Gå til innhold

Hva bør man velge av it-utdannelse?


crapgame

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begynne å studere til høsten og lurte litt på hva det lønner seg å studere for å jobbe innen it? ikke noe spesifikt, prøver å finne ut hva det er av muligheter. hvor er det bra å f.eks studere? osv.

tenker ikke å ta ing.utdannelse.

 

tenker på f.eks Nettverks & Systemadm. på NITH, har noen her noe erfaring derfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dagens tips:

Når du tar første året ved NITH vil du kunne ta fordypningen du trenger for å komme inn i f.eks nettverkslinjen. Du vil måtte søke deg inn på en annen bachelorgrad men får mulighet til å endre linje i løpet av første året siden alle linjene har felles førsteår.

Lenke til kommentar
Dagens tips:

Når du tar første året ved NITH vil du kunne ta fordypningen du trenger for å komme inn i f.eks nettverkslinjen. Du vil måtte søke deg inn på en annen bachelorgrad men får mulighet til å endre linje i løpet av første året siden alle linjene har felles førsteår.

5851146[/snapback]

 

Ikke bind deg til en spesiell teknologi når du begynner på utdanning, ta mer om algoritmer og litt matte inn i utdannelsen, da stiller du sterkere når evt. ny teknologi kommer.

Lenke til kommentar

Mitt råd til deg er å finne ut hva du vil jobbe med når du er ferdig. Jeg fant fort ut at jeg ikke vil sitte stille og programmere, så jeg byttet linje til Bachelor i Informatikk med drift av datasystemer ved HIST (Høgskolen i Sør-Trøndelag)

 

Øystein

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor alle er så opptatt av høyere utdanning... Det er jo en kjent sak at de sliter med å få jobb pga for høyt lønnsnivå.... Har fagbrev i IKT-Drift og jobber som nett adm i en kommune/skole... Det er i arbeid man holder seg oppdatert på nye ting og teknologier ikke ved å bli forelset et 5/10 års gammelt manus.,...

Lenke til kommentar

Høgare utdanning gjer ein sikkerheit iforhold til svingninger.

(med høgare utdanning tenker eg 3-5 års utdanning etter vidaregåande)

 

Men det som er det viktigaste er rett type utdanning til jobben.

 

Viss me ser på ei av stillingene som er utlyst på operasoftware:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5764477

Så tviler eg sterkt på at IKT-driftskandidater blir ansatt i nokon av dei stillingene utan at personen har spesielle egenskaper utanfor utdannelsen.

Men til å drifte f.eks eit windowsdomene med ein god del klienter er nok ikt-driftskandidat mykje bedre kvalifisert enn ein Master frå univeristetet.

 

Og slik markedet er no er det ingen problem for folk med hovudfag/Master/siv.ing-utdanning å få seg jobb.Det er Opera, Trolltech, accenture, IBM, google .... o.s.v eit bevis på no, dei ansett hundrevis av nye folk berre i vår.

Lenke til kommentar

Du står foran et vanskelig valg, uten tvil. Ta en titt på denne linjen: http://www.hio.no/content/view/full/30355 , der begynner jeg til høsten. Du kommer inn der med 3mz! Synes det virker som en god utdanning, som gir deg bred erfaring. I forhold til ingeniørutdanningen slipper du iallefall de vanskeligste naturvitenskapelige fagene (noe som gjorde at jeg måtte slutte på ingeniørutdanningen).

 

Ta en titt på fagplanen! http://www.hio.no/content/view/full/21647

Noe av dette burde nok intressere deg. :)

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle begynne å studere til høsten og lurte litt på hva det lønner seg å studere for å jobbe innen it? ikke noe spesifikt, prøver å finne ut hva det er av muligheter. hvor er det bra å f.eks studere? osv.

tenker ikke å ta ing.utdannelse.

 

tenker på f.eks Nettverks & Systemadm. på NITH, har noen her noe erfaring derfra?

5774459[/snapback]

 

Vil virkelig ikke anbefale deg aa studere paa NITH, studerte der for en del aar siden og var en stor skuffelse. Hvis du titter paa NITH sin hjemmeside saa finner du nesten ikke noe informasjon om foreleserne, f.eks. om de driver paa med forskning, om de har doktorgrad innen IT osv. Hvis du har planer om aa bli Master innen IT saa er det viktig aa ha dyktige veiledere, dessverre tviler jeg paa at du faar dette paa NITH.

 

Velg derfor et av universitetene i Norge, eller enda bedre.. ett universitet i utlandet.

For min del saa kan jeg anbefale University of Otago i New Zealand (www.otago.ac.nz).

 

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Det er i arbeid man holder seg oppdatert på nye ting og teknologier ikke ved å bli forelset et 5/10 års gammelt manus.,...

5871247[/snapback]

 

Og hvem er det som utvikler disse nye teknologiske loesningene (og den underliggende teorien)??

Personer med hoeyere utdanning (ref: soeke-algoritmer, relasjonsdatabaser osv osv).

Endret av ofredstie
Lenke til kommentar
Det er i arbeid man holder seg oppdatert på nye ting og teknologier ikke ved å bli forelset et 5/10 års gammelt manus.,...

5871247[/snapback]

 

Og hvem er det som utvikler disse nye teknologiske loesningene (og den underliggende teorien)??

Personer med hoeyere utdanning (ref: soeke-algoritmer, relasjonsdatabaser osv osv).

