Gå til innhold

Har lyst til å lese mer fantasy, men hva?


Anbefalte innlegg

Hei, har nå lest endel (i min mening ;p) forskjellige fantasy /sci-fi bøker og er på letting etter noe nytt :)

 

Har lest:

LotR

Harry Potter

Bartimaeus trilogien av Stroud, Jonathan

Jordsjø bøkene av Le Guin, Ursula K

Eragon serien (de som har kommet ut til nå) Paolini, Christopher

The Dark Elf trilogy av Salvatore R.A.

Tidshjulet (de som har kommet ut) av Jordan, Robert

Narnia The Lion, the Witch and the Wardrobe av Lewis, C.S

 

Og mange andre små bøker som eg ikke kan huske akkurat nå :)

Men som sagt, er ute etter noen nye bøker å lese og kan bare se på disse bøkene om sånn ca hvilken smak eg har.

 

Edit 2:

Bøker:

 

Da har det komme mange bra forslag så eg lager bare ei liste her slik at det er blir litt enklere å få oversikt (og raskere for meg å bare sjekke inn hvis det var noe eg lurte på ^^)

 

A song of Ice and Fire - Fantasy - George R. R. Martin

 

Tales of the Malazan Book of the Fal Fantasy - Steven Erikson

 

A sword of truth (serie) Fantasy - Terry Goodkind

 

Den mørke materien Fantasy - Philip Pullman

 

Discworld / Legenden om skiveverdenen Fantasy - Terry Pratchett

 

Dragonflight Fantasy - Anne McCaffrey

 

The Saga of Recluce Fantasy - L. E. Modesitt, Jr

 

Spellsong Cycle Fantasy - L. E. Modesitt, Jr

 

War God Series Sci-fi - David Weber

 

Night's Dawn Sci-Fi - Peter F. Hamilton

 

Foundation Sci-Fi - Isaac Asimov

 

Honor Harrington Sci-Fi - David Weber

 

Heirs of Empire Sci-Fi - David Weber

 

The Chronicles of Thomas Covenant Fantasy - Stephen R. Donaldson

 

Orcs Fantasy - Stan Nicholls

 

Redemption of Althalus Fantasy - David og Leigh Eddings

 

Necroscope Horror-fiction - Brian Lumley

 

The Dark Tower Fantasy - Stephen King

 

The Black Company Fantasy - Glen Cook

 

Bored of the Rings Fantasy (parodi av ringenes herre)

 

American Gods Fantasy - Neil Gaiman

 

Anansi Boys Fantasy - Neil Gaiman

 

The Black Jewels Fantasy - Anne Bishop

 

 

 

Forfattere som er anbefalt (bare nevnt navn / eller mange serier på engang)

 

Anne McCaffrey sci-fi bøker

 

Tad Williams Sci-fi og Fantasy

 

Robin Hobb Fantasy og litt sci-fi

 

China Mieville "wierd Fantasy" som han kaller det selv.

 

Scott Bakker Fantasy

 

Steven Brust Sci-fi og fantasy

 

Peter F. Hamilton Sci-fi

 

Raymond E. Feist Fantasy

 

Arthur C. Clarke. Sci-fi

 

Mary Gentle Fantasy

 

Katharine Kerr Fantasy

 

J.V Jones Fantasy

 

B. Andreas Bull-Hansen

 

Jim Butcher Fantasy

 

Scott Lynch

 

 

 

ps. Kan være eg har glømt noen.

Endret av Zippio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokre tips:

A Song of Ice and Fire av George RR Martin, Tales of the Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson, og forfattarane Terry Pratchett, Raymond Feist, Robin Hobb. A Sword of Truth av Terry Goodkind er elska av nokon, hata av andre. Silmarillion og Hobbiten kan vere verdt å få med seg, sidan du har lese LotR.

 

Har ikkje lese alt dette sjølv, men har sett dei anbefalt, til dømes i denne tråden på Tidshjulet.net.

 

Om du treng billege bøker er engelsk pocket det beste alternativet.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Triologien "Den mørke materien" av Phillip Pullman.

Veldig spennende bøker, handler om Lyra Sølvtunges desperate kamp mot kreftene som er i ferd med å sønderive hele universet. og det skjer mye rart, delt utover tre bøker bok 1. Det gyldne kompasset, Bok to. som jeg ikke husker navnet på, og bok 3. en kikkert av rav.

