Gå til innhold

Er reklame samfunnsfientlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet med at alle skal stille likt er at det er utopi som aldri kommer til å skje.

 

Derfor bør man gi opp alle tiltak som kan gjøre det mer rettferdig?

 

AtW

5605998[/snapback]

 

Det er derfor man ikke skal ta i bruk tiltak som tar utgangspunkt i den idéen.

5606070[/snapback]

 

Hva mener du bør være utgangspunktet for reguleringen av markedet da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Reklame er ytringsfrihet. :)

 

Edit: Hvordan skal man kunne forby reklame, og i hvilken grad? Bør unyttige og tidskrevende dørselgere, avisselgere på gaten osv. også forbys? Telefonsalg?

 

Når det gjelder pene kvinner på reklameplakater som forstyrrer bilsjåfører, mon tro hvor mange pene kvinner generelt som tiltrekker seg bilførernes blikk og gjør dem ukonsentrert? Forby vakre kvinner på gaten!

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

 

Problemet med at alle skal stille likt er at det er utopi som aldri kommer til å skje.

 

Derfor bør man gi opp alle tiltak som kan gjøre det mer rettferdig?

 

AtW

5605998[/snapback]

 

Det er derfor man ikke skal ta i bruk tiltak som tar utgangspunkt i den idéen.

5606070[/snapback]

 

Hva mener du bør være utgangspunktet for reguleringen av markedet da?

 

AtW

5606144[/snapback]

 

Selv om dette begynner å skli offtopic kan jeg vel svare fordet.

 

Jeg syns ikke det skal være noen regulering av markedet. Jeg syns at markedet skal få lov til å regulere seg selv, og dette medbærer også at markedet får lov til å "spy ut" reklame til oss forbrukere. Eneste grunnen jeg ser for at markedet skal bli regulert er om det skjer et lovbrudd. Ellers bør det være fritt.

Lenke til kommentar

 

Problemet med at alle skal stille likt er at det er utopi som aldri kommer til å skje.

 

Derfor bør man gi opp alle tiltak som kan gjøre det mer rettferdig?

 

AtW

5605998[/snapback]

 

Det er derfor man ikke skal ta i bruk tiltak som tar utgangspunkt i den idéen.

5606070[/snapback]

 

Hva mener du bør være utgangspunktet for reguleringen av markedet da?

 

AtW

5606144[/snapback]

 

Selv om dette begynner å skli offtopic kan jeg vel svare fordet.

 

Jeg syns ikke det skal være noen regulering av markedet. Jeg syns at markedet skal få lov til å regulere seg selv, og dette medbærer også at markedet får lov til å "spy ut" reklame til oss forbrukere. Eneste grunnen jeg ser for at markedet skal bli regulert er om det skjer et lovbrudd. Ellers bør det være fritt.

5606316[/snapback]

 

Og hvordan bør lvene være da? Hva om reklame forbys? Lovene er jo måten man regulerer markedet på, og midlet for å oppnå målene sine, å si at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" sier jo lite, når du ikke sier noe om hva som bør være målet for lovene, eller hvilke lover du ønsker, slik er det jo i praksis i dag også?

 

AtW

Lenke til kommentar
Og hvordan bør lvene være da? Hva om reklame forbys? Lovene er jo måten man regulerer markedet på, og midlet for å oppnå målene sine, å si at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" sier jo lite, når du ikke sier noe om hva som bør være målet for lovene, eller hvilke lover du ønsker, slik er det jo i praksis i dag også?

 

AtW

5606337[/snapback]

 

Som jeg sa, dette har ikke noe om reklame burde forbys eller ikke. En diskusjon om det frie markedet kan du ta opp i -isme tråden.

 

Ved tanke på lovbrudd mener jeg f.eks. overgrep på individer, kontraktbrudd etc. Når jeg sier at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" mener jeg at det ikke er noen mening å sette inn noen regulering i det heletatt. For meg er det ikke ønskelig å legge hinder for privatpersoner å starte sitt eget firma. Som jeg sa så ønsker jeg et fritt marked, og markedet blir ikke friere av å forby reklame. Om reklame er noe for forbys så vil det være noe jeg er i mot.

