Gå til innhold

Microsoft sensurerer MSN-samtaler


Anbefalte innlegg

eller gaim :-)

5615156[/snapback]

Ikke for å være pirkete, men Gaim er en klient ;)

 

Jabber/XMPP er en åpen protokoll som kan bli brukt i Gaim, Kopete og alle disse

http://www.jabber.org/software/clients.shtml

^men denne siden ser helvete ut i IE på noen PC'er... merkelig nok...

 

Mac sin iChat og GoogleTalk (Google har nå åpnet opp for andre Jabber servere... endelig!) benytter seg av denne protokollen og du kan chatte på kruss og tvers av klienter og servere (så sant den serveren du bruker ikke har sperret for andre servere).

 

Å registrere en account krever bare en Jabber adresse og et passord, ingen annen info er nødvendig og du får ingen mail addresse (utenom f.eks Google da du b en gmail account).

 

Denne protokollen kan også legge inn støtte for MSN, AIM, ICQ accounten din også så du kan chatte med dine MSN venner inne i gmail.com sin nye chatte tjeneste (alla hotmail sin).

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i svarte er dette for noe drit? Plutselig blander MSN Search seg inn i en samtale jeg hadde:

 

Simen1 - says:

Jeg er ikke overrasket over at hun ble skremt

*** says:

hehe

*** is searching for:

d var en nøye planlagt

MSN Search finds:

-- S T E I N G A R D as --  http://www.steingard.no/om_krako.htm

LandInfo http://www.landinfo.no/index.gan?id=20&subid=0

Ungdomsskole - hoved http://www.drobakmontessori.no/ungdskole/hoved.htm

More Results ...

*** is searching for:

hevn akdsjo

MSN Search says:

We couldn't find any sites containing " hevn akdsjo".  Try using different search words.

*** says:

hevn aksjon

:realmad:

Lenke til kommentar
Hva i svarte er dette for noe drit? Plutselig blander MSN Search seg inn i en samtale jeg hadde:

 

Simen1 - says:

Jeg er ikke overrasket over at hun ble skremt

*** says:

hehe

*** is searching for:

d var en nøye planlagt

MSN Search finds:

-- S T E I N G A R D as --  http://www.steingard.no/om_krako.htm

LandInfo http://www.landinfo.no/index.gan?id=20&subid=0

Ungdomsskole - hoved http://www.drobakmontessori.no/ungdskole/hoved.htm

More Results ...

*** is searching for:

hevn akdsjo

MSN Search says:

We couldn't find any sites containing " hevn akdsjo".  Try using different search words.

*** says:

hevn aksjon

:realmad:

5617725[/snapback]

 

Sikker på at ikke han/henne du snakket med tastet feil og valgte å søke på det han/henne sa? Teit, unødvendig feature, og det er lett å komme borti feil. :)

Lenke til kommentar

^Skjønner heller ikke poenget med en slik feature, men det virker som de fleste har lyst til å presse det inn i klienten sin...

 

Skulle ikke forundre meg om MSN gjorde et par "glipp" i ny og ne for å få høyere tall på antall søk i MSN search :p

 

EDIT:

Men har lest nyheter om dette som er fra oktober i 2005... :whistle:

prøver å finne en liste over ting som faktisk er sensurert, så lenge det ikke er noe som ikke kan føre til sikkerhetsrisiko som blir sensurert er jo dette en fin feature det da :)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Denne nyheten er ganske gammel og microsoft har sensurert i lang tid

Ord som er sensurert: .scr gallery.php download.php .pif

Hvis man sender ett av disse ordene blir tilkoblingen frakoblet av msn (i gruppesamtaler blir alle andre som er med frakoblet samtalen, og i gruppesamtaler stopper dette hele samtalen i motsetning til vanlige samtaler som gjenopptas når man sender/mottar noe)

msn messenger gir ikke beskjed om hva som har skjedd, men andre klienter (gaim f.eks) gir beskjed om at meldingen ikke kunne blitt sendt pga. en "ukjent feil".

