Gå til innhold

Kripos svarer leserne


Anbefalte innlegg

Forskjellen er at hvis du kjøper en sjokolade og gir halvparten til broren din, har dere tilsammen spist EN sjokolade, og Freia/Nidar/osv har fått betalt for EN sjokolade, kopierer du en CD og gir den videre får artisten/plateselskapet/osv betaling for EN plate, mens det kanskje er gitt ut FEM.

Sammelikningen blir litt rar, siden en av tingene gir du, og den andre kopierer du. Hvis du hadde gitt bort CDen til broren din, etter du hadde hørt litt på den, hadde det blitt det samme som å gi sjokoladen.

 

Selvfølgelig skjønner jeg dette. Jeg er også enig i at poenget til den som skrev innlegget ikke var så veldig godt.

 

Her kommer dog et lite svar på ditt innlegg:

 

Hvis du f.eks lagret en CD du hadde kjøpt, på harddisken, for en tid tilbake. CD'en i seg selv har du rotet bort. Du har låtene som var på CD'en på din maskin.

Du selv syns låt 1, 2, 3, 4, 5 og 6 er knallgode. Din venn derimot digger heller låt 7,8,9 og 10.

Gjør du da noe ulovlig om du gir disse låtene til kompisen din, og sletter dem fra harddisken din?

 

Nå har det i praksis blitt det samme prinsippet som å dele en sjokolade. Men er det lovlig?

 

Et fullverdig og korrekt svar ønskes.

5912114[/snapback]

(seriøs igjan)

Etter norsk lov er det vel lov å dele med venner. Dette gjelder slik jeg har fått det med meg musikk og film. Spill og programmer er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et spørsmål.

 

er det lov å kopiere fra tv på vhs/dvd opptaker.

Sett at det går en film på tv i kveld men jeg ville heller sitte å spille på dataen og dermed tok opp filmen på video.

Hvis jeg var tom for kasetter og gikk heller å lastet ned filmen.

 

Hvis det er lov å ta opp en film fra tv til video er da da like lov å laste den ned? Hvis det ikke er lov, hvorfor? Hva er forskjell.

 

Gjør jeg noe ulovlig ved å laste ned LOST siden den allikevel sendes på tv?

Lenke til kommentar
jeg har et spørsmål.

 

er det lov å kopiere fra tv på vhs/dvd opptaker.

Sett at det går en film på tv i kveld men jeg ville heller sitte å spille på dataen og dermed tok opp filmen på video.

Hvis jeg var tom for kasetter og gikk heller å lastet ned filmen.

 

Hvis det er lov å ta opp en film fra tv til video er da da like lov å laste den ned?  Hvis det ikke er lov,  hvorfor? Hva er forskjell.

 

Gjør jeg noe ulovlig ved å laste ned LOST siden den allikevel sendes på tv?

5912411[/snapback]

TVNorge har gjort Disney (lost) oppmerksom på problemet, men det er fullt lovlig å laste ned for oss i Norge.

Lenke til kommentar
SPØRSMÅL TIL KRIPOS

 

Hei mr. Kripos, jeg lurer på dette;

Jeg kjøper meg en musikk-CD, og jeg syntes at noen sanger på denne CD'n var kjempebra!

Dog, de andre sangene var ikke allverden.

Men noen sanger likte jeg kjempegodt, faktisk så godt at jeg vil at kompisen min skal får høre på de!

Så, jeg legger CD'n inn i CD-ROM'en, og kopierer de sangene jeg liker over til HDD'n.

Så logger jeg på internett, og sender disse sangene over til kompisen min.

DÆNG! Jeg er en hardkokt kriminell fildeler, og jeg fortjener tydeligvis å bli sendt til helvete og hva ikke.

Dagen etterpå, så stikker jeg ned på REMA1000 og kjøper en stor Stratos sjokoladeplate.

Mmm, så god den var. Jeg sitter i stolen i stua og nyter hvert sekund av denne sjokoladen min.

