Gå til innhold

PC syklus (ny hvert 2 år VS hvert 3 år) 75vs150000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste prinsippet du må huske på ang. innkjøp av PC deler er:

 

Toppmodellen er alltid overpriset til Helvete!

 

Eksempel:

Athlon64 X2 4800+ pris: ca5500kr

Athlon64 FX60 Pris: ca 8800kr

 

Det er en forskjell på 200Mhz på disse CPUene. Er 200Mhz verd 3000kr? I min mening, aldri i livet! Du vil aldri, aldri merke forskjell på dem i annet enn benchmark programmer!

 

Og seriøst. Hvis du brenner av 10000kr på en skjerm så forventer du den å holde i 3 år? seriøst? Den vil holde i iallefall 6 år når du kjøper en så god skjerm! Samme gjelder lydkortet til en viss grad. Det varer kanskje ikke 6 år, men du trenger iallefall ikke bytte ut alle delene hver gang du kjøper ny PC! Du trenger altså absolutt ikke budsjettere med nye komponenter på ALT!

 

Btw ang. et kjøpet = 2x1024 brikker på AMD er alltid bedre enn 4x512! Men det er det kanskje noen i den tråden som har nevnt alledede (burde iallefall ha gjort det)

 

Tror du får mye mer igjen for pengene ved å 1. Lær deg hva det dreier seg om! (noe du sier du har begynt å gjøre, bra! godt start :) )

2. Tror du får mye mer igjen for pengene med å bruke 10000-15000 hvert 1.5år enn 25000 hvert 3...

Lenke til kommentar
Hva jobber du egentlig med ?

 

Tenker, siden du trenger så stor maskin ... ? Hva bruker du PC'en til ?

5776622[/snapback]

Selvfølgelig også vesentlig. Prosessoren min er passe rå, dvs det jeg hadde råd til, men i det minste en tokjerne. Jeg har greit med minne, selv om jeg kunne tenkt meg mer enn de 2GB. Skjermkortet mitt er av billigste sort, rett og slett siden jeg ikke har behov for noe mer.

 

Så, med fare for å gjenta meg selv: Need to have, not nice to have. Det hadde vært bortkastede penger for meg å bruke 3000 kroner til på skjermkort.

Lenke til kommentar

a synes jeg er det beste.

fin måte å gjøre det på.spare litt hver mnd.

den pcen du har bestil er helt konge.funker fint i 2år.

har du pc som hobby så er vel ikke 25000 så mye på 2år.

sikkert leifer.

2x1gig er et must på amd.er ikke sikkert det vil starte med 4 brikker.

Endret av nosto
Lenke til kommentar
MrLee: Ja, vi har fortalt HeAtHeN hundeogørten ganger at han må velge 2x1024 istedetfor 4x512, men han har blitt fortalt av de superfantastiske Hattelco at det ikke spiller noen rolle... Jeg blir matt...

5776823[/snapback]

En ting er det ytelsesmessige, en annen ting er oppgradering. Sukk...

 

Edit: Og forøvring, ang skjermvalg: Jeg antar at det er 24" Widescreen skjerm som står på handlelisten. Rent personlig hadde jeg heller kjøpt to 20" Widescreen til ca 8000 enn 1 24" til nesten 12000. Med de prisene Dell har i dag vil jeg hevde at det er direkte sløsing med penger å kjøpe 24" Widescreen, men det er nå min mening...

Endret av roac
Lenke til kommentar

såvidt jeg ser det, så bør du gå for alternativ A.

 

men til allle dere andre:

 

ang. skjerm.

når man kjøper seg en så kraftig pc som mange gjør i dag, så er det ikke vits å sitte å knøle med en skjerm med liten oppløsning (f.eks. 1280x1024)

 

en skjerm med en oppløsning på f.eks. 1920 x 1200 er ganske mye i dag, men jeg merker at stadig flere i dag får seg denne oppløsningen (de oppløsningene over er mye mye dyrere).

 

dette vil også gi skjermkortene noe å jobbe med, siden man allerede sitter med lcd, og ikke tjener på å ha mer enn 70 fps.

Lenke til kommentar
Mitt tips er heller å bruke 10-15k hvert 1,5 år :) Da har man hele tiden en mye mer oppdatert maskin enn slike "skippertak" prosjekter gir.

5774188[/snapback]

Enig! 15.000 kr per 1,5 år vil gi en pris på ca 830 kr/mnd og etter min mening være et alternativ som er både billigere og i gjennomsnitt mer oppdatert enn A og B.

 

Hvis man er ennå smartere så klarer man å time innkjøpene til når man trenger en oppgradering og når det lønner seg mest å oppgradtere. F.eks at man kjøper skjerm med lengre intervaller og kjøprt skjermkort med kortere intervaller. Og at man ikke kjøper nytt etter 1,5 år bare fordi det har gått 1,5 år, men fordi man trenger det og at man venter til et tidspunkt der oppgraderingen vil gi merkbare forbedringer. F.eks at man driter i å oppgradere fra en Athlon64 FX55 til en FX57, men venter til FX60 kommer.

