Gå til innhold

Fokusproblemer med Canon 350 D


Anbefalte innlegg

Fikk ikke programmet til å ta 2 bilder. Du bruker sikkert Photoshop, men jeg bruker kun Photoshop Elements 3.0. Når du skriver at jeg skal bruke USM på 0,4/180%, ser jeg ikke noe som heter USM i Photoshop Elements.

 

Jeg regner med at du mener Unsharp Mask. I mitt program er det justering for Amount, Radius og Threshold. Jeg regner med at du mener Amount 180% og Radius 0,4 pixels. Men hva med Threshold.

 

Da jeg kjøpte mitt Canonutstyr, sa jeg at jeg ville ha et objektiv som tegnet så skarpt at jerg kunne se hvert hårstrå hvis jeg tok et portrett. Jeg har en svart hund, og jeg ønsker at jeg skal kunne se hårene i pelsen. Tror du at jeg ville bli mer fornøyd med et L-objektiv. Det 17-85-objektivet jeg har, har jo tross alt et ypperlig brennviddeområde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller tro det er oppløsning som vil begrense muligheten til å se ethvert hårstrå i pelsen til hunden din, og bildet må bli fysisk veldig stort om du skulle få det gjengitt på papir uansett. Det er også vanskelig med en svart hund da områder av pelsen uansett vil gro sammen pga. helt normal "undereksponering" i sorte områder. Mulig du kan hjelpe til litt med å lysne bildet noe?

 

Men tror ved å ønske å kunne se ethvert hårstrå at du forventer mer av ditt objektiv, oppløsningen og skriveren/fremkallermaskinen enn det som i dag er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg reiste ut til Serviceproffen ca kl. 11. Først fikk jeg vite at en tekniker mente at det IKKE var noe feil med kameraet. Jeg insisterte på at det MÅTTE være noe feil. Jeg fikk vite at det egentlig tok 2-3 dager før jeg fikk kameraet tilbake.

 

Etter et par timer fikk jeg SMS om at kameraet kunne hentes. Da fikk jeg vite at de hadde funnet en liten feil på fokusen.

 

Dette var en garantisak.

 

Nå skal jeg ta noen testbilder for å se om jeg skal beholde 17-85-objektivet eller om jeg skal oppgradere til 24-105 L. Dersom jeg gjør det, vil jeg naturligvis miste den fine vidvinkekleffekten som tross alt er på 17-85, men jeg ser ingen vits i å ha et objektiv som ikke er skarpt.

 

Jeg har fått tatt noen prøvebilder med 24-105, og jeg må bare tilstå at det var KREM.

Lenke til kommentar

Hyggelig å høre at dere begge to har funnet ut hvorfor dere ikke ble fornøyd med bildene, og at dette har rettet seg.

Desverre er det et bevis på at produsentene leverer noen kameraer som ikke holder helt nivå, men at det kan rettes på.

Greit å bruke photoshop for å rette på bilder, men uten et riktig grunnlag blir sluttresultatet heller ikke godt.

Lykke til med videre fotogarfering med utstyr som virker som det skal.

Lenke til kommentar

ER DETTE SKARPT ?

Dette bildet er tatt etter at fokusen på min 350 D ble justert. Bildet er tatt med 17-85 IS. Pga lite lys måtte jeg kjøre på 400 ISO. Bildet er ikke behandlet, kun rett ut fra kameraet.

 

Personlig synes jeg bildet er uskarpt. Dette var et av de bedre jeg tok idag. Hvis noen av dere har kjennskap til 24-105, håper jeg dere kan antyde noe om bildet ville blitt skarpere med det objektivet.

post-96040-1145656809_thumb.jpg

post-96040-1145656950_thumb.jpg

Endret av labrador
Lenke til kommentar

Kan ikke se at bildet er skarpt. Du kan også klage på objektivet. Det er muligheter for forskyvninger i kamerahuset, eller at linseelementer ikke er optimalt justert. Noen objektiv har mindre god og stabil byggkvalitet også.

For det tredje må fokusen fungere. For å finne ut hvordan fokusen fungerer må en helst bruke spesielle testoppsett som det er vist linker til av andre.

Finner man en fokus hvor bildet er akseptabelt skarpt, er det jo opp til kameraprodusenter å justere det inn hvis mulig. Når det ikke er mulig bør en kunne forlange at en bruker en sammenlignende test med et annet kamerahus og optikken som det er tvil om, og en ny optikk mot evt de samme to kamerahusene.

Det er altså ikke sikkert at det kan justeres på noen enkelt måte, og da må fabrikanten ta nytt utstyr på garantien.

Lenke til kommentar

Enkelte deler av bildet er noenlunde klare mens andre igjen ikke er det ut i fra det jeg kan se på min skjerm. Virker som om det er fokusert på de elementene som ligger i i siste del av det grønne tauet mot hunden og deler av hunden? Prøv å sett AF til senter og kjør AF-status som AI servo (dersom du ikke bruker stativ) og se om det du da fokuserer på blir skarpt.

 

Samtidig er det jo også riktig som brainware sier, at man ikke er garantert å få en god kopi av noen objektiver, heller ikke Canons L-serie. Hadde en periode 2 stk 24-70 hvorav den ene (den nyeste) viste seg å være helt borti natta. Ble korrigert og var sylskarp etterpå, men samtidig for sløvt å sende slikt noe ut av butikken...