Så kommer lillebroren min på snaut 6 år og lurer på om han får smake hos meg.

Han har store blå triste øyne, og jeg klarer ikke å få meg til å si nei.

Så, jeg knekker av en del til han, og han tripper fornøyd ut av stuen med sjokoladebiten sin.

DÆNG...? Er jeg en hardkokt kriminell sjokolade-deler, og kommer jeg til helvete og hva ikke?

Tror ikke det!

Men, Nidar taper jo penger på at jeg sitter der i godstolen min, og deler ut sjokolade til lillebroren min.

Nå føler ikke han for at han vil ha mer sjokolade, så derfor dropper han å stikke ned på REMA1000 og kjøpe en.

Ergo, taper Nidar penger, kun pga min egoistiske hensynsløshet.

 

 

Skjønner dere poenget mitt, eller må jeg utdype?

5910853[/snapback]

 

 

Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

5911721[/snapback]

 

Forskjellen er at hvis du kjøper en sjokolade og gir halvparten til broren din, har dere tilsammen spist EN sjokolade, og Freia/Nidar/osv har fått betalt for EN sjokolade, kopierer du en CD og gir den videre får artisten/plateselskapet/osv betaling for EN plate, mens det kanskje er gitt ut FEM.

Sammelikningen blir litt rar, siden en av tingene gir du, og den andre kopierer du. Hvis du hadde gitt bort CDen til broren din, etter du hadde hørt litt på den, hadde det blitt det samme som å gi sjokoladen.

5911861[/snapback]

 

Hvis du knekker cd`en i to, gir halve til en kamerat og beholder resten selv er det sikkert greit. Er nok det nærmeste man kommer sjokolade eksemplet.

Endret av kjakangund
Lenke til kommentar

Spørsmål til KRIPOS

 

Har dere tips til hva som kan gjøres når bedriften din er utsatt for datainnbrudd/tyveri?

 

Gjerningsmannen stjal alle filene/databasene våre, og utnytter dette slik at det er et tidsspørsmål før vi går konkurs.

 

Vi har nevene fulle av beviser, inkludert fullt navn/adresse til gjerningsmannen og meldte saken til politiet, men nå etter 2 måneder og gjentatte purringer har ikke politiet gjort NOE. Ikke en gang tatt kontakt med IT-ansvarlig for å få logger som viser innbruddet.

 

Tiden renner ut for oss, og slik det ser ut nå blir vi nødt å ta saken i egne hender.

 

Kjenner dere til noen dyktige hackere vi kan leie?

Lenke til kommentar

Det som slår meg som det overveldende mest tankevekkende med dagens utvikling innenfor opphavsrett og åndsverksproblematikk, er den fullstendige mangelen på skjønn og samhold blant de involverte, samt hvorfor kritiske spørsmål nesten ikke får innpass i den offentlige debatten. Noen ganske enkle spørsmål en kan stille seg i forbindelse med disse sakene er: hvorfor har vi lover? Hvem vil disse lovene være til gagn for? Hvem er det som piratkopierer, og hva slags konsekvenser får piratkopieringen for bruken av penger på legale kopier av åndsverksmateriale?

 

Jeg er selv hobbymusiker. De fleste av vennene mine er musikalske, og er enten musikere og/eller kulturkonsumere av rang. Jeg vet ikke om en eneste musiker eller skaper av åndsverksmateriale som personlig stiller seg i mot piratkopiering (i form av kopiering til venner og bekjente, ikke i form av ulovlig massedistribusjon). Ikke én eneste kløyva person.

 

Det er klart, man ser store artister gå ut mot piratkopiering en gang i blant. Den feilen gjør de aldri igjen. En artist som går ut og aktivt prøver å kue kopiering av musikk taper mer penger i forsøket enn han/hun noensinne gjorde (eller kunne ha gjort) på piratkopiering. Holdningene både hos de som piratkopierer og hos musikk- og filmindustrien er unyanserte og ugjennomtenkte. Kripos har nok helt rett i at det først og fremst er et holdningsproblem.

