Gå til innhold

Forumets forhold til Warez... hva syntes du?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hvert aktiv bruker her på forumet en god stund nå, og har smertelig fått merke forumets forhold til nedlastning av film, spill og musikk.

 

Moderatorene slår hardt ned på tråder hvor de bare kan "lukte" warez. Trenger ikke å fremlegge noen "bevis", bare det at de får "feelingen" ved at warez er i lufta er nok til at de kan stenge en tråd.

 

Greit nok...

Det er jo i bunn og grunn ulovlig, men igjen. Så gjør jo alle det er på forumet. Flertallet her på forumet har nok lastet ned et spill, noen låter, kanskje en god film derfor lurer jeg på hva du syntes om forumets forhold til warez.

 

Det går an å se på dette fra maaange syns punkter.

Lovbrudd er lovbrudd, men igjen noen lover er jo kanskje litt ja, "dramatiske"?!

Ikke for å snakke om reklamen som har gått på kino og tv.

-"Du ville vel ikke ha stjålet en bil, en film i butikken... " osv osv bla bla bla

Er det å overdrive? Sette saken helt ut av perspektiv?

 

Personlig ser jeg ikke på min 9 år gamle kusine som noe hardbarka kriminell grunnet det at hun lastet ned noen låter.

 

Så det jeg vil vite fra deg er:

 

*Har du noen gang lastet ned noe "ulovlig" materiell fra internett?

*Viss du nå har det, følte du deg kriminell i handlings akten?

*Syntes du forumet overreagerer, mange her laster ned warez og burde ikke de få ha en egen "krok" hvor dette kan diskuteres?

(IKKE SKRIV HVOR MAN KAN ANSKAFFE/LASTE NED WAREZ)

De som gjør det/vil det gjør det nok uansett allerede anyway, så ikke noe poeng i å ødelegge tråden.

 

MODERATORER:

 

En vote som inneholder spørsmålet -"Har du noen gang lastet ned warez?" med alternativene -"Ja" og -"Nei" hadde vært ypperlig :innocent:

 

BTW... Ueland har "godkjent" denne tråden så lenge ikke noen er dum nok til å skrive hvordan eller hvor man kan anskaffe warez.

 

Svein. :)

 

SO (Viss nå denne tråden min skulle bli stengt uten noen åpenbar grunn beviser det atter en gang at forumets forhold til warez tiltider kan være latterlig. )

Endret av chills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et nydelig eksempel på en slik tråd som ble "voldtatt" av en moderator er denne:

 

LINK

 

Ja, for all del.

Men igjen, -"freedom of speach". :w00t:

 

En ting til, bare fordi det er en lov vil ikke nødvendigvis si det er en rettferdig lov.

Kanskje det setter ting ut av perspektiv men la gå.

I midt-østen kan en kvinne bli steinet til døde grunnet hun ble gravid da hun ble voldtatt? det er en lov?!

Endret av chills
Lenke til kommentar

Det er mange grunner til at forumet ikke tillater snakk om warez. For det første er det et av Norges største websamfunn, noe som medfører at søkelyset i større grad er rettet mot dette forumet enn andre, mindre forum. Hvis det her deles informasjon om hvordan man tilegner seg ulovlig informasjon, skal du ikke se bort i fra at de havner i bråk.

Du må også ta med i betraktningen at Gamer.no er en del av HW.no-familien. Disse får spillene gratis av produsentene, og hvis disse fant ut at et tilknyttet forum bedrev opplæring i piratvirksomhet, hadde de nok reagert med å nekte å gi Gamer.no flere anmeldereksemplarer.

Hva angår lovlighet tror jeg ikke forumet tar det så tungt - det er jo for eksempel en laaaang tråd om å hente kasserte datamaskiner fra gjenvinningsstasjoner, noe som juridisk er likestilt med å stjele. Denne tråden lever i beste velgående, og noen av moderatorene henger til og med der jevnlig.

EDIT: Også var det svarene da:

*Ja

*Nei

*Nei, de kan da gjøre som de vil...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
*Har du noen gang lastet ned noe "ulovlig" materiell fra internett?

*Viss du nå har det, følte du deg kriminell i handlings akten?

*Syntes du forumet overreagerer, mange her laster ned warez og burde ikke de få ha en egen "krok" hvor dette kan diskuteres?

*jepp

*nei, absolutt ikke.