Anbefallest ;)

Lenke til kommentar
Eragon og Eragon : Eldest anbefaler jeg på det sterkeste :)

5827652[/snapback]

 

Hvis du ser litt opp så ser du at eg har lest dem alt :)

 

Edit; men så skreiv eg bok navne feil så er min feil ^^ skreiv Eragorn i stade for Eragon

Endret av Zippio
Lenke til kommentar
På bokkilden.no finnes det en egen "Fantasy"-kategori, med 2340 titler.

 

Oversikt

5827698[/snapback]

 

Joda, men vil gjerne høre litt forskjellige meninger om bøkene. En liten begrunnelse om hva som gjør det spesielt og om hvordan de er. Siden eg har mer lyst til å høre hva andre personer syns som faktisk har lest bøkene en noen som prøver å selge dem :p

Lenke til kommentar

Sword of Truth serien av Terry Goodkind, ligner vel kanskje noe Wizards First Rule er den første boka. Det er vel 11 eller noe slikt bøker i serien

 

Dragon Riders of Pern av Anne McCaffrey ar SF som strot sett ser ut som Fantasy, spesielt hvis du leser bøker som er midt i tidslinja.

Dragonflight er en av bøkene, ikke den første som skjer en del hundre år tidligere når de lander med romskipet og skal kolonisere planeten.

 

The Saga of Recluce av L. E. Modesitt er bra med magi som er anderledes enn det meste andre. Det er to sider av magi og hvis en øker, så øker den andre også...

The Magic of Recluce

Det er litt vanskelig å forstå i hvilken rekkefølge bøkene foregår siden han har hoppet ganske mye fram og tilbake, men ofte er det såpass stor tidsavstand at hva som skjer i en bok ikke har så mye å si hva som skjer i en senere bok.

 

Spellsong Cycle er en annen serie fra Modesitt som har veldig anderledes magik enn alt som jeg har sett. Her er sang magi. The Soprano Sorceress

 

Oath of Swords av David Weber er starten på en Fantasy serie som jeg synes er ganske morsom med en ganske uvanlig helt som er av en av de abselutt mest mistrodde rasene man kan finne. Han har også et par gode SF serier.

 

Kunne sikkert anbefalt mer, men dette er nok

Jeg har lagt inn linker til en bok fra hver serie på amazon. Ingen av bøkene jeg anbefaller er så vidt jeg vet på Norsk. Jeg har ikke sett hvor lett de er å få tak i på norske bokhandlere heller.

Lenke til kommentar
Sword of Truth serien av Terry Goodkind, ligner vel kanskje noe Wizards First Rule er den første boka. Det er vel 11 eller noe slikt bøker i serien

Stemmer. Chainfire som er den so langt siste boka i serien, er nummer ni, og den fyrste i ein avsluttande trilogi. Den tiende boka skal kome i løpet av dei neste månadane.

 

For å leggje til noko frå det eg sa om serien i det førre innlegget mitt (nokon hater serien, andre elsker den):

Det er eigentleg gode bøker, men det vert litt einsformig i lengda. Det er rett nok ei stund sidan eg las dei sist, men inntrykket eg sit att med er at det i kvar bok er ei stor oppgåve som må løysast, og noko som vert gjort i løpet av den boka utløyser ein ny fare, som då vert tema i neste bok... Det gjeld kanskje ikkje heile serien, men det er mitt inntrykk. Tidshjulet er ein mykje betre serie i mine auge.

 

Og eit lite tillegg om Discworld-serien til Terry Pratchett: I denne tråden finn du ei fin oversikt over alle (iallfall nesten alle) bøkene i serien. Det er ein god del av dei...

Lenke til kommentar

Det virker som du er litt interresert i sci-fi også, og siden ingen har anbefalt noe av den sorten noe kan jeg jo hjelpe deg på vei:)

 

Gjennom alle de årene jeg har lest bøker står Nights Dawn trilogien, skrevet av Peter F. Hamilton, igjen som en av de beste bokopplevelsene.

Består av tre bøker på ca 1000 sider hver.

Dette er en virkelig episk serie. Består av The Reality Dysfunction, The Neutronium Alchemist, og The Naked God.