 

I dag er det sosialt akseptert at man kopierer musikk ulovlig, men er det ikke også akseptert å kjøre på rødt lys når du er den eneste på veien? Hva med å drikke alkohol på offentlig sted når det ikke er noen andre personer i nærheten? Eller å la en gammel håndtverkerkompis arbeide svart når han skal fikse peisen din? Hva med å kjøre på litt ekstra om man har dårlig tid og omstendighetene tilsier at det ikke er trafikkfarlig å kjøre over fartsgrensen?

 

Hvor nyttige er lover i disse tilfellene? Ikke spesielt nyttige, og de aller fleste av de som håndhever lovene i Norge anerkjenner dette. I min erfaring er politifolk politifolk fordi de har lyst til å hjelpe folk, ikke fordi de er mentalt ustabile, og nyter å håndheve loven (selv om det helt klart finnes noen slike også). Jeg har flere slektninger som er politifolk, både "langt nede" og "langt oppe", og samtlige har en sunn holdning til loven og hvor man skal bruke skjønn eller ei. I mange tilfeller er politikk og retningslinjer noe man må ha på avstand om man skal klare å takle alle problemer man møter. Problemenes natur er derfor selvfølgelig noe som spiller inn på hvordan de håndteres. Er piratkopiering så klinisk og enkelt å kartlegge og håndtere at det danner et grunnlag for et større fokus på håndheving? Dette kommer jeg tilbake til senere.

 

Saken er den at de fleste i Norge har på et eller annet tidspunkt brutt loven, men det gjør de ikke til forbrytere i den normal-semantiske forstand av ordet. Hvordan fungerer dette med åndsverk? Jeg er overbevist om at det er vesensforskjeller mellom de som bryter åndsverkslover, og hva slags konsekvenser deres forbrytelser får (akkurat som det er med andre lover).

 

I dette huset her har vi sikkert over 5.000 legale kopier av diverse musikk, film, dataspill eller annen kunst. På bare én enkelt generasjon har man gått fra å være medienolduser og kultursinker til å bli ekstremt medievante og kulturkonsumerende. De aller fleste jeg kjenner på min alder bruker stort sett alle penger man har "til overs" på kultur. Når er det så vi piratkopierer? Vel, i min erfaring piratkopierer vi f.eks. når det ikke er foreligger noen mulighet til å få tak i produktet, enten i det hele tatt, eller om det er tidspress inne i bildet (gode eksempler er film som ikke finnes på DVD, TV-serier som ikke har kommet ut enda på DVD (og man ikke har mulighet til å se på TV), produkter som man ikke har mulighet til å kjøpe i butikken o.l.) Ellers piratkopierer vi når vi har lyst til å teste produktet før vi kjøper, eller når vi har lyst til å vise en annen person et produkt vi tror han eller hun vil like. Piratkopiering som en kvalitetssjekk tror jeg ikke er noe som forekommer særlig ofte hos meg og mine "artsfrender". Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg har oversikt nok til at jeg vet at jeg ikke gambler med penger hvis jeg f.eks. kjøper en film jeg bare kjenner via omtale.

 

Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg aldri har piratkopiert som et direkte substitutt for å kjøpe det aktuelle produktet. Jeg har aldri hatt profitt i tankene. Jeg har aldri hatt en forakt for de jeg "stjeler" fra, jeg har derimot hatt en stor respekt for de som gjør det mulig for meg å leve et ekstremt luksuriøst liv kulturelt sett. Likevel slår loven like hardt ned på meg som det gjør på en som presser opp ulovlig CD/DVD-kopier av mjukvare og spill, og selger de med ekstrem profitt. Eller de som har hele filservere med flere hundre, ja kanskje tusen, GiB med ulovlig data.

