Gå til innhold

Skvise ut siste rest eller kjøpe ny maskin?


Anbefalte innlegg

Som emne tilsier, jeg er usikker på om jeg skal oppgardere nå, eller om det er ting jeg kan gjøre for å optimalisere dagens maskin.

 

Min maskin i dag består bla. av:

CPU: AMD XP 2500 Barton (uklokket)

MB: Asus A7N8x Deluxe

GFX: Geforce 6800 LE (åpnet 1x pipe og 1x shader ekstra)

RAM: 2x 512 mb TwinMos 2700 CL2

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en AMD Athlon 64 3700+, nytt HK, ny ram (2gb) og må da mest sannsynlig ha nytt skjermkort (PCIe).

 

Maskinen blir i dag primært brukt til Civ 4 og Day of Defeat Source + bildebildebehandling og videoredigering.

 

Lurer på om jeg kan skvise noe ekstra ut av dagens hardware. Har egentlig ikke peil på hvordan jeg feks skal klokke CPU el.

 

Er usikker på om det er verdt å kjøpe ny maskin nå, eller vente til AM2 sokkelen fra AMD. Synspunkter? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo alltids noe nytt på vei i denne bransjen, så av den grunn er det vel lite å vente på. Men ønsker man noe radikalt nytt, så er det ofte lurt å vente litt til barnesykdommene er retta på (og dessuten synker prisene fort).

 

Både hovedkortet og cpu'n din er jo kjent som gode overklokkere - tipper ram'n er svakeste ledd. Men du kan trolig øke ytelsen 20-30% på ditt system med enkle midler.

 

Er kanskje ikke nødvendig å kjøpe bedre cpu-kjøler engang, hvis ikke cpu-tempen havner permanent over 60° C på full load etter OC. Kanskje ei ekstra stillegående chassis-vifte.

 

Eventuelt er det tema som hører til under overklokking, så dette var bare noen synspunkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...