Lenke til kommentar
Og hvordan bør lvene være da? Hva om reklame forbys? Lovene er jo måten man regulerer markedet på, og midlet for å oppnå målene sine, å si at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" sier jo lite, når du ikke sier noe om hva som bør være målet for lovene, eller hvilke lover du ønsker, slik er det jo i praksis i dag også?

 

AtW

5606337[/snapback]

 

Som jeg sa, dette har ikke noe om reklame burde forbys eller ikke. En diskusjon om det frie markedet kan du ta opp i -isme tråden.

 

Ved tanke på lovbrudd mener jeg f.eks. overgrep på individer, kontraktbrudd etc. Når jeg sier at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" mener jeg at det ikke er noen mening å sette inn noen regulering i det heletatt. For meg er det ikke ønskelig å legge hinder for privatpersoner å starte sitt eget firma. Som jeg sa så ønsker jeg et fritt marked, og markedet blir ikke friere av å forby reklame. Om reklame er noe for forbys så vil det være noe jeg er i mot.

5606382[/snapback]

 

Om reklame er en byrde for samfunnet, hvorfor bør det da ikke forbys? Jeg ser på det som lite realistisk, men om man konkluderer med at reklame er en samfunnsfiende, hvorfor bør det ikke forbys.

 

Markedet blir alltid regulert litt, eller er du en anarkist? Hva mener du bør være målet til reguleringene?

 

Ellers lurer jeg litt på hva du legger i et "fritt marked", jeg legger i det at alle har like muligheter til å selge sitt produkt, og dermed at det "beste produktet vinner" I den sammenheng mener jeg markedet blir firere av å ikke ha reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvordan selskaper skal kunne reklamere (oops, det var jo ikke lov!) for produktet sitt uten reklame?

5606500[/snapback]

 

Kan noen forklare meg hvordan privatpersoner skal kunne rane banker, når det ikke er lov å rane banker? :)

 

Hva legger du i "reklamere for produktet" (mener du all reklame, eller spør du om hvordan konsumenten skal vite at produktet eksisterer).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvordan privatpersoner skal kunne rane banker, når det ikke er lov å rane banker?

Du svarte meg ikke på spørsmålet.

 

Hva legger du i "reklamere for produktet" (mener du all reklame, eller spør du om hvordan konsumenten skal vite at produktet eksisterer).

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...rdbok=begge&s=n

 

"gjøre reklame, anbefale r- for noe"

 

Siden det nødvendigvis vil være nødvendig å informere om at produktet eksisterer, vil det i deres drømmeverden jammen bli ganske vanskelig å kontrollere at ingen anbefaler det samtidig!

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvordan privatpersoner skal kunne rane banker, når det ikke er lov å rane banker?

Du svarte meg ikke på spørsmålet.

 

Hva legger du i "reklamere for produktet" (mener du all reklame, eller spør du om hvordan konsumenten skal vite at produktet eksisterer).

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...rdbok=begge&s=n

 

"gjøre reklame, anbefale r- for noe"

5606557[/snapback]

Kommentaren var der for å illustrere at jeg synes spørmålet ditt sånn som det sto var litt lite utfyllende.

 

Altså bedriftene kan jo ikke reklamere uten reklame.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Og hvordan bør lvene være da? Hva om reklame forbys? Lovene er jo måten man regulerer markedet på, og midlet for å oppnå målene sine, å si at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" sier jo lite, når du ikke sier noe om hva som bør være målet for lovene, eller hvilke lover du ønsker, slik er det jo i praksis i dag også?

 

AtW

5606337[/snapback]

 

Som jeg sa, dette har ikke noe om reklame burde forbys eller ikke. En diskusjon om det frie markedet kan du ta opp i -isme tråden.

 

Ved tanke på lovbrudd mener jeg f.eks. overgrep på individer, kontraktbrudd etc. Når jeg sier at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" mener jeg at det ikke er noen mening å sette inn noen regulering i det heletatt. For meg er det ikke ønskelig å legge hinder for privatpersoner å starte sitt eget firma. Som jeg sa så ønsker jeg et fritt marked, og markedet blir ikke friere av å forby reklame. Om reklame er noe for forbys så vil det være noe jeg er i mot.

