Gå til innhold

Dødsstraff: Ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men fengsel må vel være et helvete, ikke sant? Samme må gjelde om faren til Jokke blir tatt for skatteunndragelse, han må kastes bak lås og slå og helst isoleres totalt i stummende mørke døgnet rundt der han kan sitte å ha det jævlig og tenke over hva han har gjort?

5943183[/snapback]

Tror vi snakker om to forskjellige typer kriminalitet her olsen. Det har jo allerede resten av Norge idag skjønt, iom at vi har maksimumsfengsel, og vanlige. Jeg legger vekt på at de som virkelig gjør noe ille, skal virkelig få svi. Dreper du en person burde du bli stengt inne i et isolat resten av livet, og gjerne med en dag ute i friluft (med masete journalister rundt deg) hvert 30te år, for å sette et eksempel på hvor gal man blir av isolat til resten av verden.

 

Som du peker på, av mindre typer er jeg helt enig, men samtidig må standarden på fengslene ned, samt kutte ut "godene" (dagpenger.. etc). Hvis du vil at de skal få en utdanning, er vel svaret ganske enkelt, det hadde de god til til mens de enda var unge. Skolen i Norge er gratis, bare så du vet det, og er isåfall en synd og skam at de ikke gidder å utnytte seg av et slikt velferdstilbud. Eller for å si det slik, det er en grunn til at de i utgangspunktet ble kriminelle (ikke ulykkes-tilfeller ol).

 

Ellers er jeg helt enig, dødstraff er helt tåpelig steinalder (som JoachimR påpeker) og burde være totalforbudt i verden. En dritdårlig måte å få hevn imo..

Lenke til kommentar
Koseligere? Det er ikke snakk om å gjøre det kosligere, det er snakk om å gjøre det menneskelig og å gjøre de innsatte i stand til å leve ett lovlydig liv etter fengselsoppholdet. Jeg er enig i at mye kan forbedres i fengselsvesenet, kanskje særlig oppfølging av de innsatte etter at dommen er sonet. Å gjøre det til et helvete å sitte i fengsel har ingen nytteverdi. Hva man ønsket når man opprettet de første fengslene er irrelevant.

5943081[/snapback]

Det de fleste ble straffet for, også da, gjaldt tyveri og drap. Det er de samme problememe som hjemsøker dagens samfunn. Hva man ønsket da de første fengslene ble opprettet, er således slettes ikke irrelevant, snarere tvert om. Du har sikkert hørt ordene;

 

For å forstå nåtiden, må man ha kunnskap om fortiden.

 

Dette gjelder i aller høyeste grad også her.

 

Og Olsen, jeg synes strengt tatt ikke skatteundragelsessaker bør ta opp plass i fengslene, men det er en annen sak.

 

Hvorfor må vi behandle mennesker som viser seg å ikke være mennesker, snarere dyr, menneskelig? Tankekors.

 

L@sse, til slutt: Nå er det vel strengt tatt vanligere at man har sterke lyspærer på i cellene døgnet rundt, enn at det er bekmørkt.. Ihvertfall i Statene.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg helt enig, dødstraff er helt tåpelig steinalder (som JoachimR påpeker) og  burde være totalforbudt i verden. En dritdårlig måte å få hevn imo..

5943292[/snapback]

Før kjære Olsen sier det samme, så var det strengt tatt ikke det jeg prøvde å formidle.

5943330[/snapback]

Det er jeg 110% klar over, men allikevel et godt poeng du fremhevet i mine øyne..

 

Edit: For å si det slikt, staten Texas som hadde flest avrettelser i fjoråret i USA, setter jeg på lik linje med steiningene som skjer i Iran pga en fyr stjal et brød eller noe slikt. I tillegg til at det er en altfor lettvint måte å slippe unna det helvete du skal sone for i slike ting (drap ja).

 

Edit2: Eller mao, man kunne like gjerne bli steinet som å få en giftsprøyte..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
L@sse, til slutt: Nå er det vel strengt tatt vanligere at man har sterke lyspærer på i cellene døgnet rundt, enn at det er bekmørkt.. Ihvertfall i Statene.