 

De fleste som er inne i miljøet ville nok kalt meg en "leecher", en som tar, og ikke gir noe tilbake. Det er jo tross alt de som legger inn litt arbeid i denne virksomheten som gjør at jeg kan stå her på min pidestal og proklamere at jeg er bedre enn dem. Det er de som gjør at jeg har muligheten til å bruke piratkopiering som et forbedret markedsføringsverktøy, som et verktøy i mine studier (jeg studerer medier) eller som en utskilling av kvalitet. Er piratkopiering først og fremst et helheltlig problem eller et problem i hva den enkelte personen gjør?

 

Jeg vil påstå at "piratkopiering" av typen som storkonsumenter av kultur bedriver, bidrar til at distrubitører tjener mer penger, ikke mindre. Selvfølgelig er det et problem at det finnes folk som utnytter mulighetene piratkopiering tillater, men de tør jeg påstå er i mindretall.

 

Loven er lik for alle, det er en selvfølge, og det er vanskelig å presisere lovverket når det gjelder opphavsrett noe særlig mer enn det er i dag (i alle fall slik dagens teknologi fungerer med tanke på DRM). Derfor har politi og rettsvesenet en uhyre viktig oppgave i å stå i mot press fra de døende distributørene.

 

Det store problemet i dag er at vi har en et døende ledd som nekter å la seg erstatte, og som i dag allerede har begynt å slå villt omkring seg i en påbegynnende dødskamp. Selv om jeg har hevet øyenbrynene mine en del ganger før når det gjelder hva påtalemyndighetene og Kripos faktisk fokuserer på (jeg skal ikke påstå at jeg har noen inngående informasjon om DVD-Jon-saken, men å tiltale en person for å ha laget et GUI er i utgangspunktet direkte latterlig), har jeg faktisk tillit til at de står i mot presset fra ugjennomtenkte korstog fra musikk- og filmindustrien. Som nevnt tidligere, er piratkopiering et felt hvor man (hvis man går inn for det) kan bygge saker med ganske så uomtvistelige bevisførsler. På tross av at man potensielt kan fakke mange forbrytere, bør man heller ta det litt med ro og innse at musikk og filmbransjen og deres advokater kanskje ikke er de aller mest reflekterte og belærte når det gjelder piratkopiering.

 

Det nytter rett og slett ikke å angripe Ola Normann for "vanlig" piratkopiering. Selvfølgelig har piratkopiering blitt et fenomen som er for stort. Noe må gjøres, det er helt på det rene, men å kriminalisere stort sett alle som eier en PC går rett og slett ikke an. Det er ikke mange år siden jeg og fattern satt med 9600 bauds modem og lastet ned fullversjoner av Sierra-spill fra BBSer. På den tiden var det fullstendig utenkelig at man gjorde noe som på noen måte var kriminelt. Har det egentlig forandret seg så mye siden den gang? Flere gjør det, det er en ting, men har prinsippet forandret seg? Stjeler man virkelig noe? Selvfølgelig gjør man ikke det. Det man gjør er å potensielt frarøve selskaper som representerer noen som lager kultur. Stikkordet er selvfølgelig "potensielt". Hvem er det som blir skadet hvis situasjonen er den at man kopierer et produkt til personlig bruk som man likevel ikke hadde brukt penger på i utgangspunktet? I dette eksempelet ekskluderes selvfølgelig også de synergiske virkningene piratkopiering har (blant annet at man ekspanderer sin og andres kulturelle horisont, og at det samtidig har en markedsføringseffekt). Piratkopiering er en vanskelig diskusjon, men tendensen i dag er å føre en primitiv debatt som allerede er på stadiet at man enes om å føre reaksjonære og symptomatiske tiltak mot de samme personene som legger igjen mest penger i industrien som angriper dem. Det er ikke spesielt vanskelig å se at det er mange i diskusjonen som befinner seg langt bak mål og flere hundre meter utpå jordet.

