge for oss som respekterer Blizzard for å laget et knakende godt spill?

 

Jeg driter i om du kjøper gull, så lenge det ikke ødelegger noe i spillet for meg. Jeg rapporterer ikke andre, selv om jeg vet at de har kjøpt gull.

 

Respekterer jeg folk som handler gull? Nei. Det går fint an å ha det gøy i wow selv om du ikke har tid til å grinde like mye som andre. Men, noen føler tydeligvis sterkt at de "må ha" ditt og datt. Så de kjøper det for penger.

 

Sorry, men det er ikke annet enn reinspikka grådighet i mine øyne. Grådige folk er det verste jeg vet. Jo grådigere du er, jo værre er det...

 

Når jeg hører folk som sier at "Lineage 2 ble fullstendig ødelagt av chinese goldfarming" så blir jeg litt nervøs. Jeg har ikke spillt det sjøl, så jeg vet ikke hvor relevant det er å sammenligne med WOW. Faktumet er uansett at mange andre online spill går til grunne pga. gullsalg og hacks, og det synes å bli totalt forbisett av de som handler gull på nettet. History repeats itself...

 

Nå er det sikkert noen som gjerne vil si at "jeg har da aldri brukt hacks, jeg bare kjøper gull", men saken er at gullfarmerne som dere kjøper gullet av driter fullstendig i om de voldtar et online-spill, og dere gir dem grunn til å fortsette med det. Dere gir dem altså grunn til å lete etter alle mulige metoder for å utnytte spillet på tvers av reglene.

 

Akkurat nå er Dire Maul full av kinesere som teleporterer seg rundt og farmer alt de orker ved hjelp av diverse exploits og hacks. Det eneste de bryr seg om er å tjene mest mulig penger før markedet forsvinner.

 

Det ville vært naivt å tro at hacks kun holder seg innenfor gold farming miljøet. De vil bli spredd til alle som er grådige nok til å utnytte dem. De fleste kan vel vanskelig si seg uenig med meg at når "alle" begynner å bruke hacks, så er spillet ødelagt, finito, fucked...

 

Kort sagt så kan man si at grådighet leder til gullfarming, og gullfarming leder til hacks og hacks leder til GAME OVER. Sånn ser hvertfall worst case scenarioet mitt ut, la oss håpe det ikke blir sånn...

5942313[/snapback]

 

Tror det er dr0yt aa kalle det graadighet. Jeg ville si det er like graadig dersom en person faktisk bruker hele helga si paa aa karre til seg gull, mens andre velger aa kj0pe det samme. De 0nsker aa oppnaa det samme, men har forskjellige maater aa gj0re det paa, basert paa hvilke forutsetninger man har. Enkelte har jobb og familie og da er de kronene 1.000g koster blaabaer, mens andre f.eks. skoleungdom har haugevis av tid og kan ta seg tid til aa bruke en hel helg paa aa grinde. Jeg t0r paastaa at det er vanskelig nok aa drive normal raiding med et aktiv guild, om man ikke maa bruke dagesvis utenom dette paa aa grinde i tillegg, hvis man skal ha et noelunne normalt familieliv i tillegg til jobb etc.

5942794[/snapback]

Hvis du har familie, og andre ting å gjøre. Gjør det istedet, og ikke ødelegg for andre som bruker sin tid på akkurat WoW i dette eksemplet.

 

Hva tror du det gjør å vite at en som har akkurat har det våpnet som du har, men du har grindet i 3 måneder for å få akkurat det våpnet, så har han bare klikket seg inne wow-farm.com (dette er ikke en aktuell adresse), og kjøpt seg til det. Det minker stemningen litt for de som virkelig bruker sin tid på WoW for å oppnå et mål.

 

Å kjøpe gull syns jeg er helt forkastelig. For det første, så ødelegger det valutaen for gull i spillet, og for det andre, tenk dere hva som hadde skjedd hvis alle har kjøpt gull i spillet? 4000 gull ville kanskje vært lommerusk for mange, mens de som holder seg trofast til hva WoW egentlig er, måtte jobbe seg opp for pengene.

