Gå til innhold

PC syklus (ny hvert 2 år VS hvert 3 år) 75vs150000


Anbefalte innlegg

Bruk 15 000 på pc, reis så til syden eller ett annet reisemål som interesserer deg for de 10 000 du sitter igjen med.

 

For min del vil en pc til 15 000 hvert 1.5 år være mer enn bra nok, og en reise i tillegg gir meg mye mer opplevelser og minner enn en pc til 25 000.

5779832[/snapback]

Det synes jeg var et godt eksempel på hva annet man kan bruke pengene på enn 10% mer ytelse. Reisen vil nok gi mye mer glede enn de 5 ekstra FPS'ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er så mye jeg vil si nå:)

jeg kan prøve å få det mest mulig ryddig

 

1: Hvor fort faller 50 000 kr maskinen i verdi?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16745

Denne kostet 59 000 kroner for 2 mnd siden. Fra midten av januar til midten av mars har den falt svimlende 18 000 kroner i verdi, eller 9 000 kroner pr. mnd.

Det vil si: Du sparer 300-400 kr ekstra per mnd for så å "bruke de opp" de to første mnd du har maskinen.

 

Hvor stor forskjell (ytelse) er det på maskinen til 25 000 og den til 50 000?

Jeg nekter å tro forkjellen på ytelse på de to maskinene er på mer enn 5-10%. Det vil si at PC nr 2 (den til 50 000) faller FORT ned i verdi.

 

Hvor ofte bør jeg kjøpe ny maskin

Vi vet alle at datamaskiner utvikles ufattelig raskt, faktisk så dobles yteevnen-delt-på-pris seg per 18. mnd!

Med dette mener jeg at 3 år (36mnd) vil være for lenge å vente hvis du vil ha en pc som yter godt hele tiden, også i slutten av den gamles dataens levetid. Jeg mener da at du bør kjøpe ny data hvert 1,5 eller 2 år.

 

Den magiske grensen

Det du bør se på når du kjøper deg PC (eller PC-deler) er pris delt på ytelse. Mange driter seg her og bruker alt for mye penger på et "topp" produkt.

Jeg ville heller ha kjøpt maskin som havner på punkt 1 i stedet for punkt 2. som du ser på tegningen, så ser du at du må mye høyere opp i pris for bittelitt mer ytelse.

Les av bildet nedenfor så skjønner du hva jeg mener :)

magiskgrense_mod.jpg

 

Konklusjon? 25 000 vs 50 000

Kjøp maskinen til 25 000 kroner pr 2 år, noe som jeg også mener er i det dyreste laget.

For all del: IKKE GÅ FOR ALT 2 (PC'en til 50 000kr)

 

Hvis du går for alternativ 2 så har du 12500 mer å rutte med hvert 3. år, som du kan bruke på hva-som-helst. Sånn som reisen noen ovenfor nevnte. Eller hva med å kjøpe en ny fet telefon hvert år?;)

 

Edit 1: Endra bildet litt + la til konklusjon + skrev til noe under magisk grense

Edit 2: Jeg modifiserte bildet magisk grense, etter vurdering og tips hos "kindings". Takk

Endret av ntec
Lenke til kommentar

Støtter alle som sier det er tull å bruke så mye på en PC. 2 år og 25K med skjerm ved førsteinnkjøp er ok. Ved neste innkjøp kan du ta vare på mange av de tidligere delene og dermed bruke en 15K på nye deler. Det er så mye mer du kan bruke penger på og få glede av. Livet er ikke bare PC :)

Lenke til kommentar

ntec: jeg tror faktisk "knekken" på kurven kommer mye før 25K selv med en bra skjerm. Man får en rimelig solig PC uten skjerm til 13k og en meget bra skjerm til 7K. Men da mener jeg man allerede er på den "bratte" delen av kurven, skal man ha en PC på den slake delen av kurven vil nok den i dag ligge på 10k for PC og 3-4K for skjerm. Da får man ikke den råeste CPUen eller skjermkortet, men ett X1900XTX eller 7900GTX kort gir helt klart færre 3DMARK poeng pr krone enn dersom man går tilbake en generasjon.

