Gå til innhold

Har vi for snille straffer i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan da vel ikke sette en pris på et menneskeliv..

 

Ja, Norges lover er alt for snille. Drap og voldtekt som burde ha høyest straff, er i dag helt latterlig lavt. Hvordan skal vi forvente om at ingen skal drepe/voldta hvis de ikke blir straffet for det? Hvordan skal vi forvente at folk har respekt for lovene hvis de ikke blir straffet om de bryter de?

Lenke til kommentar
En kan da vel ikke sette en pris på et menneskeliv..

 

Ja, Norges lover er alt for snille. Drap og voldtekt som burde ha høyest straff, er i dag helt latterlig lavt.

 

Tror du det hadde skjedd færre drap i Norge om maksimumstraffen f.eks. ble hevet til 30 år?

5678310[/snapback]

 

Jeg tror det hadde skjedd færre drap hvis maksimumsstraffen hadde blitt hevet til livsvarig.

 

Ved 30 år som maks.straff ville iallefall de som hadde blitt satt inn for den straffen mistet noen år før de hadde kommet ut og drept igjen. Det finnes personer som dreper, blir tatt, soner straffen og dreper igjen.

 

Spør du meg så burde du ikke få noen frihet igjen hvis du tar et annet liv. Det går ikke an å sette en pris på et menneskelig, og derfor ganske tåpelig å prøve å sette en straff for hvor lengene du skal sitte i fengsel. Tar du et liv bør du vite at straffen er at du mister ditt, enten i form for dødsstraff eller livsvarig fengsel.

Lenke til kommentar

Jeg syntes vi burde ha mye større straffer, båre i penger og i fengsel.

Det er ikke alle som lærer av å sitte i fengsel i det hele tatt. Burde ha gjort noe mere å.

Noen straffer er jo greie, (kjenner en som kjørte i fra purken med en lånt bil, kjørte fra de i ca 140/150Km/t gikk ut av bilen, og sa til purken at duden som kjørte hadde flygi inn i skauen, og da hadde han hatt purken i hælan noen mil. Han ble senere tatt da bileier fikk bot og slik. Han satt ca 40 dager i fengsel, og fikk 20 000kr i bot). Den straffen har ikke jeg noe imot.

Onkelen min hadde gjor ett ller annet der han fikk et brev i posten der han fikk beskjed om å betale Xkr eller være Xdager i fengsel. Siden han ikke hadde noe spess og gjøre da, meldte han seg til purken og sa at han ville i fengsel, istedet for å betale. Han fikk et klart nei. Han var for "rik"/tjente for mye for å kunne sitte inne den lille perioden.

 

Syntes heller ikke det skulle være slike valg, "Enten betaler du eller så havner du i fengsel" da du nesten må betale. Skulle vert at enten så betalte du, eller så havner du i fengsel, ikke noe valg.

 

Og for skikkelige fæle mord skulle det vert livstid, eller i verste fal dødsdom.

Lenke til kommentar
Ved 30 år som maks.straff ville iallefall de som hadde blitt satt inn for den straffen mistet noen år før de hadde kommet ut og drept igjen. Det finnes personer som dreper, blir tatt, soner straffen og dreper igjen.

 

Såvidt jeg vet er det ytterst sjelden man finner "gjengangere" blandt drapsmenn. De fleste begår ett mord i sitt liv, for å uttrykke det slik.

 

Trussel om livsvarig fengsel eller dødsstraff fungerer jo ikke i USA. Både drap og voldtekt har økt siste 50 årene.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se går statistikker opp og ned;

 

 

 

Dette kan neppe kun forklares ut i fra f.eks. hvor mange stater som har dødsstraff. Er det ikke flere stater som har sluttet med dødsstraff de siste årene?, og da burde jo, ifølge de som mener dødsstraff er preventivt, drapstallene ha økt 93-2003

 

Vil mene at en potensiell farlig ransmann blir mer trolig til å drepe et vitne som kan avsløre han, når han har i utsikt 20 år bak murene for ran? Derfor tror jeg høye straffer faktisk kan føre til FLER drap.

 

Hvor mange billister hadde stoppet etter å ha kjørt ned noen i gangfeltet, hvis minstestraffen var 10 år? Tror det det heller ville medført at flere stakk avgårde.

