Gå til innhold

Dødsstraff: Ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Fengsel er dyrt. Dødsstraff har også vist seg å være rimelig dyrt - men kanskje det kan være verdt det?

Dødsstraff er dyrere.

5929203[/snapback]

Akkurat, og det veit? Har du opplevd begge?

 

 

Det spørs jo hvor langt fengselsopphold som er alternativet, og hvor almennpreventativt det virker.

Dødsstraff er ikke allmennpreventivt.

5929203[/snapback]

Det kan du ikke vite. Vi har ikke hatt dødstraff i norge på herrens mange år.

 

Jeg mener, om en dødsstraff forhindrer to nye mord eller voldtekter synes jeg virkelig det er verdt det.

Det gjør ikke det.

5929203[/snapback]

Hvis man tar bort de som driver med litt ymskheter, så vil vel det gå bort litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fengsel er dyrt. Dødsstraff har også vist seg å være rimelig dyrt - men kanskje det kan være verdt det?

Dødsstraff er dyrere.

Det spørs hvor i verden og på hvordan dødsstraffen gjennomføres. Kanskje den er dyrere enn elleve års fengsel. Men seksti år på livsstid? Tror ikke forskjellen prismessig blir helt den store.

 

Det spørs jo hvor langt fengselsopphold som er alternativet, og hvor almennpreventativt det virker.

Dødsstraff er ikke allmennpreventivt.

Vel, det er jeg langt fra sikker på. Tror du virkelig at om du nøye vurderte å ta livet av, si, kjæresten din, og så ser en som får dødsstraff for det samme, ville vurdert det like sterkt? Kanskje den almennpreventive virkningen ikke er stor - men jeg tror den er en del større enn den allmenpreventive virkningen av fengselsstraff. Vi må huske på at det allmennpreventive har stor betydning når noen skal straffes.

 

Jeg mener, om en dødsstraff forhindrer to nye mord eller voldtekter synes jeg virkelig det er verdt det.

Det gjør ikke det.

5929203[/snapback]

Link?
Lenke til kommentar
Fengsel er dyrt. Dødsstraff har også vist seg å være rimelig dyrt - men kanskje det kan være verdt det?

Dødsstraff er dyrere.

5929203[/snapback]

Akkurat, og det veit? Har du opplevd begge?

 

La oss ta utgangspunkt i en slik behandlig alle som har vært for dødsstraff har sagt, nemlig med en god etterforskning og dobbelt-eller trippesjekking av beviser, da kan jeg tenke meg det kan koste en god del mer enn en vanlig celle-straff.

Lenke til kommentar
Fengsel er dyrt. Dødsstraff har også vist seg å være rimelig dyrt - men kanskje det kan være verdt det?

Dødsstraff er dyrere.

5929203[/snapback]

Akkurat, og det veit? Har du opplevd begge?

 

La oss ta utgangspunkt i en slik behandlig alle som har vært for dødsstraff har sagt, nemlig med en god etterforskning og dobbelt-eller trippesjekking av beviser, da kan jeg tenke meg det kan koste en god del mer enn en vanlig celle-straff.

5929279[/snapback]

Nå regner jeg med at slik behandling blir gjennomgått også før man fengsler noen over lengre tid...

Lenke til kommentar
Dødsstraff er dyrere.

Akkurat, og det veit? Har du opplevd begge?

Dette er tilfelle i USA, og dermed vil det også være tilfelle her. Dette fordi kravet om rettssikkerhet er det som gjør at det blir dyrt, og Norge vil uansett strebe etter å ha minst like bra retssikkerhet som USA.

 

Dødsstraff er ikke allmennpreventivt.

Det kan du ikke vite. Vi har ikke hatt dødstraff i norge på herrens mange år.

Nei, men USA har.

 

Jeg mener, om en dødsstraff forhindrer to nye mord eller voldtekter synes jeg virkelig det er verdt det.

Det gjør ikke det.

Hvis man tar bort de som driver med litt ymskheter, så vil vel det gå bort litt.

Igjen, se på USA.

Lenke til kommentar
Dødsstraff er dyrere.

Det spørs hvor i verden og på hvordan dødsstraffen gjennomføres.

I et samfunn med et minimum av rettsikkheret, så blir det dyrere. Det er slik i USA.

 

Kanskje den er dyrere enn elleve års fengsel. Men seksti år på livsstid? Tror ikke forskjellen prismessig blir helt den store.

Jo. Igjen, slik er det i USA.

 

Dødsstraff er ikke allmennpreventivt.
Vel, det er jeg langt fra sikker på.

Dette er det forsket på, og resultatet er at det ikke er det.

 

Tror du virkelig at om du nøye vurderte å ta livet av, si, kjæresten din, og så ser en som får dødsstraff for det samme, ville vurdert det like sterkt?

Tror du virkelig de som dreper noen tenker gjennom slikt før de gjør det?

 

Kanskje den almennpreventive virkningen ikke er stor - men jeg tror den er en del større enn den allmenpreventive virkningen av fengselsstraff.

Ikke i følge forskning.

Lenke til kommentar
Pricks: Jeg ønsker linker/dokumentasjon på "forskningen" din. Jeg kjenner nemlig oppbyggning av amerikansk fengselsvesen og Federal Bureau of Prisons(BOP) meget godt, og har personlig besøkt flere federale fengsler i Statene.

Oppbygningen av fengslene er ganske irrelevant her.

 

Når det gjelder forskning så har du f.eks.:

 

http://www.deathpenaltyinfo.org/php/articl...scid=12&did=168

 

"the murder rate in non-death penalty states has remained consistently lower than the rate in states with the death penalty"

 

"As executions rose, states without the death penalty fared much better than states with the death penalty in reducing their murder rates. The gap between the murder rate in death penalty states and the non-death penalty states grew larger (as shown in Chart II). In 1990, the murder rates in these two groups were 4% apart. By 2000, the murder rate in the death penalty states was 35% higher than the rate in states without the death penalty. In 2001, the gap between non-death penalty states and states with the death penalty again grew, reaching 37%. For 2002, the number stands at 36%."

Lenke til kommentar
Hvis man tar bort de som driver med litt ymskheter, så vil vel det gå bort litt.

 

Igjen, se på USA.

 

Den er jeg uenig i. Fordi i USA har dem en helt annen våpenpolitikk som lar den vanlige mannen på gata bære våpen.

5929416[/snapback]

Hva så?

5929643[/snapback]

Du sier at man ikke blir kvitt ymskheter ved å fjerne noen. Også nevner du USA. Det er da krig i seg selv.

Lenke til kommentar
Hallo? Stater UTEN DØDSSTRAFF har færre mord!

5929871[/snapback]

 

 

Hallo? stater UTEN DØDSTRAFF har som oftest mindre kriminalitet uansett. Blir helt idiotisk å sammeligne Norge og USA sånn. I USA er det mye mer fattigdomm og personer kan gå med våpen over alt, selvfølgelig blir det mer drap og krimminlaitet.

Lenke til kommentar
Hallo? Stater UTEN DØDSSTRAFF har færre mord!

5929871[/snapback]

 

 

Hallo? stater UTEN DØDSTRAFF har som oftest mindre kriminalitet uansett. Blir helt idiotisk å sammeligne Norge og USA sånn. I USA er det mye mer fattigdomm og personer kan gå med våpen over alt, selvfølgelig blir det mer drap og krimminlaitet.

5929929[/snapback]

Noen som ikke skjønner slik, synd men sant :nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...