Gå til innhold

Top 5 rpg spill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

topicen sier seg selv?

post dine top 5 rpg spill

og begrunn hvorfor disse er på din topp-liste

forhåpentligvis dukker det opp noen spill her som folk kunne tenkt seg å teste ut

1. Betrayal At Krondor (rundet det 6 eller 7 ganger) (mitt første rpg spill. er basert på bøkene til Raymond E. Feist. kom ut i '96 tror jeg det var. elskbar musikk og siden jeg elsker bøkene så er dette uten tvil mitt første valg.)

2. Oblivion (etter jeg kom ut av sewers og fikk ble blendet av hvor utrolig nydelig naturen var så ble jeg vel hektet. det er noen minus i spillet og jeg var veldig usikker på om morrowind skulle være her. men etter en del testing så ble dette valget mitt.)

3. Morrowind (elder scrolls er mestere i å lage rpg. elsker hvordan alt er helt fritt og opp til deg. grafikkmessig så er det jo ikke så mye å skryte av. selv om når det kom ut så var jeg helt oppslukt over diverse saker, men nå idag er det veldig tamt. men siden dette er det eneste spillet som laget en ukes "sykemelding" så fortjener det absolutt en plass på toppen)

4. Dungeon Siege 2 (liker storyline'n og liker at du kan ha flere enn kun en character. og at man ikke oppgraderer abilitys, men de går opp gradvis som man bruker dem. en av de bedre gjennomførte hack 'n' slash spillene... synes jeg da.)

5. Diablo 2 (en klassiker som jeg har brukt et par tusen timer på. uansett hvor lenge man trykker febrilsk på musa ( :ermm: ) så blir man aldri lei)

(beklager hvis det allerede finnes en slik tråd, men jeg fant ikke (jeg letet ikke noe spesielt da men))

edit: la til begrunnelse

Endret av Gorbag
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. World of Warcraft (MMORPG, men fremdeles et RPG)

2. Gothic 2

3. Diablo II

4. KOTOR

5. KOTOR II

Edit: Har ikke prøvd Neverwinter Nights enda, men har utrolig lyst.

Endret av Scarface^
Skrevet

For at ein tråd som dette skal ha nokon nytte, må folk begrunne valga sine. Visst ikkje blir dette ein rein telletråd.

Skrevet (endret)

Jeg setter ikke opp nummerering siden det er så vanskelig å sammenligne spill utgitt i forskjellige "eraer". De er organisert etter kronologi, ikke "hvem som er bedre enn hvem".

Merknad: Jeg gikk dessverre helt glipp av Gothic og Fallout - spillene, så disse glimrer med sitt fravær. Mistenker at de hadde vært et el annet sted på lista ellers, etter hva jeg har hørt. :)

Baldurs Gate - Jeg satte meg ned med dette spillet mai -98 (tror jeg) 2 uker før eksamen i "Datastrukturer og Algoritmer". Et mirakel at det gikk så bra på eksamen, siden jeg mer eller mindre satt sammenhengende innendørs og spilte BG i hele leseperioden.

Deus Ex - Åpen problemløsning, ulike veier å ta og sider å velge, flott stemning. Ser ut som et shooter, men jeg synes faktisk dette er et bedre rollespill enn de fleste "klassiske" fantasy / AD&D spill.

KOTOR - Ikke bare et flott rollespill i seg selv (primært pga dialogen, jedi-kreftene og apellen i å spille gjennom hele spillet som både light og dark-side)... men også bemerkelsesverdig for å være det første SKIKKELIG bra spillet (stemning- og story-messig) basert på Star Wars-lisensen siden X-Wing / Tie Fighter-spillene. Et unntak fra regelen om at Lucasarts bare pumper ut søppel basert på SW-lisensen nå for tiden.

Vampire: Bloodlines - Kul setting, varierte karakterer. Det var svært forskjellig gameplay avhengig av hvilken "klan" du valgte. F.eks: en Nosferatu måtte stort sett være usynlig og/eller holde seg under gatenivå pga utseendet sitt, mens en Toreador kom seg fram i spillet ved å bruke de sosialt orienterte kreftene sine til å overtale folk. Stor vekt på valgmuligheter i dialog og quests (iallfall i første 2/3 av spillet, etter det ble det mye slåssing).

Oblivion - Fantastisk stemning og frihet. Morrowind grep aldri tak i meg (antagelig fordi det var så lite egnet for rene magiker-karakterer), men Oblivion CONSUMES MY SOUL. Nesten iallfall.

Andre som nesten ble med på lista: Neverwinter Nights multiplayer co-op med venner, Goldbox-spillene til SSI (spesielt de basert på Forgotten Realms og Dark Sun), Eye of the Beholder-serien, Lands of Lore, Betrayal at Krondor, Ravenloft-spillene, Diablo-serien, Nethack :).

Endret av thomanil
Skrevet

Gothic gir og en "ekte" følelse. selv om grafikken ikke er det beste, så gir det likvel et ekte og skittent bilde av hvordan den "tiden" var. det var ikke så stort og flott som i f.eks oblivion.

så det er et stort pluss med gothic.

litt uvandte kontroller i starten (tenker g1 kontrollene), men når en vender seg til dem så synes jeg de er fantastiske.

God historie og valgmuligheter. akkuratt slikt et godt rpg spill skal være

Skrevet
KOTOR - Ikke bare et flott rollespill i seg selv (primært pga dialogen, jedi-kreftene og apellen i å spille gjennom hele spillet som både light og dark-side)... men også bemerkelsesverdig for å være det første SKIKKELIG bra spillet (stemning- og story-messig) basert på Star Wars-lisensen siden X-Wing / Tie Fighter-spillene. Et unntak fra regelen om at Lucasarts bare pumper ut søppel basert på SW-lisensen nå for tiden.

