Gå til innhold

Gratiscd med Ubuntu, må jeg betale porto?


Anbefalte innlegg

Regnestykket er enkelt:

 

115 - 30 (Venner, ja det er en tvang :p)

85 - 15 (PC fiks - Gir alltid ut en ubuntu plate, samt å lage dualboot med)

60 - 10 (Mistet)

50 - 25 (Dele ut på diverse steder jeg er)

=25 (Deles ut på andre måter)

5868260[/snapback]

Hehe. Bra regnestykke det der.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bestilt flere nå jeg også:

 

70 CDs requested in 2006-03-22. 50 CDs approved and sent to the shipping company in 2006-03-28. Please note requests usually take from 4 to 6 weeks to deliver, depending on the country of shipping.

5869169[/snapback]

OK. Med meg står det bare "Approved". Men det haster ikke for min del.
Lenke til kommentar

gammel tråd dette, men er det ikke -litt- lettere å få noen her i norge til å brenne en kopi og sende .. så kan man brenne opp så mange kopier man måtte ønske selv? (ettersom andre spør en etter CDer)

 

jeg synes folk sløser unødvendig mye med resursene til menneskene bak Ubuntu - det er visstnok blitt den største utgiften dems .. i grunn er ikke sløseri bra for miljøet heller

 

jeg sender gjerne ut en CD eller flere (men ikke flere kopier til samme person; det er unødvendig i 99.9% prosent av tilfellene IMHO)

Lenke til kommentar
gammel tråd dette, men er det ikke -litt- lettere å få noen her i norge til å brenne en kopi og sende .. så kan man brenne opp så mange kopier man måtte ønske selv? (ettersom andre spør en etter CDer)

 

jeg synes folk sløser unødvendig mye med resursene til menneskene bak Ubuntu - det er visstnok blitt den største utgiften dems ..  i grunn er ikke sløseri bra for miljøet heller

 

jeg sender gjerne ut en CD eller flere  (men ikke flere kopier til samme person; det er unødvendig i 99.9% prosent av tilfellene IMHO)

5898095[/snapback]

Som tidligere nevnt i diskusjonen, så er det ikke alltid så fristende å ta imot en (hjemme-)brent cd, men for min egen del kan jeg godt bruke en slik cd. Med bestillte cder tror jeg at det vil bli lettere å få rekruttért flere til Linux, som på sikt vil føre til flere gode brukere som kanskje vil bidra eller støtte prosjektet.

 

God påske forresten.

Lenke til kommentar
gammel tråd dette, men er det ikke -litt- lettere å få noen her i norge til å brenne en kopi og sende .. så kan man brenne opp så mange kopier man måtte ønske selv? (ettersom andre spør en etter CDer)

 

jeg synes folk sløser unødvendig mye med resursene til menneskene bak Ubuntu - det er visstnok blitt den største utgiften dems ..  i grunn er ikke sløseri bra for miljøet heller

 

jeg sender gjerne ut en CD eller flere  (men ikke flere kopier til samme person; det er unødvendig i 99.9% prosent av tilfellene IMHO)

5898095[/snapback]

Hvorfor laster ikke bare folk ned selv?

 

Bestemor og bestefar som har modem, tviler jeg på trenger ubuntu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har jævlig lyst, men da ryker nok God i oppførsel :p

5856096[/snapback]

Hadde det vært opp til meg, hadde du fått særdeles istedenfor.

 

edit: jeg tror jammen jeg bestiller selv også. 20 stk får vel holde, håper det går an å kopiere opp flere selv hvis ikke?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Bestemor og bestefar som har modem, tviler jeg på trenger ubuntu.

5902624[/snapback]

 

Trenger Ubuntu?

Kvifor det?

 

Sjølvsagt trenger dei eit OS på maskina si. Og kva er det då som taler imot ubuntu eller andre GNU/Linux distroer?

Dei fleste er jo gratis (noko som er ein frodel for minstepensjonister) dei er meir stabile enn windows og det følger ofte med eit bredt utvalg av gode program. Og skal man ha tilsvarande program i windows så koster det gjerne ein heil liten formue.

Ikkje er det noko vanskeligare å peke og trykke i Gnome/KDE enn i windows heller. Snarare tvert imot.

Og så har man jo sjølvsagt det at GNU/Linux (og bsd) er mykje mindre utsatt for spyware/addware/virus/trojaner o.l. noko som har ein tendens til å plage windows maskiner som er kobla til nettet.

 

Så, kvifor "trenger" ikkje Olga på 68 år ein GNU/Linux distro?

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
[Og så har man jo sjølvsagt det at GNU/Linux (og bsd) er mykje mindre utsatt for spyware/addware/virus/trojaner o.l. noko som har ein tendens til å plage windows maskiner som er kobla til nettet.

5970448[/snapback]

Og ofte er det kanskje akkurat Olga på 68, som bruker windows og trykker på alskens ting som hun ikke brurde ha trykket på, som har problemer med slike ting. Så ja, jeg er enig.

Lenke til kommentar
[Og så har man jo sjølvsagt det at GNU/Linux (og bsd) er mykje mindre utsatt for spyware/addware/virus/trojaner o.l. noko som har ein tendens til å plage windows maskiner som er kobla til nettet.