Høh? :dontgetit:

 

Jeg sa at jeg ikke mente at det skulle være bekmørkt døgnet rundt.

5943367[/snapback]

Nettopp, men jeg tror det regnes som verre å måtte sone i sterkt lys..

 

Edit: For å si det slikt, staten Texas som hadde flest avrettelser i fjoråret i USA, setter jeg på lik linje med steiningene som skjer i Iran pga en fyr stjal et brød eller noe slikt. I tillegg til at det er en altfor lettvint måte å slippe unna det helvete du skal sone for i slike ting (drap ja).
Vel, da forenkler du alt veldig. Enormt, faktisk. La meg fortelle deg en ting:

 

USA, som idag består av 50 stater, fikk verdens første demokratiske grunnlov. Iran kan fortsatt ikke sies å ha noe tilsvarende. 1787 og 2006 er en del år forskjell. Mens USA i flere hundre år har vært et demokratisk FORBILDE for verden, har Iran fortsatt et udemokratisk prestestyre.

 

Du mener at henrettelsene i TX stiller på lik linje med steningene i Iran. Vel. Har de rettsprosseser i Iran? I motsetningen til demokratiske lovverk, følger man i Iran den muslimske sharialoven. Ingen blir dømt til døden i TX for å ha stjålet et brød. Jeg har besøkt fengsler i TX, og også sett avrettingsrom med elektrisk stol mv. Så ikke kom og fortell at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Joda, det er grusomt å se slikt. Men hva vil du da si det er å se en syv år gammel jente druknet i sitt eget blod, med en kniv i maven på gulvet i sitt eget hjem?

 

Jeg tror du er enig i at sistnevte situasjon er betraktlig verre. Og jeg tror tilogmed du er enig i at gjerningsmannen fortjener streng straff. Men det er også her vi blir uenige. Synes du virkelig ikke gjerningsmannen bak de grusomme handlingene fortjener å dø?

Lenke til kommentar

For å forstå nåtiden, må man ha kunnskap om fortiden.

 

5943321[/snapback]

 

Det har du rett i men man må også skjønne psykologi siden det er det det hele egentlig dreier seg om. Mennesker er ekstremt subjektive på måten de tolker og oppfatter ting på. Det vil føre til uenigheter som her. Hvis endel forskere blir enige og sier at hardere straff og henrettelse fører til mindre kriminalitet så skal jeg heller føye meg i støvet, men de faktisk sier det motsatte.

 

Nå har vi jo usa som et godt eksempel på hvordan vi kunne straffet kriminelle i norge og hvordan den måten å straffe mensker på påvirker kriminaliteten så er det jo enkelt å trekke konklusjoner. Hardere straffer fører til hardere kriminelle som fører til hardere kriminalitet som igjen fører til flere mord. Jo jævligere det er å bli tatt jo viktigere er det for den kriminelle og komme seg unna og jo hardere midler vil den bruke. Dette vi igjen føre til at de kriminelle vil druke mer våpen som får folk til å føle seg mindre trygge og mulig gå til innkjøp av våpen selv som vil føre til vådeskudd som fører til flere "uhells kriminelle". Osv osv osv...

 

Jeg sier ikke at vi ikke skal straffe de kriminelle, jeg sier bare vi skal straffe de riktig på den riktige måten som gagner samfunnet mest. Er jo bare å løfte blikket og se over havet på amerikanerene. En verre gjeng med våpenglade paranoide egoistiske rednecks skal enn f**n meg lete lenge etter.

 

Straff kriminelle på den beste måten for samfunnet og ikke for "retferdighets følelsen" til befolkningen... Punktum!!

Lenke til kommentar
Fengselet skal først og fremst være en plass hvor de kriminelle skal straffes, det skal være skikkelig kjipt å sitte inne. Om de får livet sitt ødelagt i et fengsel, så burde de tenkt på det før de utførte straffbare handlinger.

