Gå til innhold

Trenger pass til påske! Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Nødpass

De som av forskjellige årsaker ikke har gyldig pass på plass til avreise, kan få utstedt nødpass. Dette utstedes mens du venter.

Jeg har ikke pass fra før, og skal til Grand Canaria med noen venner om en uke. Har hørt at det i teorien er 10 virkedager på ordinært pass, men så leste jeg at det gikk an å skaffe seg nødpass? Er dette en mulighet for meg, eller må man ha hatt pass fra før av?

 

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå til politistasjonen i morgen og hør der. ingen her vet bedre enn dei.

5873050[/snapback]

Ja, det er greit. Men trenger å vite det NUH.. var på en måte derfor jeg spurte her :)

5873150[/snapback]

vi kan ikkje svare på slikt, du får ikkje fortere svar uansett om du spørr oss her inn eller du venter til i morgen. dette er det kun politiet som bestemmer, ingen andre.

Lenke til kommentar
Nødpass

De som av forskjellige årsaker ikke har gyldig pass på plass til avreise, kan få utstedt nødpass. Dette utstedes mens du venter.

Jeg har ikke pass fra før, og skal til Grand Canaria med noen venner om en uke. Har hørt at det i teorien er 10 virkedager på ordinært pass, men så leste jeg at det gikk an å skaffe seg nødpass? Er dette en mulighet for meg, eller må man ha hatt pass fra før av?

 

Håvard

5872875[/snapback]

 

Er usikker siden du er i tvil om man må ha hatt pass fra før av; du har da vel hatt et pass en eller annen gang tidligere som har gått ut? Personlig brukte jeg nødpass da mitt orginiale gikk ut, og fikk dette på dagen, om ikke i løpet av et par dager etter bestilling. Koster tilsvarende et ordinært pass; dvs at man må punge ut med dobbel utgift fordi man sannsynligvis vil ha et ordinært pass til senere. Mao en dyr, men mulig løsning. Noen få land aksepterer ikke slike pass, blant annet USA, men skal funke til Spania. Brukte det selv til Egypt;)

Lenke til kommentar

Pr januar:

 

Nytt pass tar det inntil to uker å få. Har du det travelt må du skaffe deg nødpass.

 

Haster det å få nytt pass kan du få utstedt nødpass. Dette er kun gyldig for en enkelt reise, og skal leveres tilbake til politiet ved retur til Norge.

 

Prisen er imidlertid den samme som for ordinære pass, altså 990 kroner for de over 16 og 420 kroner for barn under 16.

 

- sakset fra DinSide.

 

Jeg tror at på Grønland tar det ca 2 uker, men i høysesongen tar det mellom 6-8 uker, alt ettersom. Tror de stenger 15:00 (eller en time senere)

Lenke til kommentar

Gran Canaria er en del av Spania som er en del av Schengen. Dermed er det ikke krav til pass for å komme inn i landet - men det kan være behov/krav om internasjonalt gyldig legitimasjon for en rekke forhold (hotell etc etc). Det eneste internasjonalt gyldige legitimasjonsdokumentet vi har i Norge er pass.

 

PS! Husk også at du må ha dokumentasjon (plastkort) fra myndighetene for at du er dekket av norsk sykeforsikring. Har du behov for lege/sykehjelp uten dette er det du som må betale (selv om du har reiseforsikring etter som denne forventer at du har med deg denne dokumnetasjonen)

Lenke til kommentar

Godkjent legitimasjon innen schengen er også førerbeviset som er standard EU/ EØS- modell ved siden av pass.

 

Altså du trenger enten pass eller førerbevis av et eller annet slag av ny type.

 

Eneste som kan være vriene er flyselskapene pga. sikkerhet, men har opplevd at personer har booket inn med sitt bankkort.

Lenke til kommentar
Prytzingene skal på ferie? :p

5875681[/snapback]

Hehe, nei. Kompistur.. men blir visst ikke noe av :( to stykk avlyste! Blir alltid slik med sånne turer..

 

Takk for mange svar uansett :) Kan informere at man IKKE måtte ha hatt pass før for å få nødpass :) ikke at det spiller noen rolle nå da, men men :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...