Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du ser oppriktig ikke sammenhengen mellom at ms tvinger gjennom egne standarder og bruker monopolistiske metoder for å holde brukerene til deres produkter - og at programvareselskapene må ta følgene pga få brukere på andre os?

5845998[/snapback]

 

Jeg føler meg ihvertfall ikke tvinget av MS til noesomhelst. Ville jeg byttet til Linux hadde jeg gjort det for lenge siden...

 

Microsoft lever ett produkt, Vista. Hva forventer den vanlige hjemmekjøper av ett OS fra Microsoft. Jo, brukeren forventer en nettleser, en media player, og alt annet som er basic. Hva får brukeren hvis den kjøper Vista, jo den får akkurat det. Jeg klarer ikke helt se det ulovlige i det, er jo tross alt MS sitt produkt, de får da få lov og putte hva de vil inni det. Så får heller "geeks" som oss irritere oss over at IE ikke kan avinstalleres, åpne standarderer ikke brukes osv....

Lenke til kommentar
du ser oppriktig ikke sammenhengen mellom at ms tvinger gjennom egne standarder og bruker monopolistiske metoder for å holde brukerene til deres produkter - og at programvareselskapene må ta følgene pga få brukere på andre os?

5845998[/snapback]

 

Jeg føler meg ihvertfall ikke tvinget av MS til noesomhelst. Ville jeg byttet til Linux hadde jeg gjort det for lenge siden...

 

Microsoft lever ett produkt, Vista. Hva forventer den vanlige hjemmekjøper av ett OS fra Microsoft. Jo, brukeren forventer en nettleser, en media player, og alt annet som er basic. Hva får brukeren hvis den kjøper Vista, jo den får akkurat det. Jeg klarer ikke helt se det ulovlige i det, er jo tross alt MS sitt produkt, de får da få lov og putte hva de vil inni det. Så får heller "geeks" som oss irritere oss over at IE ikke kan avinstalleres, åpne standarderer ikke brukes osv....

5846055[/snapback]

Enig...

Er jo ingen som blir tvingt til å bruke Microsoft sine produkter...

Selv om Windows har IE installert, så trenger du da for faen ikke å bruke den, nå sitter jeg med Firefox og det funker veldig bra, og etter det jeg har hørt så er ikke det laget av MS.

Og selv om Media player er installert trenger du ikke bruke den heller, Jeg sitter nå med Winamp og hører på musikk...

 

Fordi MS lager et operativsystem som det fint går ann å bruke, ved at de legger til nettleser, musikkavspiller osv... så skal de fjerne det?

Hva med alle brukerne som ikke en gang har hørt om at det finnes andre nettlesere eller hvet hvor de skal laste det ned, samme med media player....

Lenke til kommentar

Eternal, jeg har prøvd meg på dual-boot i noen mnd med Ubuntu uten at det overbeviste særlig. Windows XP dekker mine behov, jeg er mer enn fornøyd med operativsystemt. Og jeg er veldig klar over at det finner alternativer, men ikke noen som når helt opp for min del. Men har byttet ut både IE og Windows Media player uten at jeg går bananas på Microsoft for det.

 

Det er det største problemet med dere Anti-MS folk, dere klarer ikke og innse at mange er fornøyd med Windows...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk, som ikke er gamle, men som heller ikke har hørt om annet enn IE og win media player, og bruker heller ikke annet...

 

Men jeg skal si meg mye enig med det du sier. Jeg har ingenting at windows leveres med IE, Mediaplayer osv...

Men jeg skjønner ikke helt hva som er galt med det når brukeren selv står helt fritt til å bruke noe annet...

 

Nå har jeg sikkert motsagt meg selv eller noe, men er så trøtt blitt at jeg driter i det :p

Lenke til kommentar

Vel, hadde MS spilt LOVLIG og ærlig og ikke motarbeidet bransjen så ekstremt, skal dere slettes ikke tvile på at verden idag hadde sett et operativsystem lang, langt, laangt bedre enn det Windows fremstår som den dag idag, uten lisenskostnader og der bransjen ville blomstret med innovasjon og brukervennlighet. Jeg tror faktisk det er 100% sikkert at vi hadde hatt en bedre dataopplevelse den dag i dag hvis MS hadde spilt fair.

