Gå til innhold

Spiser Dell opp Alienware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I det siste har Dell forsøkt å komme inn på entusiastmarkedet gjennom egenartet design og eksklusive avtaler, men har ikke klart å vippe Alienware av tronen.

Greit nok at det er veldig mye som peker i retning av det, men er det bevist, i form av en fellende dom eller noe sånt, at Dell har hatt ekskluderende avtaler?

 

Uansett: Så er det vel nettopp slike ekskluderende avtaler, (hvis de faktisk har funnet sted), som har gjort Dell upopulært blandt entusiaster. Majoriteten av entusiaster har jo hatt sin elsk på AMD-prosessorer de siste par årene. Jeg leste noe om 90% markedsandel for AMD i en amerikansk nettbutikk for entusiaster. Da er det jo svært uheldig for Dell om de i skjul har inngått en avtale med Intel om å utelate AMD-prosessorer fra sine maskiner. Nå har riktignok Dell påstått at de selger AMD-prosessorer, tilgjengelig på amerikanske nettsider, men dette virker mest som en fint for å ikke få konkurransetilsynet på nakken. I praksis har det vært svært vanskelig å kjøpe AMD-prosessorer fra de. Kundehjelpene i alle ledd anbefaler alternativer med Intel-prosessorer.

 

På den andre siden kan dette være god timing for Dell å sjarmere entusiastene. Det trengs uansett en omstillingsperiode der de gamle produktene fortsatt selges som normalt, men når det skal lanseres nye produkter om noen måneder så vil selvfølgelig Dell velge råe løsninger. Siden det er mye som tyder på at Intels Conroe Extreme Edition som vil bli det råeste av det råe om noen måneder så kan det bety at Dell fortsetter å selge (nesten) bare Intel-prosessorer, men samtidig får en høy stjerne blandt entusiaster.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette er feil i henhold til denne artikelen

 

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=296084

 

og her

http://news.com.com/2100-1003_3-6049853.ht...49853&subj=news

5758232[/snapback]

 

tror ikke vår kjære Tor Fosheim har gjort noe grundig research...virker som han kun har brukt linken jeg har nevnt i en tidligere tråd og brukt linkene fra denne artikelen igjen... :nei:

ikke gir han meg kredit for å informere han om dette heller :tease:

Lenke til kommentar
I det siste har Dell forsøkt å komme inn på entusiastmarkedet gjennom egenartet design og eksklusive avtaler, men har ikke klart å vippe Alienware av tronen.

Greit nok at det er veldig mye som peker i retning av det, men er det bevist, i form av en fellende dom eller noe sånt, at Dell har hatt ekskluderende avtaler?

 

Uansett: Så er det vel nettopp slike ekskluderende avtaler, (hvis de faktisk har funnet sted), som har gjort Dell upopulært blandt entusiaster. Majoriteten av entusiaster har jo hatt sin elsk på AMD-prosessorer de siste par årene. Jeg leste noe om 90% markedsandel for AMD i en amerikansk nettbutikk for entusiaster. Da er det jo svært uheldig for Dell om de i skjul har inngått en avtale med Intel om å utelate AMD-prosessorer fra sine maskiner. Nå har riktignok Dell påstått at de selger AMD-prosessorer, tilgjengelig på amerikanske nettsider, men dette virker mest som en fint for å ikke få konkurransetilsynet på nakken. I praksis har det vært svært vanskelig å kjøpe AMD-prosessorer fra de. Kundehjelpene i alle ledd anbefaler alternativer med Intel-prosessorer.

 

På den andre siden kan dette være god timing for Dell å sjarmere entusiastene. Det trengs uansett en omstillingsperiode der de gamle produktene fortsatt selges som normalt, men når det skal lanseres nye produkter om noen måneder så vil selvfølgelig Dell velge råe løsninger. Siden det er mye som tyder på at Intels Conroe Extreme Edition som vil bli det råeste av det råe om noen måneder så kan det bety at Dell fortsetter å selge (nesten) bare Intel-prosessorer, men samtidig får en høy stjerne blandt entusiaster.

5758238[/snapback]

 

vi vet ikke om de har en avtale hvor de ikke har LOV til å ta AMD inn i varmen eller ikke, men vi vet at de ikke selger maskiner med AMD.

og det at AMD utgjør 90% av salget til spillentusiaster, tror ikke det har så mye å si for Dell. Antar at 50%+ av alle spillentusiaster kjøper ikke-ferdig-bygd maskin uansett, og dermed taper ikke Dell noe særlig på det...Dessuten så utgjør ikke spillentusiaster så mange % av det totale PC-markedet ville jeg tro..

 

alt jeg har skrevet er bare spekulasjon :blush: , så ta det med en klype salt

Lenke til kommentar
Hvis Dell skulle finne på og kjøpe Alienware, så mener jeg det er dårlig for konkurransen.

5758641[/snapback]

Hvorfor det? Alienware har levet trygt is sitt lille beskyttede revir, uten å bry seg om konkurranse. Hvem som eier dem betyr vel mindre. Det ble ikke mindre konkurranse i bilmarkedet fordi om Fiat kjøpte opp Ferrari?

 

Det ville kanskje(!) være synd for mangfoldet dersom Dell kjøpte opp Alienware, og brukte sitt eierskap til å forandre selskapets profil, eller endog legge ned hele greia. Men da ville det sikkert dukke opp nye aktører for å fylle tomrommet.

 

Jeg syntes det er en bra ting og håper at Dell samtidig styrer prisen på "gaming" maskiner en del ned. Prispremium for highend og "gaming" utstyr ødelegger HW-markedet.

