Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ØD tenker på når han sier HTPC, er nok en maskin hvor bildekvalitet har førsteprioritet. Her trengs det en del power og tweaking for å oppnå optimalt resultat. Les gjerne HWs artikkelserie hvor de bygger HTPC.

5770101[/snapback]

Jepp, men jeg ser ikke noen grunn til å ikke tweake en mediapc på samme måten. Så den forskjellen holder ikke. Det er vel de ferreste som bare bruker htpc'en til dvd filmer.

Lenke til kommentar

Kjempefint at hardware.no endelig tar for seg anbefalinger til en Media Center PC. Jeg skal snart selv bygge meg en slik, og har ikke bestemt meg for hvilke komponenter jeg velge.

 

Jeg ble derimot svært overrasket over de valgene som artikkelforfatteren gjorde uten noen videre begrunnelse. For meg virker det som det settes sammen en ganske så ordinær PC med et TV-kort.

 

Kabinettet ser egentlig ikke noe spesielt stilfullt ut. Det er dessuten nesten en halv meter dypt, noe som passer svært dårlig inn under en flat-tv som henger på veggen. Det vil også være vanskelig å få det til å passe inn i en ordinær TV-benk. Det er videre merkelig at man gikk for et kabinett med hele 3 bråkende vifter, og ikke for en strømforsyningen som er passivt kjølet.

 

Hvorfor man valgte et socket 939 hovedkort er også et stort mysterium, i stedet for et hovedkort som støtter Pentium M eller Core duo. I hvert fall i min bærbare med Pentium M starter ikke viften med mindre prosessoren presses opp i full ytelse over tid (jfr. SpeedStep teknologien). En slikt system burde være velegnet for en stille Media Center PC som kunne stå på døgnet rundt uten å høres, samtidig som strømregningen holdes lav. Har f.eks. det valgte hovedkortet strømsparefunksjoner som gjør at komponenter slår seg av når de ikke er i bruk? (jfr. varmeutvikling) Støtter det dynamisk regulering av hastigheten på disse bråkede viftene? (slik at de ikke durer å går når man vil ha det litt stille i stuen)

 

Valg av harddisk ble også gjort uten noen spesielle vurderinger. Det ble ikke skrevet noe om hvordan man skulle redusere støyen fra harddisken, noe som kan være et av de mest bråkede elementene i en Media Center PC. Hvorfor vurderte man ikke en støysvak 2,5" harddisk, slike som vanligvis brukes i bærbare? Eller kanskje en flash-disk til operativsystemet? Disken trenger vel ikke all verden av ytelse for å lagre TV-opptak, spille av en DivX/Xvid film eller spille av musikksamlingen? Mange har gjerne som meg i dag en ordinær PC, og dermed kommer en ny Media Center PCen som et tillegg i stuen. Dataene kan bli liggende på den ordinære PCen og hentes over nettverket. (Evt. en ekstern USB-disk til musikk/bilder/film. Det kan jo hende man vil ta denne med seg på hytten eller til venner osv.) Jeg kan uansett ikke skjønne at det var et stort "krav" at Media Center PCen skulle ha mange brønner for både 3,5 og 5,25 enheter.

 

Alternativt kunne man valgt den nye Via C7 ULV prosessoren som var omtalt er om dagen, hvis denne er tilgjengelig. Det er en del små pene lydløste ITX-kabinetter på markedet. Dersom man putter inn et godt TV-kort med innebygget MPEG-encoder, og kanskje et skjermkort/lydkort som kan avlaste prosessoren, vil man da få et godt Media Center PC system? Ikke vet jeg.

 

Til dem som blander inn HTPC, så oppfattet jeg det slik at artikklen ikke skulle handle om dette, men om å finne riktig hardware til den primære bruken av Windows Media Center, som er TV, musikk og fotovisning på flat-tv. Jeg kan derfor ikke helt skjønne kritikken av lydkortvalget, selv om også dette burde være bedre forklart og begrunnet.

 

Flott med Microsoft Media Center tastatur og fjernkontroll. Jeg har testet dette tastatur og det er helt i en klasse for seg.

Lenke til kommentar
Det ØD tenker på når han sier HTPC, er nok en maskin hvor bildekvalitet har førsteprioritet. Her trengs det en del power og tweaking for å oppnå optimalt resultat. Les gjerne HWs artikkelserie hvor de bygger HTPC.