Hamilton har også skrevet en lang rekke andre gode bøker.

 

Hvis jeg skal nevne en forfatter til må det bli Dan Simmons. Hans Hyperion bøker har vunnet en rekke priser, og kan anbefales på det varmeste.

 

God lesing:)

Endret av Mbala
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Nights Dawn Trilogien er bra selv om jeg syntes løsningen på hele greia grenset mot juks.

 

Andre bra SF serier er Foundation bøkene av Issac Asimov, han har også skrevet et del robot bøker som I Robot filmen bygger på.

 

Jeg synes Honor Harrington serien av David Weber er bra, det er en serie på 11 bøker nå pluss noen bøker med kortere historier fra samme verden og et par bøker omkring andre personer i samme univers. Serien har romskip som på mange måter av hvordan en kriger ligner på hvordan gamle treskip gjorde det. Istedenfor Line of Battle som man brukte har man Wall of Battle der.

 

En annen serie av David Weber er Dahak serien som starter med Mutineers Moon som er at en har myeri på et romskip som er kamuflert som månen og menneskene er etterkommere av mannskapet som landet for 50 000 år siden

Who built this base on the moon?

There is no base on your moon. This is your moon

 

Ellers Larry Niven og Ringworld er ganske storslagent. En del av bøkene om krig mellom Man og Kzin er også bra.

 

Anne McCaffery har en også en god del bra SF bøker som f.eks Brainship bøkene der en har personer som av forskjellige årsaker er skadet så mye at de ikke kan leve uten respirator, men har hjerne som fungerer. Dette kan da selv med alt de har utviklet ikke fikses. De blir da satt inn i et romskip eller rombase og kontrollerer denne.

Lenke til kommentar

George R.R. Martin - En av de absolutt største innen Fantasy sjangeren for tiden. Så hvis du ikke har fått med deg "A Song of Ice and Fire" serien enda så ligger det noen tusen sider og venter der.

 

Tad Williams - Har skrevet en fantasy trilogi som heter Memory, Sorrow and Thorn som det absolutt er verdt å få med seg. Også Otherland-serien som er mer SciFi kan anbefales.

 

Robin Hobb - Har skrevet flere serier som er utrolig bra, Farseer, Liveship Traders...

 

China Mieville - Hvis du er ute etter å lese noe litt utenom det vanlige så er bøkene hans sjukt bra.

 

Terry Pratchett - Fantasy med humor...

 

Andre forfattere som er spådd å bli de neste store innen Fantasy er Steven Erikson og Scott Bakker.

Lenke til kommentar
George R.R. Martin - En av de absolutt største innen Fantasy sjangeren for tiden. Så hvis du ikke har fått med deg "A Song of Ice and Fire" serien enda så ligger det noen tusen sider og venter der.

 

Tad Williams - Har skrevet en fantasy trilogi som heter Memory, Sorrow and Thorn som det absolutt er verdt å få med seg. Også Otherland-serien som er mer SciFi kan anbefales.

 

Robin Hobb - Har skrevet flere serier som er utrolig bra, Farseer, Liveship Traders...

 

Mye bra her. Det som gjør George R.R. Martin til så god lesning er at han har en utradisjonell tilnærming. Vanligvis dør helten aldri i fantasy. Det er ikke tilfelle hos Martin. :p

 

Tad Williams sine serie kan jeg også bare anbefale på det varmeste. :yes:

 

Samme gjelder i grunn Hobb. Har ikke lest bøkene om Liveship traders, så de kan jeg ikke uttale meg om. Men Farseer trilogien er flott. Enda bedre er dog fortsettelsen, hvor vi møter karakterene en 20-30 år senere. The Tawny Man, heter trilogien. :whistle:

Lenke til kommentar
Triologien "Den mørke materien" av Phillip Pullman.

Veldig spennende bøker, handler om Lyra Sølvtunges desperate kamp mot kreftene som er i ferd med å sønderive hele universet. og det skjer mye rart, delt utover tre bøker bok 1. Det gyldne kompasset, Bok to. som jeg ikke husker navnet på, og  bok 3. en kikkert av rav.

Anbefallest ;)

5826931[/snapback]

 

Slenger meg på den. :)

 

Siden du nevnte science fiction, så vil jeg anbefale Ender's Game serien av Orson Scott Card, geniale bøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...