Gå til innhold

Er reklame samfunnsfientlig?


Anbefalte innlegg

Hva med oss som liker å lese postkasse-reklame?

5610995[/snapback]

Dere kan abbonere på alle de reklamene dere bare måtte ønske å lese. Ingen har interresse av absolutt alt så det vil alltid være en fordel å kunne frita seg fra de tingene man ikke ønsker. Eller rettere sagt: Velge de tingene man ønsker og utelate alt annet. Hvis du er helt ukritisk til hvilken reklame du vil ha og ikke ønsker kontroll over mengdene så vet jeg om noen "fine" epostlister jeg kan sette deg opp på :p

5611064[/snapback]

Nå kan man faktisk reservere seg mot uadressert reklame.

 

Ellers mener jeg at reklame med prisinformasjon kan være nyttig, synes det er greit å kunne slå opp i Elkjøp, Expert reklame etc dersom det er en spesfikk ting jeg trenger og vil vite hvem som er billigst. Selvfølgelig kunne jeg ringt eller gått i alle butikkene, men synes det er unødig tungvindt. Jeg innser sef at dette kanskje utelukker noen butikker fra sammenlikningen min, men erfaringen min tilsier at butikker som ikke sender ut reklame og som operer med "priser" bak disken ikke er de billigste. Noe som ikke er overraskende ettersom vi vet at industri som ikke er konkurranseutsatt(i større mindre grad) opererer generelt sett med større marginer enn andre. Reklame er derfor det aggressive midlet som presser priser/marginer og gjør at bedrifter faktisk må tenkte både pris og kvalitet fordi de vet at kundene ikke er i deres hule hånd.

 

Jeg ser det er argumentert med at reklame koster penger og at vi som forbrukere må betale, det er forsåvidt helt sant, men jeg tror fremdeles at denne typen aggressiv markedsføring/konkurranse presser prisene for oss kunder mer enn det lille reklamen koster pr enhet. Og jeg tror heller ikke på at gode produkter faller igjennom, det viser seg ofte at produkter som har noe for seg selger uansett dersom de faktisk er mye bedre enn eksiterende produkter.

 

Edit: Ett eksempel her lokalt. Her lokalt sammenlikner jeg ofte prisene i 3 databutikker og tendensen er helt klar; butikken som bruker mest reklame er også prisvinneren. Den ene opererer ikke med priser på nettsiden sin engang, men det betyr ikke så veldig mye, hver gang jeg sjekker prisene der er de dyrest(med god margin). Selvfølgelig kan man argumentere seg grønn på at de er billigst pga de er størst, tilhører kjede etc, men poenget er at konkurransen er lagt opp slik at de sterkeste/mest aggressive vinner.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, reservasjon mot reklame og link til hvor man gjør det er postet i første innlegg i tråden.

 

Det er greit med prisinformasjon som du sier, men poenget er at man bør selv ønske å få slik informasjon. Hvis bedriftene selv får reklamere uten å spørre hvem som ønsker reklamen først så er det garantert mange som får reklamen uten å ønske den. Altså unødvendig reklame, unødvendig søppel osv.

 

Godt poeng det med at reklame gir bedre prisinformasjon og således skjerper konkurransen, men dette mener jeg man kan oppnå bedre på andre måter. F.eks gjennom uavhengige pristjenester. Det trengs nok flere og bedre slike tjenester per i dag, men det tror jeg er i ferd med å bedre seg. Ved et evt. reklameforbud vil nok slike tjenester få en kraftig boost. Da tror jeg man får ennå bedre oversikt over priser slik at konkurransen skjerpes yttligere i forhold til dagens nivå. I dag mottar de som ikke har reservert seg mot reklame, reklamer fra et fåtall større kjeder og går dermed glipp av tilbudene fra de mindre butikkene. De mindre butikkene får nok bedre eksponering gjennom uavhengige tjenester slik at folk f.eks får oversikt over 20 konkurrenter i stedet for bare 5.

Lenke til kommentar
Kan man reservere seg mot telefonselgere? Har blitt nedringt etter at jeg fikk fasttelefon :(

5677281[/snapback]

 

Ja, man kan registrere seg i brønnøysundregisteret for å hindre det.