5770101[/snapback]

Jepp, men jeg ser ikke noen grunn til å ikke tweake en mediapc på samme måten. Så den forskjellen holder ikke. Det er vel de ferreste som bare bruker htpc'en til dvd filmer.

5770281[/snapback]

Den absolutte førsteprioritet på HTPC er film (DVD), og ingenting annet bør ikke komme i veien for det.

En media-PC er en sentral enhet i huset hvor man kan få tilgang til mange forskjellige medier, f.eks musikk, TV, film (DVD), radio og internett.

 

Dvs. at det ikke er nødvendig å tweake en media-PC noe særlige, bare sørge for at det er nok funksjonalitet og at det er så tilgjengelig som mulig.

Lenke til kommentar

Ser i hvert fall ikke noen grunn til å tweake på bildekvaliteten når man uansett har et analogt tv-signal.

 

Hadde vært fint om det fantes noen gode DVB-S kort med mulighet for flere interne kortlesere - gjerne med softcam ala Dreambox.

Dreambox'en er jo ypperlig til sitt bruk, men den har dessverre ikke nok hardware-ressurser til å vise film med mpeg4-komprimering.

Lenke til kommentar
Jeg for min del ønsker å se at denne kan kobles til et trådløst nettverk. Mine antagelser vil være at man etterhvert vil få lagring på et sentralt sted i huset. Enten vi hdd's som tilbyr ethenet eller andre spennende løsninger (www.thecus.com eller egen dedikert server). Uansett blir verden trådløs.

 

 

Og jeg tror dere kunne hatt enda mer nytte av å basere dere på et inteloppsett og satset på Intel® Viiv™ Technology med en snasen dualcore i sentrum ;D (for ikke snakke om wlan)

 

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig, personlig ser jeg ikke den store vitsen med trådløst nett på en stillestående boks, spesielt ikke når trådbasert nett har såpass mye bedre ytelse.

 

Ellers lurer jeg litt på hva konkret du vil oppnå med et ViiV-oppsett? Hva kan det gjøre, som dette oppsettet ikke kan? Det er vel heller ikke slik at det holder å kjøpe VIiV-komponenter og kaste det sammen for at det skal bli en ViiV-PC såvidt jeg har skjønt. Egentlig lar jeg meg imponere så veldig av ViiV-systemet, for mye software-begrensninger virker det som.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kabinettet ser egentlig ikke noe spesielt stilfullt ut. Det er dessuten nesten en halv meter dypt, noe som passer svært dårlig inn under en flat-tv som henger på veggen. Det vil også være vanskelig å få det til å passe inn i en ordinær TV-benk. Det er videre merkelig at man gikk for et kabinett med hele 3 bråkende vifter, og ikke for en strømforsyningen som er passivt kjølet.

5770331[/snapback]

 

Om det ser bra ut eller ikke er vel smak og behag, selv har jeg tower versjonen til min "vanlige" pc, cavalier 3 sort, og jeg vil påstå at det ser meget lekkert ut! og jeg regner med pris var en rimelig viktig del av denne avgjørelsen ettersom slike kabinetter ofte koster rundt 2000,-

 

Når det gjelder størrelsen så må det isåfall være tv-benken din det er noe galt med. Dimensjonene på Cavalier 4 er 420x 438x 135 (D x W x H), noe som ikke er mye lengre enn standard mål på hifi komponenter. Til sammenligning er en surround recieveren som f.eks denne 434x429x171mm. Cavalier 4 er altså bare knappe 9mm lengre, noe som må sies og være ganske så passende. De fleste vil vel ha Media Center PC'n sin stående sammen med resten av hjemmekino anlegget sitt i media/tv benken sin.