 

Det handler rett og slett om at alle sammen, hele hurven, Kripos, HW.no-brukerne og alle personene i musikkindustrien og filmindustrien, i bunn og grunn er den samme gruppen folk. Vi er de som lager, distributerer, og konsumerer kultur. Både lovlig og ulovlig. Med de mulighetene som åpner seg med dagens teknologi når det gjelder hvordan man skal få kulturen fra opphavspersonene til konsumentene skal man ha tunga rett i munnen. Dette er i dag noe som forandrer seg. Noe er i gjæring, og i mens må man klare å ha is i magen inntil et system, som klarer å hanskes med de ulovlige digitale kopienes fullstendig overlegne tilbud, blir skapt. Man kan rett og slett ikke kriminalisere nær sagt hele kundebasen.

 

At man fokuserer på spesielt aggressive pirater og grupper, og folk som profitterer på virksomheten kan selvfølgelig ikke være annet enn nødvendig, men den sosialt aksepterte formen for piratkopiering er nødt til å være noe som blir sett gjennom fingrene på. Dette er en del av vår generasjon som ikke kan kues. Det kan begrenses ved hjelp av informasjon (slik som Kripos driver med nå), og modereres, men å kriminalisere piratkopiering sett under ett er rett og slett et ugjennomførbart prosjekt. Det lar seg ikke gjøre.

 

Stå på Kripos, og kjemp mot piratkopiering, men behold skjønn og sunn fornuft, og stå i mot de reaksjonære idiotene i industrien. Begynner dere å spille for mye på lag med de har dere tapt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Synd jeg ikke så denne artikkelen før nå. Jeg som hadde noen spørsmål jeg ville ha besvart. Uansett, jeg poster det likevel:

 

Til Kripos:

Hvorfor oppretter dere ikke en brukerkonto her i forumet slik at dere kan svare oss fortløpende og folk kan tipse dere om tråder via PM?

 

Hvilke områder av datakriminalitet anser dere som mest samfunnsskadelige i norge?

 

Hvilke typer datakriminalitet satser dere hardest på å bekjempe?

 

Hvilke typer datakriminalitet tror dere kommer til å øke og synke mest de kommende årene?

 

Hvor mye innsats går med til forebyggende tiltak og holdningsskapende arbeid i forhold til hvor mye innsats dere bruker på etterforskning og behandling av begåtte lovbrudd?

 

Hvis man kjøper noe på internett, f.eks via bruktmarkedet.no, QXL eller via andre tjenester og blir svindlet. Dvs. ikke får det man har betalt for. Er det dere, politiet eller økokrim som etterforsker slike saker?

 

Hvorfor brukes uttrykket "pirater" om folk som bryter kopirettighetslover? Jeg ser for meg et sjørøverskip med væpnede ranere som angriper, dreper og røver et handelsskip, og klarer ikke helt å se likheten mellom det fyktinngydende scenarioet og norske tenåringer som laster ned VG-lista på PCen sin. Hvem startet å bruke uttrykket "pirater"? Er sammenligningen en bevisst taktikk fra f.eks amerikansk musikkindustri for å lage et skremmebilde av hvor fælt det er å bryte disse lovene?

Lenke til kommentar
Det nytter rett og slett ikke å angripe Ola Normann for "vanlig" piratkopiering. Selvfølgelig har piratkopiering blitt et fenomen som er for stort. Noe må gjøres, det er helt på det rene, men å kriminalisere stort sett alle som eier en PC går rett og slett ikke an. Det er ikke mange år siden jeg og fattern satt med 9600 bauds modem og lastet ned fullversjoner av Sierra-spill fra BBSer. På den tiden var det fullstendig utenkelig at man gjorde noe som på noen måte var kriminelt. Har det egentlig forandret seg så mye siden den gang? Flere gjør det, det er en ting, men har prinsippet forandret seg? Stjeler man virkelig noe? Selvfølgelig gjør man ikke det. Det man gjør er å potensielt frarøve selskaper som representerer noen som lager kultur. Stikkordet er selvfølgelig "potensielt". Hvem er det som blir skadet hvis situasjonen er den at man kopierer et produkt til personlig bruk som man likevel ikke hadde brukt penger på i utgangspunktet? I dette eksempelet ekskluderes selvfølgelig også de synergiske virkningene piratkopiering har (blant annet at man ekspanderer sin og andres kulturelle horisont, og at det samtidig har en markedsføringseffekt). Piratkopiering er en vanskelig diskusjon, men tendensen i dag er å føre en primitiv debatt som allerede er på stadiet at man enes om å føre reaksjonære og symptomatiske tiltak mot de samme personene som legger igjen mest penger i industrien som angriper dem. Det er ikke spesielt vanskelig å se at det er mange i diskusjonen som befinner seg langt bak mål og flere hundre meter utpå jordet.

