Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er reglene med mobil/mp3 på fly? Skal til fly til New Orleans med flyselskapet Delta om noen uker. Vil da gjerne bruke mobilen til å spille musikk med spotify. Er det lov når man er kommet "opp i luften"?

 

Edit: Spotify da i offline modus.

Endret av ekwathne
Lenke til kommentar

Man trenger vel også et sted å bo første natten så fremt man ikke er i transit, men det har du også kanskje på plass. Flyselskapene kan vel faktisk nekte deg ombord om de ikke har den informasjonen.

Hvor lett de kan kontrollere at disse opplysningene du oppgir faktisk stemmer er riktignok en hel annen sak.

Lenke til kommentar

For å oppnå silver medlemskap hos KLM må jeg fly 25,000 miles og 15 one-way flights.

Jeg flyr SVG - Philadelphia. Tilsvarer dette en "one-way flight"?

Eller regner de hvor mange ganger jeg setter meg på et fly?

Jeg flyr SVG-AMS, AMS-ATL, ATL-PHL. Altså 3 "one-way flights"

Lenke til kommentar

Sinnsykt vanskelig det skulle være å finne noe brukbart fly fra Firenze til en kystby i Croatia da... alle har en mongo routing og bruker nesten et døgn. Tog er jo også helt på trynet dårlig i Croatia.

Har allerede bestillt flybilett hjem fra Zagreb, for jeg skulle treffe en kar der, nå har jeg ikke hørt fra han siden forrige måned, og fant akkurat ut at det ikke en gang går tog til flyplassen, og ikke buss fra togstasjonen, bare fra busstasjonen. For et rot.

Ta gjerne og anbefal meg andre reisemål som har god forbindelse med tog/buss til Zagreb og enten har billigfly eller tog fra Firenze eller flyplasser ikke så alt for langt unna. (Bologna etc.)

Lenke til kommentar

I begynnelsen av august skal jeg fly CPH-OSL-BOO-LKN, med bagasje (og nei, det er ikke mulig å droppe bagasje). Det er 50 minutter til flybytte på Gardermoen, noe jeg trodde skulle være nok tid. Men nå hører jeg at det er et tungvint tollsystem på Gardermoen slik at man må beregne minst 1,5 timer til flybytte om man reiser med bagasje. Er det tilfelle? Og hvis ja, hva skjer dersom jeg ikke rekker fram under flybytte? Mister jeg da reisen jeg har bestilt og må evt booke ny reise?

 

Evt kan jeg booke om, jeg ser det er en passende avgang litt senere slik at jeg får litt over to timer til flybytte på OSL. Men det er ganske sure penger, så jeg vil være 100% sikker på at det er nødvendig før jeg gjør dette.

Lenke til kommentar
Sinnsykt vanskelig det skulle være å finne noe brukbart fly fra Firenze til en kystby i Croatia da... alle har en mongo routing og bruker nesten et døgn. Tog er jo også helt på trynet dårlig i Croatia.

Har allerede bestillt flybilett hjem fra Zagreb, for jeg skulle treffe en kar der, nå har jeg ikke hørt fra han siden forrige måned, og fant akkurat ut at det ikke en gang går tog til flyplassen, og ikke buss fra togstasjonen, bare fra busstasjonen. For et rot.

Ta gjerne og anbefal meg andre reisemål som har god forbindelse med tog/buss til Zagreb og enten har billigfly eller tog fra Firenze eller flyplasser ikke så alt for langt unna. (Bologna etc.)

Du tenker feil, italienerne tar ferge dit. Se på tog til Ancona via Bologna. Derifra går det ferge til en rekke steder langs kysten av Kroatia.

 

Har selv reist med tog via Trieste, men over til RIjeka var det kronglete og tregt.

 

Vurder også buss internt i Kroatia.

Lenke til kommentar

For å oppnå silver medlemskap hos KLM må jeg fly 25,000 miles og 15 one-way flights.

Jeg flyr SVG - Philadelphia. Tilsvarer dette en "one-way flight"?

Eller regner de hvor mange ganger jeg setter meg på et fly?

Jeg flyr SVG-AMS, AMS-ATL, ATL-PHL. Altså 3 "one-way flights"

 

One-way flight er da SVG-AMS, AMS-ATL, ATL-PHL, altså 3 one-way flights, yes. Så skal du jo tilbake også, muligens samme veien, så da er du oppe i totalt 6 one-way flights. Jeg hadde silver status hos (F)lying Blue for en del år siden, men har ikke opprettholdt den ved å fly hver, er det 24., kalender måned.

Er også usikker på prosentopptjeningen, så for deg er du nok nærmere kvalifisering basert på antall one-way flights (eller legs, om du vil) enn totale miles.

Lenke til kommentar

Du tenker feil, italienerne tar ferge dit. Se på tog til Ancona via Bologna. Derifra går det ferge til en rekke steder langs kysten av Kroatia.

 

Har selv reist med tog via Trieste, men over til RIjeka var det kronglete og tregt.

 

Vurder også buss internt i Kroatia.

 

Akkurat dette jeg fant ut, tar tog til Ancona via Bologna så båt over til Zadar, og tar en buss opp til Zagreb. Bortkastet av meg å kjøpe interrailbilett ihvertfall :p Menmen, nå var jo planen min å bare reise i vesteuropa der det lønner seg.

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg igjen: Hvor mye tid må man beregne til transitt utenlands-innenlands på Gardermoen, mtp toll (når man har gjennomgående billett)? Og dersom man ikke skulle rekke fram til neste flight pga toll på en gjennomgående billett hos SAS/Widerøe, er det da slik at det er "too bad" for en og man må kjøpe ny billett for å komme seg videre?

Lenke til kommentar
Jeg prøver meg igjen: Hvor mye tid må man beregne til transitt utenlands-innenlands på Gardermoen, mtp toll (når man har gjennomgående billett)? Og dersom man ikke skulle rekke fram til neste flight pga toll på en gjennomgående billett hos SAS/Widerøe, er det da slik at det er "too bad" for en og man må kjøpe ny billett for å komme seg videre?
De som selger gjennnomgående billetter skal sørge for at connection er minst minimumstiden for den flyplassen. Om du av ymse grunner ikke klarer det likevel så vil de booke deg på neste flight, men det må ikke være selvforskylt. Det betyr at om du møter sent opp med gaten med en taxfreepose fra OSL så vil de bare flire av deg og be deg kjøpe en ny billett, det samme vil antagelig også skje om flere andre klarte samme connection.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...