Lenke til kommentar

Tall om fengsel:

(målene er antall fengslede per 100.000 innbyggere)

http://www.kcl.ac.uk//depsta/rel/icps/worl...west_rates.html

 

Toppen er dominert av skraltede rettsstater med massive menneskerettighetsbrudd og land hvor kriminaliteten ikke er kjent for å være lav. USA er en relativ enslig representant for Vesten, og kommer på førsteplass i det å fengsle størst andel av sin befolkning. (Mulig det er flere fengslede relativt sett i Kongo grunnet folkemordet, men det er en spesiell situasjon.)

 

Tallet for USA er for øvrig 724 per 100.000 i fengsel. Tallet for Norge er 68.

 

Går en mer i dybden av tallene for USA, og studerer mer spesifikke grupper, eksempelvis sorte menn i aldersgruppen 25-29, ser en tall over 10.000 per 100.000 i fengsel. Tar en med alle som på en eller annen måte er under korreksjonssystemets vinger nærmer vi oss 30.000 per 100.000 (i denne gruppen). Dette er ikke sunnhetstegn, og en burde ikke trakte etter å fengsle flest mulig lengst mulig. For ordens skyld er personer med innvandrerbakgrunn i Norge overrepresentert i et slikt mål.

 

Å fengsle så store grupper av egen befolkning som vi ser gjøres i mindre gjestmilde deler av verden er ikke ønskelig. Fengselsstraff som virkemiddel har klare begrensninger, og å derfor se på økt bruk av det som et virkemiddel blir noe ensporet. Det er derfor spennende at man i dagens avis kan lese forslag om mer bruk av metoder som konfliktråd, hvor det preventive og ikke det hevngjerrige ligger i fokus.

Lenke til kommentar
Dette kan neppe kun forklares ut i fra f.eks. hvor mange stater som har dødsstraff. Er det ikke flere stater som har sluttet med dødsstraff de siste årene?, og da burde jo, ifølge de som mener dødsstraff er preventivt, drapstallene ha økt 93-2003

5679099[/snapback]

Det er neppe noen enkle sammenhenger på noen som helst måte. Men det kan virke tydlig at det er gjort noen riktige grep de siste femten årene i USA. Hva de egentlig har gjort, det vet jeg ikke.

 

Vil mene at en potensiell farlig ransmann blir mer trolig til å drepe et vitne som kan avsløre han, når han har i utsikt 20 år bak murene for ran? Derfor tror jeg høye straffer faktisk kan føre til FLER drap.

 

Hvor mange billister hadde stoppet etter å ha kjørt ned noen i gangfeltet, hvis minstestraffen var 10 år? Tror det det heller ville medført at flere stakk avgårde.

5679099[/snapback]

 

Straffer skal ikke være høyest mulig, men de bør heller ikke være for lave. Målet må være å finne det riktige nivået. Og i dag ser det ut til at nivået ligger for lavt, ettersom folk ikke har troen på rettssystemet og vaneforbrytere går ute i det fri og plager og skremmer vanlige folk.

 

Man må huske at når folk mister troen på samfunnet, så mister de også respekten for samfunnsstrukturene, og det fører til at krimraten øker.

 

Så når jeg mener at vi trenger lengre fengselsopphold for vaneforbrytere, så mener jeg ikke nødvendigvis ekstremt lange straffer.

 

Edit:

Og jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal iverksette andre forebyggende tiltak i tillegg.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Viser til http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114703 om en attenåring som blir dømt til 45 dagers betinget fengsel og 3000 kr i bot, for bl.a. narkotikabruk, fyllekjøring uten førerkort, biltyveri og drapstrusler som har ført til sykemeldinger.

 

Er det bare jeg som syns at denne straffen er alt for mild? Personlig har jeg vanskelig for å tro at 3000 kr er et veldig betydelig beløp for en kar av dette kaliberet, og at 45 dagers betinget fengsel ikke er nok til at det går opp for vedkommende hvor alvorlige handlingene hans har vært.

Eg er heilt enig i at straffen som han har fått er for mild. Sjølv om han er mindrering, så har han fått forlite straff. Han har brukt narkotika og truga nokon på livet. Dei to lovbrudda er i seg sjølv kanskje 2-3 år i fengsel? Eg er ikkje sikker, men eg veit at det er høg straff. For kjøyring utan lappen+full er ein stor bot, mykje større enn 3000kr. Tjuveri er kanskje 0,5-1 år fengsel? Sjølv om eg ikkje veit kva straffar du får for desse lovbrotta, er eg 90% sikker på at han har fått EKSTREM reduksjon av den totale straffa hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...