 

Det er ikke for å kritisere trådstarter, men når han spør oss hva han mener, så bør han forvente svar :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer forferdelig mye på hva du skal med slike vanvittige oppsett? En PC til 15 000,- kjører alle nåtidens spill stødig.

 

Hadde du drevet med lyd- eller filmproduksjon hadde du ihvertfall ikke valgt det oppsettet der.

 

Jeg sier meg enig med alle andre. Gå for ordning A.

(selv om jeg synes også det er litt vel overkill for en hver fornuftig sjel)

Endret av rasgar
Lenke til kommentar
Hva er 300 kr i uka da... 5 pakker røyk ?

 

300 kr pr uke:

- mat for ca en hel arbeidsuke for singelhusholdning

- 6 halvlitere med Gutta på pub hver fredag (9 om du går "riktig" sted)

- strømregningen, både strøm og nettleie, hvis du bor et trekkfullt sted pluss en drøy halv sekk ved i uka.

- Regningen for både fasttelefon og mobil pluss en sixpack boksøl på Rimi.

- bilforsikring med fullkasko og leiebildekning for ungfole.

- renter på et lite boliglån

 

 

Jeg synes 300 kr uka er en god del penger, jeg. Og ja, jeg er i full jobb og tjener ikke så alt for gæli.

 

Men for all del, bare kjøp i vei du. Jeg velger å prioritere litt annerledes.

 

 

DrS

Lenke til kommentar
ntec: jeg tror faktisk "knekken" på kurven kommer mye før 25K selv med en bra skjerm. Man får en rimelig solig PC uten skjerm til 13k og en meget bra skjerm til 7K. Men da mener jeg man allerede er på den "bratte" delen av kurven, skal man ha en PC på den slake delen av kurven vil nok den i dag ligge på 10k for PC og 3-4K for skjerm. Da får man ikke den råeste CPUen eller skjermkortet, men ett X1900XTX eller 7900GTX kort gir helt klart færre 3DMARK poeng pr krone enn dersom man går tilbake en generasjon.

 

Det er ikke for å kritisere trådstarter, men når han spør oss hva han mener, så bør han forvente svar :)

5781684[/snapback]

Takk for tipset. Jeg har endret bildet etter din anbefaling:)

 

... men bildet er bare for å illustrere hvor mye penger som må til for å få en så liten økning i ytelse:)

Endret av ntec
Lenke til kommentar
Bruk litt ekstra på skjerm nå, så bruker du 25000 hvert 2. år, skjermen holder ihvertfall 6 år, og innen den tid får du vurdere om du skal kjøpe en ny.

 

BTW. du får tilnærmet "ultimat" ytelse for 25000, sett at du ikke skal ha 4 gfx i SLI og cpu til nesten 10000 hver gang...

5777611[/snapback]

Da sitter jeg med følgende regnestykke:

 

automtisert sparing 300 kr X 52 uker X 2 år = 31.200

KJØP AV NY PC - 25.000 kr (uten skjerm)

Da sitter vi igjen med 6200 kr som blir stående på konto i to år!

automtisert sparing 300 kr X 52 uker X 2 år = 31.200

KJØP AV NY PC- 37.400 kr (inkludert skjerm)

 

Da har jeg altså i løpet av 4 år en total kostnad på 62.000 kr.

og har en samlet kostnad pr. måned på 1300 kr

 

Viss dere nå legger merke til det så vil jeg altså med denne løsningen "spare" 89 kr pr. måned sammenlignet med å kjøpe en maskin til 50.000 hvert tredje år.

 

Hummm......

Dette var kanskje den beste formelen..

Dette må jeg gruble litt på ja.....

 

EDIT:leif er sjef

5778705[/snapback]

 

 

her har du tenkt HELT feil.

 

de 89,- hadde lillesøstra mi på 8 (? husker ikke :/) gitt faen i.