 

Ville uansett kjørt testen CWalken refererer til for å få sjekket Autofokusen. Hadde kanskje også vært litt enklere å svare deg dersom vi hadde fått vite litt om de helt elementere elementene i eksponeringen din...

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar
Ville uansett kjørt testen CWalken refererer til for å få sjekket Autofokusen.

5969691[/snapback]

Ja. Det at man kan bomme på fokus i virkelige situasjoner er uavhengig i om hvorvidt autofokusen er riktig kalibrert. -Hvis du lurer på om systemet er riktig kalibrert så kjør tester i kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Bare for å bevise min egen uvitenhet, kaster jeg ut et spørsmål i denne tråden. Er det ikke slik at autofokusen på "billige" speilrefleks kamera ikke fungerer over en hvis blender? Trodde dette var før blender F9 at autofokus gir seg. Kan det være noe av problemet?

5929051[/snapback]

 

Det blendes ikke ned før i opptaksøyeblikket. Dvs at blenderen alltid er fullt åpen mens du fokuserer, uansett om du velger å ta bildet med blender på 2.8 eller 22, og dette har ingen innvirkning på autofokus.

 

Synes å huske at det er ved f6.5 at autofokus gir seg på 350D, men da er det altså hvis dette er den største mulige blenderen på objektivet, f.eks. et billig teleobjektiv på full zoom.

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Vil bare komme med en liten kommentar til eksponeringen. Det ble nevnt at testbildet var for lyst, og det er jeg helt enig i. Det er likevel ikke noe galt med lysmålerene i nevnte kamera, det er bare en Canon-særegenhet. Canons dSLR eksponerer litt lyst, og det må man være obs på. Jeg pleier ofte å eksponere et trinn under det som Canon anbefaler. Det er ingen tommelfingerregel som alle bør følge, men vær obs på fenomenet.

Lenke til kommentar

Ang bildet av hunden:

 

Hva slags kvalitet er dette tatt med? Er det benyttet oppskarping i kameraet?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg hentet bildet inn i bildebehandlingsprogram og forstørret opp, og det er to ting som slår meg:

1. Det er noe som ser ut som oppskarpingsartifakter i høykontrastoverganger, spesielt rundt den røde brikken på hundenshalsbånd. Slik oppskarping kan ødelegge definisjonen til f.eks. pels og hårstrå.

2. Det er KLARE JPEG-artifakter i bildet (kan ses som unaturlige firkanter på omtrent 8x8 piksler). Dette er spesielt tydelig i området mellom mørk og lys pels oppover nakken på hunden og også oppå hodet.

 

Jeg tror at dersom du vil ha den skarpheten du er ute etter, bør du gå over til å fotografere i RAW-format. Jeg vil anta at dette bildet ikke engang er tatt i beste JPEG-kvalitet, siden størrelsen ikke er på mer enn 1.1Mb. Her må du få opp kvaliteten på bildet i kameraets innstillinger.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Ang bildet av hunden:

 

Det er benyttet beste JPEG-oppløsning. Bildet er noe redusert i størrelse da jeg ikke fikk originalbildet til å bli lastet over til Forumet. Det er IKKE benyttet oppskarping i kameraet. Både skarphet, kontrast og fargemetning er satt til 0.

 

Jeg benytter meg av Photoshop Elements 3.0 og benytter oppskarpingen "Sharpen" for å gjøre bildet skarpere.

 

Photoshop Elements 3.0 greier ikke RAW-filer. Jeg har forsøkt å ta et bilde som RAW for deretter å bearbeide det i Photoshop Elements 3.0. Det gikk ikke.

 

Når jeg tenker skarphet, tenker jeg på et portrett av en person hvor man kan se hvert hårstrå tydelig. Det er ganske umulig for meg å få til. Jeg har sammenlignet bilder med et Nikon D70 med 18-70 objektivet. Det ble vesentlig skarpere. Dog har vi ikke forsøkt å ta bilde av hunden med D70.

 

Selv etter at fokus på kameraet ble justert, ser jeg ikke noe bedring. Det kan naturligvis være at det er selve objektivet det er noe feil med. Jeg vurderer å bytte objektivet til Canon 24-105 L (meget dyrt og tyngre enn 17-85) eller Sigma 17-70.

 

Ved å bytte til 24-105 mister jeg den fine vidvinekel som jeg har på 17-85, men jeg får et objektiv som er av det skarpeste på markedet. Jeg har sett mange bilder tatt med Sigma 17-70 (hentet fra nettet) og alle disse viser en langt større skarphet enn mitt 17-85. Ved å bytte til Sigma, vil jeg beholde vidvinkelen (17 mm), men vil tape noe i tele (70 mm mot 85 mm).

Lenke til kommentar

Har jo ikke vært fornøyd med Canon 17-85 IS. Fikk byttet dette i et Sigma 18-50 f 2,8 EX. Og så kjøpte jeg et Canon 24-105 L. Nå håper jeg at bildene blir bedre. Jeg mener fremdeles at mitt Canon 350 D overeksponerer, men nå har jeg satt kompensasjonen til -2/3 EV. Nå skal jeg ut og ta bilder av min sorte hund.

 

All ros til FotoVideo for god service.

 

Også takk til alle dere som har svart meg på forumet.

Endret av labrador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...