 

Jeg håper virkelig folk gir opp msn for godt og går over til Jabber denne gangen :)

Lenke til kommentar
LoL altso..

Kva dei vil når dei gjere noke sånt? Vi har ytringfrihet, vi kan skrive kva vi vil. Ikkje **** om microsoft skal få hindre meg i og skrive akkurat det eg vil. Dei la til sperre på visse filer ja, det var jo og irriterande i starten. Men fekk fjerna det med patch.

Men uansett dette blir for dumt. Dersom dei skal stoppe virus o.l får dei gjere programmet sikrere.

Nei visst dette blir noke av stoler eg på at det kjem ut ein patch som fikser det:)

 

Edit: Skulle istad legge ut ein link til ein på msn lista mi.

http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=356

Trur du den kom fram? Nei! Dei burde jaggu gje beskjed om dette til allmen folket og ikkje berre oss forum brukare.

5615527[/snapback]

Jeg tror ikke du har lest MSN EULA... kort sagt er alle rettighetene dine borte og alt du sier kan brukes mot deg reklamemessig av microsoft og deres partnere.

Og en annen ting, sperrene på filer du mottar er det ikke msn-protokollen, men msn messenger som nekter å ta imot

Lenke til kommentar

Hallo Folkens !

 

Hvis dere tenker etter er jo dette bare bra ! :w00t:

 

Hvis MSN klarer å filtrere bort ulumskheter så slipper vi å tenke på det oxo.

Antivirus fungerer på samme måte, filtrerer bort saker den tror er farlig for bruker.

 

Men det er klart at M$ kan misbruke systemet og filtrere bort ord/lenker/filer som ikke burde vært filtrert bort, men den muligheten har også antivirus-selskapene :hmm:

 

.reg filer kan gjøre STOR skade på en windows-installasjon, så det er klart at slike blir karakterisert som risikofulle :cry:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hallo Folkens !

 

Hvis dere tenker etter er jo dette bare bra !  :w00t:

 

Hvis MSN klarer å filtrere bort ulumskheter så slipper vi å tenke på det oxo.

Antivirus fungerer på samme måte, filtrerer bort saker den tror er farlig for bruker.

 

Men det er klart at M$ kan misbruke systemet og filtrere bort ord/lenker/filer som ikke burde vært filtrert bort, men den muligheten har også antivirus-selskapene :hmm:

 

.reg filer kan gjøre STOR skade på en windows-installasjon, så det er klart at slike blir karakterisert som risikofulle :cry:

 

Mvh

Kjetil

5618761[/snapback]

Er du et troll?

Ikke alle bruker windows her i verden og ikke alle synes at absolutt alle lenker med download.php eller gallery.php i seg er farlige, microsoft sin hensikt med dette er ganske enkelt å få folk til å bruke noe annet enn php. hadde microsoft hatt lyst til å advare folk mot windowsvirus så kunne de ha lagt inn en melding om at det kan være farlig å åpne lenker med .exe, .pif, .scr når de ble postet

 

EDIT: Jeg synes faktisk at folk som er så dumme at de åpner .reg-filer de får tilsendt over msn fortjener å få installasjonen sin ødelagt

Endret av ratix
Lenke til kommentar
Hallo Folkens !

 

Hvis dere tenker etter er jo dette bare bra !  :w00t:

 

Hvis MSN klarer å filtrere bort ulumskheter så slipper vi å tenke på det oxo.

Antivirus fungerer på samme måte, filtrerer bort saker den tror er farlig for bruker.

 

Men det er klart at M$ kan misbruke systemet og filtrere bort ord/lenker/filer som ikke burde vært filtrert bort, men den muligheten har også antivirus-selskapene :hmm:

 

.reg filer kan gjøre STOR skade på en windows-installasjon, så det er klart at slike blir karakterisert som risikofulle :cry:

 

Mvh

Kjetil

5618761[/snapback]

 

Bare synd denne tåplige greie ikke stopper ting som faktisk gjør skade, og stopper ting som ikke gjør skade. (og hva med å faktisk gi beksjed om man gjør det på en grei måte? Istedet for å bar dumpe meldinga uten noe signal om at det ikke kom fram?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjelder dette bare MSN Messenger eller protokollen?

