Gå til innhold

Warez, MP3, DivX mv. - nye retningslinjer?


Anbefalte innlegg

Quote:


Folk som for eksempel skal kopiere et originalt spill som de har lånt av nabogutten/jenta og får trøbbel med å kopierer spillet/programmet, skal de poste i warez-posten eller skal de poste i Lagringsmedier...


 

Hva hvis vi kaller denne kategorien "kopiering, piratkopiering, warez"?

 

Uansett blir det vanskelig å avgrense i forhold til den generelle cd-brennerkategorien.

 

MLW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki , dette gidder jeg ikke..

Jeg har lest/brukt hardware.no siden dere startet opp for noen aar tilbake, men fra i dag av saa gidder jeg ikke mer..

 

Dette er jo flaut, tror dere at dere driver en barnehage her eller ? De fleste som er her inne er jo voksne mennesker og ikke 3aaringer som trenger aa bli passet paa av barnehage onlkler og tanter..

 

At det feks ikke skal veare lov aa diskutere forskjellige modifiserings chipper til XBOX er jo latterligt.. Dette var bare ett eksempel..

 

 

Dere burde skamme dere, hva tror dere egentlig dere er fornoe ? Verdens eneste hardware side med diskusjonsgruppe..????

Lenke til kommentar

Samme for meg hvilken retningslinger forumet har. Jeg er her for å komme med hjelp og for å spørre om hjelp. Gjerne høre hva andre har opplevd angående enkelte saker.

 

Jeg legger aldri ut linker til sider hvor man kan laste ned "backup'er" av programmer og spill. Det hører selvsagt ikke hjemme i et forum.

 

Forum er jo der for at folk skal diskutere. Prate om felles interesser o.l.

 

Så jeg har ingenting imot at dere kan bruke tøffere tiltak for å stoppe folk som forsøpler forumet.

Lenke til kommentar

Folkens - Ta dere sammen!

 

At hardware.no har laget nye regler, er for å luke ut de som absolutt har en trangt til å ødelegge, bryte reglene osv., og dermed bli ett bedre og mer seriøst nettsted. Er dere uenige, må dere enten bite i det sure eplet og følge reglene eller gjøre som dere vil og ta konsekvensene av det.

 

1) Juksekoder i onlinespill er ulovlig - Derfor blir spillerne bannet fra serverene - Akkurat som her - Bryter du reglene, ryker du ut...

 

2) Å utlevere en IP-adresse betyr fint lite, så lenge du ikke har gjort noe strengt ulovlig - Du blir ikke bura inne for å ha piratkopiert en CD til eget bruk, men det er ett regelbrudd som kanskje dere burde vite er ulovlig - Det står Copyright for en grunn!

 

Og om dere skulle bli rettsforfulgt / saksøkt av høyere instanser/bedrifter, er dette for en grunn. Piratkopiering er faktisk ulovlig iflg. norsk lov.

 

- En modchip i seg selv er ikke ulovlig, den medfører bare brudd på garantien, noe som vil gå ut over dere selv. Det som imidlertid er ulovlig, er å utnytte en modchip ved å bruke kopiert materiale.

 

3) En av grunnene til at de helst vil ha fullt navn, er fordi det er mer seriøst, lettere å henvise til, og det viser hvem som tar ting på alvor eller ikke.

 

Angående reklame, er dette selvsagt pga. Hardware.no selv selger plass på sidene sine til reklame, og vil derfor unngå gratis reklamering o.l.

 

Ellers gjelder jo som sagt alle norske lover, og det er jo relativt greit å forstå for en og enhver ...

Eller? ...

 

Håper dere kan ta dette litt mer på alvor, tenke dere litt mer om før dere skriver noe dere kanskje kan komme til å angre på i etterkant.

 

---

Øystein Færgestad

amobil.no

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 20:00, skrev Cappo:

En mod chip blir jo brukt til andre ting enn å spille brente spill da. F.eks å spille spill fra USA eller Asia. Av den enkle grunn at spill kommer tidligere der enn her. og det er jo ikke ulovelig.


USA og Norge er jo på samme sone på Xbox. Men Asia er fortsatt eget.



 

Jeg sa aldri at modchip'en i seg selv var ulovlig - Jeg sa bare at det var ulovlig å bruke den i sammenheng med piratkopier o.l.

 

---

Øystein Færgestad

amobil.no

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 19:29, skrev oysfaerg:

Folkens - Ta dere sammen!


