Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 1


Anbefalte innlegg

www.thecus.com er helt uberløsning for de som ønsker seg lagringsplass.

 

billig løsning for den som begynner helt på skratch:

 

server:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29192

 

2 x http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=29950

 

Totalt har du da 500 gb lagring for 3100.

 

Dog er jeg sikker på at vi klarer å sette sammen en skikkelig stygg server med Media Editon + 500 gb for samme prisen.

 

Så legger du 3600  i xboxen

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15422v Ekstra 20 gb lagring her

 

 

Totalt:

 

6 695,00

 

Jeg syns ihvertfall det er en rimelig løsning

 

 

ah glemte at man måtte sette opp en router og da. Men det koster ikke mye

5771821[/snapback]

 

Mener bestemt at det kreves en liten installasjon på server for å kunne utnytte "server" mot Xbox360 fullt ut. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...)dekoderen kan lastes ned fra hjemmesiden til nVidia. Den koster penger, men man kan prøve den i 30 dager før man bestemmer seg om man vil kjøpe eller ei.

 

Noen som faktisk har prøvd å kjøpe denne?

 

Det har jeg og det var ingen enkel sak... nVidias nettbutikk godtar nemlig kun kjøp fra amerikanere og kanadiere (dvs. bostedsadresse må være i USA / Canada). Prøvde derfor å kjøpe denne fra den britiske nettbutikken SCAN Computers som er den offisielle europeiske videreforhandleren av PureVideo dekoderen. Men det gikk heller ikke helt som jeg hadde tenkt det… Det viste seg nemlig at de måtte sende dekoderen som en fysisk pakke. Det var ikke mulig å få lastet ned fullversjon eller eventuelt få tilsendt ”Activation Key” (som man behøver for å låse opp prøveversjonen) pr e-post! Dette syntes jeg rett og slett ble for dumt, så PureVideo har jeg gitt opp. Synd egentlig, for prøveversjonen funka jo helt knirkefritt.

 

Har nå testet ut Cyberlink PowerDVD, men er ikke fornøyd med denne (MCE har en tendens til å henge når jeg starter å spille filmer). Skal definitivt ta en titt på DScaler som HomeCenter nevnte tidligere i denne tråden. Flere som har erfaring med denne eventuelt andre dekodere som funker fint med MCE?

5780908[/snapback]

 

 

En kan kjøpe Theatertek sin DVD-spiller. Den inneholder Nvidia sin dekoder. Etter at du har betalt med Amex e.l. så får du mulighet for nedlasting og aktiveringskode på mail.

Lenke til kommentar

En kan kjøpe Theatertek sin DVD-spiller. Den inneholder Nvidia sin dekoder. Etter at du har betalt med Amex e.l. så får du mulighet for nedlasting og aktiveringskode på mail.

5781890[/snapback]

Ser grei ut den, om man ser bort fra prisen... "

TheaterTek DVD 2.2 Advanced Audio

Price: $89.95"

Omtrent samme pris som en middels dvd-spiller.

Lenke til kommentar

En kan kjøpe Theatertek sin DVD-spiller. Den inneholder Nvidia sin dekoder. Etter at du har betalt med Amex e.l. så får du mulighet for nedlasting og aktiveringskode på mail.

5781890[/snapback]

Ser grei ut den, om man ser bort fra prisen... "

TheaterTek DVD 2.2 Advanced Audio

Price: $89.95"

Omtrent samme pris som en middels dvd-spiller.

5782369[/snapback]

 

Til sammenligning er jo programvaren overlegen en middels dvd-spiller ;)

Lenke til kommentar

Ser grei ut den, om man ser bort fra prisen... "

TheaterTek DVD 2.2 Advanced Audio

Price: $89.95"

Omtrent samme pris som en middels dvd-spiller.

5782369[/snapback]

 

Til sammenligning er jo programvaren overlegen en middels dvd-spiller ;)

5782399[/snapback]

 

Det blir en del billigere (USD 69,95) dersom en bruker SPDIF og ikke kjøper med lyd-dekodere. En HTPC/MCE koples jo til det surroundanlegget en allerede har...