Vampire: Bloodlines - Kul setting, varierte karakterer. Det var svært forskjellig gameplay avhengig av hvilken "klan" du valgte. F.eks: en Nosferatu måtte stort sett være usynlig og/eller holde seg under gatenivå pga utseendet sitt, mens en Toreador kom seg fram i spillet ved å bruke de sosialt orienterte kreftene sine til å overtale folk. Stor vekt på valgmuligheter i dialog og quests (iallfall i første 2/3 av spillet, etter det ble det mye slåssing). 

Oblivion - Fantastisk stemning og frihet. Morrowind grep aldri tak i meg (antagelig fordi det var så lite egnet for rene magiker-karakterer), men Oblivion CONSUMES MY SOUL. Nesten iallfall.

5924965[/snapback]

Må nok si meg enig i de her. Bloodlines hadde et kjempestort potensiale, men det ble sluppet ut alt for fort, men det er fortsatt et kjempebra spill.

KoTOR kan jeg ikke si annet at er et kjempebra spill. Oblivion er det også.

Jeg har dessuten Fallout oppe, kanskje jeg skal innstallere det på en gammal maskin? :)

Skrevet (endret)

1 og 2 greier ikke veldge mellom Morrowind og Oblivion kanskje MW litt foran OB

syns liksom dette er det beste man får av digitalt RPG. firhet i alt man gjør

3. KOTOR av samme grunner som nevnt over, er også det spillet som har de mest levende karakterene i noe spill

4. Mount & Blade kuleste combat i et RPG gøy å slås fra heste ryggen( http://www.taleworlds.com )

5. Vampire: Bloodlines flere slutter, spenende verden men noe linjert

Endret av gunfreak19
Skrevet (endret)

Rekkefølgen er litt avhengig av hva som foregår i hodet mitt, men her er topp 5 lista:

1. Baldurs Gate 2 (story og gameplay slik det skal gjøres)

2. Neverwinter Nights (beste coop rollespill ever)

3. Gothic 2 (Rett og slett vakkert, alt fra grafikk til gameplay hadde særpreg og fungerte bra)

4. KOTOR2 (hvem kunne gjettet at starwars hadde en story før kotor ;) )

5. Oblivion (frihet og store områder, har med alt det positive i TES-spillene)

EDIT: la til noen mer beskrivende ord :)

Endret av Civilix
Skrevet

Jeg har ikke noen topp-5-liste, men ei topp-1-liste, siden jeg ikke spiller så mye.

Jeg liker veldig godt Diablo II Lod, siden jeg liker veldig godt måten hele spillet er bygd opp på. Det er av høy kvalitét og er veldig moro. Når jeg først spiller, kan jeg spille i mange timer.

God påske forresten!

Skrevet

diablo 2 og spesielt med lod tror jeg de fleste har brukt ti talls timer på. for å ikke snakker om tusenvis at timer på. så det er en god førsteplass :)

Skrevet

Har ingen liste, spiller ikke så mye sånt..

Spilte på pc`en til en kompis, syntes iallefall Obelivion var fett..

Det eneste rpg spillet jeg har spilt mye, når jeg sier mye mener jeg mye..

Er Diablo 2 lod.. Sitti maaaange timer forann det..

Skrevet
Gothic gir og en "ekte" følelse. selv om grafikken ikke er det beste, så gir det likvel et ekte og skittent bilde av hvordan den "tiden" var. det var ikke så stort og flott som i f.eks oblivion.

så det er et stort pluss med gothic.

litt uvandte kontroller i starten (tenker g1 kontrollene), men når en vender seg til dem så synes jeg de er fantastiske.

God historie og valgmuligheter. akkuratt slikt et godt rpg spill skal være

5925022[/snapback]

Omgivelsene i Gothic ligner også mer på omgivelsene i Norden enn omgivelsene i Oblivion gjør. I tillegg er noen av stedene i Gothic II (spesielt Valley of Mines) både mørke, grå, og triste. Heldigvis er stemning satt forran realisme i Gothic-spillene. :)

Skrevet (endret)

Arcanum- Character systemet er noe av det beste i et RPG. Alle tinga man kan gjøre. Trivelige atmosfære. God historie og mange forskjellige NPCs. Dialogene er spilt inn med lyd og ikke bare text.

NeverWinter Nights - Bra Co-op SPill. Fin historie.

Baldur's Gate II - Bra Historie. Det første RPG jeg spilte

Vampire Bloodlines - God GRafikk på område og folkene. Veldig bra mørk stemning. Måten man fikk Poeng for og løse oppdrag på forskjellig måte var bra. Beste område var det hjemsøkte Hotelet, ganske tidlig i spillet. Det var skikkelig bra og ganske skummelt.

TES III Morrowind - Grafikken var bra når det kom ut. Veldig mye frihet, bra system med at man blir bedre i det man gjør og ikke det man velger på lvl. Men dialog systemet er ikke det beste.

Ikke i noen spesiell rekefølge uten om Arcanum på toppen. Temple of Elemental Evil er også bra. Synd at Troika Games ble lagt ned.

Endret av santaclaw
Skrevet

Har du spilt Fallout-serien santaclaw? Ville trodd at du satt de høyt på lista siden du like Arcanum såpass godt. Rimelig likt character-system, og lagd av mange av de samme folka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...