Gå til innhold

Gratiscd med Ubuntu, må jeg betale porto?


Anbefalte innlegg

Poenget er jo at man med en win-maskin kan gå på kurs, kjøpe hjemmePC-blad osv og på den måten lære endel selv, kjører en nybegynner linux er vedkommende avhengig av at man har folk med linux-kompetanse for og hjelpe dem. Og hva når de leser om de kule programmene osv som man synes ser flotte ut og man vil prøve?

Min samboer kjørte linux i lang tid uten noen linuxkunnskap, poenget mitt er at i endel tilfeller er det mye greiere og bruke windows for folk som ikke har peiling og som ikke bor sammen med folk som kan hjelpe den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vert også arangert kurs for GNU/Linux, det samme med blader, forum, wiki og anna. Så der er det egentlig ikkje noko stor forskjell.IMO så er det enklare å finne dokumentasjon for GNU/Linux.

 

Det er klart at GNU/Linux ikkje er den beste løysingen i alle tilfeller, men ofte så sitter folk med ein langt ifrå optimal løysing, fordi man lever med den missforståelsen at GNU/Linux berre er for folk med meget god datakunnskap, og spesielle interesser.

Lenke til kommentar

Om man går på et (MS)-Office-kurs og kommer hjem til OpenOffice går nok det bra. Og datasikkerhetskurset kan man jo klare seg uten.

 

Disse kule-programmene du snakker om er som oftest bare unyttig adware-dritt det slipper man jo også å styre med. Hvis det faktisk er et nyttig programm finnes det nok tilsvarende for GNU/Linux og.

 

Hvis du har sett "Add Applicatios" programmet som følger med Ubuntu skulle det ikke være så vanskelig å finne seg ny programmer uten å kjøpe seg datablader. Dessuten finnes det jo også GNU/Linux-blader.

 

Moren min og venninen hennes, kjøpte seg pc samtidig for ca ett år siden, begge helt blank på data. Insatallerte og satte opp Ubuntu for mamma, men venninen hadde en standard dell pc. Etter etter et år står pc'til mamma å fortsatt å putrer og går og hun er helt fornøyd. Veninnen har alt hatt virus to ganger, som har resultert i tap av all data og flere tusen kroner i utgifter til en "dataekspert". Jeg bor forøvrig på en annen kant av landet, så jeg har vært helt utenforstående utenom installasjon.

 

Eneste grunnen til at folk bruker Windows er at det kommer ferdiginstallert(men ellers total programmvaremangel), tror mange hadde vært vel så fornøyd med en pc ferdiginstallert med GNU/Linux, OG en hel haug nyttige programmer, og at PC'en hadde vært noen hundringser billigere.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Poenget er jo at man med en win-maskin kan gå på kurs, kjøpe hjemmePC-blad osv og på den måten lære endel selv, kjører en nybegynner linux er vedkommende avhengig av at man har folk med linux-kompetanse for og hjelpe dem. Og hva når de leser om de kule programmene osv som man synes ser flotte ut og man vil prøve?

Min samboer kjørte linux i lang tid uten noen linuxkunnskap, poenget mitt er at i endel tilfeller er det mye greiere og bruke windows for folk som ikke har peiling og som ikke bor sammen med folk som kan hjelpe den.

5972560[/snapback]

Har installert Linux på PC'er som midlertidig løsninger og senere installert Windows igjen.

 

Da Linux ble brukt oppsto det ingen problemer. Også her når jeg har venner/familie på besøk som ikke har peiling på PC klarer de å surfe, chatte (bare jeg forteller hvilket program som er IM klient) og gjøre akkurat det samme som de gjør i Windows med disse programmene.

 

Da Windows blir installert blir det en masse spørsål om hvordan man skal brenne cd'er, installere brenne-program og andre programmer, oppdatere, noe tull med antivirus-programmer, +++

 

Virker mer som om mange har fordommer mot Linux helt uten grunn...

 

På hvilken måte trenger man å ha kompetanse for å bruke Linux?

1. Installer

2. Logg på

3. Du får beskjed om oppdateringer

4. Du trenger egentlig ikke å installere noe annet da du som regel har det du trenger, hva som er av codecs og programmer varierer.

 

Det er veldig mange som ikke er flink på data og ikke har lyst til å lære, bare at ting funker:

1. De gidder nok ikke å kjøpe blader uansett, men det finnes, riktignok ikke like mange og veldig få norge blader til Linux.

2. De gidder nok ikke å betale eller å gå på kurs, men det finnes kurs til Linux. Kommer bare på Linpro nå.

3. Selv om mange av disse heller ikke gidder å lese rundt ppå internet selv, så er Linuxguiden på norsk og relativt bra.

 

Hvilken distro brukte samboeren din? Og hvilke problemer oppstod?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Veldig mange gode poeng i den lange listen din tuxerator. (skrive ut og dele ut til folket)

 

Jeg ble selv positivt overrasket da Ubuntu tilbød seg å oppdatére Wine for meg.

 

Drivere har så langt vært problemfritt, men i Windows så er drivere et mareritt som det kan ta timer å få fikset.

Lenke til kommentar
Hvilken distro brukte samboeren din? Og hvilke problemer oppstod?

5973157[/snapback]

 

Ingen problemer, skulle det oppstå problemer?

Man trenger ingen spesielle kunnskaper for og kjøre det men kom ikke og fortell meg at det fortsatt er relativt en høyere terskel for og bruke linux i form av at man da er i en verden hvor man må bruke andre løsninger enn 99% av de man kjenner, Man kan ikke i samme grad spørre andre om hjelp, de løsningene man finner må man grave frem selv, kjøper man f.eks ett kamera kan man ikke spørre i butikken og ikke bruke manualene eller CD-ene osv. Og bagatellisere slike problemer blir litt for lettvinnt.

Og ja jeg bruker linux daglig både som desktop og på flere servere.

Jeg er bare litt opptatt av at man ikke automatisk kan avskrive win som ubrukelig og rope halleluja fordi man har sett linuxlyset og automatisk ta for gitt at alle bruker alltid er best tjent med linux uansett forutsettning og bruksområde. Det mangler fortsatt mye på atr jeg kan bytte alt ut til linux, ennå er det mange programmer som kun finnes i win-utgaver og jeg er redd det vil være slik en god stund til.

Lenke til kommentar
Storfornøyd! Fikk mine elve CD-er efter en måne. Det stod noe på pakken på nederlands, eller noe slikt. Tror det var at verdien av pakken var 5 Euro, men jeg er ikke sikker. Hvis det er noe jeg må betale, ligger det regning inni pakken, isåfall?

5978487[/snapback]

Det er bare in blant bedrifter og sette en veldig lav verdi på pakkene for at ikke tollen skal starte og kreve tollavgifter for pakker, ikke noe verre enn det :)

Lenke til kommentar
Storfornøyd! Fikk mine elve CD-er efter en måne. Det stod noe på pakken på nederlands, eller noe slikt. Tror det var at verdien av pakken var 5 Euro, men jeg er ikke sikker. Hvis det er noe jeg må betale, ligger det regning inni pakken, isåfall?

5978487[/snapback]

Det er om du bestiller over 100 cder du kan få krav om merverdiavgift, siden verdien er satt til cirka 2kr.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har bestilt 50 Ubuntu CDer, og jeg håper at de er her før sommerferien. Jeg har allerede fått "Approved," så jeg antar at det kommer i løpet av mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...