Gå til innhold

Annonserer nForce 500-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når vi snakker om så mange disker blir CPU-belastning et tema. Da er det kun en skikkelig hardware-kontroller som gjelder. Og for all del, det finnes nok av råtne PCI-kontrollere også...

5719657[/snapback]

 

Tror du det? Hvor mye belaster en disk CPUen? Og belaster de noe særlig når de ikke aksesseres?

 

AtW

Lenke til kommentar
6 sata er for lite?? Ja til en viss grad, men det er få av oss som fyller opp 6 sata. Fra gammelt av så var det jo maks 4 ata.

 

Men det kommer sikkert hk med støtte for mer.

5719611[/snapback]

 

Jeg tror det blir vanligere og vanligere å ha mange harddisker, delvis fordi folk begynner å få øyneen opp for at det er et veldig praktisk medium, dels fordi kapasiteten ikke øker så fort som den burde.

5719616[/snapback]

 

Og på toppen av alt dette kommer nå optiske SATA enheter... Så ihvertfall 8 hadde vært ønskelig...

Lenke til kommentar
Dette er jo helt "greit".

 

Men det jeg er mest skuffet over er at det bare er 6 SATA porter. Det hadde kostet dem lite å legge til flere og det hadde spart mange folk for MASSE bry.

 

5719540[/snapback]

 

nForce4 støtter bare 4, men likevel har jeg 8 på mitt ASUS A8N-SLI Premium ([HINT]ekstra kontroller på hovedkortet[/hint]). Uansett hadde jeg ikke engang VURDERT å slenge 10-12 eller enda flere disker på en halvslapp integrert kontroller. En PCI(-E)-kontroller er ikke det jeg vil kalle "MASSE bry". :roll:

5719637[/snapback]

 

Det er en unødvendig ekstra kostnad å kjøpe et kort når du kunne hatt støtte for det på hovedkortet.

 

Hvis du har klart å kjøre 4 single disker problemfritt (eller i det hele tatt) på SATA kontrolleren på premium så skal du få en premie av meg. Den er, som de fleste ekstrakontrolere på hk, ikke laget for noe annet enn RAID, og å forsøke å "lure" den til å kjøre med 4 single disker vil forårsake timer, dager og uker med frustrasjon.

 

Her er et eksempel på hvordan jeg "nesten" klarte å få den til å fungere med 3 single disker. 4 virker helt utopisk og ikke vært bryet hvis det i det hele tatt er mulig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5626149

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Når vi snakker om så mange disker blir CPU-belastning et tema. Da er det kun en skikkelig hardware-kontroller som gjelder. Og for all del, det finnes nok av råtne PCI-kontrollere også...

5719657[/snapback]

 

 

Jeg henger meg på her. Man kan ikke bare slenge inn en kontroller å si at den funker like bra som en dedikert en som koster vesentlig mer. Blir som å si at minnekontrolleren i AMD751 er like god som Nforce 2 fordi de gjør samme jobben. Eller nforce 1-2 for å holde seg innenfor samme minnestandard.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om så mange disker blir CPU-belastning et tema. Da er det kun en skikkelig hardware-kontroller som gjelder. Og for all del, det finnes nok av råtne PCI-kontrollere også...

5719657[/snapback]

 

 

Jeg henger meg på her. Man kan ikke bare slenge inn en kontroller å si at den funker like bra som en dedikert en som koster vesentlig mer. Blir som å si at minnekontrolleren i AMD751 er like god som Nforce 2 fordi de gjør samme jobben. Eller nforce 1-2 for å holde seg innenfor samme minnestandard.

5719918[/snapback]

 

En dedikert kontrollere kan ha mye funskjonalitet, men da er de ganske dyre, er det virkelig problemer med kontrollere på chipsettet? Når blir CPU-bruk et problem? Greit nok at de ikke har hardware-støtte for mer avanserte RAID og sånn, men er det noe man har et sterkt behov for?