5614848[/snapback]

Det gjelder protokollen. Med andre ord er det ikke programmet MSN Messenger som sensurerer samtalen, og det hjelper derfor ikke å benytte andre programmer som bruker samme protokoll.

 

Tanken bak dette er selvsagt å forhindre spredning av virus via Messenger, men når ikke engang de URL-ene som de vanligste virusene benytter er sensurert kan man begynne å lure.

 

Download.php er svært vanlig for diverse nedlastningssider, men Microsoft mener tydeligvis at vi ikke skal få lov til å laste ned det vi vil. Jeg mistenker sterkt at download.asp og download.aspx ikke er sensurert, ettersom dette er Microsoft sin teknologi.

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Dette er den mest amatørmessige "fiksen" eg har sett på lenge. Linken ...

 

http://www.grimstveit.no/jakob/download.php?file=hacked

... er identisk med linken ...

http://www.grimstveit.no/jakob/down%6Coad.php?file=hacked

 

Begge produserer fylgjande i Apache-error-loggen min:

[Fri Feb 17 09:32:23 2006] [error] [client 89.206.35.196] script '/path/to/www/docs/grimstveit.no/jakob/download.php' not found or unable to stat

Ta ein tur innom til dømes http://www.jimprice.com/jim-asc.htm og bytt ut resten av urlen min med den hexadesimale verdien for samme teikn, og vips så har du ein fullstendig "skjult" URL. Det finnast også mange andre måtar å enkode ein URL på. Den autoriative referansen til dette på nettet kan du finne på http://www.pc-help.org/obscure.ht%6D (eg måtte bare endre 'l' til '%6D' :) ).

 

Sorry Microsoft, the laugh is on us. :thumbup:

 

 

 

--

jakob breivik grimstveit, http://www.grimstveit.no/jakob

Endret av jakobbg
Lenke til kommentar
Ikke alle bruker windows her i verden og ikke alle synes at absolutt alle lenker med download.php eller gallery.php i seg er farlige, microsoft sin hensikt med dette er ganske enkelt å få folk til å bruke noe annet enn php. hadde microsoft hatt lyst til å advare folk mot windowsvirus så kunne de ha lagt inn en melding om at det kan være farlig å åpne lenker med .exe, .pif, .scr når de ble postet

 

EDIT: Jeg synes faktisk at folk som er så dumme at de åpner .reg-filer de får tilsendt over msn fortjener å få installasjonen sin ødelagt

5618782[/snapback]

Alle som bruker os os'er bør ha en Jabber/XMPP account iallefall :yes:

 

Folk som bruker IM har som regel litt kunnskaper som data, men det er mange som ikke er klar over hva som kan være en sikkerhetsrisiko, spesielt når det popper opp fra en venn i MSN.

Lenke til kommentar
Gjelder dette bare MSN Messenger eller protokollen?

5614848[/snapback]

Det gjelder protokollen.

 

Tanken bak dette er selvsagt å forhindre spredning av virus via Messenger, men når ikke engang de URL-ene som de vanligste virusene benytter er sensurert kan man begynne å lure.

 

Download.php er svært vanlig for diverse nedlastningssider, men Microsoft mener tydeligvis at vi ikke skal få lov til å laste ned det vi vil. Jeg mistenker sterkt at download.asp og download.aspx ikke er sensurert, ettersom dette er Microsoft sin teknologi.

5618898[/snapback]

Var det jeg gjorde regning med, men ComputerSweden har ikke vært flinke til å skille mellom klient og protokoll:

"Det svenske magasinet ComputerSweden melder i dag at enkelte lenker som sendes over MSN Messenger vil bli sensurert."

 

Synes tankegangen bak dette er god, men vi bør i det minste få en mulighet tilå skru av denne featuren. Nå er jeg ikke sikker på hva jeg skal tro om MS, men de vet at slike ting kommer ut i media etter vært og at det gir dårlig pr for MS (spesielt med tanke all den slumske markedsføringen vi har sett fra dem tidligere) så hvorfor vil MS gjøre noe slikt mot seg selv?

