Gå til innhold

Hvilken vidvinkel skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Skal ha meg et "greit" vidvinkelobjekt til mitt 350D!

 

Har sett meg ut :

Canon EF 20mm 2,8 USM

Canon EF 28mm 1,8 USM

Sigma 20mm F1,8 EX DG

 

Alle disse ligger på rundt 4000,-

 

Noen som har erfaring med noen av disse (eller andre), og kanskje kan gi meg noen anbefalinger??

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er meningen at de skal fungere som vidvinkler, så kan du utelukke 28mm. Det er jo normal med cropfaktor.

De to andre blir en vurdering ut fra behov. Den ene er veldig lyssterk og skarp, den andre tilbyr nok mer presis og hurtig fokus. Du får bestemme deg for hvilken egenskap som betyr mest for dine bilder.

Lenke til kommentar

Henger meg på den anbefalingen. Faktisk så blir jeg mer fornøyd med det objektivet jo mer jeg bruker det, og mener absolutt at det er verdt hver eneste krone. Desverre erfarer enkelte litt variasjon i kvaliteten, så det er kanskje greit å teste ditt exemplar først, før du legger pengene på bordet. Flere brukererfaringer her.

Lenke til kommentar

En vidvinkel med fast brennvidde er kanskje litt begrensende.. foreslår heller en vidvinkelzoom.

 

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM til 5990 kroner får veldig gode kritikker på diverse nettsteder. Har ikke denne selv, men den er en av de neste objektivene jeg vurderer å sette på min innkjøpsliste.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

 

Alternativt kan Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX være noe å satse på. Litt billigere enn Canon - den koster 4450 kroner.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=40364

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Ken Rockwell har testet alle zoomene i dette omraadet paa markedet, og han mener Canon sin er den desidert beste. Kan lete paa www.kenrockwell.com

5918956[/snapback]

 

Den eneste "testen" Ken R. har utført som kan tas seriøst er vel den med pappeskene, som objektivene blir levert i.... :!:

Lenke til kommentar
Ken Rockwell har testet alle zoomene i dette omraadet paa markedet, og han mener Canon sin er den desidert beste. Kan lete paa www.kenrockwell.com

5918956[/snapback]

 

Den eneste "testen" Ken R. har utført som kan tas seriøst er vel den med pappeskene, som objektivene blir levert i.... :!:

5919110[/snapback]

Vaer saa fantastisk snill kjaere deg, slutt aa heng ut Ken Rockwell. Testene hans er serioese de. Han har brukt objektivene, og er en virkelig flink fotograf som jeg og mange andre ser opp til. For all del, han har litt vel sterke meninger, men testen virker serioes nok for meg. Som ALT paa nettet boer det leses sammen med andre tester, men hvis han sier at et objektiv er bedre enn et annet saa tror jeg paa ham :)

Saa slutter vi med ken rockwell-diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Ken Rockwell har testet alle zoomene i dette omraadet paa markedet, og han mener Canon sin er den desidert beste. Kan lete paa www.kenrockwell.com

5918956[/snapback]

 

Den eneste "testen" Ken R. har utført som kan tas seriøst er vel den med pappeskene, som objektivene blir levert i.... :!:

5919110[/snapback]

Vaer saa fantastisk snill kjaere deg, slutt aa heng ut Ken Rockwell. Testene hans er serioese de. Han har brukt objektivene, og er en virkelig flink fotograf som jeg og mange andre ser opp til. For all del, han har litt vel sterke meninger, men testen virker serioes nok for meg. Som ALT paa nettet boer det leses sammen med andre tester, men hvis han sier at et objektiv er bedre enn et annet saa tror jeg paa ham :)

Saa slutter vi med ken rockwell-diskusjonen her.

5920202[/snapback]

 

Jada, ikke noe poeng i å diskutere en som "tester" utstyr som han fysisk aldri har vært i nærheten av...Så OK, jeg avslutter her.

Lenke til kommentar

Jeg elsker folk som kommer med et siste argument eller poeng også sier "jeg stopper her".

 

edit:

Sånn helt apropos, kom over denne nå nettopp. Den peker egentlig tilbake på Ken's FORFERDELIGE MENINGER om RAW vs. jpg, men belyser også temaet egerstud tar opp. Men jeg ser ingen grunn til å stole på at den er ekte, tross alt ligger den under samme domene som blir eid av en viss fotograf som påberoper seg retten til å SKRIVE TESTER OM TING HAN IKKE HAR PRØVD! :ohmy:

 

Men hva gjør jeg? Vi skulle jo slutte diskusjonen om han. Sorry.

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

Bare nevn Ken Rockwell, så braker helvetet løs, og ikke bare her på forumet. Jeg tror han må være vår tids dyktigste Lenin-disippel. Hans rabuleringer får folk til å gå av huse for å lese siden hans, og for hvert klikk strømmer det inn mer penger fra sponsorene hans. Han ler nok hele veien til banken, når han leser tråder som dette.

Lenins begrep "nyttige idioter" har sjelden vært mer presist enn når man diskuterer KR. Den fyren der er lur. Få tjener mer penger på sine fiender enn ham, ha ha ha.

Skulle ønske jeg var like omdiskutert som KR. Da hadde jeg vært kjent også, og slapp å leve dette gråe livet som anonym klovn.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått snusen i et nytt objektiv!

 

Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD

 

Kunne få dette for 4450,- hos Japan Foto. De mente dette var veldig bra :innocent:

 

Noen som kan si noe om dette i forhold til Sigma sitt?

 

 

Edit : ingen som har kjennskap til dette objektivet?

Endret av Babura
Lenke til kommentar
Da har jeg fått snusen i et nytt objektiv!

 

Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD

 

Kunne få dette for 4450,- hos Japan Foto. De mente dette var veldig bra  :innocent:

 

Noen som kan si noe om dette i forhold til Sigma sitt?

 

 

Edit : ingen som har kjennskap til dette objektivet?

5956243[/snapback]

 

Tester hos:

Shutterbug

Ken Rockwell

Nikonians

 

Sier at dette er en bra linse, men de ser alle ut til å foretrekke enten Sigma eller Tokina framfor Tamron i denne klassen. Uten at vedkommende hos Japan Photo prøver å lure deg, linsa er bra den.

 

Sigma 10-20mm koster ca 4000 + porto på nettet

Tokina 12-24mm koster ca 4500 + porto på nettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...