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe som er nytt her sammenlignet med nForce4

 

- Oppdatert og forbedret (ny) S-ATA kontroller som nå støtter 6 S-ATA-porter

 

- Oppdatert og forbedret Gigabit Ethernet kontroller

 

- Støtte for HD Audio (HDA)

 

- Flere PCIe lanes

 

Pluss andre småforbedringer...

 

nForce 500-serien kommer også til å komme i mobile versjoner, Intel versjoner med støtte for Pentium 4, D og Conroe... Samt etterhvert også med integrert grafikk.

Lenke til kommentar
er dette bare nforce4 men med sokkel AM2?

5719344[/snapback]

I fare for å hisse på meg noen så vil jeg si: ja, dette er en oppusset versjon av nForce 4. Opppussingen innebærer nok litt bios-tweak for å støtte nye prosessorer med viritualisering og ny ram, og noen drivertweaks for å støtte quad SLI også er det sikkert finpusset litt på firmwaren i den innebygde brannmuren i nettverkskontrolleren og sikkert lagt til et par SATA-porter og USB-porter på southbridge. Altså bare finpussing på det gamle brikkesettet.

 

Får håpe de har krympet brikkesettet fra 180nm (?) til 130 eller 90nm i samme slengen så det bruker mindre effekt og dermed ikke blir så varmt som før.

5719426[/snapback]

 

det var noe sånnt jeg tenkte meg ja....

Lenke til kommentar
Noe som er nytt her sammenlignet med nForce4

 

- Oppdatert og forbedret Gigabit Ethernet kontroller

5719985[/snapback]

Kan vel også slenge på at de nye chipsetene (iallefall high-end versjonene) kommer til å ha to Ethernet-kontrollere innebygd i chipsetet.

 

Begge kommer til å bruke den oppdaterte "ActiveArmor" funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Noe som er nytt her sammenlignet med nForce4

 

- Oppdatert og forbedret Gigabit Ethernet kontroller

5719985[/snapback]

Kan vel også slenge på at de nye chipsetene (iallefall high-end versjonene) kommer til å ha to Ethernet-kontrollere innebygd i chipsetet.

 

Begge kommer til å bruke den oppdaterte "ActiveArmor" funksjonaliteten.

5720174[/snapback]

 

Det er bra, og enda bedre hadde vært om de klarte å unngå checksum-feil på kontrolleren (pga dette avtive-armour-greiene). Det synes jeg egentlig er en ganske talentløs feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skulle ikke AM2 støtte DDR800 a?

5719464[/snapback]

 

Det sies så, men det betyr ikke at hovedkortene ikke blir i stand til å kjøre høyere hastigheter som 1066 MHz. Dagens socket 939 hovedkort støtter offisielt "bare" 400 MHz men f.eks. DFI har ingen problemer med 500 MHz. Dessuten støtter minnekontrolleren til AMD 450 MHz 'offisielt' (hvis jeg husker korrekt), men det er få som er klar over det.

Lenke til kommentar
Skulle ikke AM2 støtte DDR800 a?

5719464[/snapback]

 

Det sies så, men det betyr ikke at hovedkortene ikke blir i stand til å kjøre høyere hastigheter som 1066 MHz. Dagens socket 939 hovedkort støtter offisielt "bare" 400 MHz men f.eks. DFI har ingen problemer med 500 MHz. Dessuten støtter minnekontrolleren til AMD 450 MHz 'offisielt' (hvis jeg husker korrekt), men det er få som er klar over det.

5721314[/snapback]

For å flisespikke litt: Athlon64 og FX støtter DDR-500 (250MHz)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2469&p=1

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nforce5-navnet er helt berettiget.

Det er vel ikke nForce 5, men 500. Pussig at de ikke kaller den for nForce 5 i grunn... kanskje de venter med å innføre nForce 5 til senere. Uansett forstår jeg at det kan virke forvirrende på forbrukere.

5722041[/snapback]

Er vel ikke missvisende?

 

En av grunnene er at når du har tre tall så er det enklere å vise at du har forskjellige modeller... 590 er bedre enn 570 osv... ;)

 

Jeg forstår ikke at dette er missvisende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...