Gå til innhold

PC syklus (ny hvert 2 år VS hvert 3 år) 75vs150000


Anbefalte innlegg

Bygging av PC, oppsett av innstillinger og slikt er jo halve gleden jo :D

Deilig følelse når man har lagt inn OS, flashet bios, overklokket CPU og skjermkort, og ser at det virker :cool:

5794630[/snapback]

Men desto verre hvis det ikke virker. Jeg skjønner meg på Heathen, ikke alle liker å tukle med teknikk og denslags. Ikke jeg heller :) Spesielt med en PC til mange titusen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bygging av PC, oppsett av innstillinger og slikt er jo halve gleden jo :D

Deilig følelse når man har lagt inn OS, flashet bios, overklokket CPU og skjermkort, og ser at det virker :cool:

5794630[/snapback]

Men desto verre hvis det ikke virker. Jeg skjønner meg på Heathen, ikke alle liker å tukle med teknikk og denslags. Ikke jeg heller :) Spesielt med en PC til mange titusen!!

5794676[/snapback]

Vi er alle forskjellig ja, og all ære til dem som faktisk kan dette....

 

Jeg leste akkurat på DFI Street sitt forum, av en bruker som het noe med Angry, en av mod'ene der inne, at forskjellene i timings kontra minnebåndbredde etc kun har innvirkning på _noen_ syntetiske tester, og at forskjellen på 1T og 2T heller ikke har nevneverdig innvirkning på ytelsen..

 

Link til tråden om timings, dividere, 1T/2T

5787042[/snapback]

 

Ingen RAM entusiaster som vil kommentere denne her eller?

Lenke til kommentar
Jeg leste akkurat på DFI Street sitt forum, av en bruker som het noe med Angry, en av mod'ene der inne, at forskjellene i timings kontra minnebåndbredde etc kun har innvirkning på _noen_ syntetiske tester, og at forskjellen på 1T og 2T heller ikke har nevneverdig innvirkning på ytelsen..

 

Link til tråden om timings, dividere, 1T/2T

5787042[/snapback]

Ingen RAM entusiaster som vil kommentere denne her eller?

5794829[/snapback]

Det stemmer godt det Tore sier. Timings har relativt lite å si i tester av virkelige programmer. I de testene jeg har sett er ytelseforskjellene mellom billig og dyrt minne (slappe vs. stramme timings) rundt 0-2%. Jeg fant ikke den tråden jeg letet etter i farta, men kan gjøre et nytt forsøk etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg oxo ja, og det skal bli sinnsykt spennende å få maskinen.

Jeg er litt mot strømmen bare, jeg synes ikke det er gøy å bygge PC i det hele tatt og liker det best når det blir levert ferdig.

 

Synd at det har blitt så mye venting bare, men sånn er det...  :cry:

5787714[/snapback]

 

Selv om du ikke liker å bygge sammen en pc, så tar det maks 2-4 timer for en som aldri har gjort det før(med mindre du skal ha inn vannkjøling eller lignende, det kan ta tid). Fordelen er at du kan sette sammen systemet akkurat hvordan du vil, og ikke begrense deg til hva hattelco og gjengen der vil levere til deg(*host* 4x512mb cl3 Geil *hark*).

 

Men for å komme tilbake til saken: Jeg ville aldri brukt 50k på en pc(med mindre lønnsslippen din inneholder veldig mange siffer). Da ville jeg mye heller brukt 25k, også oppgradert etter 1,5 år istedenfor etter 3 år. Skjerm beholder du lenger :)

Lenke til kommentar

Lite vits i å poste om dette her nå. Vent heller 2 år å se hva som er på markedet da og hva som muligens kommer ut på markedet året etter.. Tror ikke det er så mange som vet så mye om hva vi har på markedet om 2 eller 3år enda og hva det isåfall vill yte og da mener jeg at det er ingen vits i å prøve å finne en syklus på dette nå..

Hvis du helt fint klarer å spare 350kr ekstra i måneden så hvorfor gjør du ikke det uansett uavhengig om du kommer til å kjøpe pc hvert 2 år eller hvert3 år?

Lenke til kommentar
Lite vits i å poste om dette her nå. Vent heller 2 år å se hva som er på markedet da og hva som muligens kommer ut på markedet året etter.. Tror ikke det er så mange som vet så mye om hva vi har på markedet om 2 eller 3år enda og hva det isåfall vill yte og da mener jeg at det er ingen vits i å prøve å finne en syklus på dette nå..

Hvis du helt fint klarer å spare 350kr ekstra i måneden så hvorfor gjør du ikke det uansett uavhengig om du kommer til å kjøpe pc hvert 2 år eller hvert3 år?

5795841[/snapback]

Og hvorfor ikke bruke en fornuftig sum på en kraftig spille-pc og spare resten? Penger er greit å ha.