5943396[/snapback]

Godt forklart.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig fint lite om noen kjøper gull, gjør liksom ikke meg noe om noen vil bruke så mye penger på et spill. Har grindet meg til to epic mounts og en hel del epics, er svært fornøyd med det, tror heller samvittigheten hadde vært dårlig om jeg hadde kjøpt dem for kroner og øre :)

 

Riktignok så rapporterte jeg nettopp en som prøvde å selge gull i Orgrimmar her en dag, men det var egentlig ikke på grunn av at jeg bryr meg noe særlig om noen kjøper. Han fyren jeg rapporterte hadde stadig nye level 1 chars som stod å spammet macroer der jeg joiner BG, utrolig irriterende! Dessuten hadde alle characterene stygge og vanskelige navn som gjorde det vanskelig å ignorere (masse konsonanter etter hverandre). :thumbdown:

Lenke til kommentar
[Hva med oss som får spille opplevelsen vår ødelagt fordi priser blir SKYHIGH. Og vi får mett av chinese ppl som ikke klarer å vente for hunter til å clippe Drakki. Det er dere som gjør at spilleopplevelsen synker.

 

Tja, de får like ofte prisene til å SYNKE. Prisen på Major Mana Potions gikk her for en ukes tid siden ned i 2g per 5-stack, mot normalt 4-5g per stack. Bare fordi noen goldfarmere dumpet det ut på AH. Kjenner er par som benyttet seg av anledningen til å handle inn 50 stacks, som de nå selger tilbake på AH med normal pris.

 

Siden 1.10 kom har prisen på en del ting skutt i været, uten at en eneste goldfarmer har vært i nærheten av dem. Det gjelder spesielt Arcanite Bars/Crystals og Stonescale Oils, som trengs for upgradequestene til Tier 0.5-settene. Har selv tjent inn 100g+ den siste uken bare på å kjøpe stonescale eels til 10g per 10-stack, og selge stonescale oil til 20-25g per stack.

 

Hele økonomien i WoW er basert på "supply and demand", og det goldfarmers ofte gjør for å få penger til å selge, er å underby resten av folket (er tross alt ingen annen måte å få solgt ting på i AH. Man kjøper ikke det som er dyrest hvis ikke man er stein stokk idiot). Det gir igjen lavere priser for resten av oss. De steike dyre prisene er det guildene som står for, på epics og slikt. (Arcanist bindings går for 14-1600g på min server, Belt of might lå ute til 2600g (3400g buyout)).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5646871

Her er det mange gode argumenter (gjemt godt inne blant all drittkastinga denne tråden har blitt neddynget av) for og i mot kjøping av gull.

 

Men det ingen av dere har nevnt noe som helst på, er hvem goldfarmerene er. De fleste av dere tenker kanskje på de som tenåringsgutter som er ute etter å tjene litt lette penger, altså en moderne version av en postgutt. Mange tenker nok også på dem som organiserte firmaer, hvor goldfarmerene er normale annsatte med normal kinesisk lønn.

 

Slik er det ikke altid. Jeg skal ikke si at mange av goldfarmerene ikke faller under disse, eller liknende kategorier, for noen gjør de nok. Men desverre er veldig mange, kanskje størstedelen, av goldfarmerene offere for grov utnyttelse. De er ofte selv spilleavhengige som ikke har fått utdannelse, og ikke har greid å skaffe seg jobb. Da ender de på gaten hvor de blir plukket opp av de som driver goldfarming firmaene. De får mat og en liten pall til å sove på, men til gjengjeld må sitte opp til 18 timer om dagen i et mørktromog grinde gull.

 

Mange av dere tenker nok nå at dette må jo være bedre enn å ligge på gata, noe det også ville være, hadde de fått lov til å komme og gå som de vil. Som med de fleste andre former for utnyttelse av menneskere, kommer man ikke like lett ut som inn. De blir da i praksis slaver, noe arbeidsforholdene og lønna reflekterer.

 

Pisspreik? NRK sendte et program om spillegalskap i høst, hvor de inkluderte slike eksempler. Dere skal nok også greie å finne nok på nett til å bekrefte dette. Og for dere som tror at slaveri er noe som forsvant på 1800-talelt, så vil jeg opplyse om at menneskehandeler er verdens 3. største illegale handelsområde, rett etter narkotika og våpen. Og det kan dere finne alt dere vil om på nett. Opperasjon dagsverk 05 tokk til og med å handlet om å stoppe menneskehandel i Brasil.

 

For meg blekner argumenter som at man bare sparer tid på å kjøpe gull, eller at blizzard har sagt at det er fy fy, mot at man støtter slik utnyttelse. Derfor til deg som startet tråden; Kjøp av gull er IKKE greit.

 

Desverre er det ikke mange som kjøper gull som kjenner til disse forholdene. Enda mer synd er det at veldig mange, som er født og oppvokst i vestens overflod, ville gitt beng uansett om de kjente til det. Dette vil nok også gjelde mange av dere som kommer til å lese dette, selv om dere skulle tro meg.