 

Apropos reklame, om du kjøper noe fra en butikk, og deretter får spam fra de (dvs reklame) uten å ha krysset av noe sted, så regnes det som dårlig skikk (ihvertfall gjør jeg det). Men vanlig post er tydligvis helt greit, kjøpte noen bøker på nett, og uten å ha krysset av noe, så får jeg plutselig addresert reklame av de.

 

AtW

Lenke til kommentar
DU kan ikke reservere deg mot meg! Jeg rekrutterer folk over telefon, men det hele er forkledd som en undersøkelse 100% lovlig :) Tjene penger på å plage dere.. hehe

5677405[/snapback]

Ett av triksene mine er å ikke ta telefoner fra hemmelige numre, da ingen jeg kjenner eller ønsker å snakker med ringer fra slike. Det avhenger også av humøret :) Generelt sett legger jeg bare på dersom det er noen jeg ikke ønsker å snakke med, da jeg mener det handler litt om respekt for andre menneskers tid.

 

Dersom det er såkalt headhunting er det litt morsomt da :) Dvs ikke rekrutering til pyramider eller annet dritt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er tydeligvis flere som er irritert over mengden reklame man overøses med:

 

Forbruker.no: Telefonselgerne biter seg fast

"Har du reservert deg mot irriterende telefonselgere? De ønsker å fortsette å ringe deg i tre år likevel."

 

Tips: Les også tråden etter artikkelen.

 

Dagsavisen.no: Vil ringe dem som har reservert seg

"Det kan bli verre å få fred for telefonselgere. Frivillige organisasjoner ønsker nå å få overkjøre Reservasjonsregisteret i inntil tre år."

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det siste vi vil ha er vel ingen reklame. Alle som har litt innsikt innenfor varehandel og markedsføring vet hva jeg snakker om.

Dere husker vel Tine/Synnøve skandalen, hvor Tine presset Synnøve ut av Rema.

Noen mener også Intel/AMD hos Dell.

 

Nettopp dette vil bli resultatet, vi vil ikke se noe konkurranse for alle mindre konkurrenter vil bli usynligjort.

 

Det er ikke slik at hvis du lager en ny type ost vil rema og rimi selge den..neida, her skal hylleplass "kjøpes" av produsent, garanterte salg, bonus, returordninger osv, er ikke plass til smårollinger nei.

 

Reklame er her for en grunn, reklame er bra, det er informasjon, men det er for MYE og det blir misbrukt til å presse på oss produkter vi ikke trenger.

Lenke til kommentar

Eksklusivitetsavtaler om hylleeksponering er klart også noe som myndighetene bør sørge for at ikke kommer ut av kontroll. Egentlig er det mange ting i dagligvarebransjen som er tvilsomt med hensyn på konkurranse, men jeg synes det er en dårlig unnskyldning at "det finnes noe ennå værre, så dette behøver vi ikke tenke på".

 

Uønsket reklame er en uting. (Informasjon er etter min mening noe helt annet. Informasjon er noe man oppsøker selv enten via uavhengige kilder eller subjektive kilder som f.eks produsenten)

Lenke til kommentar

Reklame er ett negativt biprodukt av ett kapitalistisk system. Penger har prioritet nr1 for enhver bedrift og bedriftseier. Eneste grunnene produsentene har for å lage ett godt produkt er for å sikre at kundene kommer tilbake og at de eksisterende kundene skryter av produktet til sine bekjente, på den måten vil produsenten tjene enda mer penger. Men produsenten vet at reklame har en effekt hvis den blir utført skikkelig(mot det rette segmentet og med de rette virkemidlene). Derfor satser de tungt på reklame.. Gjør ikke produsenten begge deler: god produksjon og god reklame så risikerer han å bli utkonkurrert av konkurrerende produsenter.