Lenke til kommentar

Hei Kosh, PMet deg i fra Meedio forumet her forleden. Ja meeNorway og meeTorrent som du lager er geniale plugins! Takker for de! Har jo som sagt trøbbel med Meedio support nå siden jeg ikke fikk lisensnøkkelen i mail etter kjøp og jeg fikk ikke med meg at nøkkelen også stod på "order-complete" siden. Har ventet en uke nå og enda ingen svar på min support ticket. Virker som de henger litt etter der...

 

Har du vurdert å lage pluginene dine til MediaPortal? Det virker som dette produktet begynner å bli ganske så modent nå. Siden det er open source kan det virke som det kommer oftere nye releaser og bugfikser. Meedio lider nok muligens litt av at nå er det blitt business (så Pablo har mistet det som hobby muligens) - han skulle heller gjort hele myhtpc open source og tatt det den veien.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Jeg bifaller ting1 sitt forslag om Media Portal.

 

Selv er jeg i den heldige stillingen av madammen(!) foreslo å rigge til en maskin i stua til surfing etc. Jeg var ikke sen med å bygge en maskin av gamle deler + noe nytt og installerte Media Portal på denne. Maskinen er basert på en Celeron 2.8 Ghz(600kr) og et demo kort fra psdata(400kr). MCE fjernkontroll og TV-kort ble også handlet inn.

 

Første gang jeg trykket på pauseknappen, og stoppet visningen av "Frustrerte Fruer" på TV2 og spolte litt bakover kikket min bedre halvdel lett forbauset bort på meg. "Er det mulig"?

 

Jeg pusler med noen nerdeting, og glemmer å se nyhetene kl. 21 !

Intet problem. Media Portal er satt opp til å spille inn nyhetene hver dag. Nyhetene ser jeg når det passer meg!

 

Hva er på TV senere i kveld? Når begynner filmen? En rask tur innom den elektroniske programguiden(EPG) gir svar på dette.

 

Har noen i familien lyst til å se film, men ikke gidder å fyre opp projektoren og HTPC'en på kinorommet. En rask tur innom "My Movies" lister opp alle dvd-filmene på filserveren.

 

At man diskuterer hardware opp-ned og i mente, er fordi vi er nerder. For å kjøre MCE klarer man seg med 1.6ghz iflg Microsoft, mens jeg har kjørt Media Portal på en PIII med godt resultat. Alt av nyere hardware er i stand til dette. Ved å velge billig hardware og fornuftige kjøleløsninger kan man få sammen en slik maskin for noen få tusenlapper. Dette gjør at sjansen for å få gjennomført et slikt prosjekt innenfor et familiebudsjett blir langt større.

 

Geir

Lenke til kommentar
Hei Kosh, PMet deg i fra Meedio forumet her forleden. Ja meeNorway og meeTorrent som du lager er geniale plugins! Takker for de! Har jo som sagt trøbbel med Meedio support nå siden jeg ikke fikk lisensnøkkelen i mail etter kjøp og jeg fikk ikke med meg at nøkkelen også stod på "order-complete" siden. Har ventet en uke nå og enda ingen svar på min support ticket. Virker som de henger litt etter der...

 

Har du vurdert å lage pluginene dine til MediaPortal? Det virker som dette produktet begynner å bli ganske så modent nå. Siden det er open source kan det virke som det kommer oftere nye releaser og bugfikser. Meedio lider nok muligens litt av at nå er det blitt business (så Pablo har mistet det som hobby muligens) - han skulle heller gjort hele myhtpc open source og tatt det den veien.

5786327[/snapback]

 

Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe vedrørende MediaPortal. Er såvidt jeg har inspirasjon til å mekke på de plugins jeg allerede har laget for Meedio :)

 

Det med lisensnøkkel i epost kan jo ha med at den har havnet i et spamfilter....

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bygget meg en HTPC. Jeg støtter det som blir skrevet om bruk av SPDIF ut. Det kan da ikke være nødvendig med ekstra lydkort!

Min HTPC fungerer fint, men S-VIDEO er ikke det optimale signalet å bruke til en plasma som støtter 720p og 1080i. Disse støttes kun gjennom component inngangen på skjermen. Jeg har store vanskeligheter med å finne skjermkort med component ut. Trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg startet prosjektet. Noen som har erfaringer med dette problemet?