 

Så vær enig elller uenig med meg som dere vil, men hvis dere vil kommentere eller gi tilbakemelding, så prøv å hold det saklig. Støtt argumentene deres med kilder, og hold prøv å hold dere unna personangrep.

Lenke til kommentar

Må si, det var ett godt innlegg, som dekket mange fakta som jeg har hørt om før.

 

Edit: Tok vekk endel jeg fant ut ikke passet alikevel.

Men jeg er redd dissa fakta ikke duger mye mot folk som kjøper gull, siden jeg har vansklig selv for å i det hele tatt bry meg om noen gatebarn i Asia

Endret av Dxbb
Lenke til kommentar
Her er det mange gode argumenter (gjemt godt inne blant all drittkastinga denne tråden har blitt neddynget av) for og i mot kjøping av gull.

 

Men det ingen av dere har nevnt noe som helst på, er hvem goldfarmerene er. De fleste av dere tenker kanskje på de som tenåringsgutter som er ute etter å tjene litt lette penger, altså en moderne version av en postgutt. Mange tenker nok også på dem som organiserte firmaer, hvor goldfarmerene er normale annsatte med normal kinesisk lønn.

 

Slik er det ikke altid. Jeg skal ikke si at mange av goldfarmerene ikke faller under disse, eller liknende kategorier, for noen gjør de nok. Men desverre er veldig mange, kanskje størstedelen, av goldfarmerene offere for grov utnyttelse. De er ofte selv spilleavhengige som ikke har fått utdannelse, og ikke har greid å skaffe seg jobb. Da ender de på gaten hvor de blir plukket opp av de som driver goldfarming firmaene. De får mat og en liten pall til å sove på, men til gjengjeld må sitte opp til 18 timer om dagen i et mørktromog grinde gull.

 

Mange av dere tenker nok nå at dette må jo være bedre enn å ligge på gata, noe det også ville være, hadde de fått lov til å komme og gå som de vil. Som med de fleste andre former for utnyttelse av menneskere, kommer man ikke like lett ut som inn. De blir da i praksis slaver, noe arbeidsforholdene og lønna reflekterer.

 

Pisspreik? NRK sendte et program om spillegalskap i høst, hvor de inkluderte slike eksempler. Dere skal nok også greie å finne nok på nett til å bekrefte dette. Og for dere som tror at slaveri er noe som forsvant på 1800-talelt, så vil jeg opplyse om at menneskehandeler er verdens 3. største illegale handelsområde, rett etter narkotika og våpen. Og det kan dere finne alt dere vil om på nett. Opperasjon dagsverk 05 tokk til og med å handlet om å stoppe menneskehandel i Brasil.

 

For meg blekner argumenter som at man bare sparer tid på å kjøpe gull, eller at blizzard har sagt at det er fy fy, mot at man støtter slik utnyttelse. Derfor til deg som startet tråden; Kjøp av gull er IKKE greit.

 

Desverre er det ikke mange som kjøper gull som kjenner til disse forholdene. Enda mer synd er det at veldig mange, som er født og oppvokst i vestens overflod, ville gitt beng uansett om de kjente til det. Dette vil nok også gjelde mange av dere som kommer til å lese dette, selv om dere skulle tro meg.

 

Så vær enig elller uenig med meg som dere vil, men hvis dere vil kommentere eller gi tilbakemelding, så prøv å hold det saklig. Støtt argumentene deres med kilder, og hold prøv å hold dere unna personangrep.

5944997[/snapback]

 

Etter all den harde fakta du gav der, endrer jeg meningen min totalt ovenfor kjøp av guld. Jeg er imot slavehandel/slaver, så fra og med nå er jeg imot kjøp av guld.

Jeg synes det var et godt innlegg skrevet av Amzun, og hvis det ikke er flere som blir overbevist om at å kjøpe guld er som å støtte slaveri, så er det nokk mange som ikke forstår alvåret i det.

Selv om jeg aldri har kjøpt guld selv, så vet jeg om folk som har gjort det, så skal prøve å overbevise de også, ved å lese dette innlegget.

 

MVH Alexanderhagen

Lenke til kommentar

Vel det er faktisk feil.

Det er mennesker som farmer gullet og det er stor industri.

Jeg har sagt tidligere i tråden at jeg gjorde det for en mount, men har aldri på noen måte prøvd å rettferdigjøre hvorfor.

Bare lagt til grunner som påvirket meg til å gjøre det.

 

Her er en film fra en "gullmine" se den så skjønner dere hvordan noe av det her fungerer.

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...