 

5915269[/snapback]

 

Må si meg helt enig med CAT-scan her. Min erfaring er det at de som kopierer mest musikk/spill/filmer som regel er de som har mest musikk/spill/filmer i samlingen sin. Ganske enkelt fordi de er interessert i musikk/spill/film. De kjøper gjerne det de vet de vil ha. Piratkopierer kansje noe som de er nysgjerrige på eller som er veldig vanskelige å få tak i.

 

Tror egentlig ikke industrien taper så fryktelig mye penger på dette. Fordi jeg tror ikke de som kopiere i stor stil noen gang ville kjøpt 5% engang av tingene de kopierer. Selv om disse tingene ikke var mulig å få tak i pirat kopier av.

Endret av kjakangund
Lenke til kommentar

Hahaha,, se her, selv microsoft gjor oss til lov bryter om vi reinstalerer Windows igjen, i alle fall om vi har oppgradert litt til sp2 ol.

 

9. UPGRADES. To use Software identified as an upgrade, you must first be licensed for the software identified by Microsoft as eligible for the upgrade. After upgrading, you may no longer use the software that formed the basis for your upgrade eligibility.

 

Lovene mot piratkopiering burde vert rettet mot produsentene for kriminellt stive priser

Lenke til kommentar

kanskje noe forskjell på straffen.

 

kanskje den ser litt igjennom fingrene hvis du har ubetydelig mengde med rippet materiale fremfor betydelig mengde.

 

vet ikke helt hvor grensene går.

 

 

Regner med at dem ikke ser så mye på om du har 10-20 mp3 fremfor 100000

 

Blir du tatt med 50 gb er sannsynligheten større for at du "slipper" straff enn hvis du blir tatt med 500 gb

 

bare noe jeg tror da

Lenke til kommentar

Supert innlegg, CAT-scan! :thumbup: Så enig, så enig! Synd kripos har forduftet, de burde ha lest denne! ;)

 

------

 

Det har vel egentlig ikke kommet noe svar på spørsmålet: er det fortsatt sånn at det egentlig ikke er ulovlig å laste ned, men bare å dele (laste opp)? Noen her som har peiling på loven?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål: er det forskjell viss du blir tatt med 50gb Rippa dvder eller 500Gb?

5926248[/snapback]

 

kanskje noe forskjell på straffen.

5926573[/snapback]

 

Finnes nok ingen faste grenser. Det blir litt det samme som å spørre om "får jeg strengere straff hvis jeg har stjålet 500 stratos-sjokolader fra butikken enn 50?". Svar: Det kommer helt an på omstendighetene, men det teller nok ikke i positiv favør å ha 10 ganger så mye.

5926906[/snapback]

Les nå hva han skriver. Han skriver rippet 50GB vs. 500GB. Å rippe sine egne filmer er da fullt lovlig og dermed heller ikke straffbart i det hele tatt. Ergo: Det er ikke noen forskjell på om man blir "tatt" med 50GB lovlig rippet materiale vs 500GB lovlig rippet materiale.

 

Men dersom man har ulovlige kopier så er det nok antallet filmer som gjelder og ikke antallet GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...