 

Samtidig reagerer jeg litt på at du stoler slik på Hattelco. Husker jeg leste en tråd om faren til en på forumet som ble lurt da han ikke stolte på sønnens datakunnskaper og trodde expert da de sa en skikkelig dårlig og dyr pc var kjempebra. "De jobber jo i bransjen..."

 

Det blir akuratt samme greia. Gå for 2x1024.

Lenke til kommentar

vil bare si at hatletto (eller hva de heter) er interessert i å tjene mest mulig penger, så de stapper deler i maskinen som er billigst mulig for dem og selger til samme pris som om det hadde vært dyre deler!

 

Klart vet vi hva som er på markedet om 2 år!

Tror du at utviklingen vil kolapse/skyte i været (med andre ord: være anneledes enn det den har vært de 25 siste årene) de neste to årene?

Man kan enkelt regne seg fram til hvor bra utstyr man har om to år ved å vite at hastigheten/ytelsen fordobles hver 18. måned.

Lenke til kommentar
Man kan enkelt regne seg fram til hvor bra utstyr man har om to år ved å vite at hastigheten/ytelsen fordobles hver 18. måned.

5796487[/snapback]

 

Det er bare en litt tommefingerregel, og spesielt på cpu-markedet har nok den gått noe ned i det siste. Dessuten er det andre ting enn kun ytelse som teller. Nei, det blir for dumt å si det slik... Vi vet ikke hva som er på markedet om 2 år(tror jeg da?). Og utviklingen har absolutt ikke gått jevnt de siste 25 årene...

Lenke til kommentar
Man kan enkelt regne seg fram til hvor bra utstyr man har om to år ved å vite at hastigheten/ytelsen fordobles hver 18. måned.

5796487[/snapback]

 

Det er bare en litt tommefingerregel, og spesielt på cpu-markedet har nok den gått noe ned i det siste. Dessuten er det andre ting enn kun ytelse som teller. Nei, det blir for dumt å si det slik... Vi vet ikke hva som er på markedet om 2 år(tror jeg da?). Og utviklingen har absolutt ikke gått jevnt de siste 25 årene...

5796533[/snapback]

nei nei, ikke helt spesifisert, men vet sånn ca hvordan deter om to år. det jeg reagerte på, var at han sa: "...Tror ikke det er så mange som vet så mye om hva vi har på markedet om 2 eller 3år...".

Det høres ut som at markedet har utviklet seg mer ustabilt enn det den faktisk har gjort.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Eg ville også gått for alternativ A, om jeg måtte velge.

 

Mitt store spørsmål er hvorfor 300kr i uka ikke skal regnes som mye. Det høres kanskje ikke mye ut, men det er akkurat like mye som 1200kr i måneden, som blir svimlende 16400kr (ca. ei normal lønning etter skatt?, dvs 1/12 av årslønn etc.).

 

Om vi nå sier at 16400kr er ditt PC budsjett hvert år ville jeg brukt dem på følgende måte:

 

ÅR1: Kjøpt en 24-30" skjerm samt en PC til ca. 16.000kr og dermed overskride grensa (se nedenfor).

 

ÅR2: Videre ville jeg oppgradert skjermkort og minne året etter, og da spart ca 6000kr, som vi kan si ble brukt i år 1 av regnestykket [da man brukte "for mye"].

 

ÅR3: Dette året ville jeg kjøpt nytt hovedkort, prosessor, grafikkkort og kanskje minne. Om det blir rester så går det til nedbetaling av "lånet" fra år 1 i regnestykket.

 

ÅR4: Oppgradere skjermkort og minne, samt kjøpe en projektor til ca 10.000kr til å komlementere PCskjermen.

 

Dette regnestykket kunne forsåvidt fortsatt i det uendelige, og munner ut i noe sånt som å oppgradere hele riggen annethvert år, og mellom disse oppgradere skjermkort + noe artig leketøy (se projektor) :)

 

I tilfelle det ikke er noe "leketøy" man kunne tenke seg så kan jo pengene altids settes av til å forbedre omgivelsene til PCen. Når vi har hjemmekino, så hvorfor ikke PC-rom med lydmatter, total suround etc?

 

Sistnevnte ville jeg aldri gjort selv, men jeg tror det ville være en mer givende investering i forhold til absolutt top-notch PC, ettersom lydmatter etc. ikke så fort går ut på dato ;)

 

Selv har jeg nå ca. 30k som skal brukes på PC, men det vil ikke bli noe problem ettersom jeg ideelt sett vil ha både projektor (til spill), skjerm (til de ganger spillinga ikke er "så" givende at jeg vil bruke lampepenger på det), spillePC og en liten og nett laptop til studier og projektering på jobb.

 

Alt i alt har i alle fall jeg ingen problem med bruke opp ett ellers bugnende busjett på PCting.

 

Beste ønsker

Rasmus Haugen Sandvik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...