Så hva skjer når de har sonet straffen da? Tror du de blir bedre borgere hvis de har blitt misbrukt el.l.?

Lenke til kommentar
Tror vi snakker om to forskjellige typer kriminalitet her olsen. Det har jo allerede resten av Norge idag skjønt, iom at vi har maksimumsfengsel, og vanlige. Jeg legger vekt på at de som virkelig gjør noe ille, skal virkelig få svi. Dreper du en person burde du bli stengt inne i et isolat resten av livet, og gjerne med en dag ute i friluft (med masete journalister rundt deg) hvert 30te år, for å sette et eksempel på hvor gal man blir av isolat til resten av verden.

5943292[/snapback]

Man har ikke fengsel som er lagt opp til å være verre enn andre. Det man har er forskjellige grader av sikkerhet. Skattsnyltere, fartsbøller og lignende som ikke utgjør en umiddelbar voldstrussel soner i veldig frie fengsel, voldsforbrytere og drapsmenn soner i fengsel med mye mindre bevegelsesfrihet, av sikkerhetshennsyn.

 

Som du peker på, av mindre typer er jeg helt enig, men samtidig må standarden på fengslene ned, samt kutte ut "godene" (dagpenger.. etc). Hvis du vil at de skal få en utdanning, er vel svaret ganske enkelt, det hadde de god til til mens de enda var unge. Skolen i Norge er gratis, bare så du vet det, og er isåfall en synd og skam at de ikke gidder å utnytte seg av et slikt velferdstilbud. Eller for å si det slik, det er en grunn til at de i utgangspunktet ble kriminelle (ikke ulykkes-tilfeller ol).

5943292[/snapback]

For å peke på et problem ved "løsningen" din; DET LØSER INGENTING! Det eneste man får ut av et slikt system er å mette hevnbehovet til visse elementer i samfunnet. Det får ikke forbryteren på rett kjøl, det forhindrer ikke fremtidige forbrytelser da han eller hun ikke får mulighet til å stramme seg opp og med all sannsynlighet vil det øke tilbakefallsprosenten. Joda, det er synd at de ikke benyttet seg av muligheten til å få seg en utdannelse når de kunne, men vi vet ikke hvorfor de ikek gjorde det. Og skal en feil i ungdomsåra ødelegge resten av livet ditt? Er det ikke bedre å rette på den feilen først som sist, så kanskje forbryteren kan komme seg på beina igjen (Merk: De fleste som sitter i fengsel i Norge er småforbrytere med lite utdannelse)?

 

Ellers er jeg helt enig, dødstraff er helt tåpelig steinalder (som JoachimR påpeker) og  burde være totalforbudt i verden. En dritdårlig måte å få hevn imo..

5943292[/snapback]

Det er bedre å torturere vedkommende med isolat resten av livet?

 

Det de fleste ble straffet for, også da, gjaldt tyveri og drap. Det er de samme problememe som hjemsøker dagens samfunn. Hva man ønsket da de første fengslene ble opprettet, er således slettes ikke irrelevant, snarere tvert om. Du har sikkert hørt ordene;

 

For å forstå nåtiden, må man ha kunnskap om fortiden.

 

Dette gjelder i aller høyeste grad også her.

5943321[/snapback]

Selvsagt er det irrellevant hvordan man ville løse disse problemene på begynnelsen av 1900-tallet! På den tiden hadde man ikke peiling på hvordan folk reagerte på å sitte i fengsel, man ante ikke hvorfor enkelte blei kriminelle osv. I dag har vi mye mer kunnskap. Det kan være greit å forstå fortiden, men den har, slik jeg ser det, ingen relevans i dagens samfunn.

 

Hvorfor må vi behandle mennesker som viser seg å ikke være mennesker, snarere dyr, menneskelig? Tankekors.

5943321[/snapback]

Det blir enklere å torturere folk hvis du definerer dem som dyr, ikke sant? Også forbrytere er mennesker, det burde en kristen som deg forstå.