5606382[/snapback]

 

Om reklame er en byrde for samfunnet, hvorfor bør det da ikke forbys? Jeg ser på det som lite realistisk, men om man konkluderer med at reklame er en samfunnsfiende, hvorfor bør det ikke forbys.

 

Skal vi forby ytrninger som f.eks. mohammedtegningene-saken også? Det var jo en stor byrde for både Norge og Danmark. Ikke minst i de landene hvor de heftige demostrasjonene også oppsto.

Skal vi forby røyk og tobakk? Biler? Ja, biler! Ingen får lov til å kjøre bil, alle må bruke kollektivtrafikken! Tenk de mulighetene vi får når vi mister den enrome belastningen vi har av motorveier, omkjøringsveier rundt byene. Tenk på miljøet i den sammenhengen også!

 

Vi kan ikke bare forby alt som ikke passer oss. For noen er reklame noe drit som de ikke vil ha, mens på den andre polen er det folk som elsker reklame og vil ha det for en hver pris.

 

Markedet blir alltid regulert litt, eller er du en anarkist? Hva mener du bør være målet til reguleringene?

 

Nei, et anarkistisk samfunn ville ikke hatt et marked. Hvorfor selge/kjøpe når du bare kan banke opp han som har det du trenger og stjele det?

Markedet i dag blir regulert, ja. Målet for disse reguleringene må du spørre politikere om. Jeg syns ikke det skal være noen regulreringer, og derfor vil det være dumt å spørre meg om hva målet til reguleringene skal være.

 

Ellers lurer jeg litt på hva du legger i et "fritt marked", jeg legger i det at alle har like muligheter til å selge sitt produkt, og dermed at det "beste produktet vinner" I den sammenheng mener jeg markedet blir firere av å ikke ha reklame.

 

AtW

5606470[/snapback]

 

Når jeg tenker fritt marked tenker jeg på markedsøkonomi og null statlig innblanding i markedet.

Alle har lik mulighet til å selge produktet sitt, "problemet" er at det er større sjanse for at de store, kjente og "stabile" selskapene vil selge sine produkter.

 

Hvem skal bestemme hvem som har det beste produktet? Og hvordan skal de vidreformidle hvem som har det beste? Hvis det ikke er lov til å legge en lappe i postkassen din om det eller bruke 30 sekunder av TVtiden din for å informere deg om det..

Lenke til kommentar

Nå er det en viss mulighet for at jeg er Norges svar på fetter Anton, men etter at jeg satte klistremerke på postkassen har det ikke kommet noe reklame. I hvert fall ikke uadressert. Sist gang jeg fikk telfon fra en selger var like etter jeg sa opp abonnementet hos Telenor, og gjett hvem det var som ringte. Ja jeg har registrert meg. Noen ganger ringer Gallup og skal spørre spørsmål. Jeg har nummeret deres lagret på mobilen, så nå legger jeg bare på.

 

Ellers syns jeg reklameringen nå til dags er urettferdig. Det er forbudt å sette opp plakater de fleste steder, men er det i A0 format og står i et glassmonter er det greit. Det er bare de store som får lov til slikt.

Lenke til kommentar
Og hvordan bør lvene være da? Hva om reklame forbys? Lovene er jo måten man regulerer markedet på, og midlet for å oppnå målene sine, å si at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" sier jo lite, når du ikke sier noe om hva som bør være målet for lovene, eller hvilke lover du ønsker, slik er det jo i praksis i dag også?

 

AtW

5606337[/snapback]

 

Som jeg sa, dette har ikke noe om reklame burde forbys eller ikke. En diskusjon om det frie markedet kan du ta opp i -isme tråden.

 

Ved tanke på lovbrudd mener jeg f.eks. overgrep på individer, kontraktbrudd etc. Når jeg sier at "det bare bør bli regulert om det skjer et lovbrudd" mener jeg at det ikke er noen mening å sette inn noen regulering i det heletatt. For meg er det ikke ønskelig å legge hinder for privatpersoner å starte sitt eget firma. Som jeg sa så ønsker jeg et fritt marked, og markedet blir ikke friere av å forby reklame. Om reklame er noe for forbys så vil det være noe jeg er i mot.