 

Hvorfor man valgte et socket 939 hovedkort er også et stort mysterium, i stedet for et hovedkort som støtter Pentium M eller Core duo. I hvert fall i min bærbare med Pentium M starter ikke viften med mindre prosessoren presses opp i full ytelse over tid (jfr. SpeedStep teknologien). En slikt system burde være velegnet for en stille Media Center PC som kunne stå på døgnet rundt uten å høres, samtidig som strømregningen holdes lav. Har f.eks. det valgte hovedkortet strømsparefunksjoner som gjør at komponenter slår seg av når de ikke er i bruk? (jfr. varmeutvikling) Støtter det dynamisk regulering av hastigheten på disse bråkede viftene? (slik at de ikke durer å går når man vil ha det litt stille i stuen)

5770331[/snapback]

 

Her regner jeg med det var ytelse vs pris som var bakgrunnen. P-M ville selvsagt vært best med tanke på varmeutvikling og støynivå, men jeg oppfatter dette som og være et litt "budsjetts oppsett."

 

Det er uansett ikke noe problem og kjøle en s939 ned til "lydløst" nivå ved hjelp av stille luftkjøling.

 

Valg av harddisk ble også gjort uten noen spesielle vurderinger. Det ble ikke skrevet noe om hvordan man skulle redusere støyen fra harddisken, noe som kan være et av de mest bråkede elementene i en Media Center PC. Hvorfor vurderte man ikke en støysvak 2,5" harddisk, slike som vanligvis brukes i bærbare? Eller kanskje en flash-disk til operativsystemet? Disken trenger vel ikke all verden av ytelse for å lagre TV-opptak, spille av en DivX/Xvid film eller spille av musikksamlingen? Mange har gjerne som meg i dag en ordinær PC, og dermed kommer en ny Media Center PCen som et tillegg i stuen. Dataene kan bli liggende på den ordinære PCen og hentes over nettverket. (Evt. en ekstern USB-disk til musikk/bilder/film. Det kan jo hende man vil ta denne med seg på hytten eller til venner osv.) Jeg kan uansett ikke skjønne at det var et stort "krav" at Media Center PCen skulle ha mange brønner for både 3,5 og 5,25 enheter.

5770331[/snapback]

Seagate er generellt sett gode disker med tanke på ytelse, stønivå og stabilitet så her ser jeg ikke noe problem ved valget. En 2,5" disk ville blitt altfor dyrt pr GB i en slik pc der lagringsplass er rimelig viktig. Ekstern disk er et dårlig alternativt, ustabilt, krever mye ytelse og man får ingen mulighet for og vibrasjonsdempe harddisken. samt at det blir ekstra rot i stua iform av ledninger og en ekstern komponent. Trådløs streaming funker selvsagt det, men da er det jo forutsatt at man har en annen pc som kan fungere som server. Blir litt teit og ta utgangspunkt i at alle skal ha det.

 

Alternativt kunne man valgt den nye Via C7 ULV prosessoren som var omtalt er om dagen, hvis denne er tilgjengelig. Det er en del små pene lydløste ITX-kabinetter på markedet. Dersom man putter inn et godt TV-kort med innebygget MPEG-encoder, og kanskje et skjermkort/lydkort som kan avlaste prosessoren, vil man da få et godt Media Center PC system? Ikke vet jeg.

5770331[/snapback]

Pris vs ytelse. ITX kabinetter glir uansett ikke like bra inn med resten av hjemmekino komponentene.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er helt enig, personlig ser jeg ikke den store vitsen med trådløst nett på en stillestående boks, spesielt ikke når trådbasert nett har såpass mye bedre ytelse.

 

Ellers lurer jeg litt på hva konkret du vil oppnå med et ViiV-oppsett? Hva kan det gjøre, som dette oppsettet ikke kan? Det er vel heller ikke slik at det holder å kjøpe VIiV-komponenter og kaste det sammen for at det skal bli en ViiV-PC såvidt jeg har skjønt. Egentlig lar jeg meg imponere så veldig av ViiV-systemet, for mye software-begrensninger virker det som.

 

AtW

5770579[/snapback]

 

Det store marked er ikke små gutterom med ledninger overalt .) Folk flest ønsker å ha en løsning uten at det skal trekkes kabler over hele huset. Jeg er overbevist om at fremtiden er trådløs.

 

Jeg brukte pentium M i min mediaPC, den gang jeg bygde det for et par år siden. Men jeg er meget intressert i hva ViiV kan by på. Dette er uten tvil Intels satsning på stuepc fronten og som regel har de rimelig mye å by på. Jeg har alltid likt ulike løsninger som Intel har kommet med, spesielt svak for pentium M løsningene. AMD har jeg "alltid" benyttet i mine stasjonære PC'er. Men 2006 er nok et bytte for meg på denne fronten. Tror Intel kommer til å gi AMD rimelig dunk i år. Intel er de eneste som også har wlan integrert på hk, som igjen er viktig for den tråløse delen.

