Gå til innhold

Har lyst til å lese mer fantasy, men hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk også Chronicles of Thomas Covenant. Annereldes, mørk og velskrevet. Ikke alle som liker denne serien, men jeg likte den godt.

5875476[/snapback]

Utrolig gode bøker, spennende hvordan han klarer og holde liv i den andre trilogien.

Anbefales på det sterkeste, personlig syns jeg denne serien er bedre enn ringennes herre og tidshjulet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Raymond E. Feists Riftwar, Serpentwar og Empire serier er geniale (sistnevnte skrevet sammen med Janny Wurts).

Memory, Sorrow and Thorn trilogien av Tad Williams anbefaler jeg også.

 

På den andre siden ble jeg gørr lei Sword of Truth serien på bok 6-7, samme med Wheel of Time. Det blir som Lost eller Invasion på TV.

Få folk hekta på noe, så kan du bare skrive samme tøyset om og om igjen og bli rik. Ikke kom og si at dere synes bøkene 5 og utover er like gode som 1-2-3 i WoT og SoT. Trist at gode serier ødelegges av sånn dårskap, men men, Goodkind tjener vaffal fett på wizards first rule ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Empire serien til Fiest og Wurst er bra, bare synd de ikke kommer til å skrive noe mer sammen, jeg leste et sted at da ville begge få skillsmisse. Jeg kan styre meg litt for det senere Fiest har skrevet, vet ikke om det er blitt dårligere eller jeg bare ikke hare kommet igjenom det enda.

 

Foresten angående Thoma Covanant, den første boka i den tredje triologien har kommet ut og den var bra og forskjellig fra det som har vært før. Jeg er glad noen ikke gidder å skrive bok opp og bok ned med det samme. Det værste jeg har vært borte når det gjelder er vel Harry Turteldove som har skrevet flere bokseerier som er så like at jeg ikke klarer å komme meg igjenom. Det er ikke fantasy da, men alternativ historie.

Lenke til kommentar

Ikke glem bøkene til Steven Brust. En fantastisk fantasy og SF forfatter. Han skriver blant annet Vlad Taltos serien som er kriminspirert og han har i tillegg en skrivestil som er herlig; kort, konsist og mye handling uten at man savner noe.

 

Han har også en SF bok som heter Cowboy Fengs space bar and grille og dette er annerledes SF.

 

Her er en liten oversikt over forfattere som har bøker ute som er oversatt til engelsk, men dessverre finnes det ingen anmelder mulighet på denne siden.

Endret av Kraken
Lenke til kommentar

Noen enkeltstående bøker, noen serier:

 

Mary Gentle - Grunts: Standard orker i en standard ond vs god verden havner plutselig i et standard amerikansk våpenlager. Hysterisk morsom! Ork Marines FTW!

 

David & Leigh Eddings - Redemption of Althalus: Muligens beste boka disse noensinne har skrevet? Går Belgariad en høy gang. Tyven Althalus får et tilbud han ikke kan takke nei til..

 

Stan Nichols - Orcs: Fantasy sett fra en orks synsvinkel. Du vil aldri føle det samme om orker igjen.

 

Brian Lumley - Necroscope: Serie satt i den kalde krigen, med ESPionage som hovedtema. Vampyr-horror med en "logisk" forklaring på flere av dagens myter om varulver, vampyrer osv. Følger Harry Keogh fra liten gutt til voksen mann (og beyond), en gutt uten mange levende venner..

 

Og som flere har nevnt tidligere:

George R.R. Martin - A Song of Ice and Fire

Terry Pratchett - Discworld

Stephen R. Donaldson - Chronicles of Thomas Covenant

Raymond E. Feist - Riftwar Saga

Lenke til kommentar

Kan kanskje vurdere Stephen Kings nye serie, The Dark Tower? Har begynt på den selv, og er veldig annerledes og mystisk. Ikke helt bestemt meg for om eg elsker de eller ikke, men er definitivt velskrevet og varierer fra den kjente LotR formelen med alver, dverger og magi.

 

Handler om en mystisk figur, Roland, som er den siste "gunslingeren" (Leser de på engelsk, aner ikke ka dette skal hete på norsk :p). Handlingen foregår i en slags mellomverden, som virker som et postapokalyptisk ødeland, med rester av det moderne samfunn. Roland jager en mystisk mann i svart, en slags prest med alle mulige merkelige krefter, gjennom en enorm ørken.

 

I første boken får du vite veldig lite om kem roland egentlig er, ka mannen i svart har gjort og ka som egentlig skjer, men du får litt og litt informasjon gjennom tilbakeblikk underveis. På en måte er det bygget opp endel på samme måte som Lost :)

 

Uansett, eg anbefaler folk å teste denne serien. Leser mye fantasy, og det var herlig med en serie som virkelig skilte seg ut. Det ihvertfall mitt inntrykk sålangt (Etter å ha lest 1 av 7 bøker)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Støtter diverse anbefalinger av R. Scott Bakker, Steven Erikson og George R. R. Martin.

 

En annen fantasyforfatter som bør sjekkes ut er Glen Cook, mannen bak The Black Company, en serie som omhandler det beryktede leiesoldatkompaniet med samme navn. Serien skiller seg ut fra mye av den øvrige fantasylitteraturen gjennom en meget realistisk og jordnær skildring av leiesoldatene som oppgjør kompaniet. Her finner man få heroiske heltedåder og langtekkelige og grandilokvente filosofidiskusjoner. Cooks prosa er også noe mindre.. blomstrende enn hva man nærmest forventer av moderne fantasy, hvilket gjerne kan være et friskt pust for selv den mest garvede fantasyleser.

 

Serien består av 13 bøker, hvorav de første fire dog regnes som de beste. Les den første trilogien og gå videre hvis du føler at du er mann nok til å takle resten av serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...