*jeg syns forumet overreagerer, det burde være lov å diskutere warez så lenge det ikke blir linka til steder for nedlastning osv.

Lenke til kommentar

Jeg syns at moderatorerne er latterlige på visse punkter når det kommer til warez, cracks osv...

 

Så en tråd der en kar hadde noen spørsmål rundt no-cd crack til ett spill, og tråden blei stengt umiddelbart... Jeg bruker ofte no-cd crack på spill jeg kjøper, så jeg slipper å bytte plater hele tia, også kan jeg sette inn en musikk cd å høre på denne samtidig som jeg spiller...

 

Kan skjønne at de slår ned på helt åpenbare tråder som handler om nedlastning av filmer, musikk, spill osv, men noen ganger blir det for dumt....

 

Man må nok bare leve med det, for det virker ikke som om det kommer til å skje en forandring.

Lenke til kommentar

Ja, det foregår her på forumet så hvorfor ikke snakke om det.

Eller iallefall ha lov til å linke til eventuellt andre forum så ikke er så hårsår.

 

Virker bare så "teit" liksom, for viss en har lastet ned å trenger hjelp med å brenne ut noen DVD får han hjelp så lenge han bruker noen ekstra minutter på å lage opp en helt syk historie om hvordan han må de brent lovlig.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lastet ned warez.

Ja, samvittigheten min er i mot at jeg laster ned warez.

Nei, jeg synes ikke forumet overreagerer.

 

chills: folk har faktisk lovlige filmer på PCen også.

 

Min personlige mening er at warez ikke burde diskuteres for mye. Dersom noen enda ikke driver med nedlasting, er det ingen grunn til at forumet skal være en pådriver for at de skal starte. Dersom noen prøver å laste ned warez, men ikke får det til så er det synd for dem.

 

Til sist må vi huske at hardware.no er en seriøs bedrift, og den eies av Orkla Media. Det er absolutt ingen grunn for disse bedriftene å risikere problemer ved å la folk diskutere warez her på forumet.

Lenke til kommentar

Selv laster jeg often ned og føler ikke litt skam for det en gang.

Og ja, moderatorene er for følsomme mot warez.

Har ofte sett poster som ikke har en dritt om warez å gjøre bli stengt pga. moderatoren har trodd at det var snakk om warez.

Skriv at du har lasta ned / har ei ISO fil, og moderatorene tror det er snakk om warez.

Finnes da mange gratisting som lastes ned i ISO format.

F.eks. om du skal beta-teste noe, eller vist du laster ned Linux.

Lenke til kommentar

Å gi en link til en torrent-side, er vel det samme som å si til David Toska hvor banken ligger?

 

Å forklare hvordan man laster ned er vel det samme som om at jeg sier til David Toska at det du trenger er 15 menn, skuddsikre vester, gode våpen og en god plan?

 

*Har du noen gang lastet ned noe "ulovlig" materiell fra internett?

Altfor ofte, ja.

*Viss du nå har det, følte du deg kriminell i handlings akten?

I grunnen ikke, jeg angrer ikke, men vet godt at jeg ikke bør gjøre det.

*Syntes du forumet overreagerer, mange her laster ned warez og burde ikke de få ha en egen "krok" hvor dette kan diskuteres?

Nei, men det finnes mange andre forum som har guider til hvordan dette fungerer og de sidene fungerer utmerket fin må jeg si.

Lenke til kommentar
Å gi en link til en torrent-side, er vel det samme som å si til David Toska hvor banken ligger?

5804773[/snapback]

 

Men samtidig så kan Toska like lett finne ut hvor denna banken er uten hjelp fra andre, så spiller det så stor rolle om han får hjelp?

 

Uansett så er dette regla på forumet, liker man dem ikke så får man la være å henge her... så enkelt er det!

Lenke til kommentar

Har ikke noe problem med forumets forhold til warez.

Når man melder seg inn, er det faktisk endel vilkår man aksepterer, og følgelig endel ting man må følge.

 

Skal man finne ut hvordan man brenner ut filmer man har lastet ned ifra nettet så søk på google eller finn et annet forum. Verre er det ikke...

Lenke til kommentar
Selv laster jeg often ned og føler ikke litt skam for det en gang.

Og ja, moderatorene er for følsomme mot warez.

