Gå til innhold

Warez, MP3, DivX mv. - nye retningslinjer?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-27 15:04, skrev mlwirak:

OK, vi skal gjennomgå dette med IP-adresser internt før vi legger ut retningslinjene som offisielle.


Og vi vil selvsagt ikke utlevere IP-adresser hvis dette er ulovlig.


Vennligst se bort fra dette med IP-adresser i den videre diskusjonen; vurder i stedet de andre punktene i retningslinjene.


MLW


 

Fint! Har noe mer å peke på jeg da... :smile:

 

Quote:



Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene og produsentene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske



 

Med henvisning til noen av IP-adresse-poengene tidligere i tråden, fjern produsentene fra ordlyden. Hollywood-mafiaen vil selvsagt ikke at "umoralsk" info om sonefrie DVD'er skal spres selv om dette er fullt lovlig... Sonefrie DVD'er er umoralsk i deres øyne...

 

Bør gjøre noe med umoralsk i ordlyden der også... Jeg kommer desverre ikke på et alternativ i farta, men det er noe der som skurrer... Umoralsk bør være med ja, men i en litt annen form.

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-09-27 15:28 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri postet noe i dette forumet og dette er trolig første og siste gang.

 

Jeg må si jeg aldri har sett tåpeligere moderatorer enn her. Retningslinjene er helt bak mål og moderatorene virker mer opptatt av å moderere og bestemme enn og la forumet utvikle seg naturlig. Overdreven sensurering og hersing med brukerene. At noen gidder å "henge" her går over min forstand.

 

I tillegg har moderatoren et språk som en tre-åring. Gjenspeiler ikke akkurat til autoritet. Som noen andre i dette trådet spurte, hvorfor skal dette forumet være så anderledes enn alle andre? Det lurer jeg også på. Det er nok ganske enkelt for at en moderator skal kunne herse og bestemme "excessive" utifra sin personlige glede ved det.

 

Og for avklare dette med å utlevere IP-adresser. NEI, det har dere ikke lov til. Hverken til firmaer, politiet eller andre autoriteter, med mindre det foreligger en rettslig kjennelse for dette. Da er dere selvfølgelig forpliktet til det. Hvis dere opererer med andre rutiner, bør dere opplyse datatilsynet om dette, i tillegg bør dere opplyse dette til brukerene på en forsvarlig måte.

 

En tommelfinger-regel: Det er forbrukeren som er beskyttet i "hue og ræva", ikke firmaer og andre kommersielle institusjoner. For å unngå rettslige forføyninger osv. anbefaler jeg dere å alltid sette brukerene i høysetet. Foreligger det rettslige kjennelser som sier noe annet; følg dem!

 

MEN, selvfølgelig er det dere som driver dette forumet. Det er dere som bestemmer hvordan ting skal være, med hensyn til temaer, spamming, flaming, cheats, osv. Jeg bare etterlyser sunn fornuft og en OK tone. Foreløpig minner dette bare om maktmisbruk.

 

Dere har en OK trafikk her. Vær glad for at folk kommer. Ta vare på dem og Deres interesser.

 

Obi

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 15:04, skrev mlwirak:

OK, vi skal gjennomgå dette med IP-adresser internt før vi legger ut retningslinjene som offisielle.


Og vi vil selvsagt ikke utlevere IP-adresser hvis dette er ulovlig.


Vennligst se bort fra dette med IP-adresser i den videre diskusjonen; vurder i stedet de andre punktene i retningslinjene.


MLW


 

Fint! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 15:09, skrev TuMaz:

Skjønner ikke helt vitsen med disse to:

8.Ha fullt navn i signaturen eller brukernavnet

9.Unngå reklame for andre nettsider, firmaer, programmer, produkter og klaner


-Fullt navn? Har et brukernavn, men jeg heter ikke det. I signaturen min har jeg maskinen min, men klasker ikke den her hver gang jeg poster!

-Reklame for nettsider og programmer??? Hva er det vi da skal diskutere?



 

Merk at dette ligger under nettikette, ikke vilkår.

 

Det er forskjell på å reklamere for noe og å diskutere det... Som nettikette ellers må det brukes skjønn. "Kjøp mitt program" og "Prøv dette jeg har laget her" er en vesentlig forskjell...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-09-27 15:23 ]

Lenke til kommentar

1. Når det gjelder IP adressen så er jo ikke det noe problem. Det var en som "testet" dette her en gang, tor jeg. Det endte opp med at en moderator oppga IP adresse og domenet han hadde brukt, hadde moderatoren sjekket domenet hadde han sett hva det gjaldt men det gjorde han ikke. En annen bruker på forumet kjørte en "trace" på IP adressen og den stoppet midt i atlanterhavet. Moderatorene er flinke til å stenge poster men slurver med å redigere bort linkene som er grunnen til at postene blir stengt.

 

 

2. På mitt skjermkort står det at det ikke er lov å fjerne noen komponenter, greit nok hvis det hadde stått "warranty void" men det gjør det ikke. Så hvis jeg sier hvordan jeg fjernet ramsinks og gpu kjøler så blir jeg bannet

 

3.Hva skjer hvis man bryter nettikette`n?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 15:41, skrev bob_hund:


2. På mitt skjermkort står det at det ikke er lov å fjerne noen komponenter, greit nok hvis det hadde stått "warranty void" men det gjør det ikke. Så hvis jeg sier hvordan jeg fjernet ramsinks og gpu kjøler så blir jeg bannet



 

Tror ikke at norsk lov forhindrer deg i dette så sant det ikke er til fare for deg selv eller andre :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 16:06, skrev Cappo:

Tror det blir ulovelig å poste om Sonefrie DVD-spiller og hvordan du skal gjøre dem sonefri. Norge planlegger nemlig å gjøre sonefrie DVD-spillere ulovelig i Norge en gang før jul. om det blir noe av det, gjenstår å se.