 

Det du heller skal tenke på er at at du etter å ha kjøpt en 50k pc så er den bra i 1-2 år før den er i mellom sjiktet (tenker sånn spill sammenheng 1024x1280 med/high 2/4 AA)

 

etter tre år tviler jeg på at den er serlig heavy i det heletatt men hvis du kjøper 25k pc hvert 2 eller 1,5 år så har du alltid i nærheten av det beste på markedet.

 

hvis du tar den PCen du har bestilt nå så vil jeg si at det du har der som du kan ha lengst er CPU og skjerm. det vil si at disse typisk varer 2-3 år før de er helt ubruklige i spill på medium/high. (skjerm varer så lenge du vil ha den..)

 

hvis du bruker 15-25k på pcen hvert 1,5-2 år vil du ALLTID kunne kjøre de feteste spillene med gode detaljer og høy oppløsning. hvis du kjøper pc for 50k så kan du kjøre de feteste spillene i 1-1,5 år før du må nøye deg med lavere oppløsning (ikke bra for LCD) etter 3 år så blir super pcen din som ett 6600 i FEAR og BF.

 

konklusjon:

 

25k hvert 1,5-2år = kjøre beste/nestbeste detaljer så lenge du har pcen.

50k hvert 3 år = kjøre absolutt maks i 1,5 år for så å måtte nøye deg med Medium i 1,5 år til.

 

Hvis du absolutt vil ha det beste foreslår jeg at du setter 500,- i banken hver mandag. (200.- mer en det du gjør)

uten å ha noen kjennskap til din økonomi tror jeg dette skulle gå glatt uansett hvor mye pizza du spisser eller hvor mange bøter du betaler.

 

da kan du kjøpe super pc hvert 2 år.

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

penger er til for å brukes...

 

har budsjetter på alt jeg, og veit godt hva hver kr går til.

 

Dvs. jeg driter i hva det koster så lenge jeg har penger til det og har planlagt å bruke det på netopp det det var tiltenkt.

 

Jeg hater uforutsette utgifter, men så lenge det er planlagt så er det ok.

 

Den som synes 300 kr i uka er mye burde finne seg ny jobb... Jeg forsørger familien (kona+ett barn) alene, har ny bil, ny telefon, greit hus, og penger til overs...

 

Synes det er greit å bruke det på PC jeg...

kunne brukt mer om nødvendig, men det var det jo ikke....

 

Det blir nok en versjon av altarnativ A da ja, eller ca. 62.400 på 4 år totalt.

Blir sikkert greit det ja...

 

50.000 pc'n, gjør sikkert nytten i to år i hver fall... :tease:

 

500 kr pr. uke synes til iog med jeg er litt overkill, jeg synes 300 er helt passe...

Lenke til kommentar
Det blir nok en versjon av altarnativ A da ja, eller ca. 62.400 på 4 år totalt.

Blir sikkert greit det ja...

 

5782419[/snapback]

Flott at du velger alt A :D

 

... tipper mange her blir glade av at du ikke bruker pengene dine på den 50k greia :)

Endret av ntec
Lenke til kommentar
Det blir nok en versjon av altarnativ A da ja, eller ca. 62.400 på 4 år totalt.

Blir sikkert greit det ja...

 

5782419[/snapback]

Flott at du velger alt A :D

 

... tipper mange her blir glade av at du ikke bruker pengene dine på den 50k greia :)

5782436[/snapback]

Vel.. de er jo litt sent ute da... Monster maskinen jeg har kjøpt nå (som ikke er levert enda) kostet jo mer en 50....

vel.. den har vel blitt litt billigere på grunn av ventetiden kanskje...

 

Øøøøø... den har faktisk tapt seg med 3-4 tusen siden jeg bestillte den

Kanskje jeg kan mekke vannkjøling for overskuddet... :whistle:

 

Du har enda ikke svart på ka du jobber med. og en PC til 15 000 vært 1,5 år og vært 3 år ny Skjerm tror jeg hadde vært smartest ;)

5782638[/snapback]

Har det noe å si hva jeg jobber med da...?