 

Hva jobber du egentlig med ?

 

Tenker, siden du trenger så stor maskin ... ? Hva bruker du PC'en til ?

5776622[/snapback]

Det lurer jeg også på. Jeg vil vite bruksområde (både for optimalisering av oppsettet, oppgraderingsstrategi og for å fortelle hvilke ting som er unødvendig overdimensjonert)

 

Det viktigste prinsippet du må huske på ang. innkjøp av PC deler er:

 

Toppmodellen er alltid overpriset til Helvete!

 

Eksempel:

Athlon64 X2 4800+ pris: ca5500kr

Athlon64 FX60 Pris: ca 8800kr

 

Det er en forskjell på 200Mhz på disse CPUene. Er 200Mhz verd 3000kr? I min mening, aldri i livet! Du vil aldri, aldri merke forskjell på dem i annet enn benchmark programmer!

5776640[/snapback]

Enig! Det skal ekstremt sære behov til for at det skal kunne anbefales å bruke så mye penger på så lite ekstra.

 

PS. Et tips dersom man har så mye penger at man ikke vet hvor man skal gjøre av det: Ikke mist hodet og gå til meningsløse innkjøp. Gi heller en del av pengene til veldedige formål, eller andre meningsfyllte ting og velg en PC med et mer edruelig pris/ytelse-forhold.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
ang. skjerm.

når man kjøper seg en så kraftig pc som mange gjør i dag, så er det ikke vits å sitte å knøle med en skjerm med liten oppløsning (f.eks. 1280x1024)

5777145[/snapback]

Ikke umiddelbart enig. Jeg ser det som mer sannsynlig at jeg kjøper to 17" med en oppløsning på 1280x1024 enn en større skjerm med høyere oppløsning. Unntaket vil kanskje være 20" Widescreen fra Dell, men den vil jeg neppe få råd til før tilbudet på den er over likevel.

 

Men, hva som er mest hensiktsmessig kommer selvfølgelig an på bruken.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Slenger meg på koret som sier alternativ A. :)

 

Med en PC til 50.000 vil du sannsynligvis betale sykt mye for bittelitt ekstra ytelse. Og det er jo kjedelig å bare kjøpe seg ny maskin hvert 3.år. ;)

 

Tipper at med 25.000 hvert 2.år får du en maskin som er rimelig toppklasse, uten å kaste bort mange tusen ekstra på noen prosent ekstra ytelse. Går jo an å evt legge i et par ekstra tusenlapper hvis du vil ha en ekstrem skjerm eller no ekstra fancy.

Lenke til kommentar
Bruk litt ekstra på skjerm nå, så bruker du 25000 hvert 2. år, skjermen holder ihvertfall 6 år, og innen den tid får du vurdere om du skal kjøpe en ny.

 

BTW. du får tilnærmet "ultimat" ytelse for 25000, sett at du ikke skal ha 4 gfx i SLI og cpu til nesten 10000 hver gang...

5777611[/snapback]

Da sitter jeg med følgende regnestykke:

 

automtisert sparing 300 kr X 52 uker X 2 år = 31.200

KJØP AV NY PC - 25.000 kr (uten skjerm)

Da sitter vi igjen med 6200 kr som blir stående på konto i to år!

automtisert sparing 300 kr X 52 uker X 2 år = 31.200

KJØP AV NY PC- 37.400 kr (inkludert skjerm)

 

Da har jeg altså i løpet av 4 år en total kostnad på 62.000 kr.

og har en samlet kostnad pr. måned på 1300 kr

 

Viss dere nå legger merke til det så vil jeg altså med denne løsningen "spare" 89 kr pr. måned sammenlignet med å kjøpe en maskin til 50.000 hvert tredje år.

 

Hummm......

Dette var kanskje den beste formelen..

Dette må jeg gruble litt på ja.....

 

EDIT:leif er sjef

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
jeg vil si at formelen din er basert på litt feil tenkemåte.  Det du forutsier er at du har ett visst beløp som SKAL brukes på PCutstyr?

 

bruk de sparte penga på noe annet istedet ;=)

5778906[/snapback]

Applaus

 

Hvis vedkommende har bestemt seg for at han skal bruke et bestemt beløp i måneden uansett, da gir jeg opp. I mine øyne er det knapt mulig å ha en mindre økonomisk forsvarlig tilnærming til PC-kjøp, og siden vedkommende ikke har forstått det etter så mange klare hint i denne tråden, da er det ikke håp.

Lenke til kommentar
jeg vil si at formelen din er basert på litt feil tenkemåte.  Det du forutsier er at du har ett visst beløp som SKAL brukes på PCutstyr?