 

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kan så mye om ViiV, og det er derfor jeg hadde håpet vi skulle få treffe den teknologien her.

 

 

Hadde jeg hatt lite penger (noe jeg ikke har siden jeg er uber rik) vill jeg valgt:

xbox 360. denne settes opp mot server med WMCE (eller lignende)

 

eller

Bærbar PC, eks: Dell Inspiron 9400 serien

Lenke til kommentar

 

Her regner jeg med det var ytelse vs pris som var bakgrunnen. P-M ville selvsagt vært best med tanke på varmeutvikling og støynivå, men jeg oppfatter dette som og være et litt "budsjetts oppsett."

 

Det er uansett ikke noe problem og kjøle en s939 ned til "lydløst" nivå ved hjelp av stille luftkjøling.

 

Ja, det bør påpekes at s939-CPUer som ikke er de kjappeste bruker ganske lite effekt (30-40 watt kasnkje), og således er et godt valg til en budsjettorientert PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er helt enig, personlig ser jeg ikke den store vitsen med trådløst nett på en stillestående boks, spesielt ikke når trådbasert nett har såpass mye bedre ytelse.

 

Ellers lurer jeg litt på hva konkret du vil oppnå med et ViiV-oppsett? Hva kan det gjøre, som dette oppsettet ikke kan? Det er vel heller ikke slik at det holder å kjøpe VIiV-komponenter og kaste det sammen for at det skal bli en ViiV-PC såvidt jeg har skjønt. Egentlig lar jeg meg imponere så veldig av ViiV-systemet, for mye software-begrensninger virker det som.

 

AtW

5770579[/snapback]

 

Det store marked er ikke små gutterom med ledninger overalt .) Folk flest ønsker å ha en løsning uten at det skal trekkes kabler over hele huset. Jeg er overbevist om at fremtiden er trådløs.

 

 

Problemet er at en slik PC allerede trenger en mengde kabler, en ekstra kabel fra eller til har liten innvirkning, trådløs og kablet har forskjellige fordeler, personlig tror jeg aldri trådløst vil erstatte kablet helt, en ekstra kabel, blant mange andre er en veldig liten fordel til en slik PC tror jeg, og det er den eneste fordelen med trådløst, ulempen er høy latence, pris, lav båndbredde og mer ustabil ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser i hvert fall ikke noen grunn til å tweake på bildekvaliteten når man uansett har et analogt tv-signal.

 

Hadde vært fint om det fantes noen gode DVB-S kort med mulighet for flere interne kortlesere - gjerne med softcam ala Dreambox.

Dreambox'en er jo ypperlig til sitt bruk, men den har dessverre ikke nok hardware-ressurser til å vise film med mpeg4-komprimering.

5770347[/snapback]

 

Vel der er mangen altarnativ til de (TechniSat SkyStar 1). Bare antal comporter og/eller usb porter begrenser kor mangen kort du vil at den skal kunne lese). Dette er det støtte for i windows og linux. (men ikkje for wmc.)

Endret av dill&dall
Lenke til kommentar
Det ØD tenker på når han sier HTPC, er nok en maskin hvor bildekvalitet har førsteprioritet. Her trengs det en del power og tweaking for å oppnå optimalt resultat. Les gjerne HWs artikkelserie hvor de bygger HTPC.

5770101[/snapback]

Jepp, men jeg ser ikke noen grunn til å ikke tweake en mediapc på samme måten. Så den forskjellen holder ikke. Det er vel de ferreste som bare bruker htpc'en til dvd filmer.

5770281[/snapback]

Den absolutte førsteprioritet på HTPC er film (DVD), og ingenting annet bør ikke komme i veien for det.

En media-PC er en sentral enhet i huset hvor man kan få tilgang til mange forskjellige medier, f.eks musikk, TV, film (DVD), radio og internett.

 

Dvs. at det ikke er nødvendig å tweake en media-PC noe særlige, bare sørge for at det er nok funksjonalitet og at det er så tilgjengelig som mulig.

