Gå til innhold

HJELP! Trenger nytt band å høre på!


si_men

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om dere ville hjelpe meg med og finne ett nytt band og høre på :D

Det kan være i nesten hvilken som sjanger unntatt:

- Metall og lignende. (hard rock kan vurderes)

- Folkemusikk

- Blues/Jazz

 

På forhånd takk Si_men :love:

Endret av si_men
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, hehe skrev netopp i tråden din at du burde ha noe Metallica :p

Jeg hører en del på:

- Metallica

- A Perfect Circle

- Foo Fighters

- Audioslave

- The Cure

- Gorillaz

- og litt SOAD, Slipknot og Mötley Crue

 

Men en del av meningen er at jeg vil prøve og finne en annen sjanger enn Rock o.l hvis dere skjønner(?) :)

Endret av si_men
Lenke til kommentar

hmm.. du sier det ikke kan være i "metal-sjangeren", men du hører på Slipknot? Men uansett.. Hvor "rocka" skal dette bandet være? Skal det liksom være god gammeldags rock som f.eks Deep Purple, eller litt mer avansert nytenkning innen pop/rock, indierock?

 

Du sa en "en ny sjanger enn rock". Det kan være smarte å bygge ut i fra rock (siden den sjangeren omfatter enormt mye musikk). Jeg startet der.. Begynte å høre mye på gammel rock; Deep Purple, Metallica, AC/DC, men begynte etterhvert å eksprimentere med indirock/pop-rock.. over til Coldplay,Keane,Travis etc.

Endret av gHETTo
Lenke til kommentar

Machinae Supremacy

 

Prøv å last ned noe musikk her, det er helt gratis, og lovlig . Jeg har ganske lik musikksmak som deg, (unntatt Mötley Crue :sick: ) og liker dem veldig godt. Ville startet med å laste ned Through the looking glass og Hero.

 

Last.fmhttp://www.last.fm/

Her kan du gå inn og søke på band du liker, og se hva folk som hører på disse bandene også hører på. Etter å ha kikka litt på sidene om Foo Fighters og Audioslave, ser det ut som Red Hot Chili Peppers kan være noe å se litt nærmere på :)

 

Edit: Machinae Supremacy blir kanskje litt vel heavy, men anbefaler deg å prøve det ut uansett.

Endret av The Erland
Lenke til kommentar
- Metallica

- A Perfect Circle

- og litt SOAD, Slipknot og Mötley Crue

Dette er jo metall da.

 

Jeg anbefaler:

-Tool, metall av den rolige sorten.

-Bad Religion, meget bra punk-rock. (Spesielt albumet The Process of Belief.)

-Gåte, folk rock.

-In Flames, melodisk death metal (høres værre ut enn det er, det er ganske "nybegynnervenlig" metall, men har også mye dybde for den "avanserte" lytter).

-Mew, indie-rock/pop. Et av de få kommersielle pop-rock bandene som faktisk holder høy kvalitet.

-Nirvana, grunge. (Vet ikke helt hva jeg skal si om dem, du har sikkert hørt noe fra før. :p )

The Offspring, punk. Spesielt albumet Americana synes jeg er veldig bra.

Opeth - Damnation albumet er særdeles bra! Rolig prog rock (?).

 

Hvis du vil ha noe litt anderledes så kan du skjekke ut Burzum sine ambient plater, Daudi Baldrs og Hlidskjalf.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurte på om dere ville hjelpe meg med og finne ett nytt band og høre på :D

Det kan være i nesten hvilken som sjanger unntatt:

- Metall og lignende. (hard rock kan vurderes)

- Folkemusikk

- Blues/Jazz

 

På forhånd takk Si_men :love:

5685874[/snapback]

Men siden du vil ha noe annet enn rock så kan jeg anbefale Björk. Hun blander sammen en rekke utallige ting og er vanskelig å beskrive. Tenk deg Trip Hop blandet med klassisk, avant-garde jazz(dette gjelder først og fremst vokalen), pop, alternative rock og mye annet. Resultatet er ikke annet en fantastisk, og det er ikke rock.