At hardware.no har laget nye regler, er for å luke ut de som absolutt har en trangt til å ødelegge, bryte reglene osv., og dermed bli ett bedre og mer seriøst nettsted. Er dere uenige, må dere enten bite i det sure eplet og følge reglene eller gjøre som dere vil og ta konsekvensene av det.


 

 

Og dersom FRP kommer med et nytt forslag om å straffe alle innvandrere som etter deres mening er "umoralske" så skal alle "bite i det sure eplet"?

 

Quote:


2) Å utlevere en IP-adresse betyr fint lite, så lenge du ikke har gjort noe strengt ulovlig - Du blir ikke bura inne for å ha piratkopiert en CD til eget bruk, men det er ett regelbrudd som kanskje dere burde vite er ulovlig - Det står Copyright for en grunn!


 

Hva skal Microsoft med IP addressen din? Nuke deg til helve***?

 

 

 

_________________

Disclaimer: My nick has nothing to do with terrorism and I am not in any way affiliated with terrorist activity.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamikaze1 på 2002-09-27 21:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 19:29, skrev oysfaerg:

Folkens - Ta dere sammen!


Øystein Færgestad

amobil.no


 

Endelig godt å se at det faktisk er noen oppegående personer her! Den posten er nesten eksakt hva jeg synes også. De som begynner å sutre fordi det finnes regler her kan vel bare pakke sekken :wink:

 

Og de som klager høres mest ut som en gjeng med fjortisser som har blitt tatt med hånda i kakeboksen og prøver å bortforklare seg! At dere henger dere opp i smådetaljer som ordet "umoralsk" viser at dere ikke tror wirak og resten av gøtta har noe som helst folkevett!

 

Stå på Wirak og alle andre som gjør en innsats! Ikke la dere påvirke av all sytinga! Jeg synes dette er ett steg i riktig retning :smile:

Lenke til kommentar

i diverse pc blader der er det guider på divx mp3 p2p etc . alt som faktisk her kan forbindes med pirat virksomhet etc.

det som er rart hvorfor det i masse tilfeller reageres slik som det gjøres på slikt her når dette faktisk er informasjon guioder og slikt som gis ut i offentlige blader med mere. og dette er i annerkjente blader som faktisk leses av ganske så mange over norges land, med elelr uten internet.

 

så hva er egentlig galt, at det her nevnes mp3, divx og p2p når det allikevels utgis andre plasser. rart altså at det skal håndheves slik det har blitt gjort. for jo da bare håpe at det blir bedre at man faktisk kan diskutere det og nevne det uten at en wannabe moderator skal hyle ut om pirat virksomhet etc. og det som være er.

det er faktsik noe å tenke igjenom.

Lenke til kommentar

Etter mitt syn er utkastet til de nye reglene bedre enn de gamle.

 

Dette forumet er nærmest et "fritidstilbud" til alle som har lyst til å være med. Dette forutsetter at man følger "lederene's" egene regler og oppfordringer i tillegg til norsk lov. Vil man ikke det så kan man melde seg inn i en annen "fritidsklubb" eller lage sin egen.

 

Skriv saklig og hold deg på rett side av lover og regler så du får ingen problemer med moderatorer eller andre brukere.

 

Hvis du velger å skrive om noe som ligger i "gråsonen" i regelverket så må du tåle støyten om noen moderatorer velger å tolke dette som et overtramp.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 22:10, skrev Darth MToffy:


Og de som klager høres mest ut som en gjeng med fjortisser som har blitt tatt med hånda i kakeboksen og prøver å bortforklare seg! At dere henger dere opp i smådetaljer som ordet "umoralsk" viser at dere ikke tror wirak og resten av gøtta har noe som helst folkevett!



 

Jeg tror du henviser til mitt innlegg vedrørende "umoralsk". Grunnnen til at jeg "henger meg opp i smådetaljer", er at moral er altfor upresist og personlig til å være en regel. Hvis de skal lage regler, må de være klare og med minst mulig rom for tolkning. Jeg vil bare vise til at Wirak i forbindelse med denne revisjonen av retningslinjene har skrevet at praktiseringen (og dermed tolkningen) av de GAMLE reglene fra moderatorenes side ikke alltid har vært like heldig (med folkevett).

