Gå til innhold

"Innbrenning"/"Innkjøring" av CPU - bare tull?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i det der, men du kan jo ta en titt på siden jeg linket til, så får du se at det er folk som opplever forbedringer vha. burn-in.

5596697[/snapback]

 

Jeg tok en titt på den, som sagt, bare historier om hvor mye det har å si holder ikke for min del, jeg vil ha en forklaring.

Lenke til kommentar
Når en ting skjer som gir en forbedring som følge av en bevisst handling, trenger du da forklaring for å i det hele tatt tro på at det skjer en forbedring?

Aksepter at det er slik, og slutt å spekulere noe mer på det :)

5605345[/snapback]

 

Ja, jeg trenger en forklaring på hvordan en tilsynelatende magisk prosess gjør en CPU bedre, og ikke bare spekulerer jeg på det, jeg sier det er fullstendig feil at "Burn-in" har noen som helst effekt på prosessoren.

Lenke til kommentar
Men siden det er ingen som vet hovrfor dette ser ut til å fungere, og du er helt sikker på at det ikke er mulig. Kan ikke du da si oss hvorfor istedet? :)

5605577[/snapback]

 

Når du kjører strøm gjennom en integrert krets som en CPU vil du få elektromigrasjon, elektromigrasjon er negativt, ikke positivt, men over så kort tid (en dag, pluss/minus) vil det nok ikke gjøre noe som helst fra eller til uansett.

Lenke til kommentar
Ok, da er det antakligvis ikke elektromigrasjon, men vet du av alle prosessene som skjer inne i en cpu? Litt interessert i å vite hva slags grunnlag du har for å komme med en uttalse om at burn-in er bare tull.

5608751[/snapback]

 

Jeg hevder Burn-in er bare tull fordi det er en myte - hverken jeg eller andre klarer å finne noen som helst informasjon om denne magiske prosessen.

Det er ingen andre kjente prosesser jeg vet om som påvirker prosessoren som blir forsterket av spenning og varme, hvis du gjør det, så for all del, fortell.

Lenke til kommentar
man får ikke elektromigrasjon med en gang, etter det jeg har lest og blitt fortalt så er det en fare for at det skjer hvis man bruker for mye volt.

5609020[/snapback]

 

Jeg nevner det bare fordi det er den eneste prosessen som er i nærheten av å ha noe med saken å gjøre - jeg finner det latterlig usannsynlig/umulig at elektromigrasjon vil ha noen effekt over så kort tid.

Og en annen ting, du må ikke ha spenning > standard for å få elektromigrasjon.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest at burn in for cpu bare er tull, men for minnebrikker skal det derimot fungere. Var vitenskaplig matriale der jeg leste det, men husker ikke helt hvor.

 

Men lag en tråd på et forum hvor det er ingeniører i mikroelektronikk så vil du kanskje få et skikkelig svar.

5611147[/snapback]

 

God ide, og ja, det glemte jeg å nevne: det eneste stedet jeg fant som i det heletatt nevner burn-in i en artikkel om CPU-overklokking/arkitektur skrev at det var bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg finner følgende etter ett kjapt søk:

 

CPU Burn-in is a stability testing tool for overclockers. The program heats up any x86 CPU to the maximum possible operating temperature that is achievable by using ordinary software. This allows the user to adjust the CPU speed up to the practical maximum while still being sure that stability is achieved even under the most stressful conditions. The program continuously monitors for erroneous calculations and errors ensuring the CPU does not generate errors during calculations performed under overclocking conditions.

I klartekst: Burn-In er bare en stabilitetstest/indikator.

 

Her er en annen tråd (OBS! På engelsk) som omfatter nøyaktig det samme som denne. Har ikke lest den nøye, så jeg vet ikke mer enn grovt sett hva som står, men det blir mye som her - noen sverger til det, andre kaller det en myte.

 

Tja, det kunne jo kanskje vært noe for MythBusters? ;)

 

**EDIT** Her er også en annen "guide" til hvordan en skal gjennomføre en burn-in. Hvis en ser resultatene / klarer å ta det seriøst, kan det jo tyde på at det er noe med det. Hvilke komponenter som i realiteten "endres" vites jo ikke, uten å gå i dybden, men da det er såpass mange komponenter som omfattes i en PC, kan det jo være alt fra CPU til minne til hovedkortet...

 

Jeg kjørte selv burn-ins på de gode gamle Duron og Athlon CPUene, og det fungerte meget bra. Etter å ha kjørt de på full load i noen døgn, kunne jeg, stabilt, overklokke flere 100 MHz ekstra, noe som var umulig før.

 

Så - Jeg venter, som trådstarter, på en litt mer vitenskapelig forklaring. Jeg er verken troende eller mistroende til selve burn-in-prosessen, da det ikke kan bevises eller motbevises om det faktisk ligger noe vitenskapelig bak... Enn så lenge.

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Jeg finner følgende etter ett kjapt søk:

 

CPU Burn-in is a stability testing tool for overclockers. The program heats up any x86 CPU to the maximum possible operating temperature that is achievable by using ordinary software. This allows the user to adjust the CPU speed up to the practical maximum while still being sure that stability is achieved even under the most stressful conditions. The program continuously monitors for erroneous calculations and errors ensuring the CPU does not generate errors during calculations performed under overclocking conditions.

I klartekst: Burn-In er bare en stabilitetstest/indikator.

 

Her er en annen tråd (OBS! På engelsk) som omfatter nøyaktig det samme som denne. Har ikke lest den nøye, så jeg vet ikke mer enn grovt sett hva som står, men det blir mye som her - noen sverger til det, andre kaller det en myte.

 

Tja, det kunne jo kanskje vært noe for MythBusters? ;)

5612700[/snapback]

 

Jeg tenker ikke på selve programmet "Burn-in" men teknikken/prosessen (kall det hva du vil) å foreta en Burn-in/innkjøring av CPUen for å få den til å permanent overklokke bedre - noe en må kunne gjøre med hva som helst så lenge det gir full eller tilnærmet full load, sett at det ikke bare er en myte.

 

Men jeg tror en trygt kan si det bare er en myte siden det ikke er mulig å oppdrive noe håndfast som sier det motsatte, i tillegg til at all fornuft tilsier det ikke skjer noe med en CPU når en foretar en "burn-in".

Lenke til kommentar

Isteden for å nekte å kalle det magi, kunne det vært en idé å tenke på litt annet enn akkurat selve microchippen. En prosessor består av mer enn kun kobber og silisium.

 

Skal man forske på dette, så må UTT fra Winbond en ferfekt kandidat. Brikker som klokker bedre etter 24-72 timers bruk på høy spenning er snarere regelen enn untaket.

 

Saken med UTT er at brikkene takler høyere spenning bedre. Ikke nødvendigvis at de klokker bedre på default vcore.

 

 

Om noen skulle prøve å påstå at burn in ikke funker på UTT, så vet vi hvor personen står om ikke annet.

 

 

Funker det på UTT-brikker så hvorfor ikke på en CPU ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...