Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 1


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygget meg en HTPC. Jeg støtter det som blir skrevet om bruk av SPDIF ut. Det kan da ikke være nødvendig med ekstra lydkort!

Min HTPC fungerer fint, men S-VIDEO er ikke det optimale signalet å bruke til en plasma som støtter 720p og 1080i. Disse støttes kun gjennom component inngangen på skjermen. Jeg har store vanskeligheter med å finne skjermkort med component ut. Trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg startet prosjektet. Noen som har erfaringer med dette problemet?

5768781[/snapback]

 

 

Er det ikke vga inngang på tv'n? vga støtter vel 720p/1080i? søstra mi fikk med en komponent - vga overgangs kabel til sin plasma, regner med man kan få kjøpt disse en plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er ikke hvor mange som finnes, men at det finnes. det er alltid noen som hopper på og kjøper 30" LCD på komplett.no til 5995.-, den er ikke HD Ready, men HD klar (1280X768).

Det er mulig enkelte av de rimelige mindre LCD-TV-ene ikke er HD Ready. Men hva mener du når du sier at den ikke er HD Ready, men HD-klar? Hva er forskjellen? Det er jo ikke noe som heter HD-klar, men jeg har ofte sett det blitt brukt om TV-er merket HD Ready.

Min HTPC fungerer fint, men S-VIDEO er ikke det optimale signalet å bruke til en plasma som støtter 720p og 1080i. Disse støttes kun gjennom component inngangen på skjermen. Jeg har store vanskeligheter med å finne skjermkort med component ut. Trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg startet prosjektet. Noen som har erfaringer med dette problemet?

5768781[/snapback]

 

 

Er det ikke vga inngang på tv'n? vga støtter vel 720p/1080i? søstra mi fikk med en komponent - vga overgangs kabel til sin plasma, regner med man kan få kjøpt disse en plass.

5768843[/snapback]

S-video er ikke optimalt nei, men til PC-bruk er 720p/1080i sjeldent optimalt det heller, ettersom de f.este LCD-/plasmaskjermer har litt sære oppløsninger. Bakprojeksjons-TV-er kommer gjerne med native 720p, og da stiller saken seg litt annerledes. Som jeg nevnte lenger opp, så er det i PC-sammenheng kun native oppløsning som gjelder. Her er det så som så med støtte på de forskjellige TV-ene, men det går som regel greit via VGA. Dette er selvsagt min mening, jeg vet jo at andre mener at tilkobling av PC uten pixelmapping går helt fint.

 

Edit: Litt quotefeil der.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Som nevnt sitter det fortsatt veldig mange enda på CRTer uten dvi, vga eller komponent inngang. Mulighetene med MultimediaPC er mange, men uten en skikkelig tilkobling, vil kvalitet ikke duge, og vil få bedre bildekvalitet på en 399,- DVD spiller på ccop.

 

Jeg har kikket med fryd på VGA-scart adaptere som er å få tak, men har enda ikke kjøpt meg. Hadde vært genialt om denne artiklen kjøper inn og tester!

Scart er nemlig det beste alternativet

Lenke til kommentar

Jeg har kikket med fryd på VGA-scart adaptere som er å få tak, men har enda ikke kjøpt meg. Hadde vært genialt om denne artiklen kjøper inn og tester!

Scart er nemlig det beste alternativet

5769193[/snapback]

 

Det kan du lodde selv, det er ikke vanskelig, og ikke tar lite tid. Brukte selv vga-> rgb scart før jeg fikk meg LCD tv

Lenke til kommentar
Poenget er ikke hvor mange som finnes, men at det finnes. det er alltid noen som hopper på og kjøper 30" LCD på komplett.no til 5995.-, den er ikke HD Ready, men HD klar (1280X768).

Det er mulig enkelte av de rimelige mindre LCD-TV-ene ikke er HD Ready. Men hva mener du når du sier at den ikke er HD Ready, men HD-klar? Hva er forskjellen? Det er jo ikke noe som heter HD-klar, men jeg har ofte sett det blitt brukt om TV-er merket HD Ready.

Min HTPC fungerer fint, men S-VIDEO er ikke det optimale signalet å bruke til en plasma som støtter 720p og 1080i. Disse støttes kun gjennom component inngangen på skjermen. Jeg har store vanskeligheter med å finne skjermkort med component ut. Trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg startet prosjektet. Noen som har erfaringer med dette problemet?

5768781[/snapback]

 

 

Er det ikke vga inngang på tv'n? vga støtter vel 720p/1080i? søstra mi fikk med en komponent - vga overgangs kabel til sin plasma, regner med man kan få kjøpt disse en plass.