5970448[/snapback]

Og ofte er det kanskje akkurat Olga på 68, som bruker windows og trykker på alskens ting som hun ikke brurde ha trykket på, som har problemer med slike ting. Så ja, jeg er enig.

5970517[/snapback]

Ja da er nok Linux det beste valget.
Lenke til kommentar
edit: jeg tror jammen jeg bestiller selv også. 20 stk får vel holde, håper det går an å kopiere opp flere selv hvis ikke?

5970423[/snapback]

Du kan faktisk laste ned Ubuntu gratis og brenne ut så mange du bare vil. :)
Ubuntu is an operating system consisting entirely of free and open source software
Lenke til kommentar
Enig, Mr.Elendig. Til kontorbruk og surfing vil jeg nok prakke på folk linux fra nå av, fremfor windows. Selv vil jeg nok brukke begge deler, da windows særlig til spill/ventrilo osv.

5970503[/snapback]

 

Og prakke på folk linux er ingen god ide hvis de ikke selv vil eller du burde skjønne at de egentlig har behov for windows. Det hjelper ikke Linux-utbredelsen og instalere et "ukurrant OS" uten at de som skal bruke det skjønner hva de har eller forskjellen på win og linux.

Lenke til kommentar
Enig, Mr.Elendig. Til kontorbruk og surfing vil jeg nok prakke på folk linux fra nå av, fremfor windows. Selv vil jeg nok brukke begge deler, da windows særlig til spill/ventrilo osv.

5970503[/snapback]

 

Og prakke på folk linux er ingen god ide hvis de ikke selv vil eller du burde skjønne at de egentlig har behov for windows. Det hjelper ikke Linux-utbredelsen og instalere et "ukurrant OS" uten at de som skal bruke det skjønner hva de har eller forskjellen på win og linux.

5971157[/snapback]

For personer som har liten peiling på PC og som trenger en PC hvor de kan surfe, chatte, spille musikk, brenne cd'er, bruke office-applikasjoner, kunne oppdatere alt av programvare med et tastetrykk og se på film så er mange Linuxdistroer et bedre valg enn Windows bare de gidder å gi det en sjanse, er til å med mange som ikke ser forskjell så lenge ikoner ligger der de gjør i Windows...

 

 

1.

Linux: Når installasjonen er ferdig får du i mange distroer beskjed om at det er oppdateringer, disse oppdateres med en gang. Siden distroer kommer ut oftere så er det ikke så mange oppdateringer som skal til og du trenger ofte *maks* i reboote en gang.

Windows: Automatiske oppdateringer blir ikke satt som default, og hvis man kan lite om data så vet man kanskje ikke om at man må, hvor man skal oppdatere eller hvordan man setter på automatisk oppdatering. (kjenner mange som har hatt det problemet og er like frustrert hver gang når jeg må bruke evigheter med å forklare hvorfor det er viktig). Etter første installasjon installerer man noen oppdateringer, får beskjed om å restarte, laster ned noen til ,osv, osv...

 

2.

Linux: Alt av programvare til alt mulig ligger inne i de fleste distreoer og du slipper alt lisens-tull på programmer som man trenger som kan være irriterende, alt som er installert fra pakkesystemet blir oppdatert.

Windows: Du må ha serial-kode som må verifiseres, nå skal jeg ikke si for mye om det går smertefritt å installere på nytt, men det er mange som har fått problemer med serialkoder. Det samme gjelder registrering av antivirus-program. Windows oppdaterer også kun MS sine egne programmer.

 

3:

Linux: Linux er mye sikrere på dags dato, sikkerhetsfeil blir fikset raskere, man har ikke behov for alt av anti-x programvare for å surfe trygt selv om det kan være greit med noe... noen distroer har brannmur og anti-virus programmer som default, andre krever at du installerer det selv.

Windows: Selv med anti-x programvare så tviler jeg på at XP kan bli noe sikrere enn Windows. Noen sikkerhetsfeil bruker så lang tid på å bli oppdatert at det er en skam! Det kommer til og med uoffesielle oppdateringer fra andre som ikke nødvendigvis er trygge.

 

4.

Linux: Det er mye enklere for personer som ikke har peiling på PC å installere programmer som ligger i pakkesystemet med f.eks "Add Programs" i Ubuntu eller Linspire's CNR (se signatur: video: Linspire).

Windows: Her må du åpne en nettleser, surfe og lete etter det programmet du vil ha, laste det ned, dobbeltklikke, klikke next, next, osv, velge mappe (selv om det som regel er best og ha den som står default så er det mange som føler seg usikre og spør før de tør å trykke på next). Disse programmene blir ikke oppdatert av Windows!

 

5.

Linux: Krever ikke at man må installere masse drivere ved installasjon av distroen, hvis man har betalt for en distro så får man med også propriære drivere.

Windows: En del som ofte ikke funker uten at man har installert drivere.

 

Jeg ville heller sagt: Om man velger rett distro til en som ikke har peiling på PC er Linux et bedre alternativ enn Windows, hadde vært intrassant om noen kom med noen fordeler på Windows.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...