Jeg jobber fra 07:20 til 16:20 hver dag (hvorav 1 time er frivillig overtid)

Så er det hjem til middag som kona har ferdig hver dag.

Når guttungen har lagt seg er det litt PC tid.....

 

Min maskin jeg har nå er to år gammel, og like "sprek" som en maskin man må gi 10-15000 kr for i dag..... den kostet ca. 30.000 ny inkludert skjerm. (dritt maskin forøvrig)

 

Og slikt holder i hvert fall ikke i 2 år det er helt sikkert....

Lenke til kommentar
Øøøøø... den har faktisk tapt seg med 3-4 tusen siden jeg bestillte den
Jeg jobber fra 07:20 til 16:20 hver dag (hvorav 1 time er frivillig overtid)

Siden den allerede er bestillt så må du selvfølgelig betale prisen som du bestillte den for. Altså har du tapt 3-4.000 kr allerede før maskinen er levert. For å sette det litt i perspektiv så kunne du for den prisen droppet overtid i to hele måneder (da regner jeg 40-53 arbeidsdager og 150 kr/time og 50% toppskatt). Jaja, hvis du synes data er så morsomt at det er verd å sitte på jobb i 40-53 timer ekstra for å få råd til å vente i noen måneder ekstra på levering av de siste og råeste delene så versågod ;) Tenk på det når du sitter på jobb i mai/juni og det er nydelig grillvær ute, ungene leker på plenen og kottelettene bare venter på å bli grillet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Øøøøø... den har faktisk tapt seg med 3-4 tusen siden jeg bestillte den
Jeg jobber fra 07:20 til 16:20 hver dag (hvorav 1 time er frivillig overtid)

Siden den allerede er bestillt så må du selvfølgelig betale prisen som du bestillte den for. Altså har du tapt 3-4.000 kr allerede før maskinen er levert.

5783500[/snapback]

Neida..

jeg må så absolutt ikke betale mer enn det er verd når jeg faktisk får den maskinen... Det er i hvert fall det jeg har avtalt med PS Østereng og Hattelco.

 

men det er riktig som du sier at den taper seg fort i verdi ja....

Og jeg får forresten ikke betalt for å jobbe overtid, så jeg tjener ikke noe på skippe det nei.. :no:

 

Men når du sier det... Nå er det snart sommer og sol ja....

Og da blir det ikke så mye PC tid for noen av oss nei..... :thumbup:

 

Guud det skal bli godt å ta turen ut på hytta, sitte på bryggen og kose seg med en iskald øl..... eller ta en tur i båten....

 

Skikkelig slag under beltestedet Simen1, det er faktisk snø her enda...

 

EDIT: leif ja

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Hehe... Latterlig forhold du har til penger. Hadde jeg vært diktator her på berget hadde jeg satt deg under overformynderiet.

 

- Er du 100% gjeldsfri?

- Ser du ikke verdien i å akkumulere penger?

 

Latterlig å *måtte* bruke opp pengene sine på denne måten.

 

Går du på butikken og tenker "nå må jeg kjøpe mat for 3000", fast bestemt på å bruke opp alt selv om det innebærer å drasse med deg 15 kg appelsiner som vil mugne før du er ferdig med første 10%?

 

Men jeg er sikker på at Hattelco elsker deg. Og småfniser bak ryggen din... :tease:

 

Edit: Beklager spydigheten. Så nettop dette:

Betroz, du må huske at det er slike kunder som gjør at vi andre kan få det nest beste billig.

5431396[/snapback]

og har dermed konkludert med at du selv vet best.. :thumbup:

 

Er fullt klar over at 300 i uka ikke er en stor sum. Det er uansett litt tåpelig å kaste bort 50 000 i en omgang når du må oppgradere kun en måned eller to senere enn om du hadde brukt 20 000.