 

 

L@sse, til slutt: Nå er det vel strengt tatt vanligere at man har sterke lyspærer på i cellene døgnet rundt, enn at det er bekmørkt.. Ihvertfall i Statene.

5943321[/snapback]

Hvem snakket om dyr?

Lenke til kommentar
Har du faktisk sittet i fengsel, eller bare går du ut ifra at å bli fratatt sin frihet er helt greit og ikke noe problem?

Jeg kan godt gjenta meg selv: Poenget med å være i fengsel skal være at du skal lære av det du har gjort, og det skal være tøft. Har ikke sittet i fengsel, men man må ikke det for å forstå at en fengselstraff skal være en straff.

Lenke til kommentar
Har du faktisk sittet i fengsel, eller bare går du ut ifra at å bli fratatt sin frihet er helt greit og ikke noe problem?

Jeg kan godt gjenta meg selv: Poenget med å være i fengsel skal være at du skal lære av det du har gjort, og det skal være tøft. Har ikke sittet i fengsel, men man må ikke det for å forstå at en fengselstraff skal være en straff.

5943659[/snapback]

 

Ikke for å være frekk men det svaret var patetisk. Hva vet du om hva som er straff eller ikke før du har testet det eller forsket på det?

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva som er straff eller ikke før du har testet det eller forsket på det?

Det spørsmålet var også ganske patetisk. Jeg har ikke sagt at det ikke er ille å sitte i dagens fengsel. Selvfølgelig er det kipt å sitte inne. Men du har sikkert sett bilder fra diverse fengsel rundt om i landet, f.eks. på nyhetene. Da ser du hvordan rommene er innredet. Hvis du leser aviser, som jeg regner med at du gjør, så har du sikkert fått med deg at man bl.a. får dagpenger. Er det slik "straff" du ønsker til kriminelle? Poenget mitt var at straffen burde bli strengere

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva som er straff eller ikke før du har testet det eller forsket på det?

Det spørsmålet var også ganske patetisk. Jeg har ikke sagt at det ikke er ille å sitte i dagens fengsel. Selvfølgelig er det kipt å sitte inne. Men du har sikkert sett bilder fra diverse fengsel rundt om i landet, f.eks. på nyhetene. Da ser du hvordan rommene er innredet. Hvis du leser aviser, som jeg regner med at du gjør, så har du sikkert fått med deg at man bl.a. får dagpenger. Er det slik "straff" du ønsker til kriminelle? Poenget mitt var at straffen burde bli strengere

5943764[/snapback]

 

Umm... ja? Så du mener at dag pengene skal fjernes og erstattes med gratis tankrem, barber skum\høvler, røyk/snus, lesestoff(ikke aviser og bøker frabibliotek). Du vil fjerne radio\TV så de ikke kan følge med på hva som skjer utenfor veggene osv? Jeg håper ærlig talt at det er svært få i dette landet som deler dine meninger.

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar

Du kjenner tydeligvis ikke til fengselsvesenet i Norge. For det første så går dagpengene til å kjøpe røyk, brus, snop og alt annet som man skulle ønske i tillegg til hva man ellers får, i tillegg så får man et visst beløp når man blir sluppet fri, det er vel nok så man kan komme i gang. Hvis ikke så måtte den innsatte gått rett fra fengsel til mer kriminalitet for å få råd til mat.

 

Jeg har nevnt det tidligere, men får vel bare gjøre det igjen; Det løser ingenting å gjøre straffene verre. Eneste må være at du får mettet hevnbegjæret ditt.

Lenke til kommentar
Jeg har nevnt det tidligere, men får vel bare gjøre det igjen; Det løser ingenting å gjøre straffene verre. Eneste må være at du får mettet hevnbegjæret ditt.

5943808[/snapback]

 

Men det kan også sende uheldige signaler til befolkningen og den innsatte selv. Jeg mener det er en fin linje mellom det å "dalle" med de innsatte og de å "torturere" de.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...