Gå til innhold

Hjernen & drømmer


Anbefalte innlegg

ja jeg tenkte bare på at det er litt fascinerende å tenke på hvor kompleks og "kraftig" hjernen er når man tenker på at "verdnene" i drømmer er like komplekse som real life verdenen ofte.

 

jeg husker en drøm jeg hadde for noen dager siden, da drømte jeg at vi var nede ved hawaii, og så tok vi en båt til den øya hvor lost spilles inn, og jeg husker at flere i familien min var med, og jeg møtte på folk som jeg kunne ha ordentlige samtaler med og alt sånn. er ganske utrolig at hjernen klarer å "skape" det.

 

tenk om man en gang klarer å lage en maskin som kan bestemme hvordan drømmen skal være. det kan bli fantastisk, men også helt forferdelig om det blir misbrukt, feks. som psykisk tortur.

 

drømmer kan være utrolig spesielt ihvertfall, og jeg har i de siste 5 - 6 årene hatt flere og flere bevisste drømmer, dvs. at jeg var klar over at det var en drøm og jeg var tildels istand til å forandre på ting i drømmen, klarte ¨å fly når jeg konsentrerte meg om det, klarte å forandre på været osv. er ganske utrolig opplevelse, det må jeg si.

 

hehe, husker og en gang for mange år siden når jeg hadde mistet en ting, så lette jeg etter den masse, og når jeg drømte den ene natta så drømte jeg hvor den var, og med en gang jeg sto opp så lette jeg der, og akkurat der var den.

 

 

har noen av dere noen tanker dere vil dele rundt dette?

 

just my 0.02 cents.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere tråder på forumet her om lucid dreaming (tror jeg det heter) der du kan kontrollere dine egne drømmer, og ikke minst huske de når du våkner!

 

Det med en drømmemaskin er jeg både for og imot! For fordi det hadde vært grisemorsomt :dribble: Og imot siden det hadde hatt sterkere innvirkning på hjernen enn noe annet stoff og hadde sikkert blitt svært avhengighetsskapende!

 

Du bør forsåvidt se Vanilla Sky med Penelope Cruz og Tom Cruise (de er ikke i slekt :wee: )

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må være hjerneskadet eller noe. Alle snakker om life-like drømmer med høyt detaljenivå. Alle mine drømmer er veldig.. tåkete og enkle. Jeg kan aldri huske å hatt en drøm som involverer muntlig kommunikasjon, hvertfall ikke på noe nivå slik som å snakke med andre mennesker i drømmene mine. Drømmene mine er stort sett visuelle, men har opplevet å blande inn musikk i drømmene mine når jeg har slappet av til musikk.

Men utenom dette kan jeg ikke skryte noe særlig over noen fantastiske drømmer jeg har hatt, egentlig. Blir nesten litt bekymret jeg. :)

 

Foresten, mine drømmer virker utrolig korte i varighet, i motsetning til dere andres drømmer :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Når du drømmer, "skaper" ikke hjernen noen verdens ting. Den tar inntrykk du har fått gjennom tidene og setter dem sammen i en realitivt ulogisk rekkefølge for din del.

 

Somregel når du drømmer er drømmene basert på ting som har skjed med deg, ting du ønsker etc. Er ikke alltid en drøm er helt klar, og meget forvirrende, men når vi sover trenger ikke hjernen å ta seg av noe annet enn pustinga (og den er ikke rare saken) og derfor har du mer "kraft" til å drømme. Det er derfor man somregel klarer å komme på et svar på en vanskelig oppgave eller et vanskelig spørsmål, rett før man sovner.

 

Hvordan hjernen fungerer er fremdeles et mysterie. Elektriske signaler, ja, men hvordan disse blir tolke, gjort om til bilder og forståelige ting, er fremdeles et mysterie.

 

Dreams

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drømmer er faktisk en av hovedgrunnene til at jeg hater å stå opp om morgenen. Elsker å drømme, og gjør det stort sett mest fra mellom kl 0500 og 1200 :p Drømmer ganske mye, og liker det veldig godt :) Har også opplevd å kunne styre drømmene, ihvertfall i perioder. Spennende!

Lenke til kommentar
Jeg leker med tanken på å se hvor lenge jeg klarer å snooze utover dagen. Kanskje jeg skal teste det til ferien. Våkne, skrive ned hva jeg har drømt, sovne, drømme osv. Kunne blitt interessant.

5886389[/snapback]

Sikker på du vil ha nedskrevet dine syke drømmer? Kan risikere å bli innlagt om noen ser de syke tingene jeg drømmer :p

 

Lurer virkelig på hvordan hjernen bestemmer hva vi skal drømme. Det meste er jo bare helt merkelig. Er det noen grunn til at enkelte drømmer drømmes, eller er det helt tilfeldig?

Lenke til kommentar
Når jeg drømmer er det for det meste svart rundt meg, men ikke der jeg går.

 

Rart at vi bare drømmer 20 % av natta. 20% føles som en evighet

5817001[/snapback]

 

Kanskje fordi tid er relativ til hvordan hjernen oppfatter den. I en verden (delvis) skapt av hjernen kan vel tid endres litt på. Enten det eller så er det bare innbilning, når man ikke helt husker drømmen er det vel fort å rote litt. Men uansett, føler akkurat det samme jeg.

Lenke til kommentar
hehe, husker og en gang for mange år siden når jeg hadde mistet en ting, så lette jeg etter den masse, og når jeg drømte den ene natta så drømte jeg hvor den var, og med en gang jeg sto opp så lette jeg der, og akkurat der var den.

5812738[/snapback]

Det må vel ha vært litt skremmende også? :ohmy:

Lenke til kommentar

I natt drømte jeg at jeg møtte på en gjeng Clannfears (de svina) utenfor en Oblivion-gate. De var alt for mange for at jeg skulle klare dem slik det var, så jeg dro opp AK-en min og brente av et par salver. Dette var lite effektivt. Heldigvis hadde jeg en pumpehagle også, DEN gjorde vei i vellinga. Spiller jeg for mye dataspill? Neeeiiiiii... :blush:

Lenke til kommentar
hehe, husker og en gang for mange år siden når jeg hadde mistet en ting, så lette jeg etter den masse, og når jeg drømte den ene natta så drømte jeg hvor den var, og med en gang jeg sto opp så lette jeg der, og akkurat der var den.

5812738[/snapback]

Det må vel ha vært litt skremmende også? :ohmy:

5896812[/snapback]

 

Synes det høres fryktelig kjent ut.

 

Liknende ting har skjedd når jeg har lest til eksamen etc. - Blir liggende å løse integraler o.l. i drømme :p Men ofte når det er en ting du lurer på, som du vet du kan finne ut men som kommer til å ta laaang tid å tenke ut og som ikke fornuftig kan brekkes opp i "smådeler", å gjøre det om natten. Funker knallbra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...