Gå til innhold

Kripos svarer leserne


Anbefalte innlegg

Hva er deres personlige mening om lover som kriminaliserer halve befolkningen? Syntes dere disse nye lovene som strider mot hva store deler av befolkningen mener er rett har solid grunnlag eller er mye drevet av lobbyvirksomhet og norges dilting etter USA og EU?

 

Er dere redd for at disse nye lovene vil legge en umulig oppgave på politiet som ikke vil ha ressurser til å gjøre alt arbeidet som igjen fører til at befolkningen får mindre og mindre respekt for loven og politiet? Hvor alle fra lillebror på 13 til bestemor er stemplet som kriminelle, pirater, tyver og sponsere av internasjonal terrorisme ( :roll: ) og oss-mot-dem "snut er ut" vil gjøre arbeidet med å forebygge og bekjempe ordentlig kriminalitet vanskeligere?

5911109[/snapback]

Den hadde vært fin :) Erstatt "Hva er deres personlige mening" med "Hvor fornuftig er det med" så hadde sannsynligheten for også et fint svar økt.

 

-CWalken - avisjævel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var noe i nærheten av det første nettmøtet i forumet på diskusjon.no over. Kripos blir "hengende" rundt i lokalene på TG en stund fremover, der de gjerne svarer på spørsmål fra oss som er på TG i år :)

 

De som er interessert i å se foredraget de holdt for noen timer siden i sin helhet, finner det på http://tg06.hardware.no - sammen med en rekke andre filer som legges til etter hvert!

5911100[/snapback]

 

Jeg får ikke tak i noen filer jeg :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3

i_141598.jpg

Fra venstre; Rune Fløisbom, Leder i Datakrimavdelingen, og Erik Trønnes Hansen, politiadvokat

 

Hmm... Viste ikke at han fra "Jul i Skomakergata" hadde blitt leder i Datakrimavdelingen?

Lenke til kommentar

Flott svart på de fleste spm. Tenkte ikke selv på at dette er folk som har som jobb å opprettholde lovene. Er lite tid til synsinger da.

 

Litt offtopic, men skumma igjennom boka "Lov og rett i cyberspace : internettkriminalitet og etterforskningsmetoder" her rett over nyttår. Greit lesing hvis det er noe man lurer på innen de områdene. NB: Skrevet for non-teknisk personell - jurister og lignende.

Lenke til kommentar
SPØRSMÅL TIL KRIPOS

 

Hei mr. Kripos, jeg lurer på dette;

Jeg kjøper meg en musikk-CD, og jeg syntes at noen sanger på denne CD'n var kjempebra!

Dog, de andre sangene var ikke allverden.

Men noen sanger likte jeg kjempegodt, faktisk så godt at jeg vil at kompisen min skal får høre på de!

Så, jeg legger CD'n inn i CD-ROM'en, og kopierer de sangene jeg liker over til HDD'n.

Så logger jeg på internett, og sender disse sangene over til kompisen min.

DÆNG! Jeg er en hardkokt kriminell fildeler, og jeg fortjener tydeligvis å bli sendt til helvete og hva ikke.

Dagen etterpå, så stikker jeg ned på REMA1000 og kjøper en stor Stratos sjokoladeplate.

Mmm, så god den var. Jeg sitter i stolen i stua og nyter hvert sekund av denne sjokoladen min.

Så kommer lillebroren min på snaut 6 år og lurer på om han får smake hos meg.

Han har store blå triste øyne, og jeg klarer ikke å få meg til å si nei.

Så, jeg knekker av en del til han, og han tripper fornøyd ut av stuen med sjokoladebiten sin.

DÆNG...? Er jeg en hardkokt kriminell sjokolade-deler, og kommer jeg til helvete og hva ikke?

Tror ikke det!

Men, Nidar taper jo penger på at jeg sitter der i godstolen min, og deler ut sjokolade til lillebroren min.

