Gå til innhold

Warez, MP3, DivX mv. - nye retningslinjer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-27 14:27, skrev mlwirak:

At en IP-adresse er en personopplysning er jeg ikke overbevist om. Dette er et "navn" til en datamaskin.


 

Så du mener kansje at; "Person nummert ditt er bare "navn"/identifikator på hvem du er"?

 

Er enig i at det kan være vanskelig å definere. Og du ser selv at du ikke er sikker. Det er vel nettop derfor en skal være skeptisk med å gi ut slik informasjon.

(som du ikke er "overbevist" om _ikke_ er person inforamsjon)

 

 

 

Edit:Formulering... til det verre? Håper du forstår hva jeg mener "mlwirak".

 

[ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-09-27 14:36 ]

Lenke til kommentar

> Men husk nå at det var juksing i online-spill som var forbudt...

 

Jepp. Dette var et sterkt ønske fra Gamer.no. En del av medarbeiderne der ser på online gaming som en idrett, og sammenliknet dette med diskusjon av anabole steroider.

 

Vi respekterte selvsagt Gamer.nos ønske om å forby dette, dette er jo snakk om et gaming-emne.

 

MLW

Lenke til kommentar

helt sykt!!

 

1: om dere oppgir IP adressen min til for eks m$ vil dere _garantert_ få bråk, for det er faktisk ulåvelig å oppgi slik info om ikke politiet er inblandet!

 

2: jukse koder er 100% låvelig, selv i multiplayer!

 

3: hvorfor i helve** skal deres forum være så anderledes en andres forum??? vurderer å slutte på hw.no om det ikke blir noen bedringer på disse "rettningslinjene" deres.

 

4: hvorfor kan dere ikke bare følge norsk låv som alle andre? hw.no VAR bra før, men nå er det jo helt på trynet her, en kan jo ikke spørre om hvordan man brenner en cd engang før man blir bannet, "nei, det kan være en nedlastet fil du skal brenne..."!

 

skjerp dere! :mad:

 

Mvh, Jan Erik

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-27 14:35 ]

Lenke til kommentar

> men nå er det jo helt på trynet her, en kan jo ikke spørre om hvordan man brenner en cd engang før man blir bannet, "nei, det kan være en nedlastet fil du skal brenne..."!

 

Det ser ikke ut som om du har skjønt poenget. Meningen med de nye retningslinjene er en oppmykning av reglene.

 

Hvis du poster spørsmål om brenning av en cd skal det mye mer til at du blir bannet med de nye reglene enn de gamle, så lenge du legger dette til riktig kategori.

 

MLW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 14:38, skrev Caveman:

rolig nå. du virker jo fryktelig redd siden du går så hard ut her. bryter du alle de tingene selv, eller bare virker det sånn? hehe du har kanskje rett i mye av det du sier, men det er måten du sier det på :wink:


 

hehe, nei, jeg bryter seff ikke alt det der, men jeg blir _veldig_ sur når hw.no ikke kan få det inn i huet at det er mye bedre om de bare kunne ha fulgt norsk låv, det er jo tross alt en grun til at vi har den, og har vi hatt noen problemer med å holde den? nei! har vi hatt problemer med hw? JA!

Lenke til kommentar

"Det ser ikke ut som om du har skjønt poenget. Meningen med de nye retningslinjene er en oppmykning av reglene.

 

Hvis du poster spørsmål om brenning av en cd skal det mye mer til at du blir bannet med de nye reglene enn de gamle, så lenge du legger dette til riktig kategori. "

 

oppmyking er EN ting, men de er fremdeles altfor strenge, både i følge norsk låv og omtrent _alle_ andre forumer..

 

men de er blitt *litt* bedre da, det må jeg inrømme... :smile:

 

Mvh, Jan Erik

 

edit: skriveleif..

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-27 14:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Er det nye forslaget til retningslinjer bedre enn de gamle?


 

Tja, blir vel mitt svar.

For mitt bruk så blir det vel det, i og med at jeg bare driver med semi-ulovlige ting.

Men den utleveringspolitikken dere samtidig varsler høres litt VEL drastisk ut.

 

At dere må oppgi IP-adresse osv hvis politiet/økokrim osv krever det av dere så skal dere selvsagt utlevere disse data.

Men om pissed off _bedrifter_ kommer til dere og klager uten å ha tillatelse til å få utlevert slike data, så _skal_ dere _ikke_ gjøre likeså.

Hvis MS eller andre selskap mener at loven brytes ol. så skal de informere politiet om dette, så DE kan videre kan komme til dere og kreve den nødvendige informasjonen.

 

I deres økonomiske tilstand så _kan_ det bli aktuelt å selge slike data til bedrifter som mener at deres produkter blir utnyttet på feil måte.

