Gå til innhold

Review og tilgjenglighet på GeForce 7900 & 7600


HKS

Anbefalte innlegg

Hvilke oppløsninger spiller du i? I den oppløsningen jeg spiller i (1920 x 1200) så er disse artifaktene knapt merkbare. Jeg var heller ikke plaget av aliasing i 1280 x 1024 oppløsning som jeg ofte brukte tidligere, selv om AA fikk bildet til å se litt penere og glattere ut. Men det fikk da konsekvenser for ytelsen igjen, som tross alt var viktigst.

Jeg spiller nå for meste i 1600x1200. Høy oppløsning hjelper dog lite på ting som texture shimmering og moire, og man skal opp i en ekstrem høy oppløsning før det blir en erstatning (teknisk sett) for edge AA.

 

Nå er det godt mulig at problemene ikke er så markante i de spillene du spiller.

5736541[/snapback]

Jeg er borti de fleste spillene som kommer ut, ihvertfall av de nogenlunde kjente.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørsmål vedrørende 7600gt. Er ikke så ofte jeg er innom denne delen av forumet, men tenkte jeg skulle høre med noen av dere hardcore hardwaregutta :)

Er det slik å forstå at kortet har 2 separate dvi kanaler + en hd videoutgang som støtter opp til 1920 x 1080i? Kan denne videre splittes i 2?

 

Skulle gjerne hatt bilde på mine 4 skjermer:

 

Samsung 193T lcd 19" 1280 x 1024

Nec multisync 2070nx 20" 1600 x 1200

Atec 37" lcd tv 1366 x 768

Sony prosjektor cx5 xga/ 2000 ansilumen lcd 100" lerret

 

mvh

Lenke til kommentar

En ting Digit-Life har funnet ut... GeForce 7600GT har en quad deaktivert, ergo brikken har 16 pipelines, med 4 deaktivert (laser-kuttet).

 

Kanskje nVidia lanserer et 7600GTX

 

Using the new beta of RivaTuner we found out that G73 contains four quads instead of three (16 pipelines)! One quad is just disabled (locked on the hardware level and cannot be unlocked). It all means that in future we may see something like 7600 GTX with 16 pixel pipelines, as the process technology is streamlined.

http://www.digit-life.com/articles2/video/g71-part2.html

Lenke til kommentar
Hva er sannsyneligheten for at vi får se et G71-kort på AGP? (F.eks 7900 GS)

5728376[/snapback]

 

Jeg skrev dette på side 2, men intet svar enda.

[GDI]Raptor, hva tror du? :)

5738831[/snapback]

Det min kontakt i nvidia har sagt er at "vi ser på muligheten for det" og at "det er ikk usannsynlig at vi gjør det"

 

Grunnen er at 110nm G70 fases ut etterhvert. G71 er pin-kompatibel med G71, og G71 brikken er billigere for nVidia og produsere, og den trekker mye mindre strøm. AGP leverer ikke like mye strøm som PCIe (25W vs. 75W).

 

Mer kan jeg egentlig ikke si.

 

Min magefølelse er at det kommer til å dukke opp et 7900GS på sommeren med 20 eller 16 pipelines.

 

Hva ATi gjør kommer også til å påvirke nVidia selvsagt.

Lenke til kommentar
G71 er pin-kompatibel med G71

5738978[/snapback]

 

Du mener vel at G71 er pin-kompatibel med G70? :)

 

Uansett, spennende å høre. Men vet ikke om jeg gidder å vente helt til sommeren dersom en evt. 7900GS bare får 16 pipelines slik som 7800GS.

Om 7900GS hadde fått 20 pipelines vil den jo ikke bli ulik 7800GT, noe jeg kunne ha vurdert å vente på :)

Lenke til kommentar

Ifølge CeBit lanseringen til nVidia så har 7900 GPUene muligheter for HDR+AA, "presentatøren" sier dette ca. 3m 50s. ut i konferansen her. Dog, dette må kodes for, noe som sies at skal være "veldig lett for utviklerne å gjøre, de trenger bare å legge til noen linjer med kode" (hører jeg gjentakelse fra ATi's "n-Patcher" (TruForm) her? ang hvor utbredt dette vil bli? Samt at dette betyr vel at det er mulig på "G70" serien også?).

 

ATi har vel forsåvidt to fordeler ennå: HDR+AA som ikke trengs å kodes for spesielt, samt HQ AF.

Lenke til kommentar
Ifølge CeBit lanseringen til nVidia så har 7900 GPUene muligheter for HDR+AA, "presentatøren" sier dette ca. 3m 50s. ut i konferansen her.

Dette er ikke noe nytt med 7900. Du hører han nevner source, denne motoren bruker INT16 for HDR, så her kan alle SM2.0 kort og høyere benytte seg av HDR+AA. nVidia har også nevnt tidligere at man kan implentere AA i pixel shader som muligjør AA med FP16 blending på nVidia hardware, men hvorfor ingen spill hittil eller 3DMark06 har benyttet seg av dette er jo et spørsmål. SSAA er også en løsning for FP16 HDR+AA, men en ganske kostelig en.

 

ATi har vel forsåvidt to fordeler ennå: HDR+AA som ikke trengs å kodes for spesielt, samt HQ AF.