 

Har ikke lyst til å dømme dem før jeg har lest alle faktaer om dette, prøvde å finne listen over hva som er sensurert uten hell...

Lenke til kommentar
Ikke alle bruker windows her i verden og ikke alle synes at absolutt alle lenker med download.php eller gallery.php i seg er farlige, microsoft sin hensikt med dette er ganske enkelt å få folk til å bruke noe annet enn php. hadde microsoft hatt lyst til å advare folk mot windowsvirus så kunne de ha lagt inn en melding om at det kan være farlig å åpne lenker med .exe, .pif, .scr når de ble postet

 

EDIT: Jeg synes faktisk at folk som er så dumme at de åpner .reg-filer de får tilsendt over msn fortjener å få installasjonen sin ødelagt

5618782[/snapback]

Alle som bruker os os'er bør ha en Jabber/XMPP account iallefall :yes:

 

Folk som bruker IM har som regel litt kunnskaper som data, men det er mange som ikke er klar over hva som kan være en sikkerhetsrisiko, spesielt når det popper opp fra en venn i MSN.

5618962[/snapback]

 

øh, hvor har du vært i datatimene? det er nettopp IM programmer og mp3 musikk som har åpnet for it-bruk for de store massene.. alle fra lillebror på 7-8 til bestemor på 70 bruker jo MSN messenger/skye og o.l. Blir litt feil å si at de som bruker IM som regel har god greie på data da ;)

Lenke til kommentar
Ikke alle bruker windows her i verden og ikke alle synes at absolutt alle lenker med download.php eller gallery.php i seg er farlige, microsoft sin hensikt med dette er ganske enkelt å få folk til å bruke noe annet enn php. hadde microsoft hatt lyst til å advare folk mot windowsvirus så kunne de ha lagt inn en melding om at det kan være farlig å åpne lenker med .exe, .pif, .scr når de ble postet

 

EDIT: Jeg synes faktisk at folk som er så dumme at de åpner .reg-filer de får tilsendt over msn fortjener å få installasjonen sin ødelagt

5618782[/snapback]

Alle som bruker os os'er bør ha en Jabber/XMPP account iallefall :yes:

 

Folk som bruker IM har som regel litt kunnskaper som data, men det er mange som ikke er klar over hva som kan være en sikkerhetsrisiko, spesielt når det popper opp fra en venn i MSN.

5618962[/snapback]

 

øh, hvor har du vært i datatimene? det er nettopp IM programmer og mp3 musikk som har åpnet for it-bruk for de store massene.. alle fra lillebror på 7-8 til bestemor på 70 bruker jo MSN messenger/skye og o.l. Blir litt feil å si at de som bruker IM som regel har god greie på data da ;)

5619046[/snapback]

Sier ikke god, men litt kunnskap.

 

Men ikke alle har greie på IM:

Jeg kjenner et hav av personer som ikke engang vet noe særlig om hva MSN er borstsett fra at det blir brukt til å sende meldinger fra en person til en annen (og det på min alder! samt mange foreldrene), mange av disse vet ikke engang hvordan de oppdaterer Windows eller lager en egen mail account, hvordan man får quick lanchbar i Windows, installerer programmer osv.

Lenke til kommentar
Men ikke alle har greie på IM:

Jeg kjenner et hav av personer som ikke engang vet noe særlig om hva MSN er borstsett fra at det blir brukt til å sende meldinger fra en person til en annen (og det på min alder! samt mange foreldrene), mange av disse vet ikke engang hvordan de oppdaterer Windows eller lager en egen mail account, hvordan man får quick lanchbar i Windows, installerer programmer osv.

5620152[/snapback]

Store deler av verden har faktisk problemer med oppdatering hvis vi ser på spredningen av Blaster-viruset.

Microsoft måtte gripe inn og slå på automatisk oppdatering som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...