 

bruk de sparte penga på noe annet istedet ;=)

5778906[/snapback]

Hvis vedkommende har bestemt seg for at han skal bruke et bestemt beløp i måneden uansett, da gir jeg opp. I mine øyne er det knapt mulig å ha en mindre økonomisk forsvarlig tilnærming til PC-kjøp, og siden vedkommende ikke har forstått det etter så mange klare hint i denne tråden, da er det ikke håp.

5779347[/snapback]

Synes faktisk det er en merkelig holdning her inne nå... *

For at man skal kunne kjøpe noe som helst her i verden må man jo sette opp et budsjett... altså planlegge økonomien sin...

Skjønner godt at diverse folk her inne finner det uforsvarlig å kjøpe maskinvare til slike summer, men så bruker de kanskje pengene opp på røyk og fyll i steden...

Eller kanskje man ikke planlegger økonomien sin i det hele tatt og må ta slike kjøp med pappas penger eller med betalings kort...

 

Viss man ikke planlegger så får man ikke gjennomført noe som helst..

 

Hva er 300 kr i uka da... 5 pakker røyk ?

 

Så hvordan skal man kunne kjøpe seg noe som helst viss man ikke sparer da roac og MrLee, har dere noe svar på det....

 

Selvfølgelig bestemmer jeg meg for å bruke en gitt sum på PC, noe pluss minus selvfølgelig, men ellers blir det jo bare tull.....

 

Lurer på hvordan dere hånterer lån og personlig økonomi altså....

 

* dette gjelder ikke alle

Lenke til kommentar

Tja, nå handler ikke dette om personlig økonomi, jeg kunne fint ha vært mangemillionær, men jeg hadde fortsatt ikke brukt 50.000 kroner på en PC, litt av gleden forsvinner med å ha "alt ferdig".

 

Det er ingen som skyter deg (HeAtHeN) for å bruke masse penger på PC, og ja, det er nok en del som er misunnelig på maskinen du får, men jeg, sammen med de fleste andre, synes det er ett vanvittig tåpelig pengeforbruk.

 

Skjermen kan til nøds forsvares til sitt bruk, men resten av maskinen er for det første dårlig konfigurert og latterlig høyt priset.

Lenke til kommentar

Det at det finnes ennå dummere ting (les: røyk) å bruke pengene på betyr ikke at en slik pengebruk på PC er veldig smart.

 

Klart man må holde styr på økonomien sin, men det går an å bruke litt skjønn også på valg av utstyr ut i fra bruksmønster, hva som gir mest for pengene, og strategisk planlegge gode tidspunkter å oppgradere. Og ikke minst: Vurdere hva man skal bruke sparepengene ut i fra andre behov og ønsker i livet enn en kunstig mal for hvor mye man skal bruke. Plutselig en dag blir dama gravid, du ødelegger bilen og får ikke noe på forsikringa fordi det var du som var skyld skaden, huset får skader pga flom i kjelleren etc. Mye rart kan skje og jeg vil påstå at det er smartere å drive med generell sparing og se an situasjonen for hver gang man skal oppgradere. Kanskje man burde utsette eller fremskynde en oppgradering? Kanskje man bør bruke et annet beløp osv.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er dumt å spare opp penger.

 

jeg mener bare at det er dumt å fastsette en viss sum penger (om du har spart eller ikke..) og si "jeg skal kjøpe pc for denne summen", også padde opp prisen på PCen ved å kjøpe det råeste av det råe for å oppnå denne prisen når det er mye mye bedre kjøp der ute...

Lenke til kommentar

det jeg ville gjort er følgende:

 

320x78=25 000

 

Bruk 15 000 på pc, reis så til syden eller ett annet reisemål som interesserer deg for de 10 000 du sitter igjen med.

 

For min del vil en pc til 15 000 hvert 1.5 år være mer enn bra nok, og en reise i tillegg gir meg mye mer opplevelser og minner enn en pc til 25 000.

 

Vil det ikke være utrolig surt å bruke opp mot 50 000 på en pc, for så å se at den har sunket med 25 000 i verdi på utrolig kort tid?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at det er dumt å spare opp penger.

 

jeg mener bare at det er dumt å fastsette en viss sum penger (om du har spart eller ikke..) og si "jeg skal kjøpe pc for denne summen", også padde opp prisen på PCen ved å kjøpe det råeste av det råe for å oppnå denne prisen når det er mye mye bedre kjøp der ute...

5779817[/snapback]

Istemmes. Jeg unner folk det de måtte ha råd til av PCutstyr, eller enda mer enn de har råd til for den saks skyld. Men, med respekt å melde, å bestemme seg for hvor mye penger man skal bruke først, og så se hva man kan få for pengene, er ikke noen god økonomisk tilnærming. Det kan godt være at man kan bruke mindre penger og få tilnærmet like god PC. Eller at man må bruke 500 eller 1000 kroner mer for å få noe som gir en god forbedring.

 

Det samme gjelder med oppdateringen. Jeg kunne vente i 5 år før jeg oppgraderte, med tanke på det bruksmønsteret jeg hadde. Neste oppgradering kom under ett år senere, på grunn av endret bruksmønster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...