5758718[/snapback]

Samme spørsmål: Hvorfor det? Hvordan kan høye priser fra en (forholdsvis liten) produsent ødelegge et marked så lenge det finnes konkurrenter i alle prisleier?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg syntes det er en bra ting og håper at Dell samtidig styrer prisen på "gaming" maskiner en del ned. Prispremium for highend og "gaming" utstyr ødelegger HW-markedet.

5758718[/snapback]

Samme spørsmål: Hvorfor det? Hvordan kan høye priser fra en (forholdsvis liten) produsent ødelegge et marked så lenge det finnes konkurrenter i alle prisleier?

 

Geir :)

5758885[/snapback]

Hvorfor?

Hva koster et toppmodell skjermkort for tiden?

~5000,-

Hvor ofte kommer det en ny toppmodell?

-To ganger i året for hver produsent.

Hva koster AMD's prosessor for 'gamere'?

~9000,-

Hva koster intels prosessor for 'gamere'?

~9000,-

Lydkort for 'gamere'?

~2000-3000,-

Harddisk for 'gamere'?

~3000,-

og listen går videre.

 

Det at spesielle 'gamer' produkter blir solgt (og at noen kjøper de) gjør både at prisene for både low-, mid- og high-end stiger og at produsentene krøpler de lavere produktene mer og mer.

 

Jo flere som bruker 5000,- på et GF7 med 24 pixel pipelines og 256bit minnebuss, jo bedre er det for nVida å selge 1000,- versjonen med 4 pipelines og 128bit minnebuss, og de eneste som tjener på det er produsentene.

 

Derfor ødelegger 'gaming' utstyr HW-markedet.

Lenke til kommentar

Hvis dere noen gang har vurdert å kjøpe en alienware laptop pga. ytelse, så burde dere ta en seriøs titt på www.m-techlaptops.com

De leverer den råeste ytelsen til mye mye billigere penger enn alienware.. På toppen av det så har ikke m-tech "steal me" tagget over hele laptoppen. Jeg hører at kvaliteten på produktene er god, og jeg har selv erfart at kundeservicen er god. Dette er folk som vet å ta vare på kundene sine, imotsetning til slæskete alienware.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Man kan redusere prisen betraktelig ved å velge det nest beste og allikevel få en veldig bra gaming pc. F.eks koster en X2 4600 ca halvparten av en FX60. Altså ca 4500 kr spart. 7900 GT til ca 3000 Kr istedenfor 7900 GTX til ca 5000 kr og spar ca 2000 kr. osv osv.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Man kan redusere prisen betraktelig ved å velge det nest beste og allikevel få en veldig bra gaming pc. F.eks koster en X2 4600 ca halvparten av en FX60. Altså ca 4500 kr spart. 7900 GT til ca 3000 Kr istedenfor 7900 GTX til ca 5000 kr og spar ca 2000 kr. osv osv.

5760780[/snapback]

Poenget er at disse 'gaming' delene strekker prisen for ytelse i alle kategorier. I dag må du vanligvis ut med 2500,- for et 'greit' kort som ikke er krøplet til langt under det brikken har under panseret. For et par år siden måtte du gi <2000,- for samme ytelse. Slik flytter grensene for hvor mange prosent av toppytelsen du får for hver krone seg. For et par år siden fikk du 4200 kort og 9800np kort som gav ganske god ytelse pr krone i forhold til 4600 og 9800pro. (80% og ~70%) Men i dag kan et 2500,- kort gi 50% av ytelsen til toppkortet, og mens de lavere kortene er trege på markedet og det er lang tid mellom de hopper det ut high-end kort oftere og oftere.

 

Og derfor håper jeg at Dell dytter ned premiumprisene på 'gaming' maskiner slik at resten av verden forhåpentligvis også setter ned prisene på sine non-krøplede 'gamer' utstyr.

Lenke til kommentar

Tja - husker enda da man måtte ut med 30.000 for en "rå" maskin. Idag så må du ha med alskens ekstrautstyr for å komme opp i den prisklassen.

 

Men det blir litt feil å klage når det faktisk er markedet som setter prisen. Hadde det kun vært Nvidia på markedet så hadde kortene vært 4 ganger dyrere, og nye produkter komt ut hvert skuddår.

 

Jeg husker enda Intel monopolet.

 

Men .. du trenger ikke det beste utstyret for å spille. Greit å ønske seg råe ting, men jeg sitter med 2500XP socket A, 1gig minne, og GF6800LE ... går helt fint.

Lenke til kommentar

Hvorfor?

Hva koster et toppmodell skjermkort for tiden?

~5000,-

Hvor ofte kommer det en ny toppmodell?

-To ganger i året for hver produsent.

Hva koster AMD's prosessor for 'gamere'?

~9000,-

Hva koster intels prosessor for 'gamere'?

~9000,-

Lydkort for 'gamere'?

~2000-3000,-

Harddisk for 'gamere'?

~3000,-

og listen går videre.

 

Det at spesielle 'gamer' produkter blir solgt (og at noen kjøper de) gjør både at prisene for både low-, mid- og high-end stiger og at produsentene krøpler de lavere produktene mer og mer.

 

Jo flere som bruker 5000,- på et GF7 med 24 pixel pipelines og 256bit minnebuss, jo bedre er det for nVida å selge 1000,- versjonen med 4 pipelines og 128bit minnebuss, og de eneste som tjener på det er produsentene.

 

Derfor ødelegger 'gaming' utstyr HW-markedet.

5759377[/snapback]

 

Det er ikke gaming-utstyr - det er pappagutt-utstyr :D Ellers er det jo bare artig at man kan få bedre ytelse om man er villig til å betale for det. Om noen vil spille Oblivion med quad SLI på 30" så er det helt greit for min del, men jeg klarer meg fint med 1x79GTX i 1600x1200 på 21"en min. Det er bare kult at det finnes noe bedre der ute om jeg skulle få råd og tillatelse av fruen :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...