5907235[/snapback]

 

Det kommer jo helt klart an på hvilket felt du jobber med. Høyere utdannelse er vel uansett å foretrekke, fordi du stiller mye sterkere dersom du en gang skifter fagfelt. Du får som oftest også høyere lønn. Kan arbeidsgiver velge mellom to personer som stiller helt likt ellers, men den ene har høyere utdannelse, vil han som oftest velge personen med høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
lHvis du har planer om aa bli Master innen IT saa er det viktig aa ha dyktige veiledere, dessverre tviler jeg paa at du faar dette paa NITH.

Lykke til.

5907180[/snapback]

 

 

Master studiet er i samarbeid med Brunel Unversity http://www.brunel.ac.uk/ , og mange av foreleserene kommer derfra. Ellers er jeg heller ikke enig i det siste. NITH har gode forelesere, men noen er selvfølgelig bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor alle er så opptatt av høyere utdanning... Det er jo en kjent sak at de sliter med å få jobb pga for høyt lønnsnivå.... Har fagbrev i IKT-Drift og jobber som nett adm i en kommune/skole... Det er i arbeid man holder seg oppdatert på nye ting og teknologier ikke ved å bli forelset et 5/10 års gammelt manus.,...

5871247[/snapback]

 

Det er så aboslutt ikke en kjent sak for tida. Det er kontinuerlig rekrutering og bedriftene har igjen startet med direkte markedsføring på universitetet i oslo for å få de beste kandidatene. Det har vært en liten nedtur etter dotcom bobla sprak (no wonder..), men verden er ikke den samme nå.

 

 

Og kommentaren om 5/10 år gammelt manus/pensum må komme fra vgs. Ifi (UiO) kurset studentene sine for fem år siden i teknologier som begynner å bli brukt i industrien nå. Det vil si at de som nå er ferdig med en master har akkurat den kunnskapen industrien er ute etter, jeg kjenner flere som har fått jobb akkurat på grunn av dette. Så ikke kom og påstå at universitetene henger etter, det er faktisk de som stortsett kommer med de virkelig store nyhetene, flere år for de faktisk blir tatt i bruk av industrien/næringslivet.

 

 

Og et lite sleivspark til slutt, men studerer ikke 5 år for å bli systemadministrator/drifer.

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor alle er så opptatt av høyere utdanning... Det er jo en kjent sak at de sliter med å få jobb pga for høyt lønnsnivå.... Har fagbrev i IKT-Drift og jobber som nett adm i en kommune/skole... Det er i arbeid man holder seg oppdatert på nye ting og teknologier ikke ved å bli forelset et 5/10 års gammelt manus.,...

5871247[/snapback]

 

Det er så aboslutt ikke en kjent sak for tida. Det er kontinuerlig rekrutering og bedriftene har igjen startet med direkte markedsføring på universitetet i oslo for å få de beste kandidatene. Det har vært en liten nedtur etter dotcom bobla sprak (no wonder..), men verden er ikke den samme nå.

 

 

Og kommentaren om 5/10 år gammelt manus/pensum må komme fra vgs. Ifi (UiO) kurset studentene sine for fem år siden i teknologier som begynner å bli brukt i industrien nå. Det vil si at de som nå er ferdig med en master har akkurat den kunnskapen industrien er ute etter, jeg kjenner flere som har fått jobb akkurat på grunn av dette. Så ikke kom og påstå at universitetene henger etter, det er faktisk de som stortsett kommer med de virkelig store nyhetene, flere år for de faktisk blir tatt i bruk av industrien/næringslivet.

 

 

Og et lite sleivspark til slutt, men studerer ikke 5 år for å bli systemadministrator/drifer.

5913329[/snapback]

 

Mye gode poeng her.

 

Men for å gi et lite sleivspark tilbake på din siste kommentar; Nei du har helt rett, mange med lang utdannelse vil jobbe med utvikling. Som drifter har man dog kunnskap om hvordan ting skal henge sammen, slik at man kan reparere og få ting til å fungere i ett produksjonsmiljø. Ting som som programmere og utviklere med 5++ års utdannelse har laget og som i deres øyne er skikkelige fine greier, men som ikke alltid fungerer skikkelig da de ikke har så god peil som de ofte tror selv på servere, nettverk, systemer og implentering i forhold til hverandre.

 

Dessuten finnes det mange med 5++ års utdannelse som vil jobbe, og jobber med drift.

 

Så bare for å konkludere her; tror du skal være litt forsiktig med å se ned på driftere og systemfolk....iallfall når du er ute i arbeidslivet. Mange av dem kan mye mer enn de fleste drømmer om i sine villeste fantasier, tro det eller ei. :)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ting som som programmere og utviklere med 5++ års utdannelse har laget og som i deres øyne er skikkelige fine greier, men som ikke alltid fungerer skikkelig da de ikke har så god peil som de ofte tror selv på servere, nettverk, systemer og implentering i forhold til hverandre.

5923018[/snapback]

Oooh, her treffer du spikeren på hodet. Og jeg kan legge til: Utviklere med mange års erfaring som tror det kan bruke en database, og arbeider noe så sinnsykt tungvindt at du kan få mark. Utviklere burde (ofte) bli påtvunget god nettverks- og databaseforståelse :)

Lenke til kommentar
Dessuten finnes det mange med 5++ års utdannelse som vil jobbe, og jobber med drift.

 

Så bare for å konkludere her; tror du skal være litt forsiktig med å se ned på driftere og systemfolk....iallfall når du er ute i arbeidslivet. Mange av dem kan mye mer enn de fleste drømmer om i sine villeste fantasier, tro det eller ei.

 

Hehe, kan ikke være mer enig. Og faktisk så ligger nettverksfolk godt over snittet når det gjelder lønn i IT flokken. Kommer selvfølgelig litt an på innen hvilke felt man jobber, slik som det gjør på programmeringssiden, men generelt sett så får tastenerder dårligere betalt enn kabelguruer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...