 

Jeg klager med god samvittighet over regelen mot modding av DVD og spillkonsoller, fordi jeg ikke eier eller disponerer noen av disse enhetene. Denne regelen berører derfor meg ikke personlig (ergo ingen kakeboks). Det er bare prinsippet. Måten Færgestad skriver om modchip på, tyder på at han synes at regelen er til medlemmenes "beste" slik at de ikke går glipp av garantien. Tror ingen er så dum at de tror at de beholder garantien hvis de modifierer konsollene sine selv. Da burde det også være forbudt å skrive om metoden som låser opp AMD-prosessorer og annen overklokking, fordi det også gjør garatien ugyldig. Denne "beskyttelsen mot oss selv" er derfor overflødig.

 

Dette med IP-adressen er bare en papirtiger uansett. Dette fordi ivertfall MIN ISP (Telenor) ikke utleverer opplysninger til andre enn politiet. Om dere leverer ut min IP til noen andre enn politiet, så vil ingenting skje uten at politiet har noen skjellig grunn til misstanke om straffbare forhold.

 

Hvis du tror at jeg er en av de som prøver å presse grensene på dette forumet, så tar du feil. Jeg oppfordrer deg herved til å gå igjennom mine poster. Jeg har ikke mer enn litt over hundre, så jobben er overkommelig. Du vil også se at jeg tidligere i denne tråden, er fullt enig i at ting som strider mot norsk lov ikke har en plass i dette forumet. Jeg har på den andre siden heller ikke noe til overs for noen form for moralpoliti.

 

Jeg reagerer også sterkt på at du og Færgestad kritiserer de som kommer med innspill til FORSLAGET til nye retningslinjer. Denne tråden ble opprettet av Wirak med det ene formål å komme med innspill til FORSLAGET. En av de tingene jeg (og andre) har sett meg litt lei på er de som skal være "wannabe-moderatorer". Jeg har derfor et forslag til en ny regel eller punkt til nettikette; "Poster som du oppfatter som brudd på retningslinjer eller nettikette rapporteres til moderator. Ikke ikke lek moderator selv med egne poster."

 

Jeg har ingen problemer med å følge reglene, eller å akseptere at en regel er en regel. Men jeg er opptatt av hvis reglene skal revideres, så bør de være så klare og "rettferdige" som mulig. Ellers blir de for vilkårlige, og vilkårlig praktisering av regler fører til aggresjon og forrakt både for regler og de som skal håndheve reglene. Det var dette som skjedde med de gamle retningslinjene. Det gir heller ikke særlig respekt å ha regler som tillater modding av PC-hardware men ikke spillkonsoller, sålenge dette er tillatt i norsk lov. Dobbeltmoral er ordet for det. Ja, modding av spillkonsoller kan brukes til ulovlige ting. Men det kan mange av det andre emnene som diskuteres her også.

 

Og "Darth MToffy", husk å skrive under med fullt navn, jfr. nettiketten! :wink:

Lenke til kommentar

Dette er jo flaut, tror dere at dere driver en barnehage her eller ? De fleste som er her inne er jo voksne mennesker og ikke 3aaringer som trenger aa bli passet paa av barnehage onlkler og tanter..

___________________________________________________

 

Ja, mer enn enig. Mammaaaaaaaaaaaaaa!!!

Hw.no er jo 1 veldig bra side (d skal de ha).

Men, alt er jo ulovlig her? Ok nesten alt da. Hva så spør du meg? Dra din vei, vil 1 ond sjel si til meg.

 

- Bytt forum!!

- ja gjerne! men hvilken??? Takk for svar...

 

Nei men seriøst jeg er ikke en sau ennå, på hvilken side går alle ulvene da???

Lenke til kommentar

sofTest:

 

Vet ikke om det var ditt innlegg spesifikt jeg hadde i tankene med den "umoralsken"(syns jeg så flere forskjellige kommentere det).

 

Poenget mitt var mest å få fram det at moderatorene tross alt(forhåpentligvis) har litt vett i huet, og dermed ikke baserer moralsk på hva RIAA eller MS mener er riktig :wink: Derfor syns jeg ikke det var noe stort å stresse med!

 

"Kakeboksen" var ment mot warez generellt! De fleste vet hva som vil være ulovlig i norge. Derfor synes jeg det er litt vittig at folk begynner å "skrike" om ip'er og slikt! Er vel bare de som gjør noe ulovlig som trenger å bekymre seg over det! Eller hva?

 

Og jeg kritiserte ikke de som kom med konstruktive forslag til reglene. Meningen var å kritisere de som tok helt av! Bl.a en som skrev sin første post om hvor latterlig dette forumet er. Han "hatet" forumet og moderatorene... Men likevel leser han her enda og finner på å skrive slikt!!