 

Men som sagt, du vet best. :thumbup:

Endret av px
Lenke til kommentar
Men jeg er sikker på at Hattelco elsker deg. Og småfniser bak ryggen din...  :tease:

5783875[/snapback]

Viss Hattelco gir meg den servicen jeg føler jeg skal ha så kan de bare le..

Det er tross alt kunder de lever av... :cool:

 

Vel.. jeg synes fortsatt ikke 300 kr uka er mye penger...

 

HeAtHeN: bare for å ha spurt, hva slags maskin er det du har fra før, siden den er like sprek som en til 15k nå?

5783682[/snapback]

Det var en HP Pavilion T380 (det var faktisk en sånn hjemme PC løsning som jeg betalte ut i høst grunnet bytte av juridisk eier av firma)

 

nå skal det sies at dette må ha vært århundrets dårligste kjøp da... :blush:

Her snakker vi skikkelig ran av blåøyde medarbeidere.. hehehehe

 

Jeg angret på dette kjøpet allerede etter 2 måneder, men her var jeg bundet av en 3 års avtale, og den kunne ikke brytes sånn uten videre...

 

Maskinen var utdatert allerede før jeg fikk den, og at jeg måtte betale en blodpris for den dritten....

 

Jeg fikk etter denne nok av hjemme pc løsninger og sparte heller litt hver måned i isteden... og derfor denne nye maskinen...

 

Måtte forresten bytte ut skjermkortet allerede etter noen få måneder da dette var elendig; kjøpte da et Radeon X800 XT.

 

Når jeg sier 10-15 tusen, så er det godt mulig at det er nærmere 10 da.. :blush:

Jeg baserte egentlig denne påstanden på en maskin en kamerat fikk her om dagen. Denne kostet ca. 13.000 og hadde ikke sjans i havet med å møte min maskin.

Vel.. var kanskje litt tynt grunnlag da men...

 

EDIT: se vedlegg for gammel røys

post-42880-1142881782_thumb.png

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Men jeg er sikker på at Hattelco elsker deg. Og småfniser bak ryggen din...  :tease:

5783875[/snapback]

Viss Hattelco gir meg den servicen jeg føler jeg skal ha så kan de bare le..

Det er tross alt kunder de lever av... :cool:

 

Vel.. jeg synes fortsatt ikke 300 kr uka er mye penger...

 

HeAtHeN: bare for å ha spurt, hva slags maskin er det du har fra før, siden den er like sprek som en til 15k nå?

5783682[/snapback]

Det var en HP Pavilion T380 (det var faktisk en sånn hjemme PC løsning som jeg betalte ut i høst grunnet bytte av juridisk eier av firma)

 

nå skal det sies at dette må ha vært århundrets dårligste kjøp da... :blush:

Her snakker vi skikkelig ran av blåøyde medarbeidere.. hehehehe

 

Jeg angret på dette kjøpet allerede etter 2 måneder, men her var jeg bundet av en 3 års avtale, og den kunne ikke brytes sånn uten videre...

 

Maskinen var utdatert allerede før jeg fikk den, og at jeg måtte betale en blodpris for den dritten....

 

Jeg fikk etter denne nok av hjemme pc løsninger og sparte heller litt hver måned i isteden... og derfor denne nye maskinen...

 

Måtte forresten bytte ut skjermkortet allerede etter noen få måneder da dette var elendig; kjøpte da et Radeon X800 XT.

 

Når jeg sier 10-15 tusen, så er det godt mulig at det er nærmere 10 da.. :blush:

Jeg baserte egentlig denne påstanden på en maskin en kamerat fikk her om dagen. Denne kostet ca. 13.000 og hadde ikke sjans i havet med å møte min maskin.

Vel.. var kanskje litt tynt grunnlag da men...

5783942[/snapback]

 

Nå kan du på ingen, ingen, ingen, ingen, ingen måte sammenligne en ferdigbygd (HP, FujitsuSiemens osv) med en selvbygd... Du betaler for merke, merke, merke og atter mer merke - og en latterlig dårlig serviceavtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...