Gå til innhold

Review og tilgjenglighet på GeForce 7900 & 7600


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7800 gtx 512 er mye dyrere.. men yter de bedre?

5730990[/snapback]

Dette kortet fases ut fra nVidia sin side.

 

Det samme gjelder 7800GTX og 7800GT

 

Siste bestilliger fra kortleverandørene & OEM (ASUS, Dell, XFX, eVGA osv.) er allerede tatt, og leveres i disse dager..

 

7900GTX yter bedre enn 7800GTX, og er mye billigere

Lenke til kommentar
Jeg vil gå så langt som å kalle noen idiot hvis de virkelig bytter fra X1900XT/XTX til 7900GTX. Ja ok, det yter kanskje bedre i et par-tre spill, men du mister fordeler som HDR+AA og HQ AF.

 

Og hvor viktig er egentlig HDR+AA og HQ AF i spill? For min del er det kun av kosmetisk betydning (vel, det høres flott ut på papiret, det skal jeg vedgå). Når jeg f.eks. befinner meg på slagmarken i CS:S så kunne jeg gitt blanke i hvorvidt fienden er anti-aliased med HDR-belysning i skallen eller ei.

 

Framerate (ved høyere oppløsninger) er viktigst i den type spill jeg spiller og for folk flest som kjøper denne type kort. Og når det gjelder framerates uten for mye visuelt dilldall så gir nVidia best ytelse. Jeg hører ofte prat om den visuelle kvaliteten til ATI-kortene, men jeg stiller meg skeptisk til de pratiske fordelene. Jeg bytter heller visuell kvalitet mot bedre oppløsning og høyere framerates.

 

Når du i tillegg tar i betraktning støynivå (som er av betydning for en rekke brukere) og effektforbruk (har man en kjapp CPU og en rekke andre komponenter så er det naturligvis viktig at effektforbruket ikke kveler PSU'en) så er valget klart, ihvertfall for min del.

 

Lagt til:

Jeg fant dette sitatet fra overclockers.co.nz:

 

Nvidia wins by a mile in terms of driver stability and maturity. There are the odd bugs and quirks with ATi's X1900XTX, even with the latest driver of 6.2. (Yes, 6.3 is available now but it was released too late to make it into the benchmark.) I am not too fond of ATi's control centre either, where users will have to install .NET extension just to have access to configure dual monitor setup, FSAA, etc.

 

En av grunnene til at jeg har holdt meg til nVidia er stabiliteten/kvaliteten på driverne. Her har tydeligvis ikke ATI bedret seg mye de siste årene.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Raptor,09/03-2006 : 23:24]Alle kan ha sine grunner? Er vel å gå litt langt å kalle dem idioter vel?

 

Enig. Synes vedkommende bør lese retningslinjene på nytt. Å kalle folk idioter er å gå for langt. Gir ikke noe bra utgangspunkt for en saklig diskusjon.

5735084[/snapback]

 

 

Noen her på forumet som er for sensitive :roll:

Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg har holdt meg til nVidia er stabiliteten/kvaliteten på driverne. Her har tydeligvis ikke ATI bedret seg mye de siste årene.

5734952[/snapback]

 

En av grunnene for at jeg vegrer meg for å kjøpe ATI kort er nettopp driverne. Jeg klarer rett og slett ikke å like dem i tillegg til at de ofte virker buggy. Synd egentlig, for kortene er jo helt konge.

Lenke til kommentar
Og hvor viktig er egentlig HDR+AA og HQ AF i spill? For min del er det kun av kosmetisk betydning (vel, det høres flott ut på papiret, det skal jeg vedgå).  Når jeg f.eks. befinner meg på slagmarken i CS:S så kunne jeg gitt blanke i hvorvidt fienden er anti-aliased med HDR-belysning i skallen eller ei.

For meg er aliasing artifacts ganske forstyrrene, en irritasjons moment som tar meg bort fra selve spillet. Så for meg er dette ganske viktig. Men dette er helt klart en subjektivt sak.

 

Selv om jeg er enig i at nVidia sine drivere virker mer solide så merket jeg ikke noe forbedring eller forverring i stabilitet i spill med nVidia kontra ATi, dette har da ikke vært noe større problem for meg med hverken nVidia eller ATi. Enkelte grafikk abnormaliteter som z fighting får jeg med begge partner.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Og hvor viktig er egentlig HDR+AA og HQ AF i spill? For min del er det kun av kosmetisk betydning (vel, det høres flott ut på papiret, det skal jeg vedgå).  Når jeg f.eks. befinner meg på slagmarken i CS:S så kunne jeg gitt blanke i hvorvidt fienden er anti-aliased med HDR-belysning i skallen eller ei.

For meg er aliasing artifacts ganske forstyrrene, en irritasjons moment som tar meg bort fra selve spillet. Så for meg er dette ganske viktig. Men dette er helt klart en subjektivt sak.

 

Selv om jeg er enig i at nVidia sine drivere virker mer solide så merket jeg ikke noe forbedring eller forverring i stabilitet i spill med nVidia kontra ATi, dette har da ikke vært noe større problem for med med hverken nVidia eller ATi. Enkelte grafikk abnormaliteter som z fighting får jeg med begge partner.

5735807[/snapback]

For å få klahet i det MistaPi...

Hvor mange spill er det som ATi R5x0 kan kjøre AA på som ikke nVidia kan kjøre AA på?

 

Er det bare FarCry?

Lenke til kommentar
For å få klahet i det MistaPi...

Hvor mange spill er det som ATi R5x0 kan kjøre AA på som ikke nVidia kan kjøre AA på?

 

Er det bare FarCry?

5735904[/snapback]

 

Mener du AA+HDR? Eller finnes det spill Nvidia ikke kan bruke AA på?? Jeg kan ikke komme på noen andre spill i farta nei :hmm: . Men Far Cry ser i hvert fall utrolig bra ut med HDR+AA :yes:

Lenke til kommentar

FarCry, SS2 og AoE3 med MSAA fra det jeg vet. Det burde ikke være tvil om at dette antallet vil øke.

Dette er da også fra 5? spill totalt som støtter HDR om man regner source under et.

 

Edit: Apopros HDR, kjøpte meg Ghost Recon Advanced Warfighter til Xbox360 i går. Steike dette er et bra eksempel på hvor stor forskjell HDR kan utgjøre. HDR lighningen her ser virkelig lekkert ut. Heldigvis har ikke Xbox360 noe problem med HDR+AA.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
For meg er aliasing artifacts ganske forstyrrene, en irritasjons moment som tar meg bort fra selve spillet. Så for meg er dette ganske viktig. Men dette er helt klart en subjektivt sak. 

 

Hvilke oppløsninger spiller du i? I den oppløsningen jeg spiller i (1920 x 1200) så er disse artifaktene knapt merkbare. Jeg var heller ikke plaget av aliasing i 1280 x 1024 oppløsning som jeg ofte brukte tidligere, selv om AA fikk bildet til å se litt penere og glattere ut. Men det fikk da konsekvenser for ytelsen igjen, som tross alt var viktigst.

 

Selv om jeg er enig i at nVidia sine drivere virker mer solide så merket jeg ikke noe forbedring eller forverring i stabilitet i spill med nVidia kontra ATi

 

Nå er det godt mulig at problemene ikke er så markante i de spillene du spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...