5770344[/snapback]

Da jeg selv har en fil tjener så blir mediapc og htpc to ting av samme sak. Man bruker MCE eller lignende på begge systemer. Personlig trenger jeg derfor ikke en stor bråkete disk i maskinen i tvbenken. En liten stille Samsung er å foretrekke. Skal man spille av musikk og film så forstår jeg ikke hvordan man kan velge et lydkort uten standardisert digital lydutgang. De fleste som har muligheten til det velger selvfølgelig digitalt signal til forsterker/reciever. Hvor mange har vel behov for "game mode" til mediamaskinen? Da kan man like gjerne kjøpe seg en xbox. Pentium M hadde selvsagt vært å foretrekke, men det er ikke til å komme fra at utvalget er ganske begrenset.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg litt synd på Lord_linus pga. all den negative responsen her...

 

Men skjønner også dere som mener at det skulle vært en pentium-m i denne PC`en, det samme med lydkortet. Det er jo bare konstruktiv kritikk her så det går vel bra.

 

 

Det er bestandig spennende når hw kommer med nye guider :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter å sittet lenge på gjerdet i påvente av å bygge en HTPC/Media Center PC så falt jeg til slutt ned på denne løsningen som jeg må få si meg rimelig fornøyd med:

 

1. Kabinett: APLUS Case GL-2, Aluminium/glass med iMON VFD display og fjernkontroll fra Komplett.no.

 

gl2_nice_small.jpg

 

Stilig, effektiv kvalitets HTPC-kabinett som har det meste til en fornuftig pris.

 

2. Kabinettvifte: SilenX iXtrema PRO IXP-54-14 80mm 14dB fra Vendur.no.

 

a_silenx_80mm_x_14_blister.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kvalitetsvifte. Kun 1 stk. vifte behøvs i kabinettet til utblåsning helt bakerst.

 

3. Strømforsyning: SilenX iXtrema PRO IX-3514PB 350W 14dB fra Vendur.no.

 

angleshot1.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kvalitetsstrømforsyning.

 

4. Hovedkort: Asus A8N-VM CSM samt tilleggene Asus AV/S TV-ut og Asus S/PDIF-ut fra Komplett.no.

 

A8N-VM-CSM-2D%20small.jpg

 

Fornuftig priset kvalitetshovedkort med det meste integrert som gjør det utmerket egnet i en HTPC/Media Center PC.

 

5. Minne: Corsair Value Select PC3200 1GB (2x512MB) Kit fra Komplett.no.

 

15448.JPG

 

Raskt kvalitetsminne til en fornuftig pris.

 

6. Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ fra Komplett.no.

 

15894.jpg

 

Effektiv kvalitetsprosessor til en fornuftig pris.

 

7. Prosessorvifte: Thermalright XP-90C kjøler fra Microplex.no og SilenX iXtrema PRO IXP-64-14 92mm 14dB vifte fra Vendur.no.

 

thermalright-xp-90c-3.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kjøleløsning.

 

8. Skjermkort: Den integrerte NVIDIA GeForce 6150-grafikken i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet fungerer utmerket med TV-ut.

 

9. TV-kort: XFX NVTV MPEG2 TV Dual Tuner PAL fra Komplett.no.

 

xfx-nvtv-dual-tuner.jpg

 

Glimrende TV-tuner kort av utmerket kvalitet.

 

10. Lydkort: Den integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet fungerer utmerket med S/PDIF-ut.

 

11. WLAN-kort: SMC EZ Connect Wireless G PCI 108 Mbps 802.11g fra Komplett.no.

 

smcwpcit_g.jpg

 

Raskt trådløst kort med utmerket signalstyrke til en fornuftig pris.

 

12. Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB 7200RPM 8MB 7K2 SATA-300 fra Komplett.no.

 

007798.jpg

 

Stillegående og bra harddisk til en fornuftig pris.

 

13. DVD-brenner: Plextor PX-755SA 16X SATA-150, Svart fra Netshop.no.

 

prods_top_PX-755SAb.gif

 

Stillegående, rask kvalitets DVD-brenner.