Har ofte sett poster som ikke har en dritt om warez å gjøre bli stengt pga. moderatoren har trodd at det var snakk om warez.

Skriv at du har lasta ned / har ei ISO fil, og moderatorene tror det er snakk om warez.

Finnes da mange gratisting som lastes ned i ISO format.

F.eks. om du skal beta-teste noe, eller vist du laster ned Linux.

5804725[/snapback]

 

 

Hva er problemet med å si at det faktisk er en Linux .iso man har lastet ned? I de fleste tifellene så nekter personen å si hva fila heter, og det skaper ikke noe mindre grobunn for spekulasjoner om lovligheten med fila.

Lenke til kommentar

Ja, for all del.

Du kan i blinde bare akseptere ting å la deg bli overkjørt.

Bare fordi noen "over" deg tvinger deg, vil det ikke nødvendigvis være korrekt.

Se på andre verdens krig, de som gjorde som Hitler sa fikk som det holdt etter krigen.

 

Greit det er noe vi har akseptert, men er det riktig?

 

EDIT:

 

Inihelvete dåh, går det ikke an å gi absolutt faen i hva filen er og bare svare på hva trådstarter spør om.

Noen folk her er så jævlig sløv at jeg blir kvalm, viss noen spør om hvordan man brenner en .ISO så svar på spørsmålet eller la være og svar i det hele tatt. :hrm:

 

EDIT:

(DET ER ALTFOR MANGE WANNABE ADMINS HER)

Endret av chills
Lenke til kommentar
Ja, for all del.

Du kan i blinde bare akseptere ting å la deg bli overkjørt.

Bare fordi noen "over" deg tvinger deg, vil det ikke nødvendigvis være korrekt.

Se på andre verdens krig, de som gjorde som Hitler sa fikk som det holdt etter krigen.

 

Greit det er noe vi har akseptert, men er det riktig?

 

EDIT:

 

Inihelvete dåh, går det ikke an å gi absolutt faen i hva filen er og bare svare på hva trådstarter spør om.

Noen folk her er så jævlig sløv at jeg blir kvalm, viss noen spør om hvordan man brenner en .ISO så svar på spørsmålet eller la være og svar i det hele tatt.  :hrm:

 

EDIT:

(DET ER ALTFOR MANGE WANNABE ADMINS HER)

5804899[/snapback]

 

 

Hold nå onkel Adolf utenfor dette da! Det var en utrolig dårlig sammenligning forøvrig.

 

Så du synes det er greit å bryte retingslinjene og kanskje få en advarsel for å hjelpe folk med warez?

 

Og hvorfor mener du jeg er så jævlig sløv? Fordi jeg og en rekke andre faktisk har folkeskikk nok til å følge noen enkle retningslinjer?

 

Hvis du absolutt skal hjelpe folk med warez, håper jeg kvalmen din går over og at du ikke er så sløv at du ikke kan ta det på PM.

 

 

Ha ellers en fortreffelig dag, og håper formen din blir bedre :p

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
F.eks. om du skal beta-teste noe, eller vist du laster ned Linux.

5804725[/snapback]

 

Nå testet jeg noe. Plutselig fikk jeg ubeskrivelig lyst til å prøve Linux, og googlet "Linux iso". Første treffet er linuxiso.org, som jeg klikker på. Her finner jeg haugevis med utgaver, ooog.. på første siden finner jeg linken "Help with iso images - How to burn ISOs".

 

Googler jeg "burn iso", kommer jeg til den samme siden på linuxiso.org.

 

Skal du betateste noe, får du som oftest fyldig informasjon om hvordan du bruker det du laster ned.. iallefall om du er en offisiell betatester.

 

Og, chills, om du ikke liker reglene som gjelder på forumet, er det ikke verre enn å trykke her og finne et annet forum å henge på.

Lenke til kommentar
Synes det er rart at man ikke kan diskutere warez, men man må vel bare spise det i seg :shrug:

5805074[/snapback]

 

Jepp... Så så mange andre steder i samfunnet.

Noen steder er litt ja, konservative.

 

Men igjen så vidt jeg har forstått er det lov å ta slikt over PM.

Vil derfor spørre om det er lov å ha et "merke" i signatur som tilsier at du er "skyndig" innenfor "feltet" og folk kan då sende deg/meg en PM.

Då bryter vi ingen retningslinjer gjør vi vel?

Endret av chills
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...