5768843[/snapback]

S-video er ikke optimalt nei, men til PC-bruk er 720p/1080i sjeldent optimalt det heller, ettersom de f.este LCD-/plasmaskjermer har litt sære oppløsninger. Bakprojeksjons-TV-er kommer gjerne med native 720p, og da stiller saken seg litt annerledes. Som jeg nevnte lenger opp, så er det i PC-sammenheng kun native oppløsning som gjelder. Her er det så som så med støtte på de forskjellige TV-ene, men det går som regel greit via VGA. Dette er selvsagt min mening, jeg vet jo at andre mener at tilkobling av PC uten pixelmapping går helt fint.

 

Edit: Litt quotefeil der.

5769074[/snapback]

 

 

Skal ikke bruke HTPCen primært som en vanlig PC, men som en kilde til TV bilde. Legger en lang VGA kabel til rommet ved siden av til vanlig PC bruk.

 

Plasmaen har ingen VGA kontakt. Tre scarter med støtte for RGB/S-VIDEO og en komponent inngang med støtte for HDTV. Så vidt jeg vet er det ingen enkel overgang fra VGA til komponent. Det finnes dog konvertere, men vet ikke hvor gode de er.

 

Bestillte et ATI AIW 800VE med bla scart grensesnitt -ELENDIG bilde!! Det må da finnes annen løsning??

Lenke til kommentar
vil anta siden dette er en "hjemmekino" pc at det ville vært gankse aktuelt med coaxial eller optisk utgang slik at lyden overføres digitalt til forsterkeren..

5769383[/snapback]

 

Dette er ikke en HTPC, men en mediaPC .)

 

 

Har forfatter noen kommentar til mine tidligere innlegg?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Skal ikke bruke HTPCen primært som en vanlig PC, men som en kilde til TV bilde. Legger en lang VGA kabel til rommet ved siden av til vanlig PC bruk.

 

Plasmaen har ingen VGA kontakt. Tre scarter med støtte for RGB/S-VIDEO og en komponent inngang med støtte for HDTV. Så vidt jeg vet er det ingen enkel overgang fra VGA til komponent. Det finnes dog konvertere, men vet ikke hvor gode de er.

 

Bestillte et ATI AIW 800VE med bla scart grensesnitt -ELENDIG bilde!! Det må da finnes annen løsning??

5769368[/snapback]

 

Vil det ikke funke med en sånn her adapter da? Link.

 

Hvis ikke så har de konvertere også: XGA > Component.

Lenke til kommentar
Dette er ikke en HTPC, men en mediaPC .)

5769545[/snapback]

 

Utifra overskriften er det faktisk en MediaCenter PC, ikke en media pc... Men, har dette noe å si med tanke på å kjøre digitalt til reciver, eller for den saks skyld putte inn et lydkort med "jeg vet ikke hvor mange" transistorer?

Lenke til kommentar
MediaCenter er nok bare en MS betegnelse på MEdiaPC

5769567[/snapback]

 

Såpass skjønte jeg også ;) Men, du kommenterte det i henhold til at det ikke var en htpc, og at det da tydeligvis skulle være forskjellige krav om overføringen av lyd...

Ser liksom ikke hva et "gamer lydkort" gjør i en slik pc

 

Edit: jeg venter også på kommentarer på mine innlegg fra forfatter

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Når man først skal gå til anskaffelse av en MedieCenterPC så vil jeg tro det er like greit å kjøpe et lydkort med digitale utganger.. skal ikke legge på så mange hundrelappene før man får et slikt kort..

som f.eks dette: https://prisguiden.no/product.php?product_id=35819

5769600[/snapback]

 

Nå har jo de fleste hovedkort digitale utganger idag... hvorfor ikke bare gå for et slik?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det hadde vært greit hvis alle delene var lagt til i en handlevogn her på HW.no slik at man kan se hvor mye alt kommer på og se hvor det er lurest og kjøpe hvis dette så ut som noe for deg.

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit hvis alle delene var lagt til i en handlevogn her på HW.no slik at man kan se hvor mye alt kommer på og se hvor det er lurest og kjøpe hvis dette så ut som noe for deg.

5769716[/snapback]

 

og det kan du allerede.. jeg husker ikke hvor linken var, men mest sannsynlig på slutten av artikkelen..

 

Ja, jeg er veldig enig i det om at man kan like så godt kjøpe et HK med digitale overganger, det gjør ting litt enklere, og kanskje billigere hvis man da dropper et "eksklusivt" lydkort

 

EDIT: jeg fant linken: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26047

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Noen som synes joysticken på dette tastaturet fra MS er god nok til sitt bruk?

 

Etter å ha prøvd den bestemte jeg meg for å finne et annet tastatur. Riktig nok har jeg ikke kommet i gang med byggingen av min HTPC, men dette er noe som ligger rett rundt hjørnet. Håper Logitech eller noen andre kommer med et lignende tastatur, men med styrekule. Hvis det ikke allerede finns da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...