Nå føler ikke han for at han vil ha mer sjokolade, så derfor dropper han å stikke ned på REMA1000 og kjøpe en.

Ergo, taper Nidar penger, kun pga min egoistiske hensynsløshet.

 

 

Skjønner dere poenget mitt, eller må jeg utdype?

5910853[/snapback]

 

 

Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

Det ble nok tolket som useriøst. Spørsmålet prøver å spissformulere noe for å få frem poenget, men man vet nok svaret godt selv. Når det gjelder lovverk, så er skjønn tillagt stor betydning, og med sitt skjønn klarer de fleste å skille mellom de to tilfellene. Alle skiller er ikke like skarpe, derimot, og derfor er det umulig for Kripos å svare nøyaktig på hvilke straffer man får og denslags før man har en etablert rettspraksis over flere år.

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
hvordan avgjøres hva som er en lovlig og ulovlig fil? f.eks. hvordan kan man skille mellom privatpersonens egen audio-cd rip og nedlastede filer som ser helt like ut (forutsatt at tiltalte klarer å skaffe til veie en "orginal kopi" av cden for å bevise eierskap, eventuelt lån fra noen i familien o.l.)

5910858[/snapback]

dette spørsmålet er vel innenfor kripos sitt kompetanseområde? kjipt at det ikke ble besvart, for dette er et ganske viktig spørsmål etter min mening Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke akkurat kripos, men jeg kan prøve å gi et svar.

 

Hovedforskjellen er at sjokoladen har du kjøpt helt og fullt (den er din og du bestemmer), mens for cd'n har du kun kjøpt retten til å lytte til musikken (altså musikken på cd'n er ikke din.). Kjøper du derimot rettighetene til musikke fra artisten/plateselskapet kan du dele, selge og kopiere så mye du ønsker.

Lenke til kommentar
Spørsmålet om nedlasting av programvare man allerede har CD-key til, er ikke avgjort i rettspraksis, og knapt nok eller ikke omtalt i lovforarbeidene, så en bør være litt forsiktig med å trekke en endelig konklusjon, men antakelig er dette i strid med reglene om opphavsrett og vil derfor kunne bli strafforfulgt som brudd på åndsverkloven

 

 

Skjønner ikke helt at det bryter med åndsverkloven om du laster ned ett image av en oppripet cd så lenge du har orignalen selv :hmm:

Endret av Shen
Lenke til kommentar
SPØRSMÅL TIL KRIPOS

 

Hei mr. Kripos, jeg lurer på dette;

Jeg kjøper meg en musikk-CD, og jeg syntes at noen sanger på denne CD'n var kjempebra!

Dog, de andre sangene var ikke allverden.

Men noen sanger likte jeg kjempegodt, faktisk så godt at jeg vil at kompisen min skal får høre på de!

Så, jeg legger CD'n inn i CD-ROM'en, og kopierer de sangene jeg liker over til HDD'n.

Så logger jeg på internett, og sender disse sangene over til kompisen min.

DÆNG! Jeg er en hardkokt kriminell fildeler, og jeg fortjener tydeligvis å bli sendt til helvete og hva ikke.

Dagen etterpå, så stikker jeg ned på REMA1000 og kjøper en stor Stratos sjokoladeplate.

Mmm, så god den var. Jeg sitter i stolen i stua og nyter hvert sekund av denne sjokoladen min.

Så kommer lillebroren min på snaut 6 år og lurer på om han får smake hos meg.

Han har store blå triste øyne, og jeg klarer ikke å få meg til å si nei.

Så, jeg knekker av en del til han, og han tripper fornøyd ut av stuen med sjokoladebiten sin.

DÆNG...? Er jeg en hardkokt kriminell sjokolade-deler, og kommer jeg til helvete og hva ikke?

Tror ikke det!

Men, Nidar taper jo penger på at jeg sitter der i godstolen min, og deler ut sjokolade til lillebroren min.