5739499[/snapback]

X1k serien kan heller ikke kjøre FP16 HDR+AA uten videre da man ikke kan tvinge en FP16 backbuffer i D3D, men her er det ihvertfall bevist at FP16 HDR+MSAA lar seg gjøre. Jeg vil også se på høyere PS ALU og dynamic branching ytelse samt støtte for INT10 og custom formater som fordeler ATi fremdeles har.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Dette er ikke noe nytt med 7900. Du hører han nevner source, denne motoren bruker INT16 for HDR, så her kan alle SM2.0 kort og høyere benytte seg av HDR+AA. nVidia har også nevnt tidligere at man kan implentere AA i pixel shader som muligjør AA med FP16 blending på nVidia hardware, men hvorfor ingen spill hittil eller 3DMark06 har benyttet seg av dette er jo et spørsmål. SSAA er også en løsning for FP16 HDR+AA, men en ganske kostelig en.

5739640[/snapback]

 

Jeg mener å huske en intens diskusjon ang INT16 og "real" HDR for en stund siden. Så hvis nVidia mener at dette er HDR, vel... Uansett. De sier ikke hva de har brukt i demoen på tech showet, men jeg antar at det er FP16 om mulig. Poenget blir vel heller at man ikke skal si at "G7x" GPUene ikke kan (som i "har mulighet") kjøre "HDR"+AA. Jeg tolket det slik at det er shader basert AA til "G7x". (Om ikke det samme til X1K serien muligens?)

 

Gøy å upscale frames 6x (f.eks) når man kjører 1280x960/1024 fra før av med FP16 :D

 

X1k serien kan heller ikke kjøre FP16 HDR+AA uten videre da man ikke kan tvinge en FP16 backbuffer i D3D, men her er det ihvertfall bevist at FP16 HDR+MSAA lar seg gjøre. Jeg vil også se på høyere PS ALU og dynamic branching ytelse som fordeler ATi fremdeles har.

5739640[/snapback]

 

Jeg skjønte ikke helt sammenhengen her, du sier at det ikke lar seg gjøre med FP16, men at det er bevist med FP16?

Men jeg synes det er merkelig at "seriøse" hardware sider poster da:

Due to the nature of R520's architecture, where all of the components that make up the GPU are decoupled, it is possible for the Radeon X1000 series to simultaneously apply Anti-Aliasing and a FP16 blend,...
The other big news on the HDR front is that R520 and friends are capable of utilising multi-sample anti-aliasing in conjunction with floating-point blending, something absent from current NVIDIA hardware.
(Eller, de tenker kanskje FP10?)
What I’ve even heard about, is that Nvidia is most likely going to give HDR+FSAA support on 7900GTX, and it will support all the HDR blending formats which are FP16, Int16 & Int10 at the moment only X1K Series cards by ATI supports all HDR blending custom formats.
With ATI's Radeon X1000-series hardware comes the ability for its ROPs (or render back-ends as they call them) to do Z-test on FP16 surfaces. That allows the hardware to multisample an FP16 rendertarget, applying geometry antialiasing to floating point renders of whatever's being drawn.

 

Eller er det bare forvirring ute å går? Jeg tenkte ikke at dette er native support med "HDR"+AA, men heller at det ble gjort av driveren til ATi enn kode i spillet som nVidia trenger (virker det som) slik at ATi virker mer friere med å kjøre "HDR"+AA i spill.

 

Og, for all del, det er mange fordeler med R5x0 designet som du sier, men mye har med koding å gjøre (f.eks spill som kjører lite SM vs. spill som kjører masse SM kode når det kommer til 16:3 forholdet R580 har).

En kan kjøre "Dynamic Branching" på hardware med kun PS2.0 + VS1.1 støtte så lenge koden er riktig (Humus).

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske en intens diskusjon ang INT16 og "real" HDR for en stund siden. Så hvis nVidia mener at dette er HDR, vel...

Alt over INT8 er vel per definasjon HDR. Men INT16 er nokså begrenset, ikke bare pga lavere presisjon, men også fordi det ikke støtter blending.

 

Jeg skjønte ikke helt sammenhengen her, du sier at det ikke lar seg gjøre med FP16, men at det er bevist med FP16?

Jeg sier at det ikke lar seg gjøre uten videre. Dette er ikke noe som kan tvinges i driveren, men må legges inn støtte for dette i spillet. Men det skal være en ganske smal sak, ihvertfall tok det bare noen få timer med arbeid i FarCry sitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Denne teknikken bruker HDR+AA med FP16 tror jeg...

 

Den virker også på GeForce 7-sere kort.

 

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

 

Noen som vet hvor langt et 7900GT er? Skal bygge kabinett og må ha noen mål.

Har desverre ikke lengden på det, men jeg har sammenlinget det med et 7800GT kort, og det er rundt 2 cm. kortere enn det.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Alt over INT8 er vel per definasjon HDR. Men INT16 er nokså begrenset, ikke bare pga lavere presisjon, men også fordi det ikke støtter blending.

5739770[/snapback]

 

Da er vi ihvertfall enige her, fordi det har jeg også ment. At det er begrenset har vel lite med saken å gjøre, når effekten er der.

 

Jeg sier at det ikke lar seg gjøre uten videre. Dette er ikke noe som kan tvinges i driveren, men må legges inn støtte for dette i spillet. Men det skal være en ganske smal sak, ihvertfall tok det bare noen få timer med arbeid i FarCry sitt tilfelle.

5739770[/snapback]

 

Så da stiller jo faktisk X1K og "G7x" serien likt når det gjelder HDR+(MS)AA? Det er bare et spørsmål om hvem av de forskjellige som er lettest å implementere isåfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...