 

14. Tastatur/mus: BTC 9019URF Wireless RF Multimedia USB-tastatur, Norsk fra Vendur.no.

 

jp01.JPG

 

Glimrende trådløst tastatur med genial mus/joystick-kombinasjon til en fornuftig pris. Fungerer perfekt med Windows XP Media Center og har også utmerket dekning takket være RF-støtten. Man kan til og med åpne/lukke DVD-brenneren med dette tastaturet.

 

15. Fjernkontroll: Det medfølger en iMON fjernkontroll med APLUS Case GL-2 kabinettet som fungerer utmerket med Windows XP Media Center. Man kan til og med skru av/på maskinen med denne fjernkontrollen.

 

16. Programvare: Microsoft Windows XP Media Center 2005 Norsk, OEM fra Komplett.no og NVIDIA PureVideo Decoder Platinum fra Nvidia.com.

 

Osv.

 

Løsningen er ikke perfekt, men så bra og stillegående det lar seg gjøre med selvbygg uten for mange kompromisser eller å sprenge banken fullstendig - anbefales på det sterkeste til alle som vurderer å bygge seg en HTPC/Media Center PC akkurat nå! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Takker for mange fine tilbake meldinger. Noen av spørsmålene som er stilt, vil bli besvart i del 2. Som nevnt i artikkelen så er hovedkortet grunnen til at vi valgte å gå for et s939 system. Grunnen til at vi ikke gikk for en Samsungdisk er at de lager en irriterende vibrende lyd. Opprinelig hadde vi tenkt å bruke en Hitachi disk, men ønsket modell var ikke tilgjenglig på test tidspunktet. Kabinettet vi valgte passet fint inn i vår stereobenk. Det er veldig vanskelig å gjøre alle til lags, sånn rent hardwaremessig sett, men jeg syntes det bare er bra at det blir litt diskusjon rundt det valgte oppsettet, slik at vi får belyst positive og negative sider. Hadde 100 stk av oss skulle plukke ut deler til en slik MC-maskin, så hadde sikkert ikke noen av oppsettene blitt helt like.

 

Dahle:

 

Jeg mener DVI-D. Den utgangen har bare støtte for digitalt signal. Altså kan du ikke bruke en CRT skjerm ved hjelp av en DVI-VGA-adapter.

Har skrevet noen ord om Intel ViiV i del 2. Det er faktisk ikke alle som har en server ståendes, slik at de bare kan kjøpe seg en xbox360, fordi av oss som har hørt en xbox360 i full drift, vet at den har allt annet enn et lavt støynivå.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Mente den andre . Magla en på den :) Ikke DVI-D beklager uklart fra meg :)

 

 

Hørt at de nye xbox360 er langt mer stillegående enn de eldre modellene :) Men igjen er dette den mest rimelige løsningen og når man er ikke er villig til å bruke mer penger går det utover støyen.

 

Dog er jeg redd en Dell Inspiron 9400 kanskje ville være et bedre valg for folk flest hjemme i stua.

Lenke til kommentar

www.thecus.com er helt uberløsning for de som ønsker seg lagringsplass.

 

billig løsning for den som begynner helt på skratch:

 

server:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29192

 

2 x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29950

 

Totalt har du da 500 gb lagring for 3100.

 

Dog er jeg sikker på at vi klarer å sette sammen en skikkelig stygg server med Media Editon + 500 gb for samme prisen.

 

Så legger du 3600 i xboxen

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15422v Ekstra 20 gb lagring her

 

 

Totalt:

 

6 695,00

 

Jeg syns ihvertfall det er en rimelig løsning

 

 

ah glemte at man måtte sette opp en router og da. Men det koster ikke mye

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Dessuten mener jeg at vi i fremtiden vil ha mer og mer behov for lagring (hell: bare pornoen min utgjør 300 gb). Pga varmeproduksjon etc er det ikke ønskelig med mer enn 1 hdd i mediaPC'n

 

Så før eller siden må du sette opp en server. Er sikker på at vi i fremtiden vil ha en sentral server i husene. Selv har jeg akkurat ferdigstilt et rom som er lydtett, med EGEN ventilasjon :) Her er det god plass til masse data som kan støye så jævlig det vil :)

 

Jeg ser på ulike løsninger. Men ankerpunktene til MediaPC løsningene er at kabinettene er så jævlig store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...