Du ser nemlig.. kapitalistene/produsentene er som små maur som kjemper om skrotet sitt. Dette er det kapitalistiske system

Lenke til kommentar
Reklame er ett negativt biprodukt av ett kapitalistisk system. Penger har prioritet nr1 for enhver bedrift og bedriftseier. Eneste grunnene produsentene har for å lage ett godt produkt er for å sikre at kundene kommer tilbake og at de eksisterende kundene skryter av produktet til sine bekjente, på den måten vil produsenten tjene enda mer penger. Men produsenten vet at reklame har en effekt hvis den blir utført skikkelig(mot det rette segmentet og med de rette virkemidlene). Derfor satser de tungt på reklame.. Gjør ikke produsenten begge deler: god produksjon og god reklame så risikerer han å bli utkonkurrert av konkurrerende produsenter.

Du ser nemlig.. kapitalistene/produsentene er som små maur som kjemper om skrotet sitt. Dette er det kapitalistiske system

5795826[/snapback]

 

I motsetning til sosialistiske statsmonopolbedrifter der de ikke engang trenger å tenke kvalitet, siden det ikke finnes andre alternativer?

Lenke til kommentar

ta en nyoppstarta bedrift f.eks. hvordan skal de få ut produktene sine ut i markedet uten reklame? man kan da ikke bare gjøre reklame ulovlig heller. det er nødvendig med reklame. man får et produkt ut på markedet som kanskje ikke mange visste om. reklame på internett, plakater og sånt må vi tåle. dog kan jeg være litt enig at det vi får i postkassa kunne ha kuttes litt på i kvantum.

Lenke til kommentar
ta en nyoppstarta bedrift f.eks. hvordan skal de få ut produktene sine ut i markedet uten reklame? man kan da ikke bare gjøre reklame ulovlig heller. det er nødvendig med reklame. man får et produkt ut på markedet som kanskje ikke mange visste om. reklame på internett, plakater og sånt må vi tåle. dog kan jeg være litt enig at det vi får i postkassa kunne ha kuttes litt på i kvantum.

5796400[/snapback]

 

Mange nye bedrifter har ikke reklame, se feks mange webshapper for datautstyr, jeg vet om mange jeg ikke fant om ved hjelp av reklame, bel litt kort dette innlegget, men har redegjort for alternativer på en mye mer grundig måte i tidligere innlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
ta en nyoppstarta bedrift f.eks. hvordan skal de få ut produktene sine ut i markedet uten reklame? man kan da ikke bare gjøre reklame ulovlig heller. det er nødvendig med reklame. man får et produkt ut på markedet som kanskje ikke mange visste om. reklame på internett, plakater og sånt må vi tåle. dog kan jeg være litt enig at det vi får i postkassa kunne ha kuttes litt på i kvantum.

5796400[/snapback]

 

Mange nye bedrifter har ikke reklame, se feks mange webshapper for datautstyr, jeg vet om mange jeg ikke fant om ved hjelp av reklame, bel litt kort dette innlegget, men har redegjort for alternativer på en mye mer grundig måte i tidligere innlegg.

 

AtW

5796458[/snapback]

 

de fleste bedrifter bruker reklame. og at du finner mange webshopper betyr ikke at alle gjør det. alle bedrifter er ikke webbasert heller.

Lenke til kommentar
ta en nyoppstarta bedrift f.eks. hvordan skal de få ut produktene sine ut i markedet uten reklame? man kan da ikke bare gjøre reklame ulovlig heller. det er nødvendig med reklame. man får et produkt ut på markedet som kanskje ikke mange visste om. reklame på internett, plakater og sånt må vi tåle. dog kan jeg være litt enig at det vi får i postkassa kunne ha kuttes litt på i kvantum.

5796400[/snapback]

 

Mange nye bedrifter har ikke reklame, se feks mange webshapper for datautstyr, jeg vet om mange jeg ikke fant om ved hjelp av reklame, bel litt kort dette innlegget, men har redegjort for alternativer på en mye mer grundig måte i tidligere innlegg.

 

AtW

5796458[/snapback]

 

de fleste bedrifter bruker reklame. og at du finner mange webshopper betyr ikke at alle gjør det. alle bedrifter er ikke webbasert heller.

5796518[/snapback]

 

Poenget mitt er at det er langt flere måter å finne ut om en bedrift en igjennom reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...