5768781[/snapback]

 

Kan ikke skjønne at det skulle være noe problem.. Jeg har selv ATI Radeon X800 Pro fra et år siden, den har komponentutgang, og ser på komplett at mange kort i den nedre prisklassen også har det. Tror kanskje du leter litt feil hvis du ikke finner?

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe vedrørende MediaPortal. Er såvidt jeg har inspirasjon til å mekke på de plugins jeg allerede har laget for Meedio :)

 

Det med lisensnøkkel i epost kan jo ha med at den har havnet i et spamfilter....

5786739[/snapback]

 

Uffda, håper du holder interessen oppe da slik at vi andre kan nyte godt av fruktene i lang tid fremover! :p

 

Spam filter, tja, har ikke noe slikt gjennom det domenet jeg har webhotell på og ei heller noe slikt i min mail leser så det er online sjappa som har rotet det til, evt har webhotell gatewayen havnet på en ban liste hos de pga en tidligere spammer eller noe slikt. Uansett teit at jeg ikke får svar på ticket engang, og at de ikke svarer på telefonen engang - ja faktisk svarer de ikke på salgs-telefonen engang. Man begynner jo å lure på om det er noe aktivitet i firmaet lengre...

Lenke til kommentar
Men jeg er redd dere havner i et mellomsjikte med denne løsningen dere går for.

Dataintresserte som ønsker en billig løsning vil komme med en langt bedre løsning ved å kjøpe en xbox 360 og innstallere WMCE på en server de har liggende .)

 

Word! Faktisk så klarer jeg (og veldig veldig mange andre) meg perfekt med vanlig Xbox og modchip. Dette er utstyr man får fra ca 1100 og opp! Det er value for money det! 799,- for xboxen og 3-600 for modchipen.

 

Siste ankerpunkt som jeg har er kabinettet dere velger. (hver sin smak :p)

Problemet med HTPC/desktopp kabinetter er at de er forferdelig dype. Faktisk langt dypere enn hva man ofte forventer. Det kan være et problem for enkelte til å få denne til å passe inn i ulike mediamøbler man måtte ha. Nb!

 

Faktisk kan et vanlig kabinett ofte skjules bedre om du faktisk vil ha PC'n gjemt borte fra alt og alle :) Og jeg syns det er merkelig at dere velger et med en viftebasert PSU. Den bråker noe aldeles forferdelig.

 

Word! igjen. Har opplevd dette flere plasser der jeg har hjulpet til med htpc kabinetter. De bygger forferdelig mye innover. Faktisk hadde det vært en mye bedre løsning å gå for et kabinett man kan gjemme en eller annen plass, med bare en ekstern dvd-rom/dvd-brenner på firewire eller usb2.0, samt en mottaker for styring (ir eller rf) synlig.

 

Har jo gjort nettopp dette selv da jeg bygget om en NAD dvd-spiller som var ødelagt, med pc dvd-rom. Dette er dog ikke verdt arbeidet. Det er like greit å bruke et vanligt dvd-rom kabinett.

 

DrE

Lenke til kommentar

Noen nevnte det ikke var mulig å skifte PSU i det kabinettet som er brukt i artikkelen. Stemmer det? Har selv kjøpt det, og psu'en bråker mye, og skal skiftes ut så fort wife credit-balansen er gjennopprettet.

 

Et par generelle kommentarer til tråden:

Når det gjelder xbox360/server kofig, så kan det bety ganske mye kabling både av co-ax og nettverkskabel (eller har jeg misforstått?), noe som har ekstremt lav waf i vårt hjem. :)

Wlan vs. ethernet: Mange begynner å få bærbare og hvis man baserer seg på ethernet mister man den luksus det er å plassere seg fritt.

Lenke til kommentar
Noen nevnte det ikke var mulig å skifte PSU i det kabinettet som er brukt i artikkelen. Stemmer det? Har selv kjøpt det, og psu'en bråker mye, og skal skiftes ut så fort wife credit-balansen er gjennopprettet.