 

Så det kommer til et punkt hvor man blir nødt til å se seg selv i speilet og tenke igjennom hvilke ideologier og selskaper man skal støtte på lang sikt. Om man skal betale mafiaen for beskyttelse og gå rundt og late som om alt er bra fordi man ikke får et balltre i trynet, eller om man heller skal forsøke å gå til roten av problemet og forsøke å ta de nødvendige grep. Da er det jo godt at myndighetene (i dette tilfellet EU) for en gangs skyld bryter inn i en slik kapitalistisk voldsspiral når forbrukerne åpenbart er kneblet på armer og ben, er ikke dere egentlig enig?

 

Hvis alle følger strømmen fordi de må, går jo driten rundt i en ond sirkel, og friheten forsvinner. Friheten brukerne mangler i dag.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Det er det største problemet med dere Anti-MS folk, dere klarer ikke og innse at mange er fornøyd med Windows...

Problemet med dere MS folk, er at dere ikke ser hvor bra dere KUNNE hatt det idag, dersom konkurransen hadde vært bra.

 

Men det er klart, spiser du havrekjeks hele livet, så overlever du og er fornøyd med det. Helt til man en dag får smake en bløtkake. Bare synd at dere da retter baker for smed når noen forsøker å riste litt i dere.

Lenke til kommentar
Det er det største problemet med dere Anti-MS folk, dere klarer ikke og innse at mange er fornøyd med Windows...

Problemet med dere MS folk, er at dere ikke ser hvor bra dere KUNNE hatt det idag, dersom konkurransen hadde vært bra.

 

Men det er klart, spiser du havrekjeks hele livet, så overlever du og er fornøyd med det. Helt til man en dag får smake en bløtkake. Bare synd at dere da retter baker for smed når noen forsøker å riste litt i dere.

5846439[/snapback]

mulig du sier noe der, Hvis MS hadde spilt mere fair og fått en mere ordentlig konkurrent, de hadde måttet konkurrere med, og begge var ca like store..

Mulig vi ville hatt billigere bedre OS, men også kanskje et ganske stort skille mellom dem, eller ikke...

gudene veit

Lenke til kommentar
Det er det største problemet med dere Anti-MS folk, dere klarer ikke og innse at mange er fornøyd med Windows...

Problemet med dere MS folk, er at dere ikke ser hvor bra dere KUNNE hatt det idag, dersom konkurransen hadde vært bra.

 

Men det er klart, spiser du havrekjeks hele livet, så overlever du og er fornøyd med det. Helt til man en dag får smake en bløtkake. Bare synd at dere da retter baker for smed når noen forsøker å riste litt i dere.

5846439[/snapback]

 

Hører du hva jeg sier eller? Jeg har prøvd alternativer! Og ingen av de har vært overbevisende nok til og få meg til og bytte ut Xp. Så du kan si jeg har spist bløtekake hele livet, og droppet havrekjeksen...

 

Men, skal teste neste versjon av Ubuntu, har forhåpninger til denne. Så får vi se da, om den blir bedre enn tidligere versjoner...

Lenke til kommentar

Bliiip: Det jeg mener med at du må underbygge dine påstander er at du for eksempel slenger ut at Linux kun har 1% av verdensmarkedet for operativsystem, hvor har du dette fra? Er det bare et "wild guess" kan du spare deg for å slenge fram slike tall!

 

Vet noen i det hele tatt hva et monopol er for noe? Microsoft har ikke monopol så lenge det eksisterer andre alternativer på markedet! (se en tidligere link jeg la til som forklarer monopol hvis dere ikke forstår det!) Alle kan benytte seg av for eksempel Linux hvis det er ønskelig, alle kan klare å sette seg inn i det hvis de vil. MEN det er langt fra alle som ønsker dette!

Ingen trenger å bruker IE nå lenger, ingen trenger å bruke MediaPlayer lenger, ingen trenger å bruke den innebygde FW i Windows lenger fordi det for alle disse eksisterer alternativer på markedet som er bedre enn de integrerte! Snakker da om for eksempel Opera, Firefox, Winamp, RealPlayer, NortonInternetSecurity...

