Gå til innhold

"Innbrenning"/"Innkjøring" av CPU - bare tull?


Anbefalte innlegg

Denne såkalte "burn-in" prosessen som det hevdes av mange at gjør din prosessor bedre til overklokking synes jeg høres ut som bare tull. Kan noen gi meg en teknisk forklaring på hva som gjør at en CPU skal kunne overklokke bedre etter en slik prosess?

Det eneste jeg kan se for meg skjer er at det blir ørlite elektromigrasjon som følge av høy varme og høy spenning, men elektromigrasjon fører til at lederene leder strøm dårligere, ikke bedre.

 

Med "Burn-in" har jeg forstått det slik at det betyr: Kjøre proessoren "en stund" (over natten eller en god del timer, eller en dag) på høy spenning og med maksimal load.

 

"Burn-in" kan derimot være nyttig for å teste systemstabilitet etter overklokking, men at det skal skje en permanent endring i prosessoren som gjør at den blir _bedre_ synes jeg høres absurd ut - det høres mer ut som noe en gjør med en forbrenningsmotor når den er ny enn en integrert krets.

 

Hvilken prosess foregår ved "Burn-in", hva heter denne prosessen? Hva er det som gjør at den prosessen gjør CPUen bedre til overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
angående burn-in virker det som noen prosessorer klokker bedre etter at dei har vert i drift et par dager og ikkje kommer rett ut av boksa.

 

Med å kjøre 100% last så fremskynner du prosessen.

 

Men det kan like ofte vere at kjølepastaen setter seg.

5590611[/snapback]

 

Kjølepastaen setter seg, greit nok, det har altså ingenting med "burn-in" å gjøre.

 

"angående burn-in virker det som noen prosessorer klokker bedre etter at dei har vert i drift et par dager og ikkje kommer rett ut av boksa."

 

Ok, det virker slik, men ER det slik? Og hvis det mot all fornuft skulle være slik - hvorfor?

Lenke til kommentar
Ettersom jeg har forstått det,er "burn in" å kjøre stress på cpu med så lav spenning som den klarer på standard hastighet over en viss periode.

5591011[/snapback]

 

Mange mener Burn-in er det jeg beskrev i starten, finnes det noen som helst definisjon på hva "burn-in a CPU" er?

Endret av corge
Lenke til kommentar
Er ikke burn-in av CPU at den kjøres med 100 % load over natten på stock hastighet og med litt høyere spenning enn stock, f.eks. 0.2v over stock vcore?

5591266[/snapback]

 

Uansett hva det er, er det noen som helst grunn til at en CPU skal bli bedre til noe som helst etter den har vært i bruk en stund? Nei. De eneste forandringene som skjer med en CPU over tid er negative, ikke positive.

 

Burn-in er bare tull.

Lenke til kommentar
Det er faktisk mange her inne som har fått til høyere stabil klokk etter at de har kjørt "burn-in", så det må jo være et eller annet med det, likevel da.

Selv om det kanskje høres snodig ut, så kan det ha noe for seg.

5592820[/snapback]

 

Og det som gjør at den klokker "bedre" etter en stund er nok det at de gjør små justeringer de ikke prøvde eller visste om i starten.

 

Jeg finner ingenting om dette på google, ingen artikkel som forteller hvordan og hvorfor burn-in gjør at min CPU blir bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Står litt om det her: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=86

5593266[/snapback]

 

"There are a great many overclockers who swear by the benefits of Burn-in, even from a prima facie perspective it "seems" logical. Yet, truth of the matter is, the moment current begins to pass through an electronic device, its finite existence is predestined."

 

Dette du tenker på?

Lenke til kommentar
Står litt om det her: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=86

5593266[/snapback]

 

"There are a great many overclockers who swear by the benefits of Burn-in, even from a prima facie perspective it "seems" logical. Yet, truth of the matter is, the moment current begins to pass through an electronic device, its finite existence is predestined."

 

Dette du tenker på?

5593531[/snapback]

 

:nei: Har ikke lest det enda.

 

Min mening er at de CPU Burn-in programmene kun er laget for å teste stabilitet, man kan like gjerne bruke Prime og OCCT og "Burne-in" med, det er bare forskjellige navn på de. Mange tror at burn-in funksjonen i sandra er spesiellt i forhold til de ovennevnte programmene, men det er jo til å teste stabilitet med.

 

*Redigerte her mens corge svarte på mit innlegg.

Endret av pluto68
Lenke til kommentar
Står litt om det her: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=86

5593266[/snapback]

 

"There are a great many overclockers who swear by the benefits of Burn-in, even from a prima facie perspective it "seems" logical. Yet, truth of the matter is, the moment current begins to pass through an electronic device, its finite existence is predestined."

 

Dette du tenker på?

5593531[/snapback]

 

:nei: Har ikke lest det enda.

 

Min mening er at de programmene kun er laget for å teste stabilitet, man kan like gjerne bruke Prime og OCCT, det er bare forskjellige navn på de.

5593651[/snapback]

 

Selvfølgelig, om den magiske "Burn-in"-prosessen faktisk skulle gjøre noe, så trenger du ihvertfall ikke bruke Burn-in programmet for å gjøre det - det eneste du trenger å gjøre er å putte mye load på prosessoren.

 

Men den artikkelen du postet sier ingenting om burn-in annet enn det jeg copy/pastet med mindre jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Siden det er såpass mange som opplever at minne/cpu klokker bedre etter en liten tid så er det nok ikke bare "tilfeldigheter", men på en annen side så er det et snodigt fenomen og hjelper ikke alltid.

5594038[/snapback]

 

Jeg er ikke enig, folk sier generelt sett utrolig mye som er rykter, oppspinn og rett og slett feil.

 

Hvis det er et så kjent fenomen, hvorfor står det så og si ingenting om det da? Se om du finner en artikkel som drøfter prosessen - en som påstår at det faktisk stemmer.

Lenke til kommentar

En artikkel som omhandler dette overlater jeg til noen andre, men du kan ta en titt her. En del som har fått det til å fungere ganske greit. edit: leste gjennom de to første sidene, på side 2 ser du jo bla.a hva de har fått til..

 

Grunnen til at det er lite informasjon om hva som skjer er vel på grunn av at det er ingen som klarer å forklare hva som egentlig skjer (ingen som gidder?).

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
En artikkel som omhandler dette overlater jeg til noen andre, men du kan ta en titt her. En del som har fått det til å fungere ganske greit. edit: leste gjennom de to første sidene, på side 2 ser du jo bla.a hva de har fått til..

 

Grunnen til at det er lite informasjon om hva som skjer er vel på grunn av at det er ingen som klarer å forklare hva som egentlig skjer (ingen som gidder?).

5595038[/snapback]

 

Jeg bryr meg ikke om hva folk hevder skjer etter en burn-in, inntil noen gir en skikkelig forklaring som tilsier det er riktig at burn-in har noen som helst positiv effekt så sier jeg det er fullstendig feil.

 

Jeg skal heller bøye meg i støvet hvis noen kan komme med en slik forklaring.

 

En CPU trenger ikke å "kjøres inn" slik en forbrenningsmotor gjør. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...