5606382[/snapback]

 

Om reklame er en byrde for samfunnet, hvorfor bør det da ikke forbys? Jeg ser på det som lite realistisk, men om man konkluderer med at reklame er en samfunnsfiende, hvorfor bør det ikke forbys.

 

Skal vi forby ytrninger som f.eks. mohammedtegningene-saken også? Det var jo en stor byrde for både Norge og Danmark. Ikke minst i de landene hvor de heftige demostrasjonene også oppsto.

Skal vi forby røyk og tobakk? Biler? Ja, biler! Ingen får lov til å kjøre bil, alle må bruke kollektivtrafikken! Tenk de mulighetene vi får når vi mister den enrome belastningen vi har av motorveier, omkjøringsveier rundt byene. Tenk på miljøet i den sammenhengen også!

 

Vi kan ikke bare forby alt som ikke passer oss. For noen er reklame noe drit som de ikke vil ha, mens på den andre polen er det folk som elsker reklame og vil ha det for en hver pris.

 

Markedet blir alltid regulert litt, eller er du en anarkist? Hva mener du bør være målet til reguleringene?

 

Nei, et anarkistisk samfunn ville ikke hatt et marked. Hvorfor selge/kjøpe når du bare kan banke opp han som har det du trenger og stjele det?

Markedet i dag blir regulert, ja. Målet for disse reguleringene må du spørre politikere om. Jeg syns ikke det skal være noen regulreringer, og derfor vil det være dumt å spørre meg om hva målet til reguleringene skal være.

 

Ellers lurer jeg litt på hva du legger i et "fritt marked", jeg legger i det at alle har like muligheter til å selge sitt produkt, og dermed at det "beste produktet vinner" I den sammenheng mener jeg markedet blir firere av å ikke ha reklame.

 

AtW

5606470[/snapback]

 

Når jeg tenker fritt marked tenker jeg på markedsøkonomi og null statlig innblanding i markedet.

Alle har lik mulighet til å selge produktet sitt, "problemet" er at det er større sjanse for at de store, kjente og "stabile" selskapene vil selge sine produkter.

 

Hvem skal bestemme hvem som har det beste produktet? Og hvordan skal de vidreformidle hvem som har det beste? Hvis det ikke er lov til å legge en lappe i postkassen din om det eller bruke 30 sekunder av TVtiden din for å informere deg om det..

5606569[/snapback]

 

Det er ikke noe argument, jeg kan like gjerne ta det fra andre enden, "skal vi ikek forby alt som ikek passer oss? Hva med mord voldtekt og andre ting". De fleste vil ha lover, spørsmålet er hvor grensen skal gå.

 

Hvorfor vil du ikek ha reguleringer, og hva vil du oppnå ved å fjerne disse reguleringene?

 

Så feks et marked der en aktør har opparbeided seg total verdensdominerede monopol anser du som fritt?

 

For å få informasjon ut til forbrukerene kan man feks satse på Word og mouth" samt portaler med brukeranmeldelser osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om reklame er en byrde for samfunnet, hvorfor bør det da ikke forbys?

5606470[/snapback]

 

Hva med tobakk, alkohol, eksos, glatte fortau og hjemmeulykker?

5606580[/snapback]

 

Hva er fordelen med reklame for den gjengse mann? Jeg skjønner hvor du vil, man bør tenke på om innskrenking av friheten, i form av en lov, er verd det man forsøker å oppnå. Jeg synes ikke den gjengse manns frihet blir særlig innskrenket av at det er forbudt for bedrifter å reklamere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med reklame for den gjengse mann? Jeg skjønner hvor du vil, man bør tenke på om innskrenking av friheten, i form av en lov, er verd det man forsøker å oppnå. Jeg synes ikke den gjengse manns frihet blir særlig innskrenket av at det er forbudt for bedrifter å reklamere.

5606691[/snapback]

 

Til syvende og sist så er ikke en bedrift mer enn en skokk med "gjengse menn".. jeg synes reklame har en misjon. Formidle produktnyheter, spesielle tilbud, produktutvalg, osv. Det hadde tatt utrolig mye ressurser om jeg skulle hentet inn denne informasjonen fra vennekrets f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...