Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Jo, selvfølgelig er verden avhengig av Windows. Hvordan skal bedrifter klare seg uten det? Den reele kostnaden ved å forby Windows i hele EU er uaktuelt høy. Disse truslene er bare et forsøk på å påvirke MS, men de blir selvfølgelig ikke gjort alvor av, mer eller mindre uansett.

 

Edit: Glemte helt å svare på momentet med gammel programvare. Selvfølgelig vil dette fungere i en periode, men det er et akutt behov for oppgradering av Windows, og det er grenser for hvor lenge bedrifter har lyst til å vente på dette.

Å bytte fra Windows til noe annet over natta vil kanskje ikke gå så bra, men med tanke på at mange fortsatt kjører NT 4.0, burde vel bedrifter og statlige instutisjoner klare seg med WinXP en stund framover til de får byttet til alternative systemer (for det er tross alt Vista som evt. skulle forbys, og den har jo ikke kommet på markedet en gang).

 

Og selvfølgelig går det an å bytte til andre systemer. Jeg kjenner både bedrifter og skoler hvor de kjører MacOS X, Windows og Linux om hverandre, og hvor brukere hopper fra det ene systemet til det andre uten å reagere særlig. Og da snakker jeg om Linux på desktopmaskiner, ikke bare servere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det mulig å gå over til noe annet enn Windows, men til hvilken kostnad? Hva med amerikanske eller asiatiske selskaper som har kontorer i Europa, og har brukt enorme summer på å utvikle systemer som kun fungerer i Windows? Dersom Vista skulle forbys, antar jeg at det ville vært en permanent ordning, og før eller siden vil også gamle Windows-systemer måtte byttes ut.

 

I dette er det antatt at bedrifter i utgangspunktet ønsker å bytte ut Windows, kan ikke akkurat si jeg føler det er en alment rådende stemning.

 

-Thomas (som ikke kjører Windows :))

Lenke til kommentar
Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

5831204[/snapback]

 

Og det at f.eks spill og lignende ofte ikke er tilpasset annet enn Windows, er Microsoft sin skyld, i dine øyne?

5831243[/snapback]

 

Nei, det er ikke det.

 

La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

Lenke til kommentar
Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

5831204[/snapback]

 

Og det at f.eks spill og lignende ofte ikke er tilpasset annet enn Windows, er Microsoft sin skyld, i dine øyne?

5831243[/snapback]

 

Nei, det er ikke det.

 

La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

5833036[/snapback]

 

...men er det ulovlig?

Lenke til kommentar
Microsoft jukser i markedet. Og produktet er valgfritt, men avhengigheten er ikke. Selv bruker jeg Linux og overgangen var ikke lett.

 

Alt er tilpasset Microsoft, og så fort en konkurrent truer dem, kjøper Microsoft det opp. Kaller du det rettferdig og valgfritt?

 

Og nei, du klarer ikke å bestemme selv om du vil bruke Microsoft sine produkter (Windows i denne situasjonen) eller ikke.

5831204[/snapback]

 

Og det at f.eks spill og lignende ofte ikke er tilpasset annet enn Windows, er Microsoft sin skyld, i dine øyne?

5831243[/snapback]

 

Nei, det er ikke det.

 

La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

5833036[/snapback]

 

...men er det ulovlig?

5836001[/snapback]

 

Det er ikke det, men må vi ha lover på alt? Er det ikke bedre at vi har et marked med konkurrenter?

 

Du forstår jo poenget mitt. EU prøver å få inn flere konkurrenter. Vi vet alle at flere konkurrenter = bedre produkter.

Lenke til kommentar

dette er veldig gode nyheter for alle parter fordi det tvinger MS til å kutte ut noe av bullshittet shit .. samtidig som det åpner slusene for mac, linux og sun .. totalen av det hele er at det blir lettere å utvikle bedre og mer portabel programvare da det ikke står en på toppen og stadig forsøker å rasere ting

 

[rant]

MS burde kuttet ut hele OSet sitt og i stedet portet Office (edit: altså, de selger fortsatt Office, men kutter ut OSet) og DirectX til Linux for lengesiden, samtidig som de åpnet Win32-APIet slik at dette også blir portet til Linux (wine) .. verden hadde sett totalt annerledes ut, og ting hadde vært _utrolig_ mye bedre for alle parter :)

[/rant]

 

edit: tenk over konsekvensene dette ville hatt for utviklere og forbrukere -- det ville sparket i gang en _massiv_ utvikling .. :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

...men er det ulovlig?

For en bedrift med markedsmonopol, ja. De må spille etter andre regler enn de som ikke har monopol.