 

Hmm ble nok ikke veldig sammenhengende dette(skrevet på morraen før jeg legger meg), men jeg håper jeg fikk klargjort litt :wink:

 

Ellers hadde du ett meget velskrevet og velformulert svar til meg der! Lenge siden sist jeg har lest ett så saklig og bra innlegg :smile:

 

btw, jeg kommenterte ikke noe om nettiketten :wink: derfor ikke no navn

 

Hilsen en trøtt Darth MToffy

Lenke til kommentar

Quote:



Uansett kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig å gi en personopplysning til f.eks. MS. Hvis MS spurte "Hvem i ******* er det som har lagt ut link til denne cracken", og vi svarer "Petter Hansen", tror jeg ikke dette skulle være ulovlig.


MLW


 

Dette er informasjon jeg forventer at dere kun hadde gitt til politiet. MS har ingen rettigheter til å få utlevert slik informasjon, og en eventuell etterforskning av lovbrudd blir det politiet som må foreta seg, ikke Microsoft / BSA / Whatever.

Lenke til kommentar

hardware.no liker å sleike storindustrien , - dere gjør ALT for mye "for" dem.

 

man får gå å diskutere steder med talefrihet - ikke at æ vil diskutere noe piratgreier , men bare fordi det er ekkelt å se dere lakeier ligge på rygg...

 

..."vil ikke nøle med å utlevere IP "...

bah.

 

privatlivet er IKKE noe hardware.no liker - minner om microsoft.

Lenke til kommentar

Quote:


hardware.no liker å sleike storindustrien , - dere gjør ALT for mye "for" dem.


 

Fint om du kan ramse opp i fleng om alle tilfelle vi har sleiket storindustrien.

 

Vi ønsker at forumet skal være så godt som mulig - for flest mulig. Det er derfor vi tar et FORSLAG til nye retningslinjer til debatt her. Hvis dere ikke liker det nye forslaget, fortsetter vi å endre på forslaget til dere liker det.

 

Vi kan aldri regne med at 100 % vil like en endring som foretas, men liker man ikke noe er det ikke verre enn at man kan ta kontakt med oss - så vil vi ta en intern debatt på dette, og så eventuelt høre hva dere leserne vil.

 

Formålet med de nye retningslinjene er for det første å gjøre de litt enklere å forholde seg til, for det andre å løsne opp på hva man faktisk kan diskutere på forumet. Med de gamle reglene var alt som kunne føre til piratkopiering forbudt. Det samme med modding av konsoller mv.

 

Med nye reglene vil dette være lov, så lenge diskusjonene foretas i riktig kategori under "Off topic". Det er kun ved klare brudd på norsk lov, som kan gi Hardware.no trøbbel, at vi vil svinge øksa. Vi vil selvsagt også fortsette å moderere SPAM, uhøflige meldinger mv.

 

Hardware.no er en fattig organisasjon, og vi har ikke råd til å bli saksøkt fordi en eller annen fjott gjør noe ulovlig på forumet.

 

Vi skal som tidligere nevnt ta punktet om utlevering av IP-adresse til intern debatt. Vi kommer IKKE til å gjøre noe ulovlig.

 

Men for oss er det som sagt viktig at vi ikke kommer i trøbbel. Jeg regner med at de fleste skjønner dette.

 

MLW

Lenke til kommentar

"Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene og produsentene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske."

 

Hadde det ikke vært nok å skrive:

Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske. ?

 

Produsenter både av hardware, software kunne nok tenke seg å ha en lavest mulig terskel for som er ulovlig/umoralsk. Hva selskaper som M$ eller organisasjoner som RIAA finner umorlask/ulovlig er i grunne totalt uinteressant så lenge dette er lovlig iht. norsk lov.

 

Just my 2 cent.

 

[ Denne Melding var redigert av: TheMatrix på 2002-09-28 15:47 ]

Lenke til kommentar

> Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske. ?

 

Jo, det kan tenkes.

 

Jeg skjønner at dere synes det er uheldig at "produsentene" står nevnt her, så hvis vi skifter til disse retningslinjene kommer nok dette til å bli fjernet.

 

> Hva selskaper som M$ eller organisasjoner som RIAA finner umorlask/ulovlig er i grunne totalt uinteressant så lenge dette er lovlig iht. norsk lov.

 

Hvis advokaten til Microsoft, som vi dessverre har vært i kontakt med før, sender oss et brev der de viser til at en spesiell post er ulovlig, vil vi ganske sikkert slette den i stedet for å lage en prinsippsak ut av dette.

 

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...