Gå til innhold

"Innbrenning"/"Innkjøring" av CPU - bare tull?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Så var det da heller ikke snakk om dagens CPUer :roll:

5692614[/snapback]

 

Så du mener at nyere CPU'er har helt annen funksjonsmåte? De er laget av organisk materiale? Dobbelt-> :roll:

 

Jeg gjentar:

"Tro kan flytte fjell"..

 

Eksemplet til "Vice" var meget bra.. Jeg tar en piruett nå.. og ser at jeg nå kan klokke like høyt med 0.01VCore lavere.. :roll:

 

Forklaringen lenger over her fra Dragavon om pasta som "kjøres inn" .. og da spesielt den som ligger mellom HS og core.. er trolig det *eneste* *logiske* som kan tilsi at "burn-in" har den effekt en del av dere har "klokketro" på.

Faktisk er nok heller "burn-in" , overvolting heller med på å ..over tid.. å degradere både ytelse og levetid...

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke om hva folk hevder skjer etter en burn-in, inntil noen gir en skikkelig forklaring som tilsier det er riktig at burn-in har noen som helst positiv effekt så sier jeg det er fullstendig feil.

 

Jeg skal heller bøye meg i støvet hvis noen kan komme med en slik forklaring.

 

En CPU trenger ikke å "kjøres inn" slik en forbrenningsmotor gjør.  :hrm:

5595723[/snapback]

 

Når folk opplever at en chip forandrer seg i positiv retning etter en tids bruk så kan ikkje du bare avfeie det på den måten uten videre. Når min X2 som ny trengte 1,55vcore for å være stabil på 2600mhz, og så klarte seg med 1,52 på samme hastighet en stund etterpå så hadde noe skjedd. Eg har ikkje peiling nok til å i det hele tatt gjette meg til kva som skjedde, men en forandring var det. Eller bestrider du det? Er det noe eg har innbilt meg? Blir litt provosert av holdningen din her :mad: Bare fordi du ikkje har opplevd eller kan forklare noe så vil ikkje det si at det er umulig. Du veit ikkje alt du heller.

 

Det eg i ettertid har lest er at kjølepasta trenger tid for å fungere optimalt. Der er to lag med kjølepasta på en moderne CPU, mellom selve kjerna og varmesprederen, og mellom varmespreder og kjøleribbe/vannblokk/whatever. Eg har lest at Arctic Silver 5 feks trenger så mye som 200 timer før den er innkjørt. Dersom CPU ikkje blir testet i lang tid etter montering av varmespreder så kan man tenke seg at noe lignende skjer med kjølepastaen under varmesprederen. Eg tror det er slike ting som kan føre til at en prosessor klokker bedre etter en tid i bruk.

5639618[/snapback]

 

Jeg har bare en ting å si:

 

Several years ago when this issue was at it's height on the Internet, I walked around and talked to quite a few senior engineers at Intel asking if they had heard of this and what they thought be occurring. All I got were strange looks followed by reiterations of the same facts as to why this couldn't work that I had already figured out by myself. :)

 

(fra linken Vice postet)

Lenke til kommentar
Så var det da heller ikke snakk om dagens CPUer :roll:

5692614[/snapback]

Ahh så dagens CPU'er laget av noe annet? Har de innebygget noe som gir dem magiske egenskaper. Er de laget for å oppheve fysikken og elektronikkens lover? Fortell!

5692760[/snapback]

 

Tja, kanskje moderne produksjonsteknologi med mindre transistorer kan føre til mer hyppig hot electron degradation?

Jeg må dog si jeg tror jeg er enig med deg, om hot electron degradation kan føre til at PMOS type transistorer jobber permanent raskere synes jeg virker utrolig - men jeg kan ikke nok om emnet til å ville påstå at det er slik eller ikke, jeg har fremdeles ikke sett på referansene til http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

 

Hvorfor mener du at hot electron degradation av gateoxide ikke kan gjøre at PMOS blir raskere?

 

If your gateoxide has incorporated negative charge in it, the NMOS would get a slacker swing, the PMOS swing on the contrary, would become steeper.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke betyr noe så må jeg bare nevne at denne "innbrenningen"/"innkjøringen" har så mye som nøyaktig null effekt hos meg.

 

Jeg har dog en sterk tro på at hvis jeg kjører med litt mer olje i fuelen og ikke kjører den så lean så vil det gå bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prøv med litt "octan booster" for sikkerhets skyld.. Kan neppe skade..

Ikke skyt meg dersom noen transistorer på HK'et ikke er dimensjonert for overboost-effekten.. Tipper 4.37bar er det meste du kan kjøre med over tid (mer enn 15min prime'ing).

Godt vi har "Corge" som tar seg av testingen nå.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Prøv med litt "octan booster" for sikkerhets skyld.. Kan neppe skade..

Ikke skyt meg dersom noen transistorer på HK'et ikke er dimensjonert for overboost-effekten.. Tipper 4.37bar er det meste du kan kjøre med over tid (mer enn 15min prime'ing).

Godt vi har "Corge" som tar seg av testingen nå.. :D

5693705[/snapback]

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

For en måneds tid siden så monterte eg vannkjøling i min PC. Før eg gjorde det så var prosessor prime stabil på 2600mhz 1,43vcore. Etter montering av vannkjølinga måtte eg opp i 1,47 for å være stabil. Etter det har eg prøvd å få den stabil på høyere frekvens og klokket meg sakte oppover som Lordsmygen har forklart han gjør det. Eg oppnådde ikkje noen særlig gode resultater på 1,47vcore, klarte bare 2660mhz omtrent. Eg var ikkje villig til å øke spenning mere enn dette, så eg gikk ned igjen til 2600mhz, fordi det er ett rundt og fint tall :)

 

Men når eg gikk ned igjen til 2600mhz var prosessoren stabil ved 1,43vcore igjen. Det var for to uker siden. Etter det har eg ikkje brydd meg med å teste noe mere før eg fant ut eg ville prøve å senke spenning enda litt til. Og nå har eg primet i 7 timer på 1,4vcore, så lenge har eg ikkje klart før på så lav spenning.

 

Så noe er det som skjer. Men som eg har sagt før, eg tror det har med at kjølepastaen "setter" seg. Merk at eg ikkje ser noe forskjell i temperaturer, har etter montering av vannkjøling hele tiden ligget på 48-50c ved full load 2600mhz.

 

Men snart er det påan igjen. To stk Opteron 170 CCB1E 0550VPMW ble sendt fra USA på tirsdag :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...