 

Et par generelle kommentarer til tråden:

Når det gjelder xbox360/server kofig, så kan det bety ganske mye kabling både av co-ax og nettverkskabel (eller har jeg misforstått?), noe som har ekstremt lav waf i vårt hjem. :)

Wlan vs. ethernet: Mange begynner å få bærbare og hvis man baserer seg på ethernet mister man den luksus det er å plassere seg fritt.

5787861[/snapback]

 

Er ikke standard størrelse på den nei....

Lenke til kommentar
Noen nevnte det ikke var mulig å skifte PSU i det kabinettet som er brukt i artikkelen. Stemmer det? Har selv kjøpt det, og psu'en bråker mye, og skal skiftes ut så fort wife credit-balansen er gjennopprettet.

 

Et par generelle kommentarer til tråden:

Når det gjelder xbox360/server kofig, så kan det bety ganske mye kabling både av co-ax og nettverkskabel (eller har jeg misforstått?), noe som har ekstremt lav waf i vårt hjem. :)

Wlan vs. ethernet: Mange begynner å få bærbare og hvis man baserer seg på ethernet mister man den luksus det er å plassere seg fritt.

5787861[/snapback]

 

Hva mener du? Det er da ingen motsetning mellom å ha både trådbasert og tårdløst nett i et hus. Jeg vil nesten si det er et "must" å ha begge om man har bærbar, sprøsmålet er om man skal koble til akkurat denne enheten med kabel eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva mener du? Det er da ingen motsetning mellom å ha både trådbasert og tårdløst nett i et hus. Jeg vil nesten si det er et "must" å ha begge om man har bærbar, sprøsmålet er om man skal koble til akkurat denne enheten med kabel eller ikke.

 

Jeg regner med at man vil aksessere innholdet på media pc'n fra andre enheter, og hvorvidt wlan var et egnet overføringsmedium for dette. I hvilke andre sammenhenger kan det være interessant å vurdere? For internett-tilgang burde wlan holde lenge, og for real-time off-site lagring tviler jeg på at det er aktuelt.

 

Kabinett: Skikkelig bummer! Sånn er det å være cluless newbie. :blush: Må vel finlese komplett's returbetingelser da. :)

Lenke til kommentar
Hva mener du? Det er da ingen motsetning mellom å ha både trådbasert og tårdløst nett i et hus. Jeg vil nesten si det er et "must" å ha begge om man har bærbar, sprøsmålet er om man skal koble til akkurat denne enheten med kabel eller ikke.

 

Jeg regner med at man vil aksessere innholdet på media pc'n fra andre enheter, og hvorvidt wlan var et egnet overføringsmedium for dette. I hvilke andre sammenhenger kan det være interessant å vurdere? For internett-tilgang burde wlan holde lenge, og for real-time off-site lagring tviler jeg på at det er aktuelt.

 

Kabinett: Skikkelig bummer! Sånn er det å være cluless newbie. :blush: Må vel finlese komplett's returbetingelser da. :)

5787989[/snapback]

 

Den trådløse basestasjonene er vel endel av et stort lokalt nettverk hos de fleste? Det er ingen problemer å akksesere en PC trådløst selv om den PCen er tilkoblet med tråd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel for å slippe kabling inn i stua, men du har jo et poeng, har man først kablet så utelukker ikke det trådløs tilgang til mpc'n gitt at man har trådløs ruter (det er vel fremdeles mange som bare har AP da).

 

OT: Ser ikke helt hvorfor de er et 'must' å ha ethernet når man har bærbare (annet enn en kryssa kabel til visse tilfeller).

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
Det er vel for å slippe kabling inn i stua, men du har jo et poeng, har man først kablet så utelukker ikke det trådløs tilgang til mpc'n gitt at man har trådløs ruter (det er vel fremdeles mange som bare har AP da).

 

OT: Ser ikke helt hvorfor de er et 'must' å ha ethernet når man har bærbare (annet enn en kryssa kabel til visse tilfeller).

5789064[/snapback]

 

Personlig har jeg flere maskiner, blant annet en filserver, å kjøre det over noe tregere enn gigabit er uaktuelt for meg. Det er fint uten kabler, det er jeg enig i, men en media-center-PC har allerede en god skjerv med kabler koblet til seg, så personlig (andre har sikkert andre prioriteringer), så er jeg ikke villig til å ofre fart for å få 6 kabler istedet for 7

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...