Lenke til kommentar
EU kan suge meg :ermm:

5836023[/snapback]

 

Jeg må nok kaste meg på den der ja. Virker noen ganger som EU er et sosialist-diktatur som misbruker makten sin til å ødelegge for velykkede kapitalistiske selskaper. De som synes det er en bra ting bruker stort sett ikke windows alikevel så det vil ikke påvirke de, men de som synes dette er en negativ ting er stort sett de som blir rammet av dette. Hvorfor så mange restriksjoner hele tiden? Markedet kan regulere seg selv.

Lenke til kommentar
MS har monopol fordi de lager gode produkter.  :love:

Nei, de har monopol fordi de har benyttet seg av ulovlige metoder.

5837333[/snapback]

 

Og de har fortsatt monopol fordi de har gode produkter. Alternativene er der, men allikavel bruker folk Windows enda. Hvis det er så utrolig dårlig som enkelte skal ha det til er det rart Windows ikke er byttet ut for lenge siden :hmm:

Lenke til kommentar
Og de har fortsatt monopol fordi de har gode produkter.

Nei.

 

Alternativene er der, men allikavel bruker folk Windows enda. Hvis det er så utrolig dårlig som enkelte skal ha det til er det rart Windows ikke er byttet ut for lenge siden  :hmm:

Nei, det er slett ikke rart. Det er nemlig store problemer forbundet med å bytte fra Windows, særlig for vanlige folk som ikke kan rette på feil selv.

 

Hva slags metoder er ulovlige?

De metodene de er dømt for, selvsagt. Du kan jo lese dommene selv.

 

Blant annet brukte de sin posisjon til å presse PC-produsenter som Dell til å kun installere Windows på sine maskiner. Hvis ikke produsentene gikk med på dette ville Microsoft skru opp prisen produsenten måtte betale for Windows så de fikk et dårligere grunnlag i konkurransen med andre, og/eller de ville begynne å gå med underskudd.

 

De bruker også sin markedsposisjon i ett marked til å presse ut konkurrenter i andre markeder.

 

Og i følge hvilket lovverk for hvilken nasjon/organisasjon gjelder det?

De er dømt i USA og i EU. Jeg tror også de er dømt i land som f.eks. Korea.

Endret av Bliiip
Lenke til kommentar
Og de har fortsatt monopol fordi de har gode produkter.

 

Nei.

?? hva mener du??

 

 

Blant annet brukte de sin posisjon til å presse PC-produsenter som Dell til å kun installere Windows på sine maskiner. Hvis ikke produsentene gikk med på dette ville Microsoft skru opp prisen produsenten måtte betale for Windows så de fikk et dårligere grunnlag i konkurransen med andre, og/eller de ville begynne å gå med underskudd.

Og så vidt jeg vet så selger DELL pc-er med linux på...

Lenke til kommentar
La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

...men er det ulovlig?

For en bedrift med markedsmonopol, ja. De må spille etter andre regler enn de som ikke har monopol.

5836891[/snapback]

 

har Microsoft monopol på spillmarkedet? i think not.

 

og dere bør ha mer respekt for Bill Gates og microsoft

hva ville dataverdenen vært uten det

Lenke til kommentar
La oss ta spillet "Halo" som et eksempel. Det ble originalt laget for Apple, men da Microsoft oppdaget at dette kunne bli suksess, kjøpte de like godt opp hele firmaet som laget dette spillet fordi Apple ikke skulle få flere brukere. Det er juks.

...men er det ulovlig?

For en bedrift med markedsmonopol, ja. De må spille etter andre regler enn de som ikke har monopol.

5836891[/snapback]

 

har Microsoft monopol på spillmarkedet? i think not.

 

og dere bør ha mer respekt for Bill Gates og microsoft

hva ville dataverdenen vært uten det

5839596[/snapback]

 

Meget sant! Bill Gates er en mann som hylles :)

Lenke til kommentar
Og så vidt jeg vet så selger DELL pc-er med linux på...

Ja nå. Etter at Microsoft har blitt tvunget til å slutte med å utøve press på PC-leverandører. Men tidligere benyttet Microsoft metoden som ble nevnt.

 

Skjønner ikke problemet med å ta med så mange funksjoner som de vil jeg. En kan jo alltids bruke annen programvare til de samme funksjonene, men da tvinges ikke folk til å gjøre det.

Problemet er når man har monopol. Da spiller man ikke etter samme regler som alle andre.

 

Det virker som mange her er veldig unge og ikke har fått med seg Microsofts historie og hvordan de har oppført seg opp gjennom årene. Istedenfor at jeg skal sitte her og belære dere som ikke vet noe om dette, anbefaler jeg at dere tar et lite Google-søk. Det er nok av informasjon der ute, som f.eks.:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_antitrust_case

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...