Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan lime sammen støtfanger


plankeby

Anbefalte innlegg

Har fått en solid lang sprekk i støtfangeren bak på min Escort kombi 98 modell. En bil gled/kjørte inn i baken (bremset for sent), og trykket inn støtfangeren noe slik at det ble sprekk og ødelagte fester ved ene hjulbuen.

Han som kjørte på meg stakk av. så jeg vil prøve å fikse dette billig.

 

Hva slags lim anbefales. Hva slags plast er slik støtfanger laget av?

Har et dyrt to-komponent lim fra Clas Ohlsson, men forstår at den limer plas av Polypropylene og Polyethylene dårlig.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte et sted at sveising fort koster opp mot en 1000 lapp!!

 

Passer veldig dårlig med sånne utgifter nå. Vurderer å skru av støtfangeren og prøve med det limet jeg har. Så får jeg sjekke bruddstyrken litt og se om det holder en stund.

Å vite hva slags plast som er i støtfangeren hadde vært bra. Kan jo ringe Ford å høre, hadde tenkt å fikse i dag. Redd for at en bit av søtfangeren skal sprekke mer og løsne.

Utrolig dumt at jeg ikke gikk ut av bilen med en gang og notere bilnummer på han/ho som gjorde dette!!

 

Sprekken er litt lenger en det som kan ses på bildet.

post-56342-1140195437_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Mange bilmerker bruker i dag resirkulert plast i sine støtfangere, såkalt EPDM plast. Denne typen plast har et blandingsforhold som kan variere fra produksjonsmåned til produksjonsmåned og kan derfor så godt som aldri sveises med EPDM tråd. Teknikken på fangere merket med f.eks PP-EPDM er å skjære små strimler av den fangeren man skal sveise og bruke de til å sveise med.

 

Man får mange typer lim som er spesielt laget for å lime støtfangere, men samtlige typer lim lager en lite holdbar fuge hvis det kun limes i sprekken. Det beste er å prime en større flate enn sprekken på begge sider, armere den fra baksiden samt å slipe en rett fuge langs sprekken fra utsiden slik at limet får en rett overgang til plasten. Da slipper man at limet løsner fra plasten når det slipes skrått ned mot den.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på at det kunne være en sammenheng med krasjen, en annen sa også det du nevner "garrasjen". Når jeg tenker på det så ligger nok noe av forklaringen der på ødelagt eksos.

Merka et par dager ettter smellen at det var litt lekkasje, men tenkte ikke mer på det (tenkte se mer på det når varmen kommer). Så nøyaktig etter 7 dager røk det helt. Eksosanlegget er ikke rustent og det røk i en sveisekjøt inntil fremre lyddemper.

Så brått har idioten som kjørte på meg og forsvant påført meg stadig mer utgifter!

 

Usikker på om Biltema har eksos som passer, finner ikke min type i katalogen (1,6l, kombi 1998). Er jo helt klart billigst der.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skal ikke se bort fra at fangeren er laget av Polypropylene(PP-plast).

 

Vanskelig, om ikke umulig å lime slik plast, det vanligste er å sveise den.

5621129[/snapback]

ÅNEIDA!! ikke umulig,men limet man må bruke er litt grisete, så man må være forsiktig og ikke grise uttafor.

Lenke til kommentar

Altså det jeg ville ha gjort er og kjøpe plast sparkel. Såkalt "Bumper fill". Pusser ned rundt og på området. Fyller med sparkelen. Venter til det har tørket, og deretter pusser ned sparkelen slik at du har fylt opp sprekken, og fangeren har fått de formene som den skal ha. Deretter kan du jo da levere inn fangeren til lakkering. Blir vel ca. en tusing visst du gjør alt forarbeidet selv. Da har du en fanger som er som god som ny. ( hadde vi sett vekk fra de andre skadene på fangeren ) Jeg har gjort dette med mange fangere og resultatet har blitt upåklagelig :)

Lenke til kommentar

jeg har hatt litt sprekker/hull i min front fanger å dekket dette fint med glassfiber til 200 lappen på jernia/byggmakker. Du må bare ha litt fint vær og ett 2-3 timer med god vær, åsså blir det en flott farge forsjell for den glassfiberen som jeg brukte ble rosa aktig men ellers fin etter å ha blitt pussa litt på

Lenke til kommentar

Så glassfiber er sterkt nok både til å holde plasten sammen og tåle litt bevegelse i plasten?

 

Jeg har fra Clas Ohlson: AUTO WELD, Epoxylim. Et av verdens sterkeste lim. Tåler slag, vibrasjoner, hydraulikkolje, bensin etc. Bearbeidingsstid: 20 min før herdingen begynner. Trekkraft: 278 kg/cm² etter 16 timer. Tåler temp. fra -50° til +300°C. På embalasjen finnes brukertips og bruksanvisning.

 

Er redd dette ikke vil bite seg fast i plasten.

 

Annet lim fra Clas Ohlson er: http://www.clasohlson.no/shop/store/main.a...BA67D4A86107769

 

Særlig bak på bilen ved skiltet på bagasjeromslokket, så skal plasdelen tåle at man løfter opp lokket med å holde i "plasthåndaket". Det krever at limet er sterkt, slik at plasten ikke brekker rett av i limekjøten. Ser ut til at plasten der ikke er så myk som støtfangerplasten.

 

Skal snart sette i gang med liming, nå som været blir bedre, med riktigere tørketemp.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...