Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe alkohol til mindreårige


Plomma2

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter og styrer med Rettslære oppgaven min, og som vanlig sporer hjernen min helt av.

 

Uansett, jeg kom til å tenke på en ting: Ofte når jeg skal i butikken så henge det noen småunger utenfor som skal ha meg til å kjøpe øl for dem. Jeg sier selvfølgelig nei, og at det ikke er lov så de får vente noen år.

Selvfølgelig ler de og kaller meg en taper, som forventet.

 

Men nå satt jeg med lovsamlingen og bladde litt rundt og fram også slo dette meg og jeg tenkte jeg skulle lete opp en paragraf for å bare ha det klart for meg, men problemet er at jeg ikke finner noe.

Det første som slo meg var å se under alkoholloven, men der var det ingenting.

Så tenkte jeg at det kunne være et forhold behandlet av straffeloven, men heller ikke der fant jeg noe.

 

Noen som, helt tilfeldigvis, har dette klart for seg og kort kunne fortelle meg hvor det står? For jeg er helt bevisst på at det ikke er lov.

 

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Sitter og styrer med Rettslære oppgaven min, og som vanlig sporer hjernen min helt av.

 

Uansett, jeg kom til å tenke på en ting: Ofte når jeg skal i butikken så henge det noen småunger utenfor som skal ha meg til å kjøpe øl for dem. Jeg sier selvfølgelig nei, og at det ikke er lov så de får vente noen år.

Selvfølgelig ler de og kaller meg en taper, som forventet.

 

Men nå satt jeg med lovsamlingen og bladde litt rundt og fram også slo dette meg og jeg tenkte jeg skulle lete opp en paragraf for å bare ha det klart for meg, men problemet er at jeg ikke finner noe.

Det første som slo meg var å se under alkoholloven, men der var det ingenting.

Så tenkte jeg at det kunne være et forhold behandlet av straffeloven, men heller ikke der fant jeg noe.

 

Noen som, helt tilfeldigvis, har dette klart for seg og kort kunne fortelle meg hvor det står? For jeg er helt bevisst på at det ikke er lov.

 

- Plomma

5727423[/snapback]

 

 

 

Tror du burde lese alkoholloven èn gang til..

 

§ 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Sitter og styrer med Rettslære oppgaven min, og som vanlig sporer hjernen min helt av.

 

Uansett, jeg kom til å tenke på en ting: Ofte når jeg skal i butikken så henge det noen småunger utenfor som skal ha meg til å kjøpe øl for dem. Jeg sier selvfølgelig nei, og at det ikke er lov så de får vente noen år.

Selvfølgelig ler de og kaller meg en taper, som forventet.

 

Men nå satt jeg med lovsamlingen og bladde litt rundt og fram også slo dette meg og jeg tenkte jeg skulle lete opp en paragraf for å bare ha det klart for meg, men problemet er at jeg ikke finner noe.

Det første som slo meg var å se under alkoholloven, men der var det ingenting.

Så tenkte jeg at det kunne være et forhold behandlet av straffeloven, men heller ikke der fant jeg noe.

 

Noen som, helt tilfeldigvis, har dette klart for seg og kort kunne fortelle meg hvor det står? For jeg er helt bevisst på at det ikke er lov.

 

- Plomma

5727423[/snapback]

 

 

 

Tror du burde lese alkoholloven èn gang til..

 

§ 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

5727489[/snapback]

A-ha.

Jeg som har vært for snar når jeg skummet igjennom. Prøvde å finne "kjøpe for/til mindreårige". Beklager.

Lenke til kommentar

Bra holdning Plomma2!

Gidder ikke å kjøpe øl/snus/røyk selv til småunger.

Men kanskje jeg burde revurdere tankegangen min: Småunga spør om jeg gidder å kjøpe øl til de, "greit nok" kan jeg svare. Tar så en hundrings for en 6pack...

Kommer så tilbake med lettøl :D

De kan ikke gjøre noe med saken, for det er fortsatt øl!

Så får de ha party med dyrt lettøl istede...

 

Og jeg; jeg har da tjent en slump med penger på lovlig vis :)

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Lettøl, som er rundt 3% KAN drikkes og kjøpes av 16-åringer

5727523[/snapback]

Huh? Sikker på det? 18årsgrensen ved kjøp gjelder vel også for lettøl, rusbrus og cider i Norge?

5727813[/snapback]

 

Her er det to litt uklare ting.

 

1. Alle kan kjøpe øl i Norge. Det er ingen aldersgrense for å kjøpe alkohol. Det som det derimot ikke er lov er å SELGE alkohol til personer under 18 event. 20 år hvis det er fra 22% alkoholinnhold.

 

Dette er en vesens forskjell fordi det ikke foreligger en hjemmel til å straffe noen som kjøper, men man straffer selger i steden.

 

2. Nei, det er ikke anledning til å selge til personer under 16 år, selv om det er lett-øl.

Lenke til kommentar

Ikke lov å på noen måte gi unger under 18 år alkohol, sålenge det ikke har mer enn 2.25% alkohol. Tror det finnes noe cider med 2.25% det tror jeg er lovlig å selge til alle. Hvis jeg ikke husker feil.

 

Har aldri kjøpt til mindreårige (kjenner nesten ingen som ikke er gamle nok). Ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Men hvis det var noen jeg kjente godt hadde jeg gjort det. Men ikke tøffe-gutta som står utenfor kiwi og lurer på om jeg kan kjøpe øl/røyk til dem. No way.

 

En kompis lurte noen unger en gang. De spurte han om han kunne kjøpe øl til dem. Han sa ja, gikk inn, kjøpte to six-pack med munkholm og gikk ut. Her har dere ølet sa han og gikk. Fy feite å de blei forbanna :p De sa jo ikke hva slags øl de skulle ha så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men er det ikke litt teit att personer over 16 år kan drikke øl, men har ikke lov å kjøpe?

5728812[/snapback]

 

 

Personer i alle aldre også under 16 år kan drikke alkohol lovlig, les loven som er postet lenger oppen, det finnest ingen aldersgrense på drikking av alkohol i Norge.

Lenke til kommentar
Men er det ikke litt teit att personer over 16 år kan drikke øl, men har ikke lov å kjøpe?

5728812[/snapback]

Hvor har du det fra? Trodde det var en myte 16-åringer selv har diktet opp for å ha et alibi for å dra på fylla. Brukt det selv jeg, i min tid... :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...