 

Da får vi skynde oss å diskutere dette mens vi kan :smile:

 

Jaja, Bondevik, smaker rumpa til Bush godt? Kunne ikke dy meg, sorry....

Lenke til kommentar

Problemet er vel først og fremst moderatorenes håndheving av reglene og ikke reglene selv.

 

Så lenge de fortsetter sensur av saklig informasjon godt innenfor rammene av norsk lov, hjelper det ikke med nye retningslinjer.

 

Husk at enhver PC "kan føre til ulovlig virksomhet".

 

Så hvor skal grensen egenlig gå?(Norges lover eller moderatorenes "gode moral"?)

Hva kan vi diskutere og hva "forsøpler forumet"?

 

Skjønner at Hw.no er redd for søksmål, men det skal da erlig talt en del til før en posting ender i rettsak. Alle skjønner jo at f.eks cracks og serienummer er fy-fy.

Lenke til kommentar

Om .... MP3 og modding av DVD-spillere og konsoller

 

- Kan jeg få spørre hvorfor temaet MP3 (bortsett fra ulovlig sprednng/distribusjon) kan være umoralsk/ulovlig? Og, hvorfor behandlet forskjellig fra f.eks. DivX?

 

- Også, hvorfor er modding av DVD-spillere og konsoller umoralsk/ulovlig?

 

Jeg vil påstå at, bortsett fra bransjen, så vil alle i Norge være av den mening at soneinndelingen på DVD er umoralsk og urettferdig. Jeg ser lett hvorfor produsentene ønsker denne typen diskriminering. Hvis dere har fulgt med i pressen den siste tiden, så ser dere at Norge blir regnet som en melkeku fordi vi er et høykostland. Dette betyr at vi må betale mer for biler, sjokolade, musikk, filmer osv. (før/uten avgifter og lokale kostnader) enn andre land. Muligheten til å importere og bruke produkter fra andre "soner" og land er det eneste konkurransen som kanskje hindrer enda høyere priser.

 

Hvorfor diskriminerer dere andre hardware-/softwareprodusenter når det gjelder "modding". Hvis dere ringer Intel, så tør jeg vedde på at de synes at overklokking er umoralsk. Tror heller ikke at "tweaking" av drivere blir sett på som særlig moralsk av produsenten.

 

Moral er også et veldig løst begrep, og vil variere fra individ til individ, og land til land. Ofte nedfelt i landets lovgivning. Det vil derfor være forskjell på hva Microsoft offisielt mener er moralsk (basert på USA's lov) og hva som er lov i Norge.

 

Forslag, stryk "umoralsk". Punkt 3 i forslaget til nye vilkår holder lenge. Hva produsentene synes er moralsk/umoralsk bør ikke stå over/høyere norsk lov og alminnelig moral.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 13:29, skrev mlwirak:

> Denne her bør dere være ekstremt forsiktig med. Tror ikke det helt lovlig uten at politimyndigheter med tillatelse krever det...


Vi har nok lov til å gi slik informasjon, men det skal en del til at andre kan _kreve_ slik informasjon av oss. Det er en vesentlig forskjell.


Hvis noen er så dumme at de bryter lover og regler på forumet vårt, får de selv ta følgene.


MLW


 

Heisan Martin ,,, hvorfor ikke bare la folk diskutere hva det måtte være og så skriver dere bare en notis om att dere fraskriver dere alt ansvar for hva som blir diskutert på dette forumet...

 

På den måten har dere en "helgardering"

 

Ja også har vi jo ytringsfriheten som burde ivaretaes og den burde være den primære "regelen" for dette forumet med untak av spamm og helt spesielle tilfeller...

 

Vennlig hilsen Jalla Karlsen

Kaptein/ADM Direktør i MP3prKazaA.com :wink:

Lenke til kommentar

"Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene og produsentene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske."

 

Den her burde dere forandre sporenstreks! Folk har jo forskjellig oppfattning av moral.. Jeg synes ikke det er spesielt umoralskt å kopiere spill f.eks.

 

Det mest idiotiske er jo at dere på mange måter gir produsentene politifullmakt. Om det er deres moral som skal bestemme hva som kan diskuteres og hva som ikke kan diskuteres, kan vi jo like godt legge ned alt av politi og rettsvesen. Ikke gi produsentene mer enn hva de har krav på!

 

Bare fordi produsentene har penger og makt, betyr det ikke at de alltid har rett!

Lenke til kommentar

Dette er som å lokke små barn...

"Her skal dere diskutere det, men ikke gjør det"

Ikke skjønner jeg at det blir noe bedre... shrug.gif...

Folk som for eksempel skal kopiere et originalt spill som de har lånt av nabogutten/jenta og får trøbbel med å kopierer spillet/programmet, skal de poste i warez-posten eller skal de poste i Lagringsmedier...shrug.gifrolleyes.gif

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 15:54, skrev Mad Wolf Magnux:

Quote:


Den 2002-09-27 15:41, skrev bob_hund:


2. På mitt skjermkort står det at det ikke er lov å fjerne noen komponenter, greit nok hvis det hadde stått "warranty void" men det gjør det ikke. Så hvis jeg sier hvordan jeg fjernet ramsinks og gpu kjøler så blir jeg bannet



 

Tror ikke at norsk lov forhindrer deg i dette så sant det ikke er til fare for deg selv eller andre :smile:

"Vi tar generelt avstand fra tråder som av myndighetene og produsentene kan oppfattes som ulovlige eller umoralske" Det var dette jeg siktet til" Å nei jeg brukte ikke hårføner.

http://www.digitalkamera.no/retningslinjer...er_forumet.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...