Men det sier seg selv at om dere gjør dette så vil dere bryte alt som er av lovens og etikkens regler på dette området.

 

"Det gjelder å bruke hodet" sies det.

Og jeg er enig.

Lenke til kommentar

ehm....er det ingen på hw.no som har studert lovmessigheten bak retningslinjene? Satt en advokat på saken f.eks. Jeg vet det kan koste men da slipper vi diskusjoner om lovmessigheten på "trådene" om hva som kan skrives/ikke skrives/lov/ikke lov og ev. hva som kan gis til 3`e part av informasjon (les:IP adr. etc)(har sett dette før)

Jeg skjønner at dette kan være vanskelig, men en advokat burde vel kunne faget sitt å må kunne sette seg inn i problemstillingen(e) og ordlyden på retningslinjene.

 

noen enige?

 

[ Denne Melding var redigert av: kåre klut på 2002-09-27 14:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 14:27, skrev mlwirak:

> Men dere må da for pok(k)er holde dere til norsk lov. Dette er person opplysninger.


Vi ønsker selvsagt å holde oss til norsk lov. Enda viktigere er det å unngå søksmål. Vi vil ikke ha råd til å overleve et søksmål vi taper.



 

Her er noe av poenget med innlegget midt; det er til hw.nos beste...

 

Quote:



Jeg tror det er mer sannsynlig at MS saksøker enn en privatperson.


At en IP-adresse er en personopplysning er jeg ikke overbevist om. Dette er et "navn" til en datamaskin.



 

Forsiktig, pliiis!!! Så lenge den IP-adressen fører rett til en person, er det personlige opplysninger.

 

Quote:



Uansett kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig å gi en personopplysning til f.eks. MS. Hvis MS spurte "Hvem i ******* er det som har lagt ut link til denne cracken", og vi svarer "Petter Hansen", tror jeg ikke dette skulle være ulovlig.



 

Tror nok at det er det gitt... I følge norsk og europeisk lov i allefall... Riktig reaksjon da hadde nok vært å stenge tråden + evt. brukeren og så samarbeide med MS og politiet om videre reaksjoner.

 

Quote:



Én ting er imidlertid hvilke regler og betingelser vi dekker oss bak i retningslinjene for forumet. En helt annen sak er hvordan dette faktisk håndheves. Ved å ha med en opplysning som den nevnte i retningslinjene, unngår vi forhåpentligvis at noen legger ut link til cracken. Det er ikke dermed sagt at vi umiddelbart løper med IP-adressen til Redmont.


MLW


 

Helt enig at noe slikt må stå for å ha en klar holding til det, men som sagt; slike ting må utøves med forsiktighet. Vi har et ganske så strengt regelverk på dette her i landet...

 

Med den rette ordlyden, kan retningslinjene på dette området være klare, lovlige og bestemte slik at ingen kan komme sutrende etterpå. Jeg håper selvfølgelig at resultatet av alt dette er et mye renere forum. Jeg er på din side, Martin, bare ikke helt enig i hvordan det skal legges fram!

 

Dæven, jeg rekker ikke å kommentere innlegg til meg en gang før 100 andre renner inn... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 14:46, skrev SuperFly:

ROF... så hvis du legger en "tvilsom" post (om f.eks cdbrenning) i feil kategori så risikerer du å blir bannet.. men hvis du legger (samme post) i riktig kategori er alt OK?



 

Blir vel noe av det samme som å spørre etter nytt hovedkort i internett/nettverk-kategorien... Jeg tror ikke at hw.no banner deg i tilfelle over ved en førstegangsfeil, men en advarsel eller flytting/stenging av post skjer nok...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt vitsen med disse to:

8.Ha fullt navn i signaturen eller brukernavnet

9.Unngå reklame for andre nettsider, firmaer, programmer, produkter og klaner

 

-Fullt navn? Har et brukernavn, men jeg heter ikke det. I signaturen min har jeg maskinen min, men klasker ikke den her hver gang jeg poster!

-Reklame for nettsider og programmer??? Hva er det vi da skal diskutere?

 

mlwirak vi har en egen quote knapp! Bruk den...

 

Ellers så er det jo helt greie regler. Alle med litt sunn fornuft skjønner da hvordan man skal oppføre seg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 15:04, skrev mlwirak:

OK, vi skal gjennomgå dette med IP-adresser internt før vi legger ut retningslinjene som offisielle.


Og vi vil selvsagt ikke utlevere IP-adresser hvis dette er ulovlig.


Vennligst se bort fra dette med IP-adresser i den videre diskusjonen; vurder i stedet de andre punktene i retningslinjene.


MLW


 

BRA konklusjon... venter i spenning så lenge :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...