Microsoft legger ikke noen sperrer på Windows slik at det ikke er mulig å benytte andre programmer. At for eksempel EU vil kjempe mot Microsoft er fordi de mener at det hindrer markedskonkurransen at programmer som ovennevnte er integrert i det leverte operativsystemet, og at Windows burde leveres uten disse for å gi hver enkelt muligheten til å installere det ønskede programmet. Men det er jo strengt tatt mulig i dag også da.

 

Er dere så misfornøyd med Microsoft og PC generelt kan dere jo alltids skaffe dere en Mac :roll:

Lenke til kommentar

Litt Microsoft historie:

*Microsoft – trussel eller velsignelse for IT (oppgave fra Handelshøyskolen BI) Inneholder histore, samt definisjon av monopol og om Microsoft ligger under definisjonen av et monopol.

*The Microsoft Timeline (kanskje ikke helt objektiv da den er laget av Microsoft selv)

*Wikipedia

*Wikipedia-engelsk

 

 

(tu30r6 @ 31/03-2006 : 21:51)

mulig du sier noe der, Hvis MS hadde spilt mere fair og fått en mere ordentlig konkurrent, de hadde måttet konkurrere med, og begge var ca like store..

Mulig vi ville hatt billigere bedre OS, men også kanskje et ganske stort skille mellom dem, eller ikke...

gudene veit

Skal du begynne å blande inn guder oppi det hele?

 

Historien tilsier ihvertfall at når man får konkurranse i et marked får man bedre produkter

Ikke alltid at man får bedre produkter av stor konkurranse i et marked, jmf. den senere tids oppslag om Gilde...

Lenke til kommentar
Fantasy6,

 

Hadde vært fint om Microsoft gjorde alle nåværende og fremtidige DirectX versjoner open source.

 

//Sylvarius

5850961[/snapback]

 

Selvfølgelig hadde det vært utrolig fint, men det bør være opp til microsoft; det er jo tross alt deres eiendom.

5851362[/snapback]

Det beste for oss forbrukere hadde jo vært hvis alt var open source :D

Har jeg aldri sagt noe imot heller...

 

Men hva mener dere om de artiklene jeg linket til? Er det ikke veldig selvmotsigende og rart det USA driver med?

 

Peace :thumbup:

Lenke til kommentar
Det beste for oss forbrukere hadde jo vært hvis alt var open source :D

Har jeg aldri sagt noe imot heller...

5851448[/snapback]

 

Tror du vi hadde hatt et like stort og godt utvalg av programvare hvis alt var open source? Det tror ikke jeg. Selvsagt prisverdig at noen gidder å bruke av tiden sin til å lage gratis programvare, men jeg tror ikke det hadde vært til alles beste om det ikke fantes begge deler. Nå kan de som vil betale, betale, mens de som vil bruke gratis / open source, gjøre det. Valgfrihet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor windows må fjerne innebygde funksjoner i Vista. Når man installerer et OS er det så utrolig praktisk å ha grunnleggende funksjoner der fra start. Da slipper man passe på å ha masse forskjellige CDer tilgjengelig, om man ikke har internett under installasjon. Hvor deilig er det ikke at man kan spille av film med en gang for eksempel. Dersom man har tilgang til internett er det også betryggende å vite at en form for brannmur er integrert i operativsystemet for eksempel.

 

Saken er altså den at jeg virkelig liker å mye funksjonalitet i operativsystemet fra første stund.

Lenke til kommentar

:dribble:

Jeg ser ikke hvorfor windows må fjerne innebygde funksjoner i Vista. Når man installerer et OS er det så utrolig praktisk å ha grunnleggende funksjoner der fra start. Da slipper man passe på å ha masse forskjellige CDer tilgjengelig, om man ikke har internett under installasjon. Hvor deilig er det ikke at man kan spille av film med en gang for eksempel. Dersom man har tilgang til internett er det også betryggende å vite at en form for brannmur er integrert i operativsystemet for eksempel.