 

Får å gå en annen retning så kan du prøve ut bandet Infected Mushroom. Det er trance, denne sjangeren har et dårlig og feilaktig rykte, det mange tenker når man hører trance er i virkelighetne eurodance ol. Gi dette bandet en sjangse, ganske stillige greier.

 

Kanksje du vil prøve deg på noe klassisk? Mange forbinder dette med noe kjedelig, men denne musikken kan være dramatisk og "heavy". Bare sjekk Edvard Greig. Dovregubbens Hall er ikke annet enn mektig.

 

 

 

Virker det ikke som du vet noe om sjangere da mange av artistene du nevnte er metall. SoaD er faktisk en blanding av netopp metall og lignende, armensk folkemusikk og jazz (de blander inn mange andre ting da...)

 

Men din kombinasjon av "untatt sjangere" og artister som du liker er litt rar, da alle bandene du nevner har noe fra alle sjangere du nevner, men hvis jeg forstår deg rett så er du ute etter noe nytt?

 

Man trenger ikke ungå rocken for å finne noe nytt, det foregår stadig innovasjon her. Her nevner jeg noen band som bryter med untatt-reglene dine men som jeg strengt tatt tror du muligens vil like alikevel:

 

Som nevnt har man band som Tool. De har samme vokalist som APC og stor sjangs for at du vil like dem, ikke like APC har sterkt særpeg. Anbefaler albumet Ænima, helt utrolig fantastisk musikk, er helt unikt.

 

Hvis du liker Audioslave så burde du absolutt sjekke ut Rage Against The Machine. Det er det bandet Audioslave var før de byttet vokalist, mye fete låter, mye bedre riff, mer energi, kulere vokal. Det selv-tittelerte debutalbumet er det beste.

 

Hvis du liker System of a Down så er det så burde du sjekke ut Faith No More. Bandet har mye fra det bandet, særlig på vokalisten som forøvrig har idolstatus blant dem. (Noe som ikke er så rart, Mike Patton synger jo som en gud)

 

Kunne skrevet mer, men det er sent og jeg gidder ikke mer. Håper jeg var til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Får jeg foreslå Porcupine Tree? De første utgivelsene er en snodig variant av elektronika, de nyere utgivelsene er melodiøs poprock. Litt hardt av og til, men takler du Metallica så takler du dette.

 

Hør Porcupine Tree her

 

Ellers så syns jeg Massive Attack er litt spennende noen ganger. Aner ikke hva jeg skal kalle sjangeren, litt rock er det jo, men det er masse elektroniske impulser med i bildet også. Husker du singelen "Teardrop" som gikk på radio/tv for noen år siden?

 

Massive Attack hjemmeside

Lenke til kommentar
Får jeg foreslå Porcupine Tree? De første utgivelsene er en snodig variant av elektronika, de nyere utgivelsene er melodiøs poprock. Litt hardt av og til, men takler du Metallica så takler du dette.

 

Hør Porcupine Tree her

 

Ellers så syns jeg Massive Attack er litt spennende noen ganger. Aner ikke hva jeg skal kalle sjangeren, litt rock er det jo, men det er masse elektroniske impulser med i bildet også.  Husker du singelen "Teardrop" som gikk på radio/tv for noen år siden?

 

Massive Attack hjemmeside

5688437[/snapback]

 

Porcupine Tree synes jeg var ett bra forslag. Personlig liker jeg låter som Trains, Shesmovedon, Open Car og Lazarus. Fin stemningsfull musikk :) Damer liker det også (hint hint)

Lenke til kommentar

Vil bare takke for mange forslag til ny musikk jeg kan høre på, men tror nok ikke jeg kan høre på alle :( MEN har fått låne en Bloc Party cd av en i klassen og jeg digger den :love:

Har også fått høre noen sanger av Fatih No More og det høres egentlig kanskje fett ut :D

 

Takker alle sammen for fine svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...