Nå føler ikke han for at han vil ha mer sjokolade, så derfor dropper han å stikke ned på REMA1000 og kjøpe en.

Ergo, taper Nidar penger, kun pga min egoistiske hensynsløshet.

 

 

Skjønner dere poenget mitt, eller må jeg utdype?

5910853[/snapback]

 

 

Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

5911721[/snapback]

 

Og jeg er litt skuffet over folk som ikke forstår at sjokoladepusherer har ingenting med filtildeling å gjøre med...

 

Å dele ut Nidar sine gode til allemann er jo digg og helt lovlig, burde faktisk være påbud.... :yes:

Lenke til kommentar
SPØRSMÅL TIL KRIPOS

 

Hei mr. Kripos, jeg lurer på dette;

Jeg kjøper meg en musikk-CD, og jeg syntes at noen sanger på denne CD'n var kjempebra!

Dog, de andre sangene var ikke allverden.

Men noen sanger likte jeg kjempegodt, faktisk så godt at jeg vil at kompisen min skal får høre på de!

Så, jeg legger CD'n inn i CD-ROM'en, og kopierer de sangene jeg liker over til HDD'n.

Så logger jeg på internett, og sender disse sangene over til kompisen min.

DÆNG! Jeg er en hardkokt kriminell fildeler, og jeg fortjener tydeligvis å bli sendt til helvete og hva ikke.

Dagen etterpå, så stikker jeg ned på REMA1000 og kjøper en stor Stratos sjokoladeplate.

Mmm, så god den var. Jeg sitter i stolen i stua og nyter hvert sekund av denne sjokoladen min.

Så kommer lillebroren min på snaut 6 år og lurer på om han får smake hos meg.

Han har store blå triste øyne, og jeg klarer ikke å få meg til å si nei.

Så, jeg knekker av en del til han, og han tripper fornøyd ut av stuen med sjokoladebiten sin.

DÆNG...? Er jeg en hardkokt kriminell sjokolade-deler, og kommer jeg til helvete og hva ikke?

Tror ikke det!

Men, Nidar taper jo penger på at jeg sitter der i godstolen min, og deler ut sjokolade til lillebroren min.

Nå føler ikke han for at han vil ha mer sjokolade, så derfor dropper han å stikke ned på REMA1000 og kjøpe en.

Ergo, taper Nidar penger, kun pga min egoistiske hensynsløshet.

 

 

Skjønner dere poenget mitt, eller må jeg utdype?

5910853[/snapback]

 

 

Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

5911721[/snapback]

 

Forskjellen er at hvis du kjøper en sjokolade og gir halvparten til broren din, har dere tilsammen spist EN sjokolade, og Freia/Nidar/osv har fått betalt for EN sjokolade, kopierer du en CD og gir den videre får artisten/plateselskapet/osv betaling for EN plate, mens det kanskje er gitt ut FEM.

Sammelikningen blir litt rar, siden en av tingene gir du, og den andre kopierer du. Hvis du hadde gitt bort CDen til broren din, etter du hadde hørt litt på den, hadde det blitt det samme som å gi sjokoladen.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at hvis du kjøper en sjokolade og gir halvparten til broren din, har dere tilsammen spist EN sjokolade, og Freia/Nidar/osv har fått betalt for EN sjokolade, kopierer du en CD og gir den videre får artisten/plateselskapet/osv betaling for EN plate, mens det kanskje er gitt ut FEM.

Sammelikningen blir litt rar, siden en av tingene gir du, og den andre kopierer du. Hvis du hadde gitt bort CDen til broren din, etter du hadde hørt litt på den, hadde det blitt det samme som å gi sjokoladen.

 

Selvfølgelig skjønner jeg dette. Jeg er også enig i at poenget til den som skrev innlegget ikke var så veldig godt.

 

Her kommer dog et lite svar på ditt innlegg:

 

Hvis du f.eks lagret en CD du hadde kjøpt, på harddisken, for en tid tilbake. CD'en i seg selv har du rotet bort. Du har låtene som var på CD'en på din maskin.

Du selv syns låt 1, 2, 3, 4, 5 og 6 er knallgode. Din venn derimot digger heller låt 7,8,9 og 10.

Gjør du da noe ulovlig om du gir disse låtene til kompisen din, og sletter dem fra harddisken din?

 

Nå har det i praksis blitt det samme prinsippet som å dele en sjokolade. Men er det lovlig?

 

Et fullverdig og korrekt svar ønskes.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
SPØRSMÅL TIL KRIPOS

 

Hei mr. Kripos, jeg lurer på dette;

Jeg kjøper meg en musikk-CD, og jeg syntes at noen sanger på denne CD'n var kjempebra!

Dog, de andre sangene var ikke allverden.

Men noen sanger likte jeg kjempegodt, faktisk så godt at jeg vil at kompisen min skal får høre på de!

Så, jeg legger CD'n inn i CD-ROM'en, og kopierer de sangene jeg liker over til HDD'n.

Så logger jeg på internett, og sender disse sangene over til kompisen min.

DÆNG! Jeg er en hardkokt kriminell fildeler, og jeg fortjener tydeligvis å bli sendt til helvete og hva ikke.

Dagen etterpå, så stikker jeg ned på REMA1000 og kjøper en stor Stratos sjokoladeplate.

Mmm, så god den var. Jeg sitter i stolen i stua og nyter hvert sekund av denne sjokoladen min.

Så kommer lillebroren min på snaut 6 år og lurer på om han får smake hos meg.

Han har store blå triste øyne, og jeg klarer ikke å få meg til å si nei.

Så, jeg knekker av en del til han, og han tripper fornøyd ut av stuen med sjokoladebiten sin.

DÆNG...? Er jeg en hardkokt kriminell sjokolade-deler, og kommer jeg til helvete og hva ikke?

Tror ikke det!

Men, Nidar taper jo penger på at jeg sitter der i godstolen min, og deler ut sjokolade til lillebroren min.

Nå føler ikke han for at han vil ha mer sjokolade, så derfor dropper han å stikke ned på REMA1000 og kjøpe en.

Ergo, taper Nidar penger, kun pga min egoistiske hensynsløshet.

 

 

Skjønner dere poenget mitt, eller må jeg utdype?

5910853[/snapback]

 

 

Jeg er litt skuffet over at dette innlegget ble forbigått.

5911721[/snapback]

 

Forskjellen er at hvis du kjøper en sjokolade og gir halvparten til broren din, har dere tilsammen spist EN sjokolade, og Freia/Nidar/osv har fått betalt for EN sjokolade, kopierer du en CD og gir den videre får artisten/plateselskapet/osv betaling for EN plate, mens det kanskje er gitt ut FEM.

Sammelikningen blir litt rar, siden en av tingene gir du, og den andre kopierer du. Hvis du hadde gitt bort CDen til broren din, etter du hadde hørt litt på den, hadde det blitt det samme som å gi sjokoladen.

5911861[/snapback]

 

Den første sjokoladebiten er alltid, alltid gratis. men så blir du hekta... Selv mener jeg sjokoladen må taes vekk fra hyllene å plasseres på... travparken!

Endret av capy
Lenke til kommentar
...Også må dere huske at Kripos ikke var her for å diskutere moralen bak reglene om fildeling, men her for å informere om de faktiske reglene. :)

5912088[/snapback]

Potato, potato.

 

Dersom en lov skal fungere må størsteparten av befolkningen være enig i den. Dette er ikke tilfellet med mange lover angående digital media og det er greit å vite hva de som skal opprettholde denne loven mener, om de har tatt en "realitycheck" eller om de er helt Texas slik som i ... Texas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...