 

Saken er altså den at jeg virkelig liker å mye funksjonalitet i operativsystemet fra første stund.

5851635[/snapback]

enig

 

Og jeg syntes det er så mye oppat og oppat i denna diskusjonen...

Lenke til kommentar
Vet noen i det hele tatt hva et monopol er for noe? Microsoft har ikke monopol så lenge det eksisterer andre alternativer på markedet! (se en tidligere link jeg la til som forklarer monopol hvis dere ikke forstår det!) Alle kan benytte seg av for eksempel Linux hvis det er ønskelig, alle kan klare å sette seg inn i det hvis de vil. MEN det er langt fra alle som ønsker dette!
Jeg har kjøpt en PC på Lefdal. Den kom forhåndsinstallert med Windows, uten Windows XP-cd. Hvis jeg ønsker å prøve Linux kan jeg da slette Windows og aldri få det tilbake (ettersom jeg ikke har CD-en), eller jeg kan bruke 465 kroner på Partition Magic for å endre XP-partisjonen uten tap av data. Noe sier meg at Microsoft har hatt en finger med i spillet her.

Uansett, jeg KAN jo bare slette Windows og installere Linux, ikke sant?

 

NEI, DET KAN JEG FAKTISK IKKE.

 

Hvorfor kan jeg ikke?

La oss velge Fedora Core, en tidligere kommersiell Linux-distribusjon med godt rykte. Installasjonsprogrammet starter ikke på pc-en min! Selvfølgelig får jeg litt hjelp til å starte kernelen manuelt. Kernel panic etter tre sekunder.

 

Hvorfor fungerte ikke Fedora Core?

Fordi de som laget pc-en min kun sjekket om den virket med Windows.

 

Hvorfor er det delvis Microsoft sin skyld?

Fordi: Microsoft har en så stor del av markedet at de ikke trenger å bry seg om standarder. PC-produsentene taper ikke stort på å kun teste med Windows. Denne fordelen har Microsoft skaffet seg ved hjelp av tvilsomme metoder.

 

 

Ingen trenger å bruker IE nå lenger, ingen trenger å bruke MediaPlayer lenger, ingen trenger å bruke den innebygde FW i Windows lenger fordi det for alle disse eksisterer alternativer på markedet som er bedre enn de integrerte! Snakker da om for eksempel Opera, Firefox, Winamp, RealPlayer, NortonInternetSecurity...

5846616[/snapback]

Har du åpnet min datamaskin eller mine dokumenter i det siste? Oj da, IE var på farten. Har du kanskje et jpg-bilde som skrivebordsbakgrunn? IE igjen.

 

Er dere så misfornøyd med Microsoft og PC generelt kan dere jo alltids skaffe dere en Mac  :roll:

5846616[/snapback]

Microsoft har laget et utmerket (ok, helt rævva, men la oss si utmerket likevel) operativsystem, men har brukt ufine og til og med ulovlige metoder for å skvise ut konkurrenter av markedet.
Lenke til kommentar

Hva med OSX? Hva er det de har? De har da vitterlig mye mer enn MS.

 

Hva skulle man gjort hvis det ikke fulgte med internett-programvare, bildevisning, musikkavspilling på PC'en? Dette er småprogrammer som bør følge med OS'et. Det aspektet at småleverandører ikke overlever pga. det, er vel fordi de har et tilsvarende produkt som i tillegg koster penger.

Lenke til kommentar
Det beste for oss forbrukere hadde jo vært hvis alt var open source :D

Har jeg aldri sagt noe imot heller...

5851448[/snapback]

 

Tror du vi hadde hatt et like stort og godt utvalg av programvare hvis alt var open source? Det tror ikke jeg. Selvsagt prisverdig at noen gidder å bruke av tiden sin til å lage gratis programvare, men jeg tror ikke det hadde vært til alles beste om det ikke fantes begge deler. Nå kan de som vil betale, betale, mens de som vil bruke gratis / open source, gjøre det. Valgfrihet.

5851539[/snapback]

Mhm, hadde det ikke vært penger og tjene så hadde mindre folk orka og gjøren noe